Permalänk
Medlem

Falskt Polis virus

Så jag har fått ett virus på min dator som säger att det är från polisen och jag har läst runt om det och jag har förståt att det är ett falkst virus. Och vad jag förstår så har vissa löst det genom att starta datorn i felsäkert läge, men det funkar inte för mig, allt jag får då (och när jag startar datorn normalt) är en vitt skärm och jag kan inte göra nått åt det. Jag han se innan att Norton tog bort en Malware fil men sen blev dator skärmen helt vit och jag kunde inte göra nåt. Då startade jag om datorn och startade den i fel startar lägge och då såg jag den falska bilden dom vissar där det står att det är polisen (min första tanke var bara panik, sen insåg jag attt det var fejk). Jag skulle vara väldigt taksamm om jag skulle kunna få några tips om hur jag skulle kunna fixa detta.

Permalänk
Medlem

Ett falskt virus låter inte så hotande, för att vara ärlig

Nae men, när blir skärmen vit? När den ska ladda windows?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Hände på min flickväns dator också, fast hennes gick inte att starta alls

Permalänk
Medlem

Kanske har du inte riktigt fått datorn att starta i felsäkert läge?

Citat:

Om datorn har ett enda operativsystem installerat håller du ned F8-tangenten när datorn startar om. Du måste trycka på F8 innan Windows-logotypen visas. Om Windows-logotypen visas försöker du igen genom att vänta tills Windows-inloggningsskärmen visas och stänger sedan av och startar om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Nae men, när blir skärmen vit? När den ska ladda windows?

Skrivet av yakideo:

Kanske har du inte riktigt fått datorn och starta i felsäkert läge?

Det tror jag också, antagligen har norton tagit bort bilden viruset täcker explorer.
Har alltid löst sig att köra felsäkert läge och sedan malwarebytes anti-malware för mig, även olika versioner och så sent som i måndags.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

läser titt som tätt om folk som har fått virus
hur fan lyckas ni ?
har inte fått virus sen slutet på 90talet nångång

ingen som kör med adblock, popup blocker, anti script eller liknande?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pumba-kung:

hur fan lyckas ni ?

det är nog många som klickar på länkar osv, "Grattis du har vunnit en iphone 5" finns gott om dumma personer

Permalänk

lär ju vara otroligt många som inte kör med antivirusprogram..när man pratar med folk så upplever jag iaf att minst hälften av de jag pratar med skiter i antivirus,vet inte om de har det eller bara tycker att det är onödigt för de har ju kört dator/internet is SÅÅ många år så de vet vad man ska passa sig för....man vet inte om man ska skratta eller gråta !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

det är nog många som klickar på länkar osv, "Grattis du har vunnit en iphone 5" finns gott om dumma personer

Doh....han har ju klickat på snuskiga länkar och fått datorn låst av hackers som låtsas vara snuskpoliser

Permalänk

Senast jag fick virus var för några år sen när tjejen råkade installera malware doctor.. Körde mbam samt fick sitta och pilla i regedit i timmar.
Men det är sällan så omständigt att få bort en trojan/virus. Ladda ner superantispyware eller malwarebytes i felsäkert läge och döp om installationsfilen samt exe filen och scanna. DONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Senast jag fick virus var för några år sen när tjejen råkade installera malware doctor.. Körde mbam samt fick sitta och pilla i regedit i timmar.
Men det är sällan så omständigt att få bort en trojan/virus. Ladda ner superantispyware eller malwarebytes i felsäkert läge och döp om installationsfilen samt exe filen och scanna. DONE

Råkade???

Låter som ett inside job..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

hur fan lyckas ni ?

Surfar & delar/tar-emot filer, inte så svårt om man är verkligen är aktiv. Just detta virus har jag dragit på mig via en bild-host site för "screens" där man stöter på reklam och får klicka "gå vidare" eller liknade.

Körde med anti-script tidigare men tycker det stjälper mer än hjälper, detsamma med allt annat.

Skrivet av White.By.Design:

lär ju vara otroligt många som inte kör med antivirusprogram..när man pratar med folk så upplever jag iaf att minst hälften av de jag pratar med skiter i antivirus,vet inte om de har det eller bara tycker att det är onödigt för de har ju kört dator/internet is SÅÅ många år så de vet vad man ska passa sig för....man vet inte om man ska skratta eller gråta !

IMHO så är antivirusprogam irriterande, kostar ofta pengar och drar för mycket resurser*. Värsta är konfigurera skiten och när dom blockar (portar) och man förlorar viktig gametime!
*Senast jag använde anti-virus.

Det mesta går att lösa med felsäkert läge och MB:AM, funkar inte det så kan man passa på att formatera, det är ju ändå Windows vi snackar om. Har man lagt Windows på en partiton och flyttat några mappar går en ren installation utav windows + lite backup på knappt en timme.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Doh....han har ju klickat på snuskiga länkar och fått datorn låst av hackers som låtsas vara snuskpoliser

Ha ha nej jag kollade på bilder på Bordelands 2 på google sen stängde jag ner bilden för att kolla på sidan den var på då laddades viruset ner och skörmen blev vit. Men det har löst sig nu ( av sig själv) och nu har jag kört Norton 2 gånger och har laddat ner Malwarebytes nu och ska köra det. Tack till alla för förslag.

Permalänk
Medlem

Har för mig att någon utav de polis virus kör någon form av Java-exploit.

Permalänk
Medlem

kanske inte har så mycket med saken att göra men jag står fast vid att alla som får virus alltid förtjänar det...

Själv har jag inte haft något antivirusskydd på varken skoldator eller gaming rig sedan 2003ish då spywaredoktorns licens gick ut
Inte fanken har man lyckats dra på sig något virus för det inte.

•känner du att det är bättre med antivirusskydd så kommer du inte klara dig utan•

*känner du som jag; att antivirusskydd inte bidrar till någonting så kommer du på sitt sett bli ditt eget virusskydd och vanligtvis klara dig minst lika bra + få snabbare dator och längre livstid på dina hårdiskar *

"vet man vad man gör så vet man hur man gör"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jekean:

kanske inte har så mycket med saken att göra men jag står fast vid att alla som får virus alltid förtjänar det...

Själv har jag inte haft något antivirusskydd på varken skoldator eller gaming rig sedan 2003ish då spywaredoktorns licens gick ut

•känner du att det är bättre med antivirusskydd så kommer du inte klara dig utan•

*känner du som jag; att antivirusskydd inte bidrar till någonting så kommer du på sitt sett bli ditt eget virusskydd och vanligtvis klara dig minst lika bra + få snabbare dator och längre livstid på dina hårdiskar *

Wow....ett sådant uttalande lämnar oss övriga mållösa -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

2003ish

Men du allvarligt talat, många gånger så handlar det ju om "klick-Vett-och-etikett-på-nätet" så som du menar!

Men att du inte har dragit på dig "någon sjukdom" har inte med det att göra alls! För du väljer inte!!

Och hur ska du få reda på om du har "en sjuk dator" utan antiprogram? Det kan du inte, så att tro att man sitter säkert med "klick-Vett-och-etikett-på-nätet" är bara dumt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Wow....ett sådant uttalande lämnar oss övriga mållösa -.-

jag mållös? Inte en chans. Det är ju bara så dumt det han skriver! Typ som: Jag har alltid min plånbok i innerfickan, inga ficktjuvar kan ta den! Ja eller hur.

Men det som fick mig att skratta mest var nog " få snabbare dator och längre livstid på dina hårdiskar"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag lyckades själv få det där skiten fast man kör anti-virus, adblock och noscript. Var bara att gå in i felsäkert och ta bort det. Jag tar dock fullt ansvar för händelsen då jag inte surfade på direkt kristna sidor så att säga

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns ju virus som många inte märker av, som använder ens dator till ljusskygga saker, ddos, eller försöker stjäla bank info, spam maila hejvilt m.m, dom är ju betydligt otrevligare, jämfört med halvdana polisvirus

Nåja Polisviruset som jag brukar kalla det är ganska harmlöst och lätt att få väck, har hjälp 2 vänner med det.
Bara boota med KAV rescue 10 uppdatera och scanna, den biter bra men finns säkert fler metoder.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Detta måste vara det dummaste inlägget jag läst på länge xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag tog bort ett sånt virus från en bekants dator. Gick in i felsäkert läge, tog bort en falsk McAfee och ngn random .exe (den installerade om falska McAfee annars) i autostart från msconfig. Fungerade utmärkt.

Den fungerade så här:
*Falskt McAfee program terminerade explorer.exe
*Den laddade sedan upp programmets UI med själva polismeddelandet.
*den skumma .exe filen i msconfigs autostart var själva viruset som tankade ner det falska McAfee vid varje start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Detta måste vara det dummaste inlägget jag läst på länge xD

Typisk reaktion från en som alltid använt virusskydd...

Kan hålla med om att det var en aning ensidigt men kände att jag skrivit nog

Visa signatur

Permalänk

Jag fick detta i somras på en gammal burk, jag löste det genom att gå in i felsäkert läge och skapa ny använder kunde då komma in i windows och börja rensa manuellt, eller om du hittar ngt bra antivirus, har för mig att det är många som inte hittar detta.

Jag tror att anledningen till att du får en vit skärm är för att du rensat bort endel av viruset men inte allt, det finns fortfarande ngn exe fil som körs o gör att skrivbord och aktivitetsfält inte syns.

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Typisk reaktion från en som alltid använt virusskydd...

Kan hålla med om att det var en aning ensidigt men kände att jag skrivit nog

Självklart är det en typisk reaktion från någon som använder virusskydd, man skulle inte använda virusskydd om man trodde att virus inte bara kommer från "Klicka här för att få ett viru....ehm, jag menar en gratis iPhone som du har vunnit!!!!!"

Att du utan virusskydd eller liknande kan säga att du aldrig fått ett virus säger ju rätt mycket hur mycket du egentligen vet om virus. Tror du kanske att alla virus är som detta polisvirus, eller ett virus som ploppar upp och skriver över skärmen "DU HAR VIRUS, DEAL WITH IT!". De flesta virus gör sitt bästa för att gömma sig, och är så bra på det att många antivirus kan ha problem att hitta dem. Om ett virus vill åt ditt bankkonto eller dina lösenord kommer det självklart vilja ge dig intrycket av att din dator är ren. Nu för tiden kan du få virus från sidor som facebook, hur stoppar du sånt, och hur vet du om du hållit dig undan dem eller bara aldrig märkt av dem?

Trotts att jag använder virusskydd skulle jag aldrig slänga ur mig något så dumt som att jag visste att jag inte hade några virus, för det vet jag inte, och än mindre gör du det.

Att din hårddisk skulle leva längre och din dator bli snabbare....*suck* vet du ens vad du dillar om?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

hur fan lyckas ni ?

körde ett tag med adblock, tog dock bort det igen när sweclockers bad mig (vi är en reklamfinansierad sida har jag för mig att de säger )

dock så har jag ändå inte fått virus!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

ang viruset har farsan fått det nu oxå, så jag ska själv fixa det i helgen... det blir andra gången jag fixar det

första gången gjorde jag så att jag klickade "ctrl+alt+del" för att se den stänga ner sig själv igen... men efter att ha pepprat knapparna så hann jag trycka ny aktivitet och BOOOM, nu kunde inte aktivitershanteraren stängas pga öppet fönster

startade (internet) explorer och gick via den in på c:/ och vips kom jag till den här datorn, och gick in på c disken... helt blåst såg den ut tills jag valde visa dolda filer och mappar och sedan letade jag upp sökvägen för återstälings grejset startade windows i felsäkertläge med comand prompt och körde igång återställningen, flyttade en vecka tillbax å VIPS!

Visa signatur

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

körde ett tag med adblock, tog dock bort det igen när sweclockers bad mig (vi är en reklamfinansierad sida har jag för mig att de säger )

Vad har adblock med virus att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Dina ":P" får mig att tro att du redan vet detta men jag vågar inte chansa.

Jag tycker adblock är gud's gåva till människan (speciellt mot PB "super" reklam) så jag hoppas inte detta är anledningen du tog bort det?

Inga problem att stänga av adblock för en specifik sida som tex SweClockers.

http://adblockplus.org/en/faq_basics#disable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vad har adblock med virus att göra?

vissa ads leder till skit du vet inte alltid till sidan de visar heller... men har slutat klicka ads överhuvudtaget, utom på swec

Visa signatur