Tips och råd inför uberbossarna

Permalänk
Medlem

Tips och råd inför uberbossarna

Eftersom det frågas en del på nätet och även här om hur det funkar med uberbossarna, hur man enklast tar död på dom och så vidare, så tänkte jag här ge er lite tips och tricks från mina erfarenheter och intryck efter att ha lirat dom ett tjugotal gånger nu. Jag kommer gå igenom vilka karakteristiska drag dom har, samt vilken taktik som jag tycker fungerar absolut bäst för att få ner dom. Vilket bosspar ni får i vilken ordning, är helt random, hur dom parar ihop sig är dock alltid konstant.

Först och främst vill jag bara påminna om 2 saker, man får INTE organdrop UTAN att först ha fixat 5 NV, oavsett MP och oavsett MF.
Nästa grej är att alltid se till att spara elites någonstans lättåtkomligt, detta för att kunna gå tillbaka vid eventuella upprepade dödsfall på uberbossarna, och förnya NV buffarna.

Tänk även på att det är ohyggligt mycket enklare att köra i grupp, hur ni grupperar är dock helt upp till var och en, men det underlättar med en munk (healer), en barb (tank) och 1-2 ranged (gärna en DH)

Samt att var och en av dom som har en infernal machine, öppnar en portal åt gången i samma game istället för alla på en gång..det har ju hänt fler än en gång att blizzards servrar gått ner och då är det väldigt tråkigt att bli av med en machine helt i onödan.

Vi börjar.

För att farma nycklarna, behöver vi ha tag i samtliga Keywardens.
Dessa finns i :

Act 1 - Fields of misey
Act 2 - Dahlgur Oasis
Act 3 - Stonefort
Act 4 - Silver Spire level 1 (planen)

Mitt tips är att börja med att hitta keywarden i den act ni lirar i, men att inte döda honom då, utan enbart lokalisera honom. Varför? därför att Keywardens inte ger en NV buff! Vad detta betyder är att om man inte snabbt hittar honom efter att man fått sina 5 NV's så tickar tiden på NV buffarna inför bosskillsen. Därför är det bättre att direkt efter att man fått sista buffen, ta sig till keywarden så snabbt det går.

Skeleton King / Maghda

Dessa uberbossar har 3 st väldigt jobbiga egenskaper, först och främst har vi King's teleportattack. Denna ställer till med en hel del bekymmer om man spelar ranged, då han kan smacka ner en mer eller mindre med en träff när man börjar gå upp lite i MP levels.
Maghda har i sin tur en lika jobbig attack i form av en flugsvärm som passande nog är väldigt lik golvet till färgen, vilket kan göra dom svåra att se när dom spawnar.

För att råda bot på detta är mitt råd att först och främst splitta dessa botar åt så gott det går, och _börja med Skeleton king_ av 2 anledningar. Den första är av uppenbara skäl, för att slippa hans teleportattack när man håller på med Maghda. Nästa är för att det kan stundtals bli väldigt grötigt på grund av att både SK och M spawnar minions, som gör det extra jobbigt, men SK spawnar bågskyttar, där det är väldigt svårt att se pilarna i allt virrvarr av grejjer.

Ha hela tiden koll på Maghdas flugsvärm, den GÖR ont och kör du ranged och blir träffad så är det nästan garanterat död.

Maghda har egentligen bara sina flugsvärmar som är riktigt jobbiga, i övrigt spawnar hon ett gäng blood guards och blir invunerable gång på gång.

Om någon dör då? Mitt bästa råd är att se till att båda bossarna börjar jaga munken (om sådan finns) allt barben, för att sedan låta en av rangedklasserna antingen smokescreena och vaulta till den som ska ressas, alt teleporta som wizzard.
Dör någon av ranged, så bör munken för använda blinding flash då det disorienterar mobsen precis så länge som det behövs för en ress, men huvudsakligen bör man tänka på att låta den som kan ta mest skada, dra iväg båda bossarna så långt som möjligt.

Zoltun Kulle / Siegebreaker

Dessa 2 bossar är enligt mig dom jobbigaste, dels för att Siegebreaker har reflect damage som ställer till det ordentligt för vissa ranged, samt för att zoltun kulle har en ganska snabb och väldigt agressiv eldbollsattack. Dessa 2 har även en enrage timer (det är det enda bossparet jag fått denna på, så jag vet inte om dom andra också har enragetimers men det ska dom enligt uppgift ha).
Vad den gör är att du sakta kommer tappa HP tills dess att du dör, och det går inte att skydda sig mot denna attack.

Vi börjar med Zoltun.
Han har ett par olika attacker som alltid följer samma möster.
Först och främst så har han en eldboll han kastar, denna är nästan garanterad att ta död på dig som ranged om du inte hinner undan, så för DH's, använd smokescreen då gloom inte räcker till, och för wizards, se till att teleporta bort fort.
Han teleporterar rätt ofta och hamnar gärna nära dig för att direkt efter kasta en eldboll.
Sedan spawnar han en bubbla som saktar ner alla typer av projektiler, samt din rörelseförmåga om du skulle råka hamna i bubblan. Bubblan i sig gör även skada om du står i den för länge. Nästan i direkt anslutning till detta så faller det stenar ner från taket, detta indikeras genom att skrämen skakar ca 1-2 sek innan stenarna faller, så ha för vana att springa ifrån där du står så fort detta händer för att undvika stenarna.

Siege har en attack där han smackar hårt i backen med sina fistweapons, och plockar upp dig för att sedan kasta ner dig i marken som tar riktigt mycket HP, han gör även en rush rakt emot dig från och till, utöver det att han har reflect damage.

Om nån dör, så gäller samma som ovan, kitea iväg dessa 2 så lågt det går och se till att ranged i första hand ressar om det finns såna fortfarande vid liv.
Barbarer bör använda sig av leap då det underlättar otroligt mycket när det kommer till att snabbt förflytta sig.

Ghom / Rakanoth

Ghom har ju sin ökända gasattack, och spawnar den titt som tätt, dock aldrig så mycket att det inte finns någonstans att stå. Han kastar även ut ett gäng slimeblobbar som kryper runt på marken, dessa tål väldigt mycket skada innan dom dör!
Sen spawnar Rakanoth titt som tätt 2 st soullickers som är relativt enkla att hantera givet att man har kitingavstånd till gasen som ranged, så placera er lämpligt.

Taktiken här blir att först fokusera på ghom, detta för att slippa att han spawnar mer gas än nödvändigt, och sedan ta Rakanoth därefter då han är relativt lätt att hålla som tank.
Detta bosspar är enligt mig det lättaste paret då det inte finns så mycket distraktion, utan det spawnar 2 soullickers, samt 2 blobbar och gasen.

Hoppas att ni blir lite klokare och behjälpta av inlägget.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra. Håller på att samla Keys nu.. Vilken Mp körde du? Vad rekomenderar du för stats för tex MP5?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kört dom på 4, 5, 6 och 7. Stats är alltid svårt för det varierar så otroligt beroende på klass, skill, gear etc...det viktigaste egentligen är att köra i grupp och hela tiden hålla koll på varann.

Permalänk
Medlem

Synd att man mest spelar solo då =/
Farmar efter planen just nu, hatar dock act 4, usch

På tal om act 4, var hittar man snabbast 5 elites? Tycker jag får leta länge

Permalänk

Hur många nycklar behöver man? Har en av varje....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultimatte:

Hur många nycklar behöver man? Har en av varje....

Du behöver 3 olika nycklar för att öppna en portal + receptet såklart (den behöver du bara hitta en gång).

Permalänk
Medlem

Utan att generalisera för mycket skulle jag våga påstå att det är meningslöst att köra solo om man inte klarar absolut minimum monster power 3 men helst monster power 5.
Utan monster power har nycklarna 10% chans att droppa, alltså kommer man i snitt behöva döda varje warden 10 ggr för att få dess nyckel. För att sedan komma åt samtliga überbossar smidigast behöver man tre infernal machine som man aktiverar i samma spel, alltså nittio döda wardens för tre kompletta maskiner. Bossarna har sedan 10% chans (vid MP0) var att droppa det objekt man behöver för att crafta ringen så man behöver i snitt öppna de tre olika portalerna fem gånger vardera och man behöver alltså sammanlagt i snitt 460 (90*5 + 10 för recept) dödade wardens för varje ring man vill bygga.
Detta förutsatt att spelet aldrig krashar när man öppnat portalerna eller att ens lina inte går ner etc.

Vid MP5 är man nere på i snitt arton dödade wardens medan det i en grupp av fyra spelare som klarar MP5 räcker med sex döda wardens och man får en dessutom en maskin över. Förutsatt att wardens kan droppa nyckel för varje spelare i en grupp, vilket jag antar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Får jag fråga en sak, kanske redan nämns och jag varit dåligt på att läsa men iaf.

Måste jag samla ihop nycklarna varje gång jag ska köra uber bossarna eller räcker det med en gång? För att komma in i "pony land" så behövde jag ju bara fixa en stav så att jag kommer in dit när jag vill, är det samma med uber bossarna eller måste jag farma nycklarna gång på gång för att komma in?

thx

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Får jag fråga en sak, kanske redan nämns och jag varit dåligt på att läsa men iaf.

Måste jag samla ihop nycklarna varje gång jag ska köra uber bossarna eller räcker det med en gång? För att komma in i "pony land" så behövde jag ju bara fixa en stav så att jag kommer in dit när jag vill, är det samma med uber bossarna eller måste jag farma nycklarna gång på gång för att komma in?

thx

Detta är något du måste farma varje gång.
Så när du väl kör uberbossarna så kör på en såpass hög MP level att det finns en bra chans till drop annars är det värdelöst.
Jag och mina kompisar kör på MP5 och under gårkvällen så fick vi ihop totalt 4 ringar på 3 pers.

Sen en taktik som vi märkt funkar jättebra mot Siegebreaker/Kulle är att jag som DH plockar upp Siegebreaker och drar honom till ena sidan där jag kitar runt honom medan de andra 2 (monk/mage) drar Kulle till andra sidan där de dödar han, detta gör att vi slipper dras med reflect från Siegebreaker och alla Kulles skills samtidigt.
Medan de dödar Kulle brukar jag kunna få in runt 20 mille på Siegebreaker under tiden jag kitar och sen dör han på någon minut så fort Kulle är död.
Detta gör vi ganska flawless och utan att behöva bekymra oss för deras enrage, detta funkade dock inte på MP6 då vi hade för låg DPS för detta fortfarande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Körde lite DH+barb på MP7, båda har varsin rätt bra stone of jordan vilket också hjälper till så den "riktiga" dps'en mot bossarna är mycket högre:

DH: 200k dps obuffad med 4 delar av gamla settet så mycket discipline, 400 res och typ 40k hp.
Barb: 230k dps, 9% life steal/500loh/1k regen, ~700 res och 55k HP.

Ghom+raka: Jag tankar båda och håller rend uppe på båda två och DH står utanför gasen och DPSar Ghom, var jäkla enkelt faktiskt men är nog mycket svårare om man inte har någon som kan tanka båda två i gasen.

Soltun/siege: Denna var lite bökigare men till slut körde vi så att jag som barb dödade siegebreaker på ena sidan av mapen när DH kite'ade soltun på andra sidan och när siege var död gick jag över och så dödade vi soltun gemensamt.

Skeleton/magdha: Fokuserade först på att gemensamt få ner skeleton king då magdha ändå bara sköldar sig, jag försöker hålla rend på båda för att ta så mycket av skadan på mig som möjligt så att DH kan DPS'a fritt på skeleton.

Permalänk
Medlem

Om man kör i grupp e det bra om 1 kör full tankgear och uppehåller en boss medans de andra tar ner den andra? Såg en stream som de körde så. Gick ju skitbra för de på MP5. Funderar på bygga en 30 milles WD tank. Typ helm of command, sköild, och max AR, massa LoH, armor, life reg och vit. Sen kör 3 passivs som ger försvar för mig och pets. Kommer säkert bara ha 10-15k i dps, men min roll i spelet e inte att döda.

Vad sägs?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Så det som behövs är minst 3 spelare helst 4 som var och en har en uppsättning nycklar och planen.
Helst ska man vara 4 spelare och ha så hög MP som är gångbart.

Och när man farmar nycklar så om är 4st. så sprider man ut sig och tar ett elitepack var + en gemensam.

Har jag uppfattat det korrekt ?

Förresten varför spara en elite. Spara en respelnish chest. eller ja dom där gula kistorna.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twoedge:

Så det som behövs är minst 3 spelare helst 4 som var och en har en uppsättning nycklar och planen.
Helst ska man vara 4 spelare och ha så hög MP som är gångbart.

Och när man farmar nycklar så om är 4st. så sprider man ut sig och tar ett elitepack var + en gemensam.

Har jag uppfattat det korrekt ?

Förresten varför spara en elite. Spara en respelnish chest. eller ja dom där gula kistorna.

Man sparar för det tar grislång tid att döda uber. Så man behöver refresha sin NV ibland.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Man sparar för det tar grislång tid att döda uber. Så man behöver refresha sin NV ibland.

Beror väl på om man kör på högre MP än man bör göra
Min grupp på 3 pers (ibland 4) tar alla uberbossarna på MP5 på 15-20 minuter, MP6 kan vi inte ens döda förutom Skeleton King / Maghda

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Man sparar för det tar grislång tid att döda uber. Så man behöver refresha sin NV ibland.

Jo . det begrep jag nog. Men en sådan kista räknas ju som en NV boost. Varför då lägga tid på elite mobs.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Farma nycklar kan man lika gärna göra själv, sen är det ju naturligtvis bra att vara så många som möjligt med nycklar så man kan köra många gånger. Vad menar ni med spara eliter? Finns ju drösvis med eliter att döda i a1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Beror väl på om man kör på högre MP än man bör göra
Min grupp på 3 pers (ibland 4) tar alla uberbossarna på MP5 på 15-20 minuter, MP6 kan vi inte ens döda förutom Skeleton King / Maghda

Man bör väl alltid köra på högre MP än normalt när det gäller uber?

Skrivet av Twoedge:

Jo . det begrep jag nog. Men en sådan kista räknas ju som en NV boost. Varför då lägga tid på elite mobs.

Om du bara har minimal tid kvar på NV efter en uber så e det mycket lättare och bara ta en chest än döda elit. Lättast livlina.

Skrivet av Kakann:

Farma nycklar kan man lika gärna göra själv, sen är det ju naturligtvis bra att vara så många som möjligt med nycklar så man kan köra många gånger. Vad menar ni med spara eliter? Finns ju drösvis med eliter att döda i a1.

Med spara elit menas att man kanske kitar de till en portal så man vet var de finns. Inte alltid man har gott om tid efter en uber.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Man bör väl alltid köra på högre MP än normalt när det gäller uber?

Man bör köra på högsta möjliga för gruppen man spelar med.
Vi försökte MP6 en gång, det tog 2 timmar innan vi gav upp på Siegebreaker/Kulle.
På den tiden hade vi kunnat farma ihop nycklar och döda alla uberbossarna 2 ggr på MP5 istället.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.