Tips och råd inför uberbossarna
Eftersom det frågas en del på nätet och även här om hur det funkar med uberbossarna, hur man enklast tar död på dom och så vidare, så tänkte jag här ge er lite tips och tricks från mina erfarenheter och intryck efter att ha lirat dom ett tjugotal gånger nu. Jag kommer gå igenom vilka karakteristiska drag dom har, samt vilken taktik som jag tycker fungerar absolut bäst för att få ner dom. Vilket bosspar ni får i vilken ordning, är helt random, hur dom parar ihop sig är dock alltid konstant.
Först och främst vill jag bara påminna om 2 saker, man får INTE organdrop UTAN att först ha fixat 5 NV, oavsett MP och oavsett MF.
Nästa grej är att alltid se till att spara elites någonstans lättåtkomligt, detta för att kunna gå tillbaka vid eventuella upprepade dödsfall på uberbossarna, och förnya NV buffarna.
Tänk även på att det är ohyggligt mycket enklare att köra i grupp, hur ni grupperar är dock helt upp till var och en, men det underlättar med en munk (healer), en barb (tank) och 1-2 ranged (gärna en DH)
Samt att var och en av dom som har en infernal machine, öppnar en portal åt gången i samma game istället för alla på en gång..det har ju hänt fler än en gång att blizzards servrar gått ner och då är det väldigt tråkigt att bli av med en machine helt i onödan.
Vi börjar.
För att farma nycklarna, behöver vi ha tag i samtliga Keywardens.
Dessa finns i :
Act 1 - Fields of misey
Act 2 - Dahlgur Oasis
Act 3 - Stonefort
Act 4 - Silver Spire level 1 (planen)
Mitt tips är att börja med att hitta keywarden i den act ni lirar i, men att inte döda honom då, utan enbart lokalisera honom. Varför? därför att Keywardens inte ger en NV buff! Vad detta betyder är att om man inte snabbt hittar honom efter att man fått sina 5 NV's så tickar tiden på NV buffarna inför bosskillsen. Därför är det bättre att direkt efter att man fått sista buffen, ta sig till keywarden så snabbt det går.
Skeleton King / Maghda
Dessa uberbossar har 3 st väldigt jobbiga egenskaper, först och främst har vi King's teleportattack. Denna ställer till med en hel del bekymmer om man spelar ranged, då han kan smacka ner en mer eller mindre med en träff när man börjar gå upp lite i MP levels.
Maghda har i sin tur en lika jobbig attack i form av en flugsvärm som passande nog är väldigt lik golvet till färgen, vilket kan göra dom svåra att se när dom spawnar.
För att råda bot på detta är mitt råd att först och främst splitta dessa botar åt så gott det går, och _börja med Skeleton king_ av 2 anledningar. Den första är av uppenbara skäl, för att slippa hans teleportattack när man håller på med Maghda. Nästa är för att det kan stundtals bli väldigt grötigt på grund av att både SK och M spawnar minions, som gör det extra jobbigt, men SK spawnar bågskyttar, där det är väldigt svårt att se pilarna i allt virrvarr av grejjer.
Ha hela tiden koll på Maghdas flugsvärm, den GÖR ont och kör du ranged och blir träffad så är det nästan garanterat död.
Maghda har egentligen bara sina flugsvärmar som är riktigt jobbiga, i övrigt spawnar hon ett gäng blood guards och blir invunerable gång på gång.
Om någon dör då? Mitt bästa råd är att se till att båda bossarna börjar jaga munken (om sådan finns) allt barben, för att sedan låta en av rangedklasserna antingen smokescreena och vaulta till den som ska ressas, alt teleporta som wizzard.
Dör någon av ranged, så bör munken för använda blinding flash då det disorienterar mobsen precis så länge som det behövs för en ress, men huvudsakligen bör man tänka på att låta den som kan ta mest skada, dra iväg båda bossarna så långt som möjligt.
Zoltun Kulle / Siegebreaker
Dessa 2 bossar är enligt mig dom jobbigaste, dels för att Siegebreaker har reflect damage som ställer till det ordentligt för vissa ranged, samt för att zoltun kulle har en ganska snabb och väldigt agressiv eldbollsattack. Dessa 2 har även en enrage timer (det är det enda bossparet jag fått denna på, så jag vet inte om dom andra också har enragetimers men det ska dom enligt uppgift ha).
Vad den gör är att du sakta kommer tappa HP tills dess att du dör, och det går inte att skydda sig mot denna attack.
Vi börjar med Zoltun.
Han har ett par olika attacker som alltid följer samma möster.
Först och främst så har han en eldboll han kastar, denna är nästan garanterad att ta död på dig som ranged om du inte hinner undan, så för DH's, använd smokescreen då gloom inte räcker till, och för wizards, se till att teleporta bort fort.
Han teleporterar rätt ofta och hamnar gärna nära dig för att direkt efter kasta en eldboll.
Sedan spawnar han en bubbla som saktar ner alla typer av projektiler, samt din rörelseförmåga om du skulle råka hamna i bubblan. Bubblan i sig gör även skada om du står i den för länge. Nästan i direkt anslutning till detta så faller det stenar ner från taket, detta indikeras genom att skrämen skakar ca 1-2 sek innan stenarna faller, så ha för vana att springa ifrån där du står så fort detta händer för att undvika stenarna.
Siege har en attack där han smackar hårt i backen med sina fistweapons, och plockar upp dig för att sedan kasta ner dig i marken som tar riktigt mycket HP, han gör även en rush rakt emot dig från och till, utöver det att han har reflect damage.
Om nån dör, så gäller samma som ovan, kitea iväg dessa 2 så lågt det går och se till att ranged i första hand ressar om det finns såna fortfarande vid liv.
Barbarer bör använda sig av leap då det underlättar otroligt mycket när det kommer till att snabbt förflytta sig.
Ghom / Rakanoth
Ghom har ju sin ökända gasattack, och spawnar den titt som tätt, dock aldrig så mycket att det inte finns någonstans att stå. Han kastar även ut ett gäng slimeblobbar som kryper runt på marken, dessa tål väldigt mycket skada innan dom dör!
Sen spawnar Rakanoth titt som tätt 2 st soullickers som är relativt enkla att hantera givet att man har kitingavstånd till gasen som ranged, så placera er lämpligt.
Taktiken här blir att först fokusera på ghom, detta för att slippa att han spawnar mer gas än nödvändigt, och sedan ta Rakanoth därefter då han är relativt lätt att hålla som tank.
Detta bosspar är enligt mig det lättaste paret då det inte finns så mycket distraktion, utan det spawnar 2 soullickers, samt 2 blobbar och gasen.
Hoppas att ni blir lite klokare och behjälpta av inlägget.