Gammal räv har funderingar kring nya datorer

Permalänk

Gammal räv har funderingar kring nya datorer

Tjena! Är 22 år och har länge varit insatt i det mesta kring datorer, främst stationära datorer.
På senare år har intresset dock lagts på is då jag gått och gift mig och skaffat mig andra sysselsättningar än att spela datorspel.

Men nu är det dags att köpa sig en burk igen - vanligtvis brukade jag bygga dem - men jag ska ha en bärbar, och jag får erkänna att min kunskap är några år för gammal för att jag ska klara mig på egen hand i djungeln.

Så kort och gott - jag behöver hjälp med att välja dator.

Jag vill ha:

Processorn
Minst dual core 2,3 GHz processor (men 2,4 eller 2,5 GHz tackar jag inte nej till)
AMD eller Intel?

RAM
4 GB ram räcker (jag köper hellre 8 sen och sätter i, istället för att betala 1000 kronor extra)

Hårddisk -
500 GB (eller 750)

Skärm
15 tum. Är det relevant med 1080p eller räcker 768p? Glansskärm eller inte?

Grafikkort
Kikat en del på notebookcheck.net för att jämföra grafikkort.
NVIDIA GeForce GT 630M bättre än AMD Radeon HD 7610M som är bättre än NVIDIA GeForce GT 610M - men ska jag kanske ha något helt annat?!
Grafikkortet ska i alla fall va 2GB dedikerat minne - spelar inte mycket dator men lite MW3 och Crysis blir det ändå.

Budget och märke
Budget - 5-7k
Märke är skit samma - vad tycker ni om ASUS och ACER?
Utseende är också skit samma.

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Edit: läste stationär..

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Edit: läste stationär..

Du får nog ta en till titt på TS första post samt vilket forum detta ligger i:)

EDIT: Du var en snabb j'vel:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Du får nog ta en till titt på TS första post samt vilket forum detta ligger i:)

EDIT: Du var en snabb j'vel:)

Haha, tji fick du

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Rätta mig om jag läser fel - men den har väll bara 1GB grafik?

EDIT:
Jag såg nu - Quad. Väldigt trevlig med Quad-Core 2,1GHz för det priset!

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk

Den kostar 3999 på Alina. 1000 kronor mindre!
Borde jag slå till på en gång - eller finns det någon hållhake med produkten? Ska jag kolla på andra modeller?

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=B7G04EA%23U...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av joelsvantesson:

Den kostar 3999 på Alina. 1000 kronor mindre!
Borde jag slå till på en gång - eller finns det någon hållhake med produkten? Ska jag kolla på andra modeller?

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=B7G04EA%23U...

Du hittar inte mycket bättre GPU-prestanda för 4k så du hade inte varit en idiot om du slog till

Permalänk
Skrivet av candycarter:

Du hittar inte mycket bättre GPU-prestanda för 4k så du hade inte varit en idiot om du slog till

Jag är ingen mästare på processorer - det står ju 4 MB L2-cache.
Spelar det någon roll att det inte är L3-cache? KAN INGET OM DET DÄR!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candycarter:

Den där var faktiskt prisvärd, kolla http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7670M.69483.0.html

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen mästare på processorer - det står ju 4 MB L2-cache.
Spelar det någon roll att det inte är L3-cache? KAN INGET OM DET DÄR!

Skulle faktiskt köra på den men ska kolla efter om det finns någon mer bättre men knappast att det finns något prisvärdare än den!

L2 och L3 har betydelse men inte Stor skillnad. Spel gillar mer L3 och därför är det att rekomendera framför L2.

Permalänk
Sötast

Specen du beskriver är väl egentligen mer eller mindre vilken skitlaptop som helst... Förbered dig på många timglas och frustration på slösad tid, 3-5 min att installera VLC t.ex är ju alltid brutalt stimulerande :/

Permalänk
Medlem

Det finns fina ASUS i den prisklassen med I5-processesorer.

Visa signatur

Dator:
Låda:
Fractal Design Define R4 CPU: AMD FX-8350 8C 4.0Ghz Black Edition CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz Ares LP GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze SSD: Samsung Basic 830-Series 128GB OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Skrivet av LasseXP:

Det finns fina ASUS i den prisklassen med I5-processesorer.

Hjälp mig gärna! Ge exempel på en modell som vore lämplig. Är lost på bärbart!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Specen du beskriver är väl egentligen mer eller mindre vilken skitlaptop som helst... Förbered dig på många timglas och frustration på slösad tid, 3-5 min att installera VLC t.ex är ju alltid brutalt stimulerande :/

okej! Det vill jag definitivt inte ha. Vilken modell (som exempel) skulle du föreslå?

Visa signatur

Permalänk

Jag tittar till exempel på denna ASUS
http://produkter.mediamarkt.se/store/stockholm-gallerian/dato...

i5-2450M (2 kärnor, 3MB L3 cache).
Menar ni att den är mycket bättre att ha?

Grafikkortet i den andra "Radeon HD 7640G + 7670M Dual Graphics" har ju mycket bättre benchmark.
Men jag hittar inga bra jämförelser mellan i5-2450M med Radeon HD 7610 2GB och A8-4500M med Radeon HD 7640G + 7670M.

Vad skulle ni valt?
Eller ska jag välja en helt annan modell?

3999 är ju ett väldigt trevligt pris - MEN DET GÄLLER JU BARA TILLS IKVÄLL!
Vad har ni annars för modellförslag?

Visa signatur

Permalänk

Jag tittar till exempel på denna ASUS
http://produkter.mediamarkt.se/store/stockholm-gallerian/dato...

i5-2450M (2 kärnor, 3MB L3 cache).
Menar ni att den är mycket bättre att ha?

Grafikkortet i den andra "Radeon HD 7640G + 7670M Dual Graphics" har ju mycket bättre benchmark.
Men jag hittar inga bra jämförelser mellan i5-2450M med Radeon HD 7610 2GB och A8-4500M med Radeon HD 7640G + 7670M.

Vad skulle ni valt?
Eller ska jag välja en helt annan modell?

3999 är ju ett väldigt trevligt pris - MEN DET GÄLLER JU BARA TILLS IKVÄLL!
Vad har ni annars för modellförslag?

Vad skulle ni utläsa av det här testet - vilken processor vinner?!?!
http://compare-processors.com/6263/6363/

Visa signatur

Permalänk

Vad skulle ni utläsa av det här testet - vilken processor vinner?!?!
http://compare-processors.com/6263/6363/

i5:an

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

"Gammal räv..." "Är 22 år..."

Does not compute.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Sötast

Frågan är vad du egentligen vill ha, och om det är möjligt att få det du vill ha till ett pris du kan acceptera

Det absolut första som är värt att tänka på är SSD/HDD. Laptophårddiskar är inget vidare, de är fruktansvärt långsamma och tråkiga och får dig att slita håret gång på gång. En SSD vänder totalt upp och ner på detta. Laddningstider på 0.1 sekunder istället för 5 och 0.5 istället för 15 (exempel tagna ur luften)

Är det viktigt för dig att ha mycket lagring, eller är du beredd att lägga mycket pengar på en SSD?
Om 1. Ja, 2. Nej så kan det vara värt att hitta en bärbar med plats för 2 diskar, 1 SSD för OS och en HDD för lagring.

Processorn som du länkar i ditt senaste inlägg är en halvtrött 2 kärnig som landar någonstans på ~70e plats i prestandalistan på notebook check.
Att gå upp till plats 20 med t.ex Intel® Core™ i7-3610QM Processor
Som du hittar i t.ex

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Hade ju inte varit helt fel, men där har du varken plats för SSD och någon vettig grafik har den inte heller :/

För 5000-7000 lär du ju inte hitta en mirakelmaskin oavsett hur du gör tyvärr, men oavsett så skulle jag aldrig någonsin köpa en laptop utan SSD iallafall.

Edit:

http://www.dustinhome.se/product/5010641138/lenovo-thinkpad-e...

Kolla den istället för det andra skräpet du hittat på svenssonmarknaden
Verkar vara hyfsat bra kombination
En av de snabbare processorerna, ett 630... lägre mellanklass grafik, HDD och liten SSD (Vilket tydligen skulle gå bra att byta ut mot en riktig enligt kommentar), hyfsad upplösning och led panel.

Är nog bättre än det mesta i samma prisklass skulle jag tro iallafall, och det är ju faktiskt ett riktigt märke också

Edit: Sen behöver du inte snöa in dig på grafik, det finns inget laptop grafikkort som ens skulle kunna utnyttja sina 2GB minne, det är bara rent försäljningsknep.

Permalänk
Skrivet av Rikimaru:

"Gammal räv..." "Är 22 år..."

Does not compute.

Självklart inte. Men rubriken lockade dock, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Frågan är vad du egentligen vill ha, och om det är möjligt att få det du vill ha till ett pris du kan acceptera

Det absolut första som är värt att tänka på är SSD/HDD. Laptophårddiskar är inget vidare, de är fruktansvärt långsamma och tråkiga och får dig att slita håret gång på gång. En SSD vänder totalt upp och ner på detta. Laddningstider på 0.1 sekunder istället för 5 och 0.5 istället för 15 (exempel tagna ur luften)

Är det viktigt för dig att ha mycket lagring, eller är du beredd att lägga mycket pengar på en SSD?
Om 1. Ja, 2. Nej så kan det vara värt att hitta en bärbar med plats för 2 diskar, 1 SSD för OS och en HDD för lagring.

Processorn som du länkar i ditt senaste inlägg är en halvtrött 2 kärnig som landar någonstans på ~70e plats i prestandalistan på notebook check.
Att gå upp till plats 20 med t.ex Intel® Core™ i7-3610QM Processor
Som du hittar i t.ex

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Hade ju inte varit helt fel, men där har du varken plats för SSD och någon vettig grafik har den inte heller :/

För 5000-7000 lär du ju inte hitta en mirakelmaskin oavsett hur du gör tyvärr, men oavsett så skulle jag aldrig någonsin köpa en laptop utan SSD iallafall.

Edit:

http://www.dustinhome.se/product/5010641138/lenovo-thinkpad-e...

Kolla den istället för det andra skräpet du hittat på svenssonmarknaden
Verkar vara hyfsat bra kombination
En av de snabbare processorerna, ett 630... lägre mellanklass grafik, HDD och liten SSD (Vilket tydligen skulle gå bra att byta ut mot en riktig enligt kommentar), hyfsad upplösning och led panel.

Är nog bättre än det mesta i samma prisklass skulle jag tro iallafall, och det är ju faktiskt ett riktigt märke också

Edit: Sen behöver du inte snöa in dig på grafik, det finns inget laptop grafikkort som ens skulle kunna utnyttja sina 2GB minne, det är bara rent försäljningsknep.

Vet att jag inte får en mirakelmaskin för 5-7k.
Jag söker ingen mirakelmaskin.

Jag söker bara en bra dator som duger när jag använder den (vilket är någon gång i veckan)
Men jag vill gärna ha en trevlig bra burk. Så bra som möjligt inom budgeten!

Men just nu ser jag inte hur datorerna för 6000 slår den för 3999 - är jag helt ute och cycklar?

SSD är verkligen inget krav från min sida! Även om det verkar vara det från din.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av willehawk:

Hur - varför?
Kan inte så mycket om benchmark. Men i5:an vinner 1 av 4 tester stort. Förlorar de andra 3 delarna.
Vilken del är viktigast och varför?

Ifrågarsätter inte din kunskap! Vill bara höra varför man ska tänka som man ska tänka

Visa signatur

Permalänk

En timme kvar - what should I do?
Om jag inte ska köpa den - vad ska jag köpa?!

Visa signatur

Permalänk

Hur - varför?
Kan inte så mycket om benchmark. Men i5:an vinner 1 av 4 tester stort. Förlorar de andra 3 delarna.
Vilken del är viktigast och varför?

Ifrågarsätter inte din kunskap! Vill bara höra varför man ska tänka som man ska tänka

Kommer du sitta framför din dator med popcorn och rulla benchmarks stup i kvarten? I really hope NOT

Faktum är att du inte kommer få bättre prestanda om du går upp några tusenlappar, inte nämnvärt. Ska du rendera 140minuters animationer så leta upp dig en Core i7a. Det enda negativa jag ser med HPn är att den till skillnad från Asus-maskinen inte har 2års garanti, samt att den har blank skärm.

Köp.

Video på i princip samma dator (A6 ist):
http://www.youtube.com/watch?v=2eyWvh8yb78 (textreview i description)

Permalänk
Skrivet av candycarter:

Kommer du sitta framför din dator med popcorn och rulla benchmarks stup i kvarten? I really hope NOT

Faktum är att du inte kommer få bättre prestanda om du går upp några tusenlappar, inte nämnvärt. Ska du rendera 140minuters animationer så leta upp dig en Core i7a. Det enda negativa jag ser med HPn är att den till skillnad från Asus-maskinen inte har 2års garanti, samt att den har blank skärm.

Köp.

Video på i princip samma dator (A6 ist):
http://www.youtube.com/watch?v=2eyWvh8yb78 (textreview i description)

TACK!
Tack för goda råd och era tips.

Ni är underbara
Dator är beställd. Jag surfar mest bara. Spelar en del spel när jag är sjuk.
Klipper lite film när jag måste "ta med mig jobbet hem" - men oftast hinner jag klart med alla renderingar och projekt på arbetstid.

Sov så gott och tack igen.

Visa signatur

Permalänk

TACK!
Tack för goda råd och era tips.

Ni är underbara
Dator är beställd. Jag surfar mest bara. Spelar en del spel när jag är sjuk.
Klipper lite film när jag måste "ta med mig jobbet hem" - men oftast hinner jag klart med alla renderingar och projekt på arbetstid.

Sov så gott och tack igen.

Well played Sir! Sov gott själv och jag håller tummarna att datorn inte har sänkts till 3495kr imorgon