Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk

Uppgradering - Speldator

Tjena Sweclockers,

Det är dags för uppgradering av dator. Detta är vad jag sitter på i dagsläget:

Jag är sugen på ett mindre chassi med mATX eller mITX. Detta är vad som ligger i min varukorg just nu:

Min fråga är egentligen, hade ni förändrat något? Jag tänkte att det var lika bra att uppgradera något medan jag byter till en mindre låda. Kom gärna med förslag om vad som skall bytas ut och varför.

Budgeten kan sträckas upp till 7000 kr.

Tack på förhand,
Hardy

Permalänk
Medlem

I grunden så tycker jag det enda du behöver uppgradera är grafikkortet. Allt annat är ju high-end än så länge enligt min mening. Men vill du propt ha ett mindre format så behövs ju andra delar såklart också bytas. Jag har inte kollat länkarna. Men du bör kontrollera så att det finns plats för kylaren i det där chassit om det är ett av mindre format. Uppgraderingsmässigt tycker jag grafikkortet som sagt är det enda som är utdaterat.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Skrivet av Blesk:

I grunden så tycker jag det enda du behöver uppgradera är grafikkortet. Allt annat är ju high-end än så länge enligt min mening. Men vill du propt ha ett mindre format så behövs ju andra delar såklart också bytas. Jag har inte kollat länkarna. Men du bör kontrollera så att det finns plats för kylaren i det där chassit om det är ett av mindre format. Uppgraderingsmässigt tycker jag grafikkortet som sagt är det enda som är utdaterat.

Tackar för det! Jag funderar på om man ska försöka köra 570 som SLI eller satsa på ett sprillans, några tankar där?

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på nytt. jag vet inte hur mycket pengar det blir över efter mobo+chassit etc. Men något ur 600-serien hade jag kört på. Definitivt. Minde strömförbrukning, minde värme. Du ska ju bygga i ett litet chassi. 570 sli inte på långa vägar värt i min mening. Tänker då på suttering+värmen+strömförbrukningen+prestandan jämfört med ett 6XX.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk

Sant, men om skulle ändra lite då.

Om jag är kvar på ATX, byter ut moderkortet och lådan + ett 660 Ti. Då är frågan är det någon som kan rekommendera en mindre låda för ATX? Och ett prisvärt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Sant, men om skulle ändra lite då.

Om jag är kvar på ATX, byter ut moderkortet och lådan + ett 660 Ti. Då är frågan är det någon som kan rekommendera en mindre låda för ATX? Och ett prisvärt moderkort?

Fast Sabertooth Z77 är ju ett fantastiskt moderkort! Riktigt high-end. Om du inte byter format så finns ingen anledning att byta moderkort. Det där kortet är ju nästan nytt.

Det finns ingenting som kan motivera att byta moderkort i nuläget som jag ser det.

Mitt råd är att köpa ett GTX 670 eller 680. Mindre låda vet jag inte på rak arm. Måste kolla runt lite.

Visa signatur

Permalänk

Moderkortet ska bort, det är så det är. Anledningen är att det är defekt och att jag inte tycker om ASUS Support i detta fall, så nytt moderkort.

Permalänk

Liten uppdatering,

Kundvagnen har ändrats lite och ser ut såhär idag:

Ändrat Chassi och lagt till grafikkort, är osäker på val av kylare till just chassit då jag har sett flera kreativa byggen.

Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Liten uppdatering,

Kundvagnen har ändrats lite och ser ut såhär idag:

Ändrat Chassi och lagt till grafikkort, är osäker på val av kylare till just chassit då jag har sett flera kreativa byggen.

Förslag?

H60/H80 eller Antec 620. I PnP.Hade jag kört.
. Mindre värme i chassit med sluten vattenkylning. Dock lär det inte vara något problem med en luftkylare men ändå.

Visa signatur

Permalänk

All din hjälp uppskattas Blesk.

Men jag tror att jag kör en mITX istället. Då jag har tagit reda på att man kan avmontera fötterna i Prodigy.

Sytemet efter uppgradering skulle se ut såhär:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2440630/test

Det vill säga att inköpslistan är detta:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2440670/2012-10-21

Anledning till att det ligger ett nätagg med i listan är för att jag har ett sådant här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460922#extra
Djup: 18 cm

Jag tror inte den går in och måste då har ett nytt, det är väl även den komponenten jag är mest osäker på också. Det är ju ändå nätagget som håller ihop allt.

Utöver detta kommer jag att dissekera mitt Phantom chassi och sno fläktar och roffa in i Prodigy.

Kom gärna med förslag på vad som kan ändras.

Permalänk
Hedersmedlem

Referenskylaren på GTX 660 Ti är undermålig så här skall man välja ett kort med egen kylare.
https://www.inet.se/produkt/5409635/gigabyte-geforce-gtx-660t...

Frågan är om du behöver en Hydro H100 då du inte kan överlocka med det moderkortet men rejält blir det.

Vill du ha ett bättre ljud så är dock mITX inte ett så bra val då man inte kan sätta i ett ljudkort (MAXIMUS V GENE har detta inbyggt).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tackar för det MaLo.

Kan man inte överklocka med det moderkortet? Kan du rekommendera något med kan klocka med då? Ljudkort är inte så värst viktigt för mig.

Inget annat som behöver ändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Tackar för det MaLo.

Kan man inte överklocka med det moderkortet? Kan du rekommendera något med kan klocka med då? Ljudkort är inte så värst viktigt för mig.

Inget annat som behöver ändras?

H77 chipset är inte lämpat för överklockning. Jag vet inte så mycket om det men har förstått att det har vissa begränsningar, som intel implementerat.

Du borde kolla på ett Z77. Med H100 och 2500K är det ett måste.

edit, I övrigt tycker jag allt ser bra ut. Nätagget verkar helt ok. Men som sagt, moderkortet. P67/Z68/Z77. Verkar dock bara som att Z77 är tillgängligt i mini-itx. Men det är också det senaste.

Visa signatur