Microsoft inviger Windows Phone 8

Permalänk
Medlem

Nice, äntligen lite Windows Phone och Nokia nyheter

Hade jag inte haft HTC Titan så hade jag lungt köpt nya Nokia telefonen

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Måste säga att jag är grymt besviken, varför ska telefonerna vara så grymt stora för? Vissa ser väldigt plastiga ut också. Är sugen på en wp8 lur men jag får vänta och se vilka andra telefoner som dyker up.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Helv*/&¤%¤! Måste sälja min Iphone 5 fort nu!!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Är det en gorilla på 07:20 ?

Permalänk
Medlem

"Most personal smartphone"

Naaaah...

Jag kan få min Android att se ut i princip hur som helst. Senaste jag kollade så hade WP inte samma möjligheter.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Grymt sugen på en lur med WP8 efter att ha uppgraderat till Windows 8!
Har inte varit förtjust i Nokias lurar på sistone, men när både HTC och Samsung kommer med i leken så hamnar det hela i ett helt annat sken.

Bye bye iPhone, hello WP8?

Nokia 920 är guld. Har fått tafsa lite på den och lagget som finns i övriga os existerar inte .)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

varför länkar inte swec till eventet... nu måste man sitta och leta

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja, WP8 är ganska fail. 3 timmar sedan release, och ändå ser man dom knappt på arbetsplatser och skolor.

hahaha good one!

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ser tyvärr tungt ut för Nokia

Lumia 920 verkar vara en 4.8" tegelsten, WP8 telefoner som t.ex. HTC 8X verkar vara betydligt mycket trevligare: samma fina upplösning på 1280x720, fast med en 4.3" skärm och en vikt på 130gram.

Man undrar också varför det ska vara så svårt att använda moderna SoC:er till Windows Phone. Snapdragon S4 är definitivt ett kompetent SoC, men utveckling går så pass snabbt här så det är inte alls ovanligt att nyare SoC:er både är snabbare och strömsnålare. Så varför använder inte WP8-telefonerna nya S4 Pro (som framförallt har en betydligt mycket bättre GPU) när man lyckats få in detta SoC i Nexus 4 använda S4 Pro i samma veva som man lanserar Android 4.2?

Snapdragon S4 började ju dyka upp i Android telefoner redan i våras.

Blir svårt att välja nu, var helt inne på en WP8 lur men priset och HW på Nexus 4 är svårt att inte frestas av. Dagens i-lands problem

45g mer än än x8. Har du nån gång hållt en 1-kilos hantel så inser du hur lite det är

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

"Most personal smartphone"

Naaaah...

Jag kan få min Android att se ut i princip hur som helst. Senaste jag kollade så hade WM inte samma möjligheter.

Senast jag kollade så hette det WP.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lumia 920 verkar vara en 4.8" tegelsten, WP8 telefoner som t.ex. HTC 8X verkar vara betydligt mycket trevligare: samma fina upplösning på 1280x720, fast med en 4.3" skärm och en vikt på 130gram.

Lumia 920 mått 130.3 x 70.8 x 10.7 mm HTC 8x mått 132,3 x 66,2 x 10,1 mm. Nästan samma med andra ord.
Sen har Nokian inte 4,8" skärm utan 4,5" och den har upplösningen 1280 × 768 alltså lite mer pixlar. Vikten kan jag hålla med dig om att den är lite tyngre ,men tror inte det är några problem själv föredrar jag lite tyngd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Måste säga att jag är grymt besviken, varför ska telefonerna vara så grymt stora för? Vissa ser väldigt plastiga ut också. Är sugen på en wp8 lur men jag får vänta och se vilka andra telefoner som dyker up.

Jag håller med dig. Men HTC 8X verkar rätt ok på den punkten, "bara" en 4.3" skärm: http://www.engadget.com/2012/10/29/htc-8x-review-windows-phon...

Permalänk
Medlem

WP är så jäkla fräscht, smidigt och snyggt, blir en Lumia 920 för min del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man undrar också varför det ska vara så svårt att använda moderna SoC:er till Windows Phone. Snapdragon S4 är definitivt ett kompetent SoC, men utveckling går så pass snabbt här så det är inte alls ovanligt att nyare SoC:er både är snabbare och strömsnålare. Så varför använder inte WP8-telefonerna nya S4 Pro (som framförallt har en betydligt mycket bättre GPU) när man lyckats få in detta SoC i Nexus 4 använda S4 Pro i samma veva som man lanserar Android 4.2?

Snapdragon S4 började ju dyka upp i Android telefoner redan i våras.

Blir svårt att välja nu, var helt inne på en WP8 lur men priset och HW på Nexus 4 är svårt att inte frestas av. Dagens i-lands problem

Lumia 920 är 4.5" (tror jag...). Sedan är väl kameran ett av de större argumenten för denna telefon... HTC 8X ser dock även den väldigt bra ut men jag föredrar nog lumian iaf. Vikten är av ytterst liten betydelse iaf för mig, även om jag hade föredragit om 920 var i storlek med 800 (tyvärr verkar detta vara trenden, om man vill ha det bästa när det gäller de andra specifikationerna), men den extra vikten gör mig absolut ingenting. Ger bara ett högre kvalitetsintryck.

När det gäller SoC:er så lär väl anledningen vara att wp8 utvecklats under lång tid med Snapdragon S4 som bas. Tror Microsoft vill undvika att hamna i samma problem som Android med en uppsjö olika hårdvarukonfigurationer som är jobbigt att släppa uppgraderingar till. Även mobiltillverkare kan nog se stora vinster i detta då dessa inte själva behöver lägga alls lika lång tid på fixa med uppgraderingar på samma sätt som man måste med Android.

Jag kan ha helt fel men jag gissar att Google pga sin kortare utvecklingstid för nya versioner av operativsystemet har möjlighet att hela tiden anpassa systemet till nyare hårdvara eftersom detta (min gissning) väljs när man börjar utvecklingen. Men det har en baksida i att optimeringen blir sämre och att telefontillverkarna själva måste anpassa sina existerande modeller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haxk:

vem köper en windows phone när man nästan kan köpa en iphone 5 för samma pris. Kollar man på arbetsplatser och skolor, så är det inte många eller ingen alls som har någon windows phone.

"De första mobiltelefonerna med Windows Phone 8 börjar säljas i november." <<---- Är ev. en väldigt god anledning till det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Senast jag kollade så hette det WP.

Jag tror nog att de flesta förstod att det var WP h*n menade

Jag håller verkligen tummarna för att detta är något som är bra, lite mer konkurrens skadar aldrig! Jag har inte sett eller läst mycket om WP 8, men jag ska ta mig en titt hur det ser ut och fungerar. Hoppas även att det kommer något live-exemplar till någon butik nära så att man kan testa själv!

Det är inte aktuellt med ett byte för mig på 12-24 månader då jag är sjukt nöjd med min Galaxy S3 och Android. Men om ett år eller två kan det kanske vara ett alternativ! Just nu är det bara Android som jag kan tänka mig att ha, så en konkurrent till det är välkommet i min värld!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

"Trots den närmast totala dominansen av Windows på skrivbordet har Microsoft inte lyckats få något större fäste på mobilfronten."
Men fortsätter Microsoft att stympa sitt desktop OS till något som ser ut som ett surfplatte OS endast för att försöka ta över marknadsdelar till deras andra produkter på andra marknader så borde de nog räkna med att deras kunder om möjligt vänder ryggen och tar sig mot andra operativsystem så som OS X och Linux.

OS X är välkommet, men ser heller ingen anledning till varför skulle vända MS ryggen bara för att de är urflippade med Windows 8, bara fortsätta använda Windows 7

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Ser mycket bättre ut än android kraffset till interface!

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att Windows Phone´s (7 & 8) GUI är nog det mest rörigaste jag har sett någon gång!

Det är otroligt svårt att greppa vad man tittar på.
Detta då ikonerna hela tiden ändrar sitt utseende, en bild bli plötsligt text, texten kan sedan ändras till något annan text med en annan bakgrundsbild, för att senare bli 4 små bilder av tex personer.
Om man bara tar snabbt fram telefonen så kan man alltså plötsligt inte veta vad man tittar på om man inte VET exakt placering på ikonerna.

Sedan är det så stilrent att det är äckligt. Allt är fyrkantigt eller text. Inget annat.

Nä, här har MS totalt floppat för min smak!

Då gillar jag mer tex Apples GUI men där blir jag snart GALEN på deras förbannade "startskärm".
En grupp ikoner... Jaha... Varför inte kunna se det JAG vill att jag ska se.

Jag vill kunna se min kalender, klockan mm direkt. Inte en massa programikoner.

Där har HTC med deras HTC Sense lyckats otroligt bra med deras system som jag själv kan bestämma hur det ska se ut.
Med en enkel knapptryckning kommer sedan alla programikoner.

Tänk en iPhone med ett system som HTC Sense!!! DET hade varit min drömtelefon.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Min åsikt är att Windows Phone´s (7 & 8) GUI är nog det mest rörigaste jag har sett någon gång!

Om man bara tar snabbt fram telefonen så kan man alltså plötsligt inte veta vad man tittar på om man inte VET exakt placering på ikonerna.

Har man själv lagt in ikonerna som man vill, och man använder mobilen flera gånger om dagen, kan jag lova dig att man vet exakt vad varenda ikon betyder. Och den ger information, samtidigt som den är en ikon till programet.

Stiligt, snyggt, fungerande. IOS fungerar ju bra, men är såååå tråkigt...

Permalänk
Medlem

Min Galaxy S2 kommer bli utbytt mot en WP8 garanterat! Det lutar åt Nokia... Själv anser jag att alla telefoner är för små. Var inne på Samsung Galaxy Note 2 med 5.5" skärm men nu efter Win 8 känns det som om man kanske ska överge Android. Med dessa telefoner kan man inte ha för stor skärm enligt mig. Tycker min nuvarande på 4.3" är alldeles för liten.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Det är otroligt svårt att greppa vad man tittar på.
Detta då ikonerna hela tiden ändrar sitt utseende, en bild bli plötsligt text, texten kan sedan ändras till något annan text med en annan bakgrundsbild, för att senare bli 4 små bilder av tex personer.

Sedan är det så stilrent att det är äckligt. Allt är fyrkantigt eller text. Inget annat.

Nä, här har MS totalt floppat för min smak!

Då gillar jag mer tex Apples GUI men där blir jag snart GALEN på deras förbannade "startskärm".
En grupp ikoner... Jaha... Varför inte kunna se det JAG vill att jag ska se.

Jag vill kunna se min kalender, klockan mm direkt. Inte en massa programikoner.

Där har HTC med deras HTC Sense lyckats otroligt bra med deras system som jag själv kan bestämma hur det ska se ut.
Med en enkel knapptryckning kommer sedan alla programikoner.

Tänk en iPhone med ett system som HTC Sense!!! DET hade varit min drömtelefon.

Så hur du än vrider och vänder på det så vill du ha ikoner, så vad är problemet?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shit vad söta ungar. Mycket roligare än att se Tim Cook stå och babbla.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnnyGreed:

Min Galaxy S2 kommer bli utbytt mot en WP8 garanterat! Det lutar åt Nokia... Själv anser jag att alla telefoner är för små. Var inne på Samsung Galaxy Note 2 med 5.5" skärm men nu efter Win 8 känns det som om man kanske ska överge Android. Med dessa telefoner kan man inte ha för stor skärm enligt mig. Tycker min nuvarande på 4.3" är alldeles för liten.

Så du ska byta ut hårdvara för att bara ha mjukvara (det så du säger), hade varit bättre att säga att du ska byta ut Android mot WP8, vilken hårdvara du har nu och kommer byta till är ointressant i sammanhanget

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av krigarkungen:

45g mer än än x8. Har du nån gång hållt en 1-kilos hantel så inser du hur lite det är

Problemet med saker som telefoner och pekplattor är inte att man inte orkar lyfta dessa, det är att de känns klumpiga när vikten kommer över en viss nivå. För plattor tillkommer att det är jobbigt att hålla även en riktigt lätt vikt under lång tid och så lite som +- 100g är definitivt märkbart efter ett par minuter.

För att ta exemplet med hantel.
Anta att du fixar att lyfta ett par 30kg hantlar utan större problem (om du går på gym någorlunda regelbundet borde du fixa det). Testa då och håll en 10kg hantel i 5 min ut från kroppen, är det inte rätt ordentligt tungt efter bara någon minut? D.v.s. det handlar inte om huruvida man orkar lyfta vikten, det handlar om hur bekvämt det är att hantera vikten under statisk last under en potentiellt mycket lång tid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Har man själv lagt in ikonerna som man vill, och man använder mobilen flera gånger om dagen, kan jag lova dig att man vet exakt vad varenda ikon betyder. Och den ger information, samtidigt som den är en ikon till programet.

Stiligt, snyggt, fungerande. IOS fungerar ju bra, men är såååå tråkigt...

Precis, det är inte rörigt någonstans! Enda appen som byter bilder hela tiden är "People" (facebook / kontaktlista).

Messaging är lite småroligt t.ex.:
Inga nya sms = En glad gubbe eller en ledsen
Ett nytt sms =
Många nya sms =

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk

Jag gillar det. Tyckte konferensen var bra också. Jag hade gärna sett att Windows Phone varit lite mer öppet så man kunde köra Google tjänster tex.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Shit vad söta ungar. Mycket roligare än att se Tim Cook stå och babbla.

De söta barnen var det bästa med hela presentationen. Annars gick den mest ut på att kasta skit på konkurrenter och att få grundläggande funktionalitet i moderna telefoner att låta innovativt och fantastiskt.

Angående Windows Phone, Android eller iOS handlar det väl numera om personlig preferens snarare än vad som är "bäst". Synd bara att alla håller på och stämmer varandra för skitsaker hela tiden så att utvecklingen går långsamt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har haft en WP7 sen den kom ut, och jag älskar den.
Jag ska nu byta den 2 NOV, och valet står mellan en WP8 eller Iphone 5...
Problemet och det ända problemet med WP8 är avsaknaden av apparna...Skulle vilja höra mer än "vi har blabla antal appar"..
För just nu är telefonen och operativsystemet det bästa, men det finns inga appar..

Permalänk
Avstängd

Windows phone ser så läcker ut. Tyvärr vill jag inte ha större telefon än jag har nu, 4.3" är i största laget. Dessutom har jag köpt alldeles för många appar på play store för att orka byta just nu.

Men en såndär windows surfplatta ska skaffas en vacker solig dag.

Visa signatur

lolclockers