Låg hastighet med nätverkskabel Asus G73SW

Permalänk
Medlem

Låg hastighet med nätverkskabel Asus G73SW

Hej,

Har problem med min Asus G73 sedan jag införskaffat en ny router (Asus RT-56U). Jag har 100 mbit, alla engeter i hemmet får ~40 mbit via trådlöst nätverk vilket väl får anses helt ok. Via kabel är det dock en helt annan historia.

Asus G73: 8-13 mbit.
Asus U36: ~90 mbit.
Hemmabygda mediaservern: ~110mbit.

Problemet är alltså att G73 får enormt dålig hastighet med kabel.

Senaste nätverksdrivrutiner är installerade, routern har senaste firmware.

Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Hej,

Har problem med min Asus G73 sedan jag införskaffat en ny router (Asus RT-56U). Jag har 100 mbit, alla engeter i hemmet får ~40 mbit via trådlöst nätverk vilket väl får anses helt ok. Via kabel är det dock en helt annan historia.

Asus G73: 8-13 mbit.
Asus U36: ~90 mbit.
Hemmabygda mediaservern: ~110mbit.

Problemet är alltså att G73 får enormt dålig hastighet med kabel.

Senaste nätverksdrivrutiner är installerade, routern har senaste firmware.

Någon som har något förslag?

Har du provat olika kablar och portar i routern?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Samma kabel i Asus U36 ger 90 mbit, bytte även kabel men det är samma hastighet ändå.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Samma kabel i Asus U36 ger 90 mbit, bytte även kabel men det är samma hastighet ändå.

Kolla överföringen direkt mellan två datorer (fast fortfarande kopplad via router), för att tydligare se var felet är. Om problemet försvinner då beror det antagligen på programvaran i datorn som pratar med webben (antar att du kör tptest eller bredbandskollen nu?). Om felet finns kvar är det hårdvara eller TCP/IP-stacken.

En bra och gratis programvara att använda är QCheck från Ixia.

Prova att byta port i routern också som era909 föreslog.

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig när jag uppgraderade till Windows 8