[6,5k, mITX] Budgetinköp, fungerar detta?

Permalänk
Medlem

[6,5k, mITX] Budgetinköp, fungerar detta?

Hejsan folket,
vart en lång stund sen jag varit här sist. Nu håller bärbarn på o lägga av och därför tänkte jag investera i något billigt.

Här är vad jag kommit fram till hittils:

Från CDON:
Processorkylare: Arctic CF 7 Pro rev2, 149 kr
DVD-brännare: Samsung nånting billigt, 163 kr
Moderkort: Asus h77 mITX kort, 790 kr
Totalt: 1151 kr (inkl frakt)

Från Webhallen:
Chassi: Bitfenix Prodigy, 689 kr
Nätagg: Corsair Nånting 500W, 440 kr
Processor: Intel i5-3570K, 1789 kr
Grafikkort: Nvidia 650ti, verkar hur prisvärt som helst, 1229 kr
Minnen: Corsair Nånting 2x4GB, 299 kr
Hårddisk: Kingston 128GB SSD, 669 kr
Trådlöst nätverkskort: Netgear nånting, 149 kr
Totalt: 5264 kr (inte säker på frakten)

Uppskattar synpunkter på allt, men helst angående nätverkskortet (det är 2 väggar och ca 10 meter till routern) och ifall något kommer flaska.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Ett lågprispaket.
GTX 650 Ti är prisvärt. Så det är inte för de värsta spelen.
BitFenix lådan är helt rätt.
Du har gjort ett bra jobb. Inte mycket att klaga på.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Det finns ingen som helst mening att köra en upplåst processor, 3570K, på ett moderkort som inte har stöd för överklockning, H77-chipset. Du förlorar funktioner med den upplåsta modellen mot den låsta. Om du tänkt köra virtuella maskiner är låsta modellen att föredra: http://ark.intel.com/compare/65520,65702

Jag skulle rekommendera att skaffa 16GB ram direkt med system som endast har 2st minnesplatser för då slipper man framtida uppgraderingar med ramminnet där man måste plocka bort det gamla minnet. Det kostar lite mer nu men slipper framtida problem och att ramminnet skulle ta slut.

Med den processorn och det grafikkortet så kommer grafikkortet vara flaskhalsen om du tänkt använda datorn till att spela.

Jag lekte ihop ett system. Lite långsammare processor men dubbla ramminnet.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2501143/2012-11-04-ypro

Det är inte mer prisvärt men det kanske kan ge dig några tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Det ser bra ut. Ett lågprispaket.
GTX 650 Ti är prisvärt. Så det är inte för de värsta spelen.
BitFenix lådan är helt rätt.
Du har gjort ett bra jobb. Inte mycket att klaga på.

Skrivet av Vatten:

Det finns ingen som helst mening att köra en upplåst processor, 3570K, på ett moderkort som inte har stöd för överklockning, H77-chipset. Du förlorar funktioner med den upplåsta modellen mot den låsta. Om du tänkt köra virtuella maskiner är låsta modellen att föredra: http://ark.intel.com/compare/65520,65702

Jag skulle rekommendera att skaffa 16GB ram direkt med system som endast har 2st minnesplatser för då slipper man framtida uppgraderingar med ramminnet där man måste plocka bort det gamla minnet. Det kostar lite mer nu men slipper framtida problem och att ramminnet skulle ta slut.

Med den processorn och det grafikkortet så kommer grafikkortet vara flaskhalsen om du tänkt använda datorn till att spela.

Jag lekte ihop ett system. Lite långsammare processor men dubbla ramminnet.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2501143/2012-11-04-ypro

Det är inte mer prisvärt men det kanske kan ge dig några tankar.

Tack för svaren!

Hur stor skillnad blir det i praktiken mellan en fabriksclockad 3570k och 3450?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YPro:

Hejsan folket,
vart en lång stund sen jag varit här sist. Nu håller bärbarn på o lägga av och därför tänkte jag investera i något billigt.

Här är vad jag kommit fram till hittils:

Från CDON:
Processorkylare: Arctic CF 7 Pro rev2, 149 kr
DVD-brännare: Samsung nånting billigt, 163 kr
Moderkort: Asus h77 mITX kort, 790 kr
Totalt: 1151 kr (inkl frakt)

Från Webhallen:
Chassi: Bitfenix Prodigy, 689 kr
Nätagg: Corsair Nånting 500W, 440 kr
Processor: Intel i5-3570K, 1789 kr
Grafikkort: Nvidia 650ti, verkar hur prisvärt som helst, 1229 kr
Minnen: Corsair Nånting 2x4GB, 299 kr
Hårddisk: Kingston 128GB SSD, 669 kr
Trådlöst nätverkskort: Netgear nånting, 149 kr
Totalt: 5264 kr (inte säker på frakten)

Uppskattar synpunkter på allt, men helst angående nätverkskortet (det är 2 väggar och ca 10 meter till routern) och ifall något kommer flaska.

Tack på förhand!

Ser mycket bra ut. Glöm inte 5% rabatt på CDON.
Finns i min signatur.

Skrivet av halojoy:

Det ser bra ut. Ett lågprispaket.
GTX 650 Ti är prisvärt. Så det är inte för de värsta spelen.
BitFenix lådan är helt rätt.
Du har gjort ett bra jobb. Inte mycket att klaga på.

Instämmer med Halojoy.
Kanske lite väl att smälla på med en 3570k dock.
Skulle rekommendera 3450 tillsammans med H77 Moderkortet.

Skrivet av Vatten:

Det finns ingen som helst mening att köra en upplåst processor, 3570K, på ett moderkort som inte har stöd för överklockning, H77-chipset. Du förlorar funktioner med den upplåsta modellen mot den låsta. Om du tänkt köra virtuella maskiner är låsta modellen att föredra: http://ark.intel.com/compare/65520,65702

Jag skulle rekommendera att skaffa 16GB ram direkt med system som endast har 2st minnesplatser för då slipper man framtida uppgraderingar med ramminnet där man måste plocka bort det gamla minnet. Det kostar lite mer nu men slipper framtida problem och att ramminnet skulle ta slut.

Med den processorn och det grafikkortet så kommer grafikkortet vara flaskhalsen om du tänkt använda datorn till att spela.

Jag lekte ihop ett system. Lite långsammare processor men dubbla ramminnet.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2501143/2012-11-04-ypro

Det är inte mer prisvärt men det kanske kan ge dig några tankar.

Skulle personligen inte rekommendera att lägga ut pengarna för 16GB ram. Det är mer E-Penis än något man kommer använda. Speciellt i ett budget system.
Fan jag kör själv mina 3 datorer med 8GB, 8GB samt en Laptop med 4GB. Egentligen bara laptopen som kan få problem med Shogun 2 samt Webläsare, musik och film igång

Skrivet av YPro:

Tack för svaren!

Hur stor skillnad blir det i praktiken mellan en fabriksclockad 3570k och 3450?

Lite skillnad 3.1GHz mot 3.4GHz. Så lite mindre än 10%. Dock är 3450 bättre om man kollar på prestanda/pris i spel situationer. Dock svårt att se hur processorn skulle vara flaskhalsen

Kort och Gott:
Nöjd dig med 8GB Ram, skillnaden mellan i5 3570k och 3450 är marginell. Spar en slant om du inte gör mycket krävande saker på datorn.
Synd att du missade Inets Malmö Premiär rea med EVGA och MSI 650ti för 999kr.

Köpte mig själv ett HD 7770 för 700kr. Bara i7:an som saknas så kan man köra ett system byggt i ett chassi format som en 7:a x) 2+2+2+1GB ram kanske?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin