Permalänk

Importera Nexus 4

Hej Sweclockare! Tänkte bara fråga lite om vad som gäller när man importerar telefoner - i detta fallet LG Nexus 4'an! Kan ju hända att ex. Mediamarkt, Elgiganten eller valfri internetbutik bestämmer sig för att sälja den runt 4000, isånafall köper jag den här i Sverige. Men tänkte att det kanske blir billigare om man importerar den från ett annat land, då den verkar vara mycket billigare i Tyskland/GBR. (Vet att den är löjligt billig i USA, men då snackar vi väl högre tullavgifter också?)
Men för övrigt, är det något tekniskt som eventuellt inte kommer att fungera, 3G till exempel?

Är väldigt oinformerad i detta området, så ursäktar om jag påstår eller säger något dumt. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Min Lumia 800 är tyskimporterad det enda jag märker av är att om jag återställer telefonen så kommer insällningsguiden upp på Tyska. (2 steg innan man får välja språk). Det är ju lite kinkigt med 4G/LTE har jag förstått men när det gäller 3G tror jag inte att det är några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Hej Sweclockare! Tänkte bara fråga lite om vad som gäller när man importerar telefoner - i detta fallet LG Nexus 4'an! Kan ju hända att ex. Mediamarkt, Elgiganten eller valfri internetbutik bestämmer sig för att sälja den runt 4000, isånafall köper jag den här i Sverige. Men tänkte att det kanske blir billigare om man importerar den från ett annat land, då den verkar vara mycket billigare i Tyskland/GBR. (Vet att den är löjligt billig i USA, men då snackar vi väl högre tullavgifter också?)
Men för övrigt, är det något tekniskt som eventuellt inte kommer att fungera, 3G till exempel?

Är väldigt oinformerad i detta området, så ursäktar om jag påstår eller säger något dumt. Tack på förhand!

undrar samma sak då jag hörde att de var lite problem med att importera surfplattan nexus 7 innan den kom till sverige. Finns det några andra nackdelar helt enkelt? jag antar att man kommer behöva regristera sig typ UK, USA och köra på engelska innan den släpps i sverige.då jag har släktingar i USA som är villiga att skicka en till mig.

Permalänk
Medlem

Nexus 4 är likadan vart du än köper, så kvittar vilket land du köper den i.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Sötast

Jag kommer definitivt göra allt för att importera min från storbritannien eller tyskland, beroende på hur priserna utspelar sig i Sverige sedan så verkar den iaf vara runt 2000kr billigare i utlandet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Nexus 4 är likadan vart du än köper, så kvittar vilket land du köper den i.

så det är bara garanitärende som man behöver bry sig om? annars är allt det samma. Då är det ju värt att importera den, för så fort jag har skickat in en telefon på garantin för att få den lagad har jag bara fått som svar att den är vattenskadad och att garantin inte gäller(även om det inte är vattenskadad). Så i slutänden får man laga allt själv i alla fall.

Permalänk

frågan är om det är google som subventionerar priset, dvs att google säljer mobilen med förlust?

För 300euro och 239pund är 2700kr och då är priserna på elektronik väldigt likt som här i sverige, möjligtvis 10% dyrare, så om den kostar 2700kr i tyskland så är det 3000kr i sverige.

Permalänk

Undrar samma sak, vilka online butiker kan man köpa den ifrån från tyskland eller UK? Någon som köpt någon mobil tidigare från utlandet som har förslag på bra affärer?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Det verkar som att LG själva kommer distribuera för 599 euro mobilen medan det bara är Google play som har billigare pris(300euro)
Nexus 4 kostar 599euro via LG

Sedan så skickar väl inte google play till Sverige?
Så då är bara att glömma 300euro...

Ska nog själv köpa en Note II istället.

Permalänk
Medlem

2400 med abbonnemang. Beställt.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

2400 med abbonnemang. Beställt.

Var beställde du från? Och med vilket abonnemang?

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Det man bör tänka på när man importerar är framför allt;

  • Garanti

  • Funktion i Sverige

  • Tull

Skulle skiten ge med sig här i Sverige så kan det gå att få den fixad i någon liten verkstad. Kan ju vara bra att kolla om det finns någon sån i närheten.
Kommer den fungera fullt ut i Sverige, eller blir den begränsad här eftersom att den är importerad från ett annat land? Frekvenser hit och dit, kan krångla utan att man tänker på det.
Och tull betalar man inte inom Europa sist jag kollade. Så att beställa från Tyskland eller Storbritannien är ju att föredra då man slipper tulla 25% och frakten är precis lagom.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Var beställde du från? Och med vilket abonnemang?

Skulle tippa på halebop och 24 månaders bindningstid. https://shop.halebop.se/mobiler/%C3%96vriga/Nexus kostar 4 200 utan bindningstid.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har bra tips på online butiker i Tyskland som man kan köpa Nexus 4 ifrån?

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Min syster är på besök i USA. Funderar på att be henne köpa en Nexus 4 och en Nexus 10 och ta med tillbaka, men vad gäller då i tullen?

Hittade detta på tullens hemsida:
"Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor."
http://www.tullen.se/innehallao/k/kopavarorparesafranlandutan...

Jag vill ju inte att hon ska få bekymmer och behöva svara på en massa frågor.
Ska man ha med kvitton för allt och visa i tullen, eller ta det ur förpackningen och låtsas som att det regnar?

Hur brukar ni göra?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Beamy:

Hur brukar ni göra?

Det är bara att plocka ur det ur kartongerna och be henne säga att det är hennes prylar, som hon hade med sig når hon åkte dit, om någon skulle fråga något.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Så att beställa från Tyskland eller Storbritannien är ju att föredra då man slipper tulla 25% och frakten är precis lagom.

Du borde kolla upp lite hur det ligger till med tull och moms. Tullsatsen på mobiltelefoner är 0% men köper man ifrån ett annat EU land kan man likförbannat åka på våran 25% momssats ifrån tex. Amazon.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

handtec.co.uk är en affär online som har nexus 4 till ett ok pris. 3600 kr ca för 16GB versionen.

Funderar på köpa den där.

Finns det någon bättre sida någon??

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

handtec.co.uk är en affär online som har nexus 4 till ett ok pris. 3600 kr ca för 16GB versionen.

Funderar på köpa den där.

Finns det någon bättre sida någon??

Blir väl ändå kring 4000:- med frakt? Är det verkligen värt att importera då om det inte blir nämnvärt billigare?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Blir väl ändå kring 4000:- med frakt? Är det verkligen värt att importera då om det inte blir nämnvärt billigare?

blir 3600 plus 100 kr ca i frakt så där sparar du cash.

Dock finns det nog billigare ställen också. Inte nått jag hittat än dock.

Sen billigaste i Sverige är 4300 kr så då sparar du 600 kr.

Men som sagt går nog att få billigare.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Blir väl ändå kring 4000:- med frakt? Är det verkligen värt att importera då om det inte blir nämnvärt billigare?

8GB går att få för ca 3300 kr med frakt om man klarar sig med det.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

handtec.co.uk är en affär online som har nexus 4 till ett ok pris. 3600 kr ca för 16GB versionen.

Funderar på köpa den där.

Finns det någon bättre sida någon??

Men om du köper den därifrån, kommer du att ta ett abonnemang från någon operatör här i sverige, eller hur löser du det sen? Kontantkort?

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Skrivet av slimjim10:

Men om du köper den därifrån, kommer du att ta ett abonnemang från någon operatör här i sverige, eller hur löser du det sen? Kontantkort?

Nej. Jag har mitt telia abonemang som kommer funka. Om det är micro sim så byter jag bara sim kortet på nån av telias butiker och stoppar in det eftersom telefonen är OLÅST!

Samma telefon som kommer säljas här och olåst. Inget mer man behöver oroa sig för.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

blir 3600 plus 100 kr ca i frakt så där sparar du cash.

Dock finns det nog billigare ställen också. Inte nått jag hittat än dock.

Sen billigaste i Sverige är 4300 kr så då sparar du 600 kr.

Men som sagt går nog att få billigare.

Mja, nästan 355GBP blir enligt valuta.se : 3809:- (inkl frakt). Comviq.se tar 4195:- inkl frakt. så om vi säger 400:- kan man spara i dagsläget. Visst nån hundring sparar man ju såklart.

Är nog värt att vara kylig, men vill man ha den fort så vill man, nån krona hit eller dit kvittar ju trots allt

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Du borde kolla upp lite hur det ligger till med tull och moms. Tullsatsen på mobiltelefoner är 0% men köper man ifrån ett annat EU land kan man likförbannat åka på våran 25% momssats ifrån tex. Amazon.

Ja, företagen som säljer mycket till Sverige (som exempel Amazon) når ett belopp och de registreras svensk moms.

Dock så är det ju enbart ca 3% mer kostnad, för det är ju inte så mycket högre moms i england.

Så om mobilen kostar 1000kr i england så blir det ca 1030kr till sverige inkl moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Du borde kolla upp lite hur det ligger till med tull och moms. Tullsatsen på mobiltelefoner är 0% men köper man ifrån ett annat EU land kan man likförbannat åka på våran 25% momssats ifrån tex. Amazon.

Kan inte minnas att jag fått betala en moms på 25% på något jag har importerat, förutom PS3:t från USA. Inom EU har jag inte varit med om något sånt alls, men då ber jag om ursäkt om jag har kommit med missvisande info

Det jag vet att man kommer att få betala extra för är om man beställer från ett företag, och företaget i sin tur beställer varan hem till dig från ett land utanför EU.
Eller följande:

  • "Tull och moms i vissa fall
    Det finns vissa områden som ingår i EU.s tullomtråde men inte i dess skatteområde. Exempel på områden är Åland och de engelska kanalöarna, Jersey, Guernsey m.fl. Det innebär att när man köper en vara från något av dessa områden ska den deklareras för tullverket. Varan blir tullfri men moms ska betalas i Sverige."

Annars gäller i alla fall följande:

  • "Varor som du beställer från ett EU-land räknas i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset."

- http://www.tullverket.se/sokordao/i/internethandelfranannateu...

Så nu blev jag lite klokare!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

För studenter har mecenat nu Nexus 4 med abonnemang från Tele2 för 189 kr/mån. Abonnemanget är 300 min/300 sms/1 gb surf/24 mån. De säger 3-4 veckors leverans.

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

Nej. Jag har mitt telia abonemang som kommer funka. Om det är micro sim så byter jag bara sim kortet på nån av telias butiker och stoppar in det eftersom telefonen är OLÅST!

Samma telefon som kommer säljas här och olåst. Inget mer man behöver oroa sig för.

Men varför tog du då inte bara typ halebop rubbet med 24 månaders bindningstid? Då hade du fått telefonen för 2400 kr.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk

Jag mejlade Bazula tidigare idag, och de svarade att de skulle ha den i lager på releasedatumet, men att de inte kunde specificera priset än. Värt att nämna är att bazula importerar, och att de nog har ca 50 - 100 dollar högre pris än det från play store i USA skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Men varför tog du då inte bara typ halebop rubbet med 24 månaders bindningstid? Då hade du fått telefonen för 2400 kr.

Han kanske inte vill binda sig i 24mån helt enkelt

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!