Skrivet av Ixos:
Problemet är alltså att era rutiner och system inte riktigt fungerar så bra som de skulle kunnat göra?
Dessutom misstänker jag att ett mail eller ifyllt kontaktformular om avbeställning/ångrad order inte når rätt person tillräckligt snabbt utan hamnar sist i en kö som betas av ett ärende i taget. Korrekt?
Finns det alltså inte någon möjligthet för er att se över era rutiner, t.ex. så att man själv kan trycka "ångra order" där man ser sin orderstatus, tills dess att den gått för långt? Isåfall behöver ju inte ens er support kontaktas öht utan både ni och kunderna spar pengar.
Mest önskvärt hade ju varit att lagret hade bättre kontakt med systemet så att de kan uppdatera statusen "order packas" med sin interna status. Det är frustrerande att status "order packas" kan synas i flera dagar i vissa fall och att det inte går att göra något åt, trotts att det sannolikt bara är kö på lagret och ordern bara ligger och väntar på att behandlas hos dem. Det borde ju även vara i lagrets intresse då de i detta fallet behöver packa ned, få tillbaka, packa upp, packa om, och packa ned igen vilket säkerligen bidrar till massa onödigt arbete och kostnader!
Grundproblement som jag ser det är att ni inte har telefonsupport (med kontakt med lagret), vilket är bra i sådanna här tillfällen när man snabbt behöver få tag i någon som kan ångra en lagd order direkt.
Skrivet av grizzly666:
Det är ju väldigt många här i tråden som har fått sina ordrar ändrade till "packas" sekunder efter sina beställningar för att sen efter 4-5 dagar kontakta cdon och få svaret att någon vara ej fanns i lager (och det kan ha tagit nån vecka till innan dom verkligen "packade").
Så med andra ord så går alla ordrar direkt till lagret per automatik utan att kolla om varan,alla varor finns på lager.
Detta har ju påpekats i stort sett sedan tråden startade här och Edin,CDON har vid ett par tillfällen sagt,lovat att dom ser över sytemet och att det är snart ordnat så detta inte ska hända igen det senaste var ju Edin som lovade att det hade varit under utveckling i ett bra tag och att det skulle komma i november (förra året).
Det finns ju ingen som helst anledning till att man INTE ska kunna avbeställa heller ändra en order som inte packas detta är en självklarhet för mig (vilket är en omöjlighet med det system cdon har idag som skickar allt till packning även fast inget finns hemma).
Men om paketet börjat packas heller har packats så är det ju en annan sak (och det för att det då krävs en mycket större arbetsinsats för att göra detta).
Man kan ju faktiskt fundera på om CDON har ett eget framtaget system heller åtminstånde ensamrätt till att använda det för vad jag vet så är det ingen annan internet butik som har ett så pass dåligt system?
För alla andra butiker så går det faktiskt att avbeställa,ändra en order innan den har packats!
Så återigen Josefin måste jag fråga när kan ni tänkas ha fixat detta lilla problem som ger er ett väldigt dåligt rykte?
Jag har för mig att du svarade när jag frågade sist att du skulle höra dig för men har inget minne av något mer svar efter det.
Ett tips kan vara att ni inför ett system som alla andra har där ordern blir bekräftad,godkänd för att sen när ALLT (om inte ordern delas på flera kollin) finns på lager så går det till packas och sist när det ÄR färdig packat (dvs när det ligger och väntar på posten) ändras till skickat.
Hej hej
Jag tar er båda i samma.
För att ni ska få ett hum om hur många ordrar och produkter det faktiskt rör sig om så drar jag lite information om CDON.
Vi har idag över 12 miljoner aktiva artiklar som vi säljer på CDON. TOLV MILJONER! =o
Vi har en hel flock olika lager för detta. T ex har hemelektronikdelen 3 olika lagerställen det skickas saker ifrån. Det närmsta av dem ligger 6,5 mil från kontoret. Vi har även boklager, skivlager etc etc. Vi har över 1,5 miljoner aktiva kunder som i snitt lägger 3 ordrar per år. Hittills under 2012 har vi omsatt en bra bit över 1 miljard svenska kronor.
Så om vi räknar lite på det där då. 1,5 mille kunder * 3 ordrar = 4,5 mille ordrar per år. Vi delar det med antalet dagar: 4,5 mille / 365 dagar = 12328 ordrar per dag, om vi skulle jobba varenda dag på året. Detta är dessutom siffror från 2011, under 2012 har vi växt ytterligare.
Vad vill jag ha sagt med det då? Tja... Jag vill mest få er att förstå varför vi inte "kan springa ner på lagret och fånga upp er order", även om det vore önskvärt både för oss och er. Men allting sker i stor skala på CDON - det plockas i batchar och det packas på löpande band, dvs man tar inte ordrar en och en. Detta gör att hela processen order till kund oftast går snabbare, men det blir väldigt tidskrävande och dyrt att fånga upp en enda order som gått så pass långt.
Det återstår såklart mycket att förbättra i våra system, men en sak som vi absolut inte sticker under stol med är att om en order gått iväg till lagret och ligger i kö för packning så är det försent att avbeställa. Det står att läsa klart och tydligt på vår hemsida under leveranser.
Ingen plockorder ska skickas till vårt lager såvida produkten inte finns tillgänglig, det är ganska självklart både för oss och er. Men med så många olika lager och så många olika produkter är det omöjligt att inte få lagersaldofel då och då. Vi har hela tiden rutiner som utvecklas för att säkerställa rätt lagervärden, lager som optimeras och vidareutvecklas.
Nu är det tyvärr så här att grunderna i våra system är byggda för skivor och böcker, inte hemelektronik. Bara en så enkel sak som att vi inte visar tillverkarens artikelnummer på vår sida är ganska drygt för oss som sysslar med hemelektronik. Men till böcker och skivor används det helt enkelt inte, utan allting är EAN-kodsstyrt. Att avbeställa och ändra i sina ordrar är inte heller något som är kritiskt för böcker och skivor, men för oss som är vana vid det känns det väldigt konstigt att inte ha tillgång till de funktionerna.
Detta är saker Edin slagits hårt för under hela tiden han jobbat på CDON. För mig själv är det en självklarhet att jag ska hjälpa honom att fortsätta pusha det. En del i det är vår flytt av (främst) datorkomponenter till ett nytt lager - dels för att snabba upp hela processen och dels för större tillgänglighet av produkter. Vi fortsätter dagligen att slåss för att vi alla ska få ett bättre system, tyvärr tar det tiiiid då vår IT-avdelning har många stora projekt på gång.
MVH Josefin
Hej hej
Skickade just en förfrågan till leverantören, men har inte fått något datum på dem än tyvärr.
MVH Josefin
Skrivet av flyawaynille:
Hej Cdon. När kommer pengarna för ett beställt Wii U dras?
Hej hej
De reserveras vid bokning och ska dras när produkterna skickas.
Följande står att läsa på vår sida:
Kortbetalning
Man kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort.
Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift.
Vi accepterar endast kort som är utfärdade i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner DIBS-DebiTech för att garantera snabb och säker betalning.
Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till DIBS-DebiTechs säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren.
Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
5. När varorna skickas, dras pengarna från ditt konto och den reserverade summan överförs via DIBS-DebiTech till CDON.COM.
MVH Josefin
Hej hej
De beräknas komma i början av nästa vecka.
MVH Josefin