Permalänk
Medlem

Battlefield 3 fryser!

Goddagens Sweclockers!

Jag har stött på ett problem på den senaste tiden, nämligen att bf3 fryser efter ungefär 5 till 10 minuters spelande. Liknande problem som denna person :http://www.youtube.com/watch?v=o-wJ4-eAAWw, fast utan att ljudet hakar upp sig.

Notera att det blir blackscreen efter att bilden har varit fryst i cirka 2 sekunder. Jag är tvungen att trycka ctrl+alt+del och stänga av bf3.exe med task manager.

När blackscreenen(bf3.exe) stängs så kommer denna text upp ifrån nvidia ikonen: nvidia windows kernel mode driver has stopped working.
Detta har jag gjort sedan första gången detta hände:
1. Konfiguerat ljudkortet, öppnade någon liknande ´´port´´ som skulle låta ljudet gå fritt.
2. Stängt av UpNp.
3. Flyttat över windows till ssd:n, resulterande även nytt windows.
4. Uppdaterat punkbuster.
5. Provat några olika sorterts geforce drivrutiner men problemet sitter ändå kvar.
6. Ökat klocken på grafikkortet, skulle tydligen hjälpa enligt en guide på Youtube. Men tyvärr så funkade det icke.

Tror att detta problemet ligger antagligen i nätverket eller i någon komponent eftersom att problemet är kvar fortfarande från mitt ´´andra´´ windows.
Har även kontaktat EA support och väntar på ett mail, efter en låååång diskussion med live-supporten.

Detta är riktigt konstigt, har aldrig varit med om ett sånt här problem i mina 10 ljuva dator-år...
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har samma problem, kör windows 8 Pro 32bit

Permalänk

När började det? Har det alltid varit så?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nej, blev så för ungefär två veckor sedan. Har funkat annars i cirka 1 år utan problem.
Har sett att man kan uppdatera bios för att få det att funka igen, hittar dessvärre ingen guide föra tt kunna göra det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mastha:

6. Ökat klocken på grafikkortet, skulle tydligen hjälpa enligt en guide på Youtube. Men tyvärr så funkade det icke.

Säker på att det inte är spänningen du ska öka på grafikkortet? Räcker 1-2steg i Afterburner vad jag har hört.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp det, just nu följer jag denna guide : http://www.gamemunition.com/guides/battlefield-3-crash-fix/
Hittade den på den ´´stora´´ hjälp tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mastha:

Ska kolla upp det, just nu följer jag denna guide : http://www.gamemunition.com/guides/battlefield-3-crash-fix/
Hittade den på den ´´stora´´ hjälp tråden.

Vill härmed bara tipsa som knappkombinationen Shift+2 som resulterar i "
´´stora´´ jämfört med "stora"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Well, thank you..

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturer?
Hade ett liknande problem med mitt gamla nvidia-grafikkort(dock i ett annat spel). Fick tyvärr ingen lösning på det innan jag uppgraderade mitt system.

Permalänk
Medlem

bf3 funkar bra nu, vet inte hur jag löste det, men följde de flesta tips folk hade om problemet. Jag har ej behövt underklocka mitt grafikkort eller något sånt iaf.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att de har (mot all förmodan) släppt någon uppdatering till spelet nyligen?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Köpte kortet i Juni-12 så det borde egentligen inte vara några som helst problem med värmen, ligger 50-75 *C på sin höjd när jag mäter exempelvis bf3. Kortet som sagt: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/155270-gainward_gefor...

Permalänk

Jag hade exakt samma problem innan men jag lyckades lösa det.
Har du installerat pbsetup.exe?
Vad har du för hårdvara?

Permalänk
Medlem

Har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Vad har du för hårdvara?

pbsetup.exe är installerat. Notera att chrome blir laggigt efter tvångsavslutningen avspelet med tm. Slog mig att prova med en annan browser. Ska kolla upp det

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Vad har du för hårdvara?

Skrivet av €lysian:

Det är inte så att de har (mot all förmodan) släppt någon uppdatering till spelet nyligen?

nja, den senaste kom för ungeför två veckor sedan och det är ganska osanolikt att jag kan spela på en annan patch med andra.

Permalänk

Vilken version på pbsetup är det?
Vad har du för hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Vilken version på pbsetup är det?
Vad har du för hårdvara?

3,5 är pbsetupen. Jag kör på en 2500k@3,3 ghz , gainward gtx 670, 12 ggb corsair veneague blue?, 600w ocz, ocz vertex 4 128ggb.

Permalänk
Medlem

Lyckades spela 16 min innan frys.

Det jag har gjort

- Avinstallerat drivrutiner och installerat senaste ATI har för HD5850.
- Uppdatera PB manuellt via uppdateraren man laddar ner.
- Återställd dator, inget är klockat.

Vad mer kan jag prova?

Notera att spelet har funkar felfritt tidigare, kan dock inte komma ihåg när det började frysa.

Permalänk
Skrivet av Mastha:

3,5 är pbsetupen. Jag kör på en 2500k@3,3 ghz , gainward gtx 670, 12 ggb corsair veneague blue?, 600w ocz, ocz vertex 4 128ggb.

Vilken server version har du? Min är v1.863
Prova kör genom IE.
Vad har du för moderkort? Jag har ett asus p8p67 deluxe och när jag kör minnena (också vengeance) på 1600 så måste jag öka spänningen till över 1.52v för att det ska funka. Kör jag 1333 så funkar allt perfekt på 1.5v eller auto.

Skrivet av Kresimir:

Lyckades spela 16 min innan frys.

Det jag har gjort

- Avinstallerat drivrutiner och installerat senaste ATI har för HD5850.
- Uppdatera PB manuellt via uppdateraren man laddar ner.
- Återställd dator, inget är klockat.

Vad mer kan jag prova?

Notera att spelet har funkar felfritt tidigare, kan dock inte komma ihåg när det började frysa.

Mitt funkade också klockrent tills helt plötsligt. Kollade hårddiskar, minne, grafikkort, nätagg, processor, omformatering, gamla/nya drivisar tills det visade sig att det var volten till minnena. Vilken server version har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Vilken server version har du? Min är v1.863
Prova kör genom IE.
Vad har du för moderkort? Jag har ett asus p8p67 deluxe och när jag kör minnena (också vengeance) på 1600 så måste jag öka spänningen till över 1.52v för att det ska funka. Kör jag 1333 så funkar allt perfekt på 1.5v eller auto.

Mitt funkade också klockrent tills helt plötsligt. Kollade hårddiskar, minne, grafikkort, nätagg, processor, omformatering, gamla/nya drivisar tills det visade sig att det var volten till minnena. Vilken server version har du?

Okej, tack för tipset. Nu måste jag bara fråga hur man gör det

Permalänk
Medlem

Vad har ni för ljudkort? Om jag kör med GX-Mode på mitt Xonar D2X så låser sig också spel på samma sätt som i videon. Kan vara en inställning på ljudkortet som spökar. Som i mitt fall.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Skrivet av Mastha:

Okej, tack för tipset. Nu måste jag bara fråga hur man gör det

Under uppstarten så tryck "del" knappen så du kommer in i bios, där kan du justera volten till minnena manuellt. Kolla även om de körs i 1333 eller 1600. Körs de i 1333 behöver du troligvis inte ändra volten. Men öka bara med ett steg i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Under uppstarten så tryck "del" knappen så du kommer in i bios, där kan du justera volten till minnena manuellt. Kolla även om de körs i 1333 eller 1600. Körs de i 1333 behöver du troligvis inte ändra volten. Men öka bara med ett steg i taget.

Okej nu börjar det mörkna för webhallen fruängen trots Zlatans uppvisning;) Efter att ha provat ändra volt och frekvensen till den rätta 1866Mhz och 1,50V och även provat köra på corsairs XMS3 varianten så fyser fortfarande bf3. Nu har jag konstaterat att problemet ligger i gpun eller på moderkortet. Blir nog ett byte på grafikkortet eller ett nytt moderkort!
Trevlig kväll alla och tack för hjälpen

Permalänk

Du har fortfarande inte svarat på vad för moderkort du har?
Att det skulle vara grafikkortet har jag svårt att tro. Jag kan spela bf3 med mitt GTX570 oklockat om jag vill utan problem. I såna fall skulle du ha fått ett måndags ex.
Har du något som är overklockat?
Kört minnestest?

Permalänk
Medlem

Stäng av HD-Audio om du har något sådant i BIOS, löst mitt problem och även en polares.

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Du har fortfarande inte svarat på vad för moderkort du har?
Att det skulle vara grafikkortet har jag svårt att tro. Jag kan spela bf3 med mitt GTX570 oklockat om jag vill utan problem. I såna fall skulle du ha fått ett måndags ex.
Har du något som är overklockat?
Kört minnestest?

http://eu.msi.com/product/mb/P67A-C45--B3-.html ägt sedan 1,5 år tillbaka. Gpun är fabriksöverklockad men har aldrig överklockat annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskalainen:

Stäng av HD-Audio om du har något sådant i BIOS, löst mitt problem och även en polares.

Tyvärr så funkar inte den lösningen :/

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknade problem, kan spela bf i ca 1-2 timmar sen fryser det totalt. Jag kan inte ens tabba ur, måste stänga av datorn manuellt. Andra spel funkar dock utan problem.
Tror det kan vara något med ram minnerna, för en gång när jag stängde av spelet så låg minnes belastningen på 70% konstant tills jag startade om datorn.

Är 70° C farligt mycket på en AMD Phenom 2 X4 965?

Dator specs:
AMD Phenom 2 X4 965
ASUS M4A89GTD PRO/USB
Asus 6970 directcu ii
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz (3*2gb)

Permalänk
Medlem

Glömde säga att säga att kampanjen fryser också 10 sekunder in...