Permalänk

Dålig grafik trots ny "gaming-dator"

Tjena!

Inhandlade en ny dator för ca 1 månad sedan från komplett. Är mycket nöjd med "hastigheten" på burken och allt flyter på bra men när jag ska spela tycker jag inte grafiken håller måttet. Maxar alla inställningar i BF3 och Crysis 1+2 utan problem men grafiken ser i många lägen (speciellt i Crysis) helt bedrövlig ut för att vara en "gaming-dator" för ca 18 000:- , hade förväntat mig mer för dom pengarna.

Har självklart sett till att jag har de senaste drivrutinerna till mitt grafik kort och att jag kör allt i rätt upplösning för skärmen men får fan inte till det.

Nån som har något tips hur jag kan lösa detta?

Min Dator:

Grafik kort: Gainward GeForce GTX 680 2GB
Processor: Intel Core i7-3820 3.60 GHz
Moderkort: Asus P9X79 Deluxe
Hårddiskar: Crucial SSD 128 GB + WD Desktop Black 1 TB
Nätagg: Silver Power SP 750W
Chassi: Cooler Master HAF X Big Tower Black
Bildskärm: BenQ G2450H 24" LCD 1920x1080
Minne : Kingston DDR3 HyperX 16GB
Opperativsystem: Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk

testat ställa upp detaljerna?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Du menar inställningarna i spelet? Isåfall svar: Ja. Vart å lekt i options i både BF3 och Crysis men sätter jag allt på högsta borde det ju bli bra, så tänker jag iallafall. Min dator ska ju orka maxa allt.

Permalänk
Medlem

hur har du skärmen kopplad?
dvs HDMI, DVI ?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Du skulle nog lagt pengarna på optikern istället om det inte räcker med å maxa grafiken i spelen och det fortfarande "flyter på bra" men du fortfarande tycker det ser bedrövligt ut ?

Vilken upplösning spelar du i ?

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Alltså, det hade inte skadat med ett screenshot. Även om det kanske inte funkar att screenshota, så kostar det inte att ladda upp bild för oss. Jag förstår inte i heller som ovan, med bedrövlig grafik.

En fråga till. Tittade du inte först hur spelen såg ut innan du köpte en så dyr dator?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Avstängd

En BenQ får allting att se dåligt ut, skaffa en Eizo Foris eller en liknande så går du bättre bild. Slillnaden är som natt och dag mot en BenQ som är sämsta skräpet som finns att finna för pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har allting pa max och spelar i 1920x1080 sa ja, det kommer se lite fult ut. Skaffa en battre bildskarm som klarar av hogre upplosning helt enkelt.
Daremot kommer dit 680 fa lite svettigt da, speciellt eftersom ingenting ar overklockat.

Skrivet av Skuggan74:

En BenQ får allting att se dåligt ut, skaffa en Eizo Foris eller en liknande så går du bättre bild. Slillnaden är som natt och dag mot en BenQ som är sämsta skräpet som finns att finna för pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju helt och hallet pa vilken BenQ man anvander, eller?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

DX11 aktiverat? Är ju skillnad mot de tidigare.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

En BenQ får allting att se dåligt ut, skaffa en Eizo Foris eller en liknande så går du bättre bild. Slillnaden är som natt och dag mot en BenQ som är sämsta skräpet som finns att finna för pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt och hållet på vilken skärm det är men jag har haft bra bildkvalité med min förra BenQ-skärm också som kostade under tusenlappen så det där är bara skitsnack!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

menar du bedrövligt som i att färger ser kassa ut? byt skärm
menar du bedrövligt som att det ser kantigt ut osv? se till och använda anti-alising och anisotropic filtering osv.

(vissa spel kan även ha, som t ex gw2, nån typ av "render sampling", som gör att du kan säga åt spelet att antingen rendera i hälften av upplösningen, nativa eller dubbla upplösningen)

till både crysis 1 och 2 kan du tweaka grafiken, googla typ "crysis graphic mod", till crysis 2 finns det high res textures och dx11 patcher

http://www.mycrysis.com/dx11

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

jag kör då med en billig benq skärm och där ser då bf3 och alla andra spel bra ut. Kör i 1920x1080. Så det är bara skitsnack att det inte går att få bra bild på en benq skärm. Polaren har 3st benq 3d skärmar och det ser då med bra ut så....

Så du får specifiera dig vad du menar med "bedrövligt"

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

får jag gissa 640x480 ??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Om du satt alla inställningar på max, satt rätt upplösning på skärmen och det fortfarande ser kasst ut = byt skärm. Så enkelt är det. En skärm för lite drygt tusenlappen ger inte rättvisa till din dator för övrigt. Den skärmen har bleka färger och är inte alls någon bra gamerskärm överhuvudtaget (ja, jag har ägt en sån. Även 120 hz varianten som är ännu värre).

Det hade unberlättat massor om du förklarat vad som är fult med din bild? Dåliga färger, oskarp, pixlig???

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det är inget tjall med grafikkortet då, så att texturerna inte laddas rätt eller dyl?
Eller så att grafikkortet skriver över spelets inställningar och du har trycket på "alla spel ska se för taskiga ut" knappen i nvidiainställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

får jag gissa 640x480 ??

Vore ju lite dumt att lägga 18k på en dator som man ska ha till en skärm från stenåldern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag förstår inte heller riktigt vad problemet är.... Screenshot skulle sitta fint.

Kan bara hålla med. Förstår mig inte heller på problemet. Tror mer det är en fråga om smak att han inte tycker det ser tillräckligt "bra" ut för de pengarna han betalade. Men max inställningar är ju max inställningar.. bara att vänta på nyare spel som når upp till den "standarden" han vill ha.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

Det är inget tjall med grafikkortet då, så att texturerna inte laddas rätt eller dyl?
Eller så att grafikkortet skriver över spelets inställningar och du har trycket på "alla spel ska se för taskiga ut" knappen i nvidiainställningarna?

Jag misstänker starkt att det är den "alla spel ska se för taskiga ut" knappen på Nvidias kontrollpanel, denna har messat up saker för mig så allt såg ut som havregryn :S

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Exakt hur trodde du att en dyrare dator automatiskt gör spelen "snyggare"?
Typ enda du kan pressa över spelets egna max inställningar är vanligtvis anti-alias.
T.ex Supersampling kan ge en nice förbättring på transparenta texturer (t.ex stängsel och linor)

Annars utöver det, så kanske du borde investerat i en IPS skärm istället..

EDIT: Sen va fan tänkte du egentligen när du köpte ett 2011 socket moderkort? Att det automatiskt ska göra din dator sååå mycket bättre?
Kan säga så här. 2011 socket är dyrare än 1155 socket moderkort, och ger ingen vidare prestanda ökning i spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Exakt hur trodde du att en dyrare dator automatiskt gör spelen "snyggare"?
Typ enda du kan pressa över spelets egna max inställningar är vanligtvis anti-alias.
T.ex Supersampling kan ge en nice förbättring på transparenta texturer (t.ex stängsel och linor)

Annars utöver det, så kanske du borde investerat i en IPS skärm istället..

EDIT: Sen va fan tänkte du egentligen när du köpte ett 2011 socket moderkort? Att det automatiskt ska göra din dator sååå mycket bättre?
Kan säga så här. 2011 socket är dyrare än 1155 socket moderkort, och ger ingen vidare prestanda ökning i spel.

Kan bara instämma med föregående talare. Socket 2011 i en gaming rig är helt onödigt. Ska du rendera tunga saker och så visst, men pure gaming nej.
Pengarna kunde sparats där och investerats i en bättre skärm.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vore ju lite dumt att lägga 18k på en dator som man ska ha till en skärm från stenåldern

ja men han kan ju ha glömt att ställa in upplösningen antingen i spelet eller i nvidia drivrutinerna så att den visar en lågupplöst bild och då spelar det inte någon roll vad han kör för inställningar det begränsas kraftigt och krymper ner textures och andra detaljer till runt den upplösningen iallafall då det är just den som ritas upp på skärmen ^^
och sen kan det ju vara att han ställt inställningarna på prestanda i nvidia drivrutinerna ^^
får hoppas att han svarar snart dock det var ett tag sedan nu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur dyr dator man har, sätter man allt på max i ett spel så går det inte att få det snyggare förutom med eventuella mods.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ja men han kan ju ha glömt att ställa in upplösningen antingen i spelet eller i nvidia drivrutinerna så att den visar en lågupplöst bild och då spelar det inte någon roll vad han kör för inställningar det begränsas kraftigt och krymper ner textures och andra detaljer till runt den upplösningen iallafall då det är just den som ritas upp på skärmen ^^
och sen kan det ju vara att han ställt inställningarna på prestanda i nvidia drivrutinerna ^^
får hoppas att han svarar snart dock det var ett tag sedan nu.

Jag vet men jag skrev till en annan person (läs citatet) som skämtade bara

Skrivet av fantomsmurfen:

Spelar ingen roll hur dyr dator man har, sätter man allt på max i ett spel så går det inte att få det snyggare förutom med eventuella mods.

Eller hur. Jag kan då sätta allt i max på Call Of Duty till exempel,
men om TS kör med maxat i samma spel med sin hårdvara får han inte bättre grafik (om han nu inte har en bättre skärm),
inställningarna är ju samma.
Dock får han en massor med mer fps.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från offtopic spår och generella §1*

Tänk på trivseln folk, §1 gäller!

TS, ge mer information tack. Du är otydlig i din beskrivning om hur illa det är. På vilket sätt är grafiken sämre än du förväntat dig? Kvalite är subjektivt och du får gärna jämföra med andra spel eller andra datorer/tv etc.

Samtliga, ge er med grupptrycket. Vi kommer att se tids nog vad TS går för. Inga mer personpåhopp eller anklagelser. Anmäl till moderatorerna om ni ser trollbeteende, börja inte bråka i forumet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Ber om ursäkt ifall jag tagit upp folks tid i onödan, ska tänka mig för innan jag postar i framtiden samt uppdatera. Jämförde här om dagen mot en polares dator. Visade sig att jag varit allt för kräsen då det såg exakt likadant ut på hans burk. Med andra ord ser det inte "bedrövligt" ut som jag tidigare sagt utan går helt enkelt inte att få det bättre (eventuellt med en bättre skärm då som många påpekat). Sedan menade jag inte att det alltid såg skit ut utan i vissa sekvenser tex. kändes det som att grafiken på objekt långt ifrån inte laddades in korrekt fast jag dragit upp field of view på högsta. Nåväl tacksam för all respons peace out!

Permalänk
Inaktiv

Har du överklockat lite tokigt? Låter som minnena inte orkar rendera grafiken.

Permalänk
Lego Master

Eller så är det helt enkelt så att TS har för höga förväntningar på spelet. Säga vad man vill om all kraft som finns i burkarna, men har inte programmerarna lagt tid på detaljerna, så kommer man bara se felen tydligare med högre upplösning och skarpare skärm.
WoW t.ex. kommer inte se speciellt mycket bättre ut med två överklockade GTX 690 i SLI, än det gör på min laptop. Spelet är byggt så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrovSnusGamer:

Ber om ursäkt ifall jag tagit upp folks tid i onödan, ska tänka mig för innan jag postar i framtiden samt uppdatera. Jämförde här om dagen mot en polares dator. Visade sig att jag varit allt för kräsen då det såg exakt likadant ut på hans burk. Med andra ord ser det inte "bedrövligt" ut som jag tidigare sagt utan går helt enkelt inte att få det bättre (eventuellt med en bättre skärm då som många påpekat). Sedan menade jag inte att det alltid såg skit ut utan i vissa sekvenser tex. kändes det som att grafiken på objekt långt ifrån inte laddades in korrekt fast jag dragit upp field of view på högsta. Nåväl tacksam för all respons peace out!

Införskaffa en IPS panel om du vill njuta av ögongodis och få den professionellt kalibrerad av en fotograf eller något! man kan sitta på världens bästa hårdvara men om skärmen visar förjävliga bilder så är det ju inte så kul :&

denna är populär här på sweclockers http://www.inet.se/produkt/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

denna kanske om du vill ha något som finns i lager http://www.inet.se/produkt/2204889/asus-23-pb238q-ips

gaming ips skärm som används av e-sport folk http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk, tror det var fnatic som använde den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrovSnusGamer:

Ber om ursäkt ifall jag tagit upp folks tid i onödan, ska tänka mig för innan jag postar i framtiden samt uppdatera. Jämförde här om dagen mot en polares dator. Visade sig att jag varit allt för kräsen då det såg exakt likadant ut på hans burk. Med andra ord ser det inte "bedrövligt" ut som jag tidigare sagt utan går helt enkelt inte att få det bättre (eventuellt med en bättre skärm då som många påpekat). Sedan menade jag inte att det alltid såg skit ut utan i vissa sekvenser tex. kändes det som att grafiken på objekt långt ifrån inte laddades in korrekt fast jag dragit upp field of view på högsta. Nåväl tacksam för all respons peace out!

"kändes det som att grafiken på objekt långt ifrån inte laddades in korrekt fast jag dragit upp field of view på högsta."
Field of view (FoV) är ju hur många grader du ser sida till sida. Dvs hur brett du ser, inte hur långt du ser.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5