Låg FPS med mitt Radeon HD 7870

Permalänk

Låg FPS med mitt Radeon HD 7870

Tjena!

För ett tag sedan köpte jag ett nytt grafikkort (Radeon 7870), men sen dess har min FPS i spel sänkts.
I spel som World of Warcraft / dota 2 där jag förut hade 50-60 fps ligger jag nu mellan 19-27.

Någon som har en teori om varför det kan vara så?

Andra delar i datorn:
8gb ram
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451773 nätagg.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619276 Processor.

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera dina drivrutiner?

Permalänk

Yes, det har jag. Flera gånger.

Permalänk
Medlem

Det enda du har bytt är Grafikkortet? Processor och nätagg hade du innan?

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Det enda du har bytt är Grafikkortet? Processor och nätagg hade du innan?

Korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhavriell:

Vad hade du för grafikkort innan?

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Vad hade du för grafikkort innan?

Zotac GTS 450

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhavriell:

Zotac GTS 450

Har du höjt inställningarna i spelet? För jag tror inte det där kortet(GTS 450) ska orka med 60fps på högsta.
Det kanske är så att inställningarna ändrats automatiskt efter du bytte grafikkort?

Du har inte bytt skärm eller så? Så du kör på en högre upplösning nu menar jag.

Har du kollat temperaturen på CPU och GPU?

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur tung GPU respektive CPU belastas under spelandet?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Har du rensat de gamla drivrutinerna ordentligt med driversweaper ? Ibland ligger de gamla Nvidia/AMD drivrutinerna kvar och spökar när man bytt mellan tillverkarna och inte tagit bort de gamla ordentligt :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Har du höjt inställningarna i spelet? För jag tror inte det där kortet(GTS 450) ska orka med 60fps på högsta.
Det kanske är så att inställningarna ändrats automatiskt efter du bytte grafikkort?

Du har inte bytt skärm eller så? Så du kör på en högre upplösning nu menar jag.

Har du kollat temperaturen på CPU och GPU?

60 fps var lite överdrivet, men låg nog i alla fall på 40 fps på High i WoW. Använder samma grafik inställning nu och ligger på 22 (Just nu).
Skärm har jag bytt, men dem båda skärmarna är lika stora.

Skrivet av scoorch:

Har du kollat hur tung GPU respektive CPU belastas under spelandet?

Det här har jag inte kollat, något tips på hur jag ska göra't ?

Permalänk
Medlem

MSI afterburner kan du kolla för att se max GPU load under ett game session. Sen har du 2 skärmar så kan du köra aktivitetshanteraren->prestanda för kolla, finns nog bättre program för att se CPU load men vet inga på rak arm.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Samma storlek innebär inte självklart samma upplösning, en gammal 20" kunde ha 1440x900 medan nya oftast har 1920x1080.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Upplösningen är 1680x1050.

Permalänk
Skrivet av scoorch:

MSI afterburner kan du kolla för att se max GPU load under ett game session. Sen har du 2 skärmar så kan du köra aktivitetshanteraren->prestanda för kolla, finns nog bättre program för att se CPU load men vet inga på rak arm.

Laddar ner MSI Afterburner just nu, återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhavriell:

60 fps var lite överdrivet, men låg nog i alla fall på 40 fps på High i WoW. Använder samma grafik inställning nu och ligger på 22 (Just nu).
Skärm har jag bytt, men dem båda skärmarna är lika stora.

Det här har jag inte kollat, något tips på hur jag ska göra't ?

Är det samma upplösning?
HWtemp är gratis att ladda hem

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Folk hann före mig (skriver från mobilen)

Permalänk
Skrivet av scoorch:

MSI afterburner kan du kolla för att se max GPU load under ett game session. Sen har du 2 skärmar så kan du köra aktivitetshanteraren->prestanda för kolla, finns nog bättre program för att se CPU load men vet inga på rak arm.

Nu har jag installerat det, vad är det exakt jag ska titta efter :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhavriell:

Nu har jag installerat det, vad är det exakt jag ska titta efter :P?

Du bör se olika grafer som är kategoriserade till höger i msi afterburner. Leta upp en som heter GPU Usage, högst upp precis ovanför denna står det Min: Max:, in och spela lite och kolla om gpun belastas som den ska. se till att den inte bara peakar på högt utan ligger där kontinuerligt.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Du bör se olika grafer som är kategoriserade till höger i msi afterburner. Leta upp en som heter GPU Usage, högst upp precis ovanför denna står det Min: Max:, in och spela lite och kolla om gpun belastas som den ska. se till att den inte bara peakar på högt utan ligger där kontinuerligt.

Helt kontunuerligt ligger den inte, går mellan 15 och 37.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhavriell:

Helt kontunuerligt ligger den inte, går mellan 15 och 37.

Grafikkortet arbetar inte iaf kan vi konstatera.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Grafikkortet arbetar inte iaf kan vi konstatera.

Vad ska den ligga på?

Permalänk
Avstängd

100% ska dem ligga på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Verkar som du kör CPU grafiken.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av KeyPakt:

Verkar som du kör CPU grafiken.

Aj då, finns det nått enkelt sett att fixa det på?

Permalänk
Medlem

såg att de flesta 7870 har ett systemkrav på att man skulle ha minst 500w nätagg, kan det ha något med saken att göra?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Skrivet av pocoorn:

såg att de flesta 7870 har ett systemkrav på att man skulle ha minst 500w nätagg, kan det ha något med saken att göra?

Innan jag köpte kortet, dubbel checkade jag lite med folk här på sweclockers, och fick höra att det skulle räcka med 400.
Så jag TROR inte att det ska vara problemet.

Permalänk
Medlem

För lite watt ska inte leda till låg fps utan det som händer är att antingen psu eller gpu går sönder. Eftersom du är på gränsen bör du INTE testa furmark.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde tidigare så verkar det som om den inte kör på grafikkortet utan på processor grafiken. Förklarar varför det blev sämre än ett gts450 och att grafikkortet går mellan 15-37% belasting.

Jag har ingen integrerad grafik så jag är osäker på hur du ska gå tillväga men att slå av den integrerade grafiken på bios är väl steg 1.
Se till att alla gamla drivrutiner är borta och att du har senaste drivrutinerna.

EDIT: Om du har kopplat in skärmen i grafikkortet så bör det inte vara någon integrerad grafik inblandad. Kan vara fel på grafikkortet, testa andra spel eller futurmark se om det presterar som det ska.

Permalänk

Har haft igång MSIAfterburner nu ett tag, och ser att ibland peekar den upp till 100%. Ifall detta skulle vara till någon skillnad.

Permalänk
Medlem

leta upp moderkortsmanualen och läs dig till hur du avaktiverar den integrerade grafikkrestsen i processorn, även den inte är boven i dramat är det fullständigt onödigt att den är aktiverad när du har ett dedikerat grafikkort.

edit : hur stod det till med cpu temperaturen och användningen?

du kan se hur belastad cpu'n är genom att trycka ctrl+shift+esc

temperaturen kan du avläsa genom att ha hwmonitor (som föreslogs innan) körandes medans du spelar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |