Datorn vägrar starta! Har någon något tips :)? TACK!

Permalänk
Medlem

Datorn vägrar starta! Har någon något tips :)? TACK!

Tjenatjena!
Som rubriken säger så vägrar datorn starta med ett knapptryck, för att få igång den måste jag ta ut och in ram- minnena och sen sätta i dom. Också ibland måste jag ut med grafikkort BIOS batteri. Detta måste jag göra VARJE gång jag ska få igång datorn och det börjar blir irriterande!!
Har testat med CMOS m.m. Har t.o.m köpt helt nya ram-minnen!!
Någon som har någon idé om vad som är problemet eller vad jag kan göra för att få igång den riktigt ?
MVH oscar!

Permalänk
Medlem

Låter som ett kontaksfel, är det ett jordningsfel så brukar det kräva att man stänger av nätagget baktill för att få igång datorn igen
Kollat alla sladdar ordentligt? Distanserna som ska vara där, är där och inte för många/för få? Skriv alla komponenter du har i datorn för att göra det lättare för oss att hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Låter som ett kontaksfel, är det ett jordningsfel så brukar det kräva att man stänger av nätagget baktill för att få igång datorn igen
Kollat alla sladdar ordentligt? Distanserna som ska vara där, är där och inte för många/för få? Skriv alla komponenter du har i datorn för att göra det lättare för oss att hjälpa dig.

Ja okej tack! ska skriva!!
KAN hända att jag glömt en ynka distans! (pinsamt nog kunde jag inte få tag på fler så strunta i det ...:/ )
Moderkort: msi z77a-s01
CPU: intel i5 2300
grafikkort: nvidia gtx 550 ti
nätagg: silverpower 620W (+80 certi)
HDD: 1 TB :)!
(nog inte viktigt men artctic cooler freezer 13 pro som cpu kylare)

Alla sladder sitter i rätt.
Hjälper detta något
MVH oscar!!

EDIT: Ibland kan det hända att jag INTE behöver hålla på och pilla inne i datorn. Och om det händer, håller det i ca 3-4 uppstarter.

Permalänk
Medlem

Om det fattas en distans så kan det skada moderkortet, likaså om det är för många, det du borde göra vid detta laget är att ta ut moderkortet och starta datorn utanför för att kolla så det inte äör ett jordningsfel.

Nu vet jag inte hur det ligger till idag, men Z77 har en svaghet för 1.65V-ram, det kan minska livslängden på kontrollen på moderkortet, om det nu skulle kunna ha en betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Om det fattas en distans så kan det skada moderkortet, likaså om det är för många, det du borde göra vid detta laget är att ta ut moderkortet och starta datorn utanför för att kolla så det inte äör ett jordningsfel.

Nu vet jag inte hur det ligger till idag, men Z77 har en svaghet för 1.65V-ram, det kan minska livslängden på kontrollen på moderkortet, om det nu skulle kunna ha en betydelse.

ja okej tack för svaret...! ska kolla om detta funkar
Men hur kan jag göra detta? ska grafikortet sitta ? ska jag har moderkortet PÅ något speciellt:)?
MVH

Om detta inte är problemet, kan det finnas något annat problem tro?

Permalänk
Medlem

Ha moderkortet på din anti-statiskpåse du fick med när du köpte det, eller på en pappskiva, Det som ska vara koplat till datorn är
grafikkort, processor, moderkort, ram, nätagg och skärm. Har du inte en boot-knapp på moderkortet så kan du ta en plattmejsel och göra så plus och minus-kontakterna där sladden till startknappen sitter "PWR" eller koppla sladden ifrån schassit.

Är det inte ett jordningsfel längre, så kanske moderkort eller nätagg har fått en skada redan av missad distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Ha moderkortet på din anti-statiskpåse du fick med när du köpte det, eller på en pappskiva, Det som ska vara koplat till datorn är
grafikkort, processor, moderkort, ram, nätagg och skärm. Har du inte en boot-knapp på moderkortet så kan du ta en plattmejsel och göra så plus och minus-kontakterna där sladden till startknappen sitter "PWR" eller koppla sladden ifrån schassit.

Är det inte ett jordningsfel längre, så kanske moderkort eller nätagg har fått en skada redan av missad distans.

Går det bra på tidningspapper?
Okej ska testa!

Om folk kan ha andra lösningar så får ni gärna skriva dom :)!! TACK <3