Har min kompis rätt eller fel om dessa påståenden??

Permalänk
Medlem

Har min kompis rätt eller fel om dessa påståenden??

Hej,

En kompis som kan datorer sa att han tycker att det är allra bäst om man har så många komponenter från samma tillverkare som möjligt. Han tycker personligen att Gigabyte är klart överlägsna, och enligt hans bild av det hela är det bäst om man har t.ex. AMD CPU och grafikkort, moderkortet och grafikkortet tillverkat av Gigabyte, och RAM av ett bra märke, eller om möjligt, samma märke som moderkortet och grafikkortet. Han säger att det är för att alla tillverkare tillverkar sina produkter på ett sätt så att de är effektivast och stabilast om de körs ihop, alltså utan att blanda tillverkare. Ligger det i något han säger?

Han sa också att man kan "överklocka" ett nätaggregat, att datorbutiken han köper sina delar från köper billiga kvalitetsagg och på något sätt gör så att de levererar mycket högre watt än vad de var gjorda för, t.ex. 900 W ur ett 450 W agg. Dessutom ska man kunna få högre prestanda om man har ett kraftfullare nätagg.

En av de konstigare saker han är övertygad om, är att man kan få luften (och komponenterna) inuti ett datorchassi att bli kallare än rumstemperatur. Detta går emot allt jag fått höra genom åren jag varit intresserad av datorer, men han kan å andra sidan också datorer, och han verkar så säker på sin sak att han ser på mig som att jag vore dum för att ifrågasätta det. Han säger att det blir kallare eftersom fläktarna blåser luften genom sig, och därmed förlorar den energi och kyls ner.

Permalänk
Medlem

Slå honom på käften och skaffa bättre vänner:)

Fel fel fel fel och fel...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

De enda delar som fungerar bättre tillsammans är AMD-prollar och AMD-GPUer.
Man kan inte överklocka et nätagg, utan komponenterna i det sätter gränsen.
Han trollar nog med dig.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Nä, inget av detta har någon slags sanning. Märkeslojalitet är väl bra om det handlar om en tillverkare som strävar efter genomgående kvalitet och tillverkar utmärkta produkter jämfört med konkurrenterna, men när det gäller kompatibilitet finns inga bekymmer med att blanda märken. Nätagg.. Nä, en watt är en watt är en watt. Det är rätt svårt att komma ifrån det.

Fläktarna ska då vara några riktiga monster för att ha en chans att förändra luftens egenskaper så till vida att luften faktiskt ändrar temperatur, varesig det blir varmare eller kallare... Chansen är större att en fläkt på sikt värmer luften något, tack vare ökad friktion (luften gnuggas mot sig själv, och mot fläktbladen) och tack vare att fläktmotorn utvecklar en liten mängd värme.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

De där påståendena kan vara det dummaste jag läst på hela dagen. Din kompis har fel. Om allt.

Permalänk
Medlem

Ifall han ska hålla på och försöka "överklocka" nätaggregat kommer det nog inte dröja länge innan han blir friterad. Resten låter ungefär lika dumt

Sen så är det ju liksom allmänt känt att ju snabbare ett objekt rör sig eller ju mer energi får det, varför vi känner snabb luft som kallare är bara för att den är snabbare är för att den blåser iväg det tunna varma lager luft som värmts upp av kroppen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Han har fel på allting.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk

Fråga:
1. Kan man med hjälp av fläktar kyla en kylfläns (på tex. en dator) till under rådande rumstemperatur? Det finns dom som påstår att detta skulle vara möjligt under extrema förhållanden.

Svar:
1. Nej, inte en kylfläns som normalt är torr. Däremot om du omger en flaska med en fuktig trasa och låter vinden blåsa, så kan flaskan få lägre temperatur än omgivningen. Detta beror på att vattnets ångbildningsvärme (den energi som fordras för att vatten skall övergå från flytande till gasform) kyler flaskan.

Permalänk
Hedersmedlem

Trolololo

Överklocka nätagget hahahaha

EDIT: Tror faktisk din kompis är adopterat och jag har precis hittat hans biologiska pappa:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Du kan få lägre temps än vad det är i rummet men då lär du har riktig vattenkylning (inte sluten lössning) har för mej att man kan gå under några grader än vad det är i rummet men jag kan ha fel. Resten är bara bullshit.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, haha. Fick mig ett gott skratt med. Jag ska i alla fall inte argumentera med honom, han får tro vad han vill. Det är roligt hur han dyrkar Gigabyte, och verkligen säger att de tillverkar komponenter av exceptionell kvalité (över andra tillverkare), att deras ledningar av koppar kan flytta mycket ström, och därmed får du bättre prestanda... osv osv osv.

Det påminner mig om en sak. Han brukade också säga att tack vare Gigabytes överlägsna kopparledningar (på moderkorten) kan han överklocka utan att ändra volten, utan att temperaturen höjs heller för den delen. Ibland sjunker de till och med av överklockningen. Jag gav upp när han kom in på det, för jag såg hur envist han stod för sina övertygelser, hehe.

Permalänk
Skrivet av GoldToazt:

Du kan få lägre temps än vad det är i rummet men då lär du har riktig vattenkylning (inte sluten lössning) har för mej att man kan gå under några grader än vad det är i rummet men jag kan ha fel. Resten är bara bullshit.

Du har fel. Det är fysiskt omöjligt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Hej,

En kompis som kan datorer sa att han tycker att det är allra bäst om man har så många komponenter från samma tillverkare som möjligt. Han tycker personligen att Gigabyte är klart överlägsna, och enligt hans bild av det hela är det bäst om man har t.ex. AMD CPU och grafikkort, moderkortet och grafikkortet tillverkat av Gigabyte, och RAM av ett bra märke, eller om möjligt, samma märke som moderkortet och grafikkortet. Han säger att det är för att alla tillverkare tillverkar sina produkter på ett sätt så att de är effektivast och stabilast om de körs ihop, alltså utan att blanda tillverkare. Ligger det i något han säger?

Han sa också att man kan "överklocka" ett nätaggregat, att datorbutiken han köper sina delar från köper billiga kvalitetsagg och på något sätt gör så att de levererar mycket högre watt än vad de var gjorda för, t.ex. 900 W ur ett 450 W agg. Dessutom ska man kunna få högre prestanda om man har ett kraftfullare nätagg.

En av de konstigare saker han är övertygad om, är att man kan få luften (och komponenterna) inuti ett datorchassi att bli kallare än rumstemperatur. Detta går emot allt jag fått höra genom åren jag varit intresserad av datorer, men han kan å andra sidan också datorer, och han verkar så säker på sin sak att han ser på mig som att jag vore dum för att ifrågasätta det. Han säger att det blir kallare eftersom fläktarna blåser luften genom sig, och därmed förlorar den energi och kyls ner.

Dold text

1 Det kan bli mer stabilt med produkter från samma tillverkare men det är inte garanterat och chansen är väldigt låg
2 falskt
3 Det blir aldrig kallare än temperaturen på luften man använder Men det kan bli kallare en rumstemperaturen men då använder man sig av kväve/is/uteluft

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Tack för alla svaren, haha. Fick mig ett gott skratt med. Jag ska i alla fall inte argumentera med honom, han får tro vad han vill. Det är roligt hur han dyrkar Gigabyte, och verkligen säger att de tillverkar komponenter av exceptionell kvalité (över andra tillverkare), att deras ledningar av koppar kan flytta mycket ström, och därmed får du bättre prestanda... osv osv osv.

Det påminner mig om en sak. Han brukade också säga att tack vare Gigabytes överlägsna kopparledningar (på moderkorten) kan han överklocka utan att ändra volten, utan att temperaturen höjs heller för den delen. Ibland sjunker de till och med av överklockningen. Jag gav upp när han kom in på det, för jag såg hur envist han stod för sina övertygelser, hehe.

Det känns som han är lite väl upptagen av sig själv

Men det är ju faktiskt så att eftersom gigabyte är blåa så är dom bättre eftersom blå upplevs som en seriösare färg än alla andra *host host*

Permalänk
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Tack för alla svaren, haha. Fick mig ett gott skratt med. Jag ska i alla fall inte argumentera med honom, han får tro vad han vill. Det är roligt hur han dyrkar Gigabyte, och verkligen säger att de tillverkar komponenter av exceptionell kvalité (över andra tillverkare), att deras ledningar av koppar kan flytta mycket ström, och därmed får du bättre prestanda... osv osv osv.

Det påminner mig om en sak. Han brukade också säga att tack vare Gigabytes överlägsna kopparledningar (på moderkorten) kan han överklocka utan att ändra volten, utan att temperaturen höjs heller för den delen. Ibland sjunker de till och med av överklockningen. Jag gav upp när han kom in på det, för jag såg hur envist han stod för sina övertygelser, hehe.

That's how a fan boy speak!

Permalänk
Medlem

Var bara tvungen att posta en bild som jag tog på Sweclockersträffen@DH på min kompis idag, passar rätt bra...

Dold text
Permalänk

herregud.. inte ett enda rätt hade han

Permalänk
Medlem

Vilken mytare till kompis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Låter som om han är mytoman och det är en sjukdom. Skaffa honom hjälp ifall ni är vänner för det slutar aldrig bra när en person har något psykiskt fel.

Alt. sluta umgås med honom.

Ja jag är seriös.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Tack för alla svaren, haha. Fick mig ett gott skratt med. Jag ska i alla fall inte argumentera med honom, han får tro vad han vill. Det är roligt hur han dyrkar Gigabyte, och verkligen säger att de tillverkar komponenter av exceptionell kvalité (över andra tillverkare), att deras ledningar av koppar kan flytta mycket ström, och därmed får du bättre prestanda... osv osv osv.

Det påminner mig om en sak. Han brukade också säga att tack vare Gigabytes överlägsna kopparledningar (på moderkorten) kan han överklocka utan att ändra volten, utan att temperaturen höjs heller för den delen. Ibland sjunker de till och med av överklockningen. Jag gav upp när han kom in på det, för jag såg hur envist han stod för sina övertygelser, hehe.

Till viss del sant.
Gigabyte har på en del moderkort (inte alla) ett tjockare kopparlager än vad som är standard på alla andra och därmed så kan detta kopparlager leda mer ström och det kan även kyla allt som är fastlött i det något bättre för koppar flyttar värme bra.

MEN behövs denna extra koppar egentligen för att övercklocka?
NEJ
Behövs det för att kyla saker?
NEJ den oerhört lilla skillnad det handlar om är nog inte ens mätbar och om den är det så är det långt under 0,1grader vi talar om.
Är det ett smart sätt att göra reklam för sina övercklockningsvänliga moderkort?
JA

Och allt annat han sa så är svaret NEJ där med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Låter som han är säljare för Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Slå honom på käften och skaffa bättre vänner:)

Fel fel fel fel och fel...

HAHAHAHAHA, bästa komentaren på länge.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Tack för alla svaren, haha. Fick mig ett gott skratt med. Jag ska i alla fall inte argumentera med honom, han får tro vad han vill. Det är roligt hur han dyrkar Gigabyte, och verkligen säger att de tillverkar komponenter av exceptionell kvalité (över andra tillverkare), att deras ledningar av koppar kan flytta mycket ström, och därmed får du bättre prestanda... osv osv osv.

Det påminner mig om en sak. Han brukade också säga att tack vare Gigabytes överlägsna kopparledningar (på moderkorten) kan han överklocka utan att ändra volten, utan att temperaturen höjs heller för den delen. Ibland sjunker de till och med av överklockningen. Jag gav upp när han kom in på det, för jag såg hur envist han stod för sina övertygelser, hehe.

Jobbigt med extremister oavsett vad det gäller.

Jag vet att Gigabyte marknadsför sina kort med att de har extra tjock koppar. Effekten av detta kan diskuteras vad gäller effektutveckling i de ledningar som förser CPUn med många 10-tals ampere, men förmodligen ändå försumbart. Men vad gäller överklockning så förhåller det sig så att oavsett mängden koppar i kortet ser spänningsregulatorn till att CPUn får den spänning som anges. Det är också endast spänningen som CPUn ansluts till som direkt bestämmer överklockningspotentialen (om vi bortser ifrån överhettningsproblem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det känns som han är lite väl upptagen av sig själv

Men det är ju faktiskt så att eftersom gigabyte är blåa så är dom bättre eftersom blå upplevs som en seriösare färg än alla andra *host host*

Du får ju inte glömma av de vapendetaljer som gigabyte har på en del av sina moderkort. Allting blir så mycket bättre då

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Du kan få lägre temps än vad det är i rummet men då lär du har riktig vattenkylning (inte sluten lössning) har för mej att man kan gå under några grader än vad det är i rummet men jag kan ha fel. Resten är bara bullshit.

det skulle nog gå om han kan sätta datorn i en vakum kammare kan dock inte sjunka mkt iallafall heh ^^ max 1 eller två grader kanske mer men då har man nog sprängt kondingarna samt pajat hårddisken i det trycket
resten av alla påståenden är nog ganska fel också heh amd cpu funkar inte alltid bättre med en gpu från amd också det har mer eller mindre med drivrutiner och göra än något annat...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Måste prova att överklicka mitt nätagg, fyfean vad det kommer att gå undan sen XD Nä men seriöst så har han fel....på allt. Vet dock inte om hur det är drivisar om dom strular minnst om man har lika komponenter, detta är dock något som jag har bara fått för mig och stämmer nog inte alls.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Du kan få lägre temps än vad det är i rummet men då lär du har riktig vattenkylning (inte sluten lössning) har för mej att man kan gå under några grader än vad det är i rummet men jag kan ha fel. Resten är bara bullshit.

Det går att sänka temperaturen i chassiet, men du måste du ut utföra termodynamiskt arbete, dvs kylskåp eller eller peltierelement.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

Måste prova att överklicka mitt nätagg, fyfean vad det kommer att gå undan sen XD Nä men seriöst så har han fel....på allt. Vet dock inte om hur det är drivisar om dom strular minnst om man har lika komponenter, detta är dock något som jag har bara fått för mig och stämmer nog inte alls.

kan vara så ibland ifall de har skyndat en tidig release av drivisar till en ny plattform T ex am3+ så blir drivrutinerna för chipset kassa så grafikkortet använder max 4 x på pci express istället när det gäller nvidia och det funkar fint för amd något sånt har dock inte hänt på länge heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du har fel. Det är fysiskt omöjligt.

Min käre fars bästa kompis har dragit vattenkylning med en förbannat rejäl pump från sitt oanvända badrum till sin dator och tar kallvatten därifrån, tempsen ligger alltid runt 7-10 grader i idle. Det går.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Min käre fars bästa kompis har dragit vattenkylning med en förbannat rejäl pump från sitt oanvända badrum till sin dator och tar kallvatten därifrån, tempsen ligger alltid runt 7-10 grader i idle. Det går.

Visst går det, men inte enbart med en fläkt som den ursprungliga frågan gällde.