Permalänk
Medlem

Intervaller i prestanda under spel

Hej!

Jag har problem med prestandaintervaller under spel. Men of War: Condemned Heroes och Assassin's creed III är två av många spel där jag märker av lagg ungefär var 5e sekund. Lagget varar i ungefär 5 sekunder.
Jag har en M17x R3 med ett 580M, 16gb minne och en i7 2860QM. Jag måste sänka upplösning och andra grafikinställningar mycket för att få bort laggintervallerna. De 5-sekundersintervaller då det fungerar rinner det på riktigt bra.
Värt att nämna är att jag spelar BF3 i 1080p och riktigt höga inställningar utan att märka av några liknande problem så det känns inte som att det är systemet i stort som är för svagt.
Jag har installerat de senaste grafikkortsdrivarna, directx osv.

Har någon en aning om hur mitt problem kan avhjälpas?

Mvh
Christoffer

Permalänk
Medlem

är inget proffs på sånt här, med grafikminnet kanske tar slut?

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Lagadator

Hej Coveise,

Jag skulle föreslå att du stresstestar din grafik genom testprogramvara som finns där ute. Ett exempel är på programvara som gör detta är FurMark. Du bör dock hålla din dator under uppsikt medans du kör den eftersom den då grafikkortet riskerar att bli för varmt och skadas, eftersom den körs på max under en längre period.

Om du upplever samma lagg under stresstestet på högre men inte lägre inställningar så låter det sannolikt att grafikkortet inte orkar eller har problem. Ge det ett försök, säg till hur det går!

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Skrivet av Lagadator.se:

Hej Coveise,

Jag skulle föreslå att du stresstestar din grafik genom testprogramvara som finns där ute. Ett exempel är på programvara som gör detta är FurMark. Du bör dock hålla din dator under uppsikt medans du kör den eftersom den då grafikkortet riskerar att bli för varmt och skadas, eftersom den körs på max under en längre period.

Om du upplever samma lagg under stresstestet på högre men inte lägre inställningar så låter det sannolikt att grafikkortet inte orkar eller har problem. Ge det ett försök, säg till hur det går!

Jag skulle starkt avråda att någonsin använda furmark på en laptop. Jag gissar att problemen han upplever är relaterade till de specifika spelen och drivrutinerna eftersom han inte upplever det i andra spel. Om problemet vore överhettning så skulle det garanterat visats sig i BF3 som är mycket tungdrivet.

Permalänk
Medlem

Ett mjukare test är MSI's afterburner. fortfarande tungt men inte på samma nivå som furmark. Du har också OCCT som både testar CPU & GPU. ifall det är stabilitets tester vi kollar efter.

Välkommen lagadator.se till Sweclockers.com's forum. Lycka till <3

Permalänk
Lagadator
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag skulle starkt avråda att någonsin använda furmark på en laptop. Jag gissar att problemen han upplever är relaterade till de specifika spelen och drivrutinerna eftersom han inte upplever det i andra spel. Om problemet vore överhettning så skulle det garanterat visats sig i BF3 som är mycket tungdrivet.

Zeuxlarsson, intressant att du skulle avråda från det. Utveckla gärna varför, min första tanke är för risken att överhetta och permanent skada GPUn, vilket är varför jag tycker att man måste hålla koll på den.

Förövrigt så håller jag med om din teori att det är spelspecifikt just med tanke på att BF3 är tungdrivet. Men ett generiskt test utesluter att det är kortet som strular (utesluter vissa kortfel åtminstånde). Innan man börjar grotta vidare.

Skrivet av willaim:

Ett mjukare test är MSI's afterburner. fortfarande tungt men inte på samma nivå som furmark. Du har också OCCT som både testar CPU & GPU. ifall det är stabilitets tester vi kollar efter.

Välkommen lagadator.se till Sweclockers.com's forum. Lycka till <3

willaim - Tackar så mycket!

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Skrivet av Lagadator.se:

Zeuxlarsson, intressant att du skulle avråda från det. Utveckla gärna varför, min första tanke är för risken att överhetta och permanent skada GPUn, vilket är varför jag tycker att man måste hålla koll på den.

Förövrigt så håller jag med om din teori att det är spelspecifikt just med tanke på att BF3 är tungdrivet. Men ett generiskt test utesluter att det är kortet som strular (utesluter vissa kortfel åtminstånde). Innan man börjar grotta vidare.

willaim - Tackar så mycket!

Döma av ditt användarnamn så antar jag att vi är i samma bransch. Om man använder Furmark eller liknande programvara korrekt och är fullt medveten om vad man gör så är det sällan några problem så där har du helt rätt. Problemet är att folk i största allmänhet inte vet vad dom håller på vet, varför jag avråder de flesta att ens testa furmark då "farlig temperatur/användning" är ett brett begrepp som också inte kan appliceras på samma sätt mellan olika tillverkare, produktserier osv. Jag har sett alldeles för många förstörda datorer, offer för fel användning för att jag med gott samvete ska kunna rekommendera dessa program för någon som inte har kunnandet och vanan. De tyngre spelen räcker gott och väl för att avgöra hur pass bra ens grafikkort fungerar.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jag tolkar det som att ni tror att det är grafikkortet som är flaskhalsen. Inga övriga fel i systemet alltså. Jag reagerar ju personligen över att det är så jämna intervaller och att det rinner på väldigt fint var 5e sekund.

Jag har några datorbyggen bakom mig och har i övrigt ett stort datorintresse, men har aldrig clockat något särskilt hårt eller verkligen pressat komponenterna. Det finns alltså ingen spärr för vad furmark gör med kortet?

Permalänk
Lagadator
Skrivet av Zeuxlarsson:

Döma av ditt användarnamn så antar jag att vi är i samma bransch. Om man använder Furmark eller liknande programvara korrekt och är fullt medveten om vad man gör så är det sällan några problem så där har du helt rätt. Problemet är att folk i största allmänhet inte vet vad dom håller på vet, varför jag avråder de flesta att ens testa furmark då "farlig temperatur/användning" är ett brett begrepp som också inte kan appliceras på samma sätt mellan olika tillverkare, produktserier osv. Jag har sett alldeles för många förstörda datorer, offer för fel användning för att jag med gott samvete ska kunna rekommendera dessa program för någon som inte har kunnandet och vanan. De tyngre spelen räcker gott och väl för att avgöra hur pass bra ens grafikkort fungerar.

Uppfattat. Jag håller helt med dig att begreppet förstörd dator och Furmark med tanke på överhettning. Och andra sidan håller jag inte med att flera tyngre spel kan fungera som test i det här sammanhanget. Just eftersom hans problem inte är konsekvent i spelen så behövs ett oberoende test. Hur skulle du vilja utesluta/felsöka?

Skrivet av Coveise:

Tack för era svar!

Jag tolkar det som att ni tror att det är grafikkortet som är flaskhalsen. Inga övriga fel i systemet alltså. Jag reagerar ju personligen över att det är så jämna intervaller och att det rinner på väldigt fint var 5e sekund.

Jag har några datorbyggen bakom mig och har i övrigt ett stort datorintresse, men har aldrig clockat något särskilt hårt eller verkligen pressat komponenterna. Det finns alltså ingen spärr för vad furmark gör med kortet?

Coveise, det finns flera saker som skulle kunna ge upphov till problemet du har. Minne, Hårddisk, grafikkort, Windows, tillochmed moderkort. Men först är det bäst att försöka utesluta grafikkortet eftersom det är det mest utsatta/belastade i sammanhanget.

Som i diskussionen mellan mig och Zeuxlarsson så bör du ta furmark eller förslagen från willaim på stort allvar och vara försiktig vid testen, precis som du säger, finns ingen säkerhetsspärr i åtminstånde furmark. Och då menar jag vara som en hök på temperaturerna så att dom inte går för högt. Det är just laggen du letar efter, för att se om du får stora fps drops var 5e sekund vid 100% belastning.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Medlem

Jag förstår! Jag har kört div. test i furmark nu, men vet inte riktigt vad jag skall leta efter. Jag körde ett "Burn-in benchmark 1920x1080 15min"

Det ni ser nedan är reslutaten och jag har för övrigt tittat in i skärmen i 15 minuter utan att se mer än ett snabbt lagg var 15 sekund.

BURN-IN 15min SCORE: 1263 points
12317 frames, 13 FPS, 78°C
Resolution: 1920x1080 (FS) - AA:0 samples
FPS: min:3, max:20, avg:13 - OPTIONS: DynBkg

Hur tolkar jag detta?

Tack för ert engagemang än en gång!

Permalänk
Lagadator

Hallå Coveise, bra jobbat!

78 grader som max är bra, det betyder att den inte blir för varm. Att du har upplevt minimalt lagg är också positivt för att det inte är fel på grafikortet.

Nästa sak att titta på är att sätta igång Men of War eller AC3 på upplösningen där det laggar, sen sänka upplösningen med ett steg, kolla lagg, sänka igen, kolla lagg, sänk igen, kolla lagg osv. Om lagget minskar för varje steg, då är det helt enkelt att ditt grafikkort inte orkar köra högre än så.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Medlem

Jag har prövat att sänka grafikinställningarna och det ger naturligtvis effekt. Däremot tar måste jag sänka dem till enligt mig orimlig nivå för att lagget helt skall försvinna.
Jag installerade nya grafikrutiner idag, nVidia måste ha släppt nya lr nåt. Plötsligt blir lagget mycket värre. Nu har jag bara testat med AC3, men skillnaden är enorm med samma inställningar före och efter att jag installerat de nya grafikdrivrutinerna. Samtidigt drar jag mig till minnes att jag i somras upplevde exakt samma sak med BF3. Alltså att det flöt på helt naturligt tills att jag installerade en specifik drivrutin, då började det intervalllagga. Jag installerade de gamla rutinerna och då fungerade det igen. Jag skall pröva att installera äldre drivisar och se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem

Jag hade en m17xR3 innan jag bytade till en m18xR2 och det största problemet med 580GTX är värmen, kommer du upp i 77 - 78celcius så kommer den att klocka ner sig rejält vilket leder till just det problemet du har. Kolla med Afterburner vilken temp du har när det börjar lagga
Är det 77-78 grader så har jag lite lösningar till dig för att fixa problemet

Mvh: Marcus O

p.s jag körde bänkning med mitt 580M kort och kom över 77C. Fick sen svart skärm och efter det fick jag inte liv i datorn igen, jag kan inte rekomendera att man kör bänkprogram ^^

Skrivet av Coveise:

Jag har prövat att sänka grafikinställningarna och det ger naturligtvis effekt. Däremot tar måste jag sänka dem till enligt mig orimlig nivå för att lagget helt skall försvinna.
Jag installerade nya grafikrutiner idag, nVidia måste ha släppt nya lr nåt. Plötsligt blir lagget mycket värre. Nu har jag bara testat med AC3, men skillnaden är enorm med samma inställningar före och efter att jag installerat de nya grafikdrivrutinerna. Samtidigt drar jag mig till minnes att jag i somras upplevde exakt samma sak med BF3. Alltså att det flöt på helt naturligt tills att jag installerade en specifik drivrutin, då började det intervalllagga. Jag installerade de gamla rutinerna och då fungerade det igen. Jag skall pröva att installera äldre drivisar och se om det löser problemet.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

Furmark är inte att rekommendera tycker ajg Körde ett stresstest i furmark, mitt kort kom upp i 87 grader sedan hörde ajg att det började "knäppa" i kortet. Jag blev då väldigt rädd och tryckte på att jag skulle avbryta testet. Men jag var lite för långsam så datorn svartskärmade. Som tur var höll kortet. Jag antar att det bara var kylflänsen som expanderade av värmen och rörde sig lite. Trodde inte att min dator skulle stänga av sig vid 87 grader på grafikkortet.

Har inte använt Furmark sen dess.

Du har inga andra program som ligger i bakgrunden när du spelar? Typ Msi afterburner, fraps, andra monitor-program som kollar av temperaturer eller liknande? Det var min första tanke iallafall. Andra tanken var drivrutiner

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Mycket bra tips! tack så mycket!

Har installerat "afterburner" och funnit något som jag tycker verkar mycket intressant. Tempen ligger aldrig över 63 grader och kortet klockar aldrig ner sig. Däremot avtar GPU usage var 5e sekund och sammanfaller exakt med laggen. För mig som lekman ser det alltså ut som att kortet helt slutar använda GPU'n korta intervaller och därför börjar det att lagga, vilket ter sig rätt självklart.

Min spontana tanke är ju att datorn växlar till Intels integrerade grafik de korta perioderna. Kan det vara så? Jag har försökt att stänga av intels grafikenhet genom enhetshanteraren men då blir det ju bara svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coveise:

Mycket bra tips! tack så mycket!

Har installerat "afterburner" och funnit något som jag tycker verkar mycket intressant. Tempen ligger aldrig över 63 grader och kortet klockar aldrig ner sig. Däremot avtar GPU usage var 5e sekund och sammanfaller exakt med laggen. För mig som lekman ser det alltså ut som att kortet helt slutar använda GPU'n korta intervaller och därför börjar det att lagga, vilket ter sig rätt självklart.

Min spontana tanke är ju att datorn växlar till Intels integrerade grafik de korta perioderna. Kan det vara så? Jag har försökt att stänga av intels grafikenhet genom enhetshanteraren men då blir det ju bara svart.

Du kan stänga av Intel kortet i bios
Samt har du provat en ren installation av drivrutinerna? Eller bara uppdaterat?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta hur man stänger av Intel kortet i BIOS.

När jag "inaktiverar" den integrerade grafiken i enhetshanteraren blir det kolsvart på skärmen och när jag startar om datorn är upplösningen väldigt låg. Det som är konstigt här är att nvidia kortet inte heller verkar vara i drift. När jag försöker starta Nvidia kontrollpanel säger den att kortet inte används och vill därför inte öppna kontrollpanelen. Hur kan information visas på skärmen trotts att ingen av grafikprocessorerna är i drift och hur får jag Nvidia kortet att "ta över" efter Intel grafiken? Det verkar ju vara det som är problemet. Synken mellan korten alltså.

Jag har spelat en del igen och åter försökt hämma laggen genom att banta grafikinställningarna. Det är faktiskt så att hur mycket jag än sänker grafiken så består laggintervallerna. De är som jag sa tidigare, kopplat till att GPU'n i Nvidia kortet slutar arbeta 5 sekunder var 5e sekund. Det kan jag utläsa av "afterburner" programmet.

Jag blir inte klok på det här. Är det någon som varit med om någonting liknande?

Som svar på din fråga Tazadar: Jag har installerat filer med grafikdrivrutiner som jag hittat på Nvidias hemsida.

Permalänk
Skrivet av Coveise:

Jag kan inte hitta hur man stänger av Intel kortet i BIOS.

När jag "inaktiverar" den integrerade grafiken i enhetshanteraren blir det kolsvart på skärmen och när jag startar om datorn är upplösningen väldigt låg. Det som är konstigt här är att nvidia kortet inte heller verkar vara i drift. När jag försöker starta Nvidia kontrollpanel säger den att kortet inte används och vill därför inte öppna kontrollpanelen. Hur kan information visas på skärmen trotts att ingen av grafikprocessorerna är i drift och hur får jag Nvidia kortet att "ta över" efter Intel grafiken? Det verkar ju vara det som är problemet. Synken mellan korten alltså.

Jag har spelat en del igen och åter försökt hämma laggen genom att banta grafikinställningarna. Det är faktiskt så att hur mycket jag än sänker grafiken så består laggintervallerna. De är som jag sa tidigare, kopplat till att GPU'n i Nvidia kortet slutar arbeta 5 sekunder var 5e sekund. Det kan jag utläsa av "afterburner" programmet.

Jag blir inte klok på det här. Är det någon som varit med om någonting liknande?

Som svar på din fråga Tazadar: Jag har installerat filer med grafikdrivrutiner som jag hittat på Nvidias hemsida.

Du aktiverar och inaktiverar intel-grafiken genom att trycka [FN] och [F7] samtidigt på tangentbordet, du kommer få upp en meddelanderuta som uppmanar dig att starta om datorn för att de ny inställningarna ska börja gälla. Du ska inte in i enhetshanteraren och röra till saker.

Permalänk
Medlem

"Your graphics solution is automatically configurated for optimal performance" står det när jag trycker på den kombinationen. Det har jag testat förut också, med varierande resultat. Ibland händer ingenting och ibland kommer en dialogruta med den texten upp.

Permalänk
Skrivet av Coveise:

"Your graphics solution is automatically configurated for optimal performance" står det när jag trycker på den kombinationen. Det har jag testat förut också, med varierande resultat. Ibland händer ingenting och ibland kommer en dialogruta med den texten upp.

Jaha, det kan hända att graphics switching inte fungerar helt lika mellan M18X och M17X.

Permalänk
Medlem

BUMP!

Jag får inte bukt med problemet. Jag installerade nVidias senaste drivers idag och det gav ett förvånande resultat. Spelet laggar nu i längre intervaller och betydligt mer. Dessutom sprakar det i högtalarna under laggperioden.

Har någon annan ett förslag på lösning så skulle det vara en fin julklapp.

Jag bifogar en bild på hur GPU'n beter sig. Som ni ser är inte temperaturen särskilt hög alls.

Permalänk
Skrivet av Coveise:

BUMP!

Jag får inte bukt med problemet. Jag installerade nVidias senaste drivers idag och det gav ett förvånande resultat. Spelet laggar nu i längre intervaller och betydligt mer. Dessutom sprakar det i högtalarna under laggperioden.

Har någon annan ett förslag på lösning så skulle det vara en fin julklapp.

Jag bifogar en bild på hur GPU'n beter sig. Som ni ser är inte temperaturen särskilt hög alls.

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/521573_10151205...

Tempen är inte hög men du kör i 100% fläkt hastighet

Finns direkt ingen fix för hela problemet, Men finns små fixar och massor av problemen består av Dells skit drivrutiner.
Finns massor att läsa om detta om du bara googlar M17X R3 + GTX 580M random laggs.

Bästa lösningen är installera om datorn och skit i alla dells drivrutiner och kör bara dom nödvändiga om du behöver dell drivrutiner som Wirless network och WAN om det inte kommer med windows.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller