EVGA 660ti - byta kylare! Arctic Accelero Hybrid?

Permalänk
Medlem

EVGA 660ti - byta kylare! Arctic Accelero Hybrid?

Tja!
Är lite osäker på om tråden hamnar rätt, men jag kör en chansning!

Jag köpte ny dator för ett tag sedan och valde då ett EVGA 660ti. Jag är riktigt nöjd med kortet när det gäller prestandan, men det låter verkligen som ett monster. Även i idle.
Så nu har jag börjat fundera på om det kanske kan vara värt att byta kylare på kortet..
Och jag blev ännu mer taggad på det när jag läste om "Arctic Accelero Hybrid" http://www.sweclockers.com/recension/15920-arctic-accelero-hy....

Det verkar ju som att det kyler kortet extremt bra och får ner det till knappt hörbar ljudnivå.
Det som skrämmer mig lite är att det är väldigt många delar som ska både av och på när det gäller kylarbytet.
Så därför tänkte jag höra med er om lite tips osv.
Är kylarbyten så svåra som det ser ut? Eller kräver det helt enkelt bara tid och lugn och ro?
Finns det någon annan kylare som skulle kunna vara i stort sett ljudlös som kanske är billigare?

Så hör gärna av er och dela med er om hur era kylarbyten gick eller om ni har några generella tips om byten eller helt enkelt något annat alternativ för att få ner ljudnivån!

Visst ja, en till fråga.. har hört blandade meningar om det här med garantin när man byter kylare.. En del säger att EVGA fortfarande lämnar garanti på kortet fast att en eftermarknadskylare är sats på, stämmer detta? Och isåfall, sätter man tillbaka den gamla kylaren innan man lämnar in den på reparation?

Sorry för wall-of-text och kanske en flummig text, skyller på klockan!

Mvh Emil

Permalänk

installerade en Arctic hybrid kylare så sent som idag och är väldigt nöjd. helt ljudlös om man jämför med nvidias orginal kylare som dom måste satt helikopter motor på då den låter så mycket. Tyckte det såg ut att vara mycket när jag öppnade lådan.
Men efter lite piller så gick det bra.
Det enda jag kan säga är att man ska ta sin tid och tänka igenom det hela en extra gång innan man börjar pillra med limmet och dyl.
Helt klart värt det!

Visa signatur

Låda: Nzxt phantom 820 CPU: i7 5820k @ 4.1 ghz RAM: 16GB Hyper-x DDR4 Moderkort: asus x99s GPU:Evga Gtx 980 i sli PSU Rm850 gold+ Skärmar: LG Ips277 i Surround Mus: Razer Naga 2014 Tangentbord: Blackwidow ultimate 2015 Headset Razer Tiamat 7.1

Permalänk
Medlem

Det låter ju riktigt bra! Aa, det ser ut som väldigt mycket delar, det är väl det som skrämmer mig lite haha. Men tack för tipset!
Fortsätt gärna att ge mig tips och råd ang byte av kylaren eller helt enkelt svar på någon av mina andra frågor!
Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fffalk:

Tja!
Är lite osäker på om tråden hamnar rätt, men jag kör en chansning!

Jag köpte ny dator för ett tag sedan och valde då ett EVGA 660ti. Jag är riktigt nöjd med kortet när det gäller prestandan, men det låter verkligen som ett monster. Även i idle.
Så nu har jag börjat fundera på om det kanske kan vara värt att byta kylare på kortet..
Och jag blev ännu mer taggad på det när jag läste om "Arctic Accelero Hybrid" http://www.sweclockers.com/recension/15920-arctic-accelero-hy....

Det verkar ju som att det kyler kortet extremt bra och får ner det till knappt hörbar ljudnivå.
Det som skrämmer mig lite är att det är väldigt många delar som ska både av och på när det gäller kylarbytet.
Så därför tänkte jag höra med er om lite tips osv.
Är kylarbyten så svåra som det ser ut? Eller kräver det helt enkelt bara tid och lugn och ro?
Finns det någon annan kylare som skulle kunna vara i stort sett ljudlös som kanske är billigare?

Så hör gärna av er och dela med er om hur era kylarbyten gick eller om ni har några generella tips om byten eller helt enkelt något annat alternativ för att få ner ljudnivån!

Visst ja, en till fråga.. har hört blandade meningar om det här med garantin när man byter kylare.. En del säger att EVGA fortfarande lämnar garanti på kortet fast att en eftermarknadskylare är sats på, stämmer detta? Och isåfall, sätter man tillbaka den gamla kylaren innan man lämnar in den på reparation?

Sorry för wall-of-text och kanske en flummig text, skyller på klockan!

Mvh Emil

EVGA tillåter att du byter kylare om du gör det på rätt sätt såklart. Om kortet går sönder av sig själv efter du har bytt så gäller garantin. Om du klantar dig när du pillar så får du skylla dig själv. Jag har själv accelero extreme 2, jag hör inte den kylaren över huvud taget.

När det gäller bytandet så kan det vara lite meckigt, tar 5 timmar för limmet att härda. För mig var instruktionerna lite otydliga också men det gick bra ändå i slutändan. Ta din tid och följ manualen.