Permalänk
Medlem

Vattenskadat tangentbord, HJÄLP!

Hej!
Om jag ska fatta mig kort så satt jag igår och spelade Far Cry 3 när jag då blev skrämd som fan av en rabies-hund vilket gjorde att jag råkade slå ut mitt glas med vatten över bordet. Olyckligtvis så kom det in en skvätt vatten i springan till mitt "mellanslag". Direkt så slutade mitt mellanslag att fungera så jag plockade snabbt bort tangenter och försökte torka bort skiten med det enda jag hade till hands vilket var papper och en burk "dust off" från biltema. Efter jag satt på tangenterna igen så märkte jag att alla tangenter z,x,c,v,b,n,m oxå var "döda" men dem kom tillbaka bara efter någon minut. Dock så krånglar fortfarande mitt mellanslag från och till...

Någon som har några bra tips på saker jag kan göra!? Kan ju tillägga att det är ett 4 månader gammalt Steelseries 9G tangentbord så det vore ganska trist om jag redan nu var tvungen att byta.

Mvh
Bruce Wayne

Visa signatur

|Intel Core i5-2500k CPU @ 3.30GHz| 8GB RAM|AMD Radeon HD 6900 Series|

Permalänk
Avstängd

hahaha!!

neee vilken otur! har du tillräckligt ris hemma så du kan låta tangentbordet torka sig helt när du har doppat tangentbordet i ris. annars låt tangentbordet torka ordentligt i några dagar.

Permalänk
Medlem

Är det inte ett av dom dyrare tangentborden så kan du väll köpa ett nytt? Man får väll ett OK tangentbord för ett par hundra eller så, Själv kör jag med ett gammalt HP tangentbord, fungerar ypperligt både i spel och annat.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad Steelseries 9G är för tangentbord (har inte google eller steelseries.com heller för den delen) så har ju lite svårt att komma med rekommendationer för just det tangentbordet.
Men det verkar ju konstigt om det skulle köra sig av "en skvätt vatten", kan inte vara särskilt väldesignat isf eller så har vi olika definationer av vad en skvätt är
Spillde själv ut ett halvt glas cola över mitt Logitech K750 för någon vecka sedan, var bara att plocka loss de tangenterna som klibbat fast lite och göra rent med vatten (brydde mig inte ens om att låta tangenterna torka innan jag satte tillbaka dem) och det fungerar alldeles utmärkt.

Men du kan ju testa med ris som Alle22 skriver, det är ett utmärkt sätt att få bort fukt oavsett vad det är man vill fukta av.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nästan samma sak, blev skrämd av en krokodil i far cry 3 och skvätte nästan vatten över tangentbordet

Men som Alle säger så tycker jag att du ska testa med ris

Permalänk
Lagadator

Jag drog själv 2dl vatten i mitt tangentbord för bara en månad sen. Jag var blixtsnabb med att rycka ut kabeln (och därmed strömförsörjningen) till tangenbordet. Sen fick det bara stå och torka i en vecka. Och nu fungerar det fint igen.

Om du inte redan har lyckats kortsluta någon del av tangentbordet så behöver det helt enkelt bara torka. Har du kortslutit det så är det köpa nytt som gäller.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Medlem

Alltså problemet var att mitt mellanslag hade fått en "direct hit" :/ när jag lyfte bort tangenten så var det vatten mitt på själva "tryckplattan" elr vad man nu ska säga

Visa signatur

|Intel Core i5-2500k CPU @ 3.30GHz| 8GB RAM|AMD Radeon HD 6900 Series|

Permalänk
Lagadator

Ska man vara ärlig så hade jag tur, hade lika gärna kunna gå åt andra hållet.

Tillochmed avstängt kan det bli problem med salter/metaller och dyl som kan finnas i vattnet och stannar kvar efter torkning. Finns olika typer av elektronik rengöring som kan ta bort sånt. Men i ditt fall är min gissning att skeppet har seglat.. :/

Någon med andra förslag?

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Medlem

Har hallt ut tva ol i mitt tangentbord, fungerar klockrent efterat, sa lange man tar bort alla tangenter och gor rent med lite gripen. Formodligen behover du bara tvatta rent kretsen under mellanslag, sitter sakert avlagringar fran ditt vatten dar.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

jag hade en idé men det är väl fel att reklamera

Visa signatur

Born to raise hell