Hur mycket kan jag överklocka HD6970 säkert?

Permalänk

Hur mycket kan jag överklocka HD6970 säkert?

Hur mycket kan jag överklocka mitt sapphire radeon hd 6970 dual fan ?
med catalyst control center.
kan jag ha 950 mhz på GPU-klockan på det ?
och hur mycket mhz ska jag ha på minnesklockan ?

snälla svara

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara att testa eftersom ditt ex kan vara bättre eller sämre än mitt/någon annans. Använd dig av ett GPU-test som tex 3dmark 11 eller MSI Kombustor eller dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Du kan ha exakt 920 Mhz och 1450 MHz
gl hf

ps, ladda ned msi afterburner

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

kan jag ha det då ?
asså kommer det att funka bra ?
asså om jag har 920 och 1450 ?
man kunde ha 950 mhz

Permalänk
Medlem

Du får ju testa dig fram lite, det skiljer gpu för gpu lika som det skiljer cpu för cpu. ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av radioaktivgurka:

kan jag ha det då ?
asså kommer det att funka bra ?
asså om jag har 920 och 1450 ?
man kunde ha 950 mhz

Han driver bara med dig, men ladda ner msi afterburner så kan du ställa en egen fläktkurva också, ifall du tycker de låter mkt eller bli för varmt.

INGEN kan säga hur ditt kort kommer klocka innan man testat! Så bara öka coreklocken 10mhz åt gången och kör 3dmark, när du är nöjd/drivrutinen slutar svara etc etc, så backar du 10mhz o testar spela dina spel och krabbar de så sänker du 10mhz till. sen gör du likadant med minnet. Håll koll på tempen med så du inte är över 85 grader.

Lycka till!

Mvh

Permalänk

så det kan inte gå sönder om jag har 950 mhz och 1450 mhz minnesklocka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioaktivgurka:

så det kan inte gå sönder om jag har 950 mhz och 1450 mhz minnesklocka ?

jo.

nej.

det beror på ditt exemplar som alla har sagt flera gånger. du måste testa dig fram.

det tar tid att clocka.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite! Ska klocka mitt gtx 660 och undrar vad man borde köra på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Han driver bara med dig, men ladda ner msi afterburner så kan du ställa en egen fläktkurva också, ifall du tycker de låter mkt eller bli för varmt.

INGEN kan säga hur ditt kort kommer klocka innan man testat! Så bara öka coreklocken 10mhz åt gången och kör 3dmark, när du är nöjd/drivrutinen slutar svara etc etc, så backar du 10mhz o testar spela dina spel och krabbar de så sänker du 10mhz till. sen gör du likadant med minnet. Håll koll på tempen med så du inte är över 85 grader.

Lycka till!

Mvh

Skrivet av radioaktivgurka:

så det kan inte gå sönder om jag har 950 mhz och 1450 mhz minnesklocka ?

Läste du det han skrev?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av radioaktivgurka:

så det kan inte gå sönder om jag har 950 mhz och 1450 mhz minnesklocka ?

Risken är väl en på miljonen så länge du inte ger de mer ström.

Testa o köra så. Funkar de så funkar de, annars får du väl testa lite mindre, worst case scenario: Du får en blåskärm och får börja om. Oftast kraschar bara drivrutinen om man har för hög klock. Starta då om catalyst o sänk 10mhz tills de är stabilt, men du borde läsa lite om de. du får se detta som en snabbkurs för dummies;)

Men risken att nåt skulle gå sönder på den här nivån av överklockning är minimal.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioaktivgurka:

så det kan inte gå sönder om jag har 950 mhz och 1450 mhz minnesklocka ?

nej för innan dess kickar säkerhets skyddet in och räddar, men tänk på att det är inte alltid högsta klocken som ger högst prestanda. använd benchmark program för att testa dig fram

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Förtydligade lite, rubriken ska tydligt förklara vad tråden handlar om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioaktivgurka:

så det kan inte gå sönder om jag har 950 mhz och 1450 mhz minnesklocka ?

jag kör mitt i 1000/1400 med ökad volt, klockar du utan att röra volten ska det inte vara något problem

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F