Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig titt som tätt!

Tjabba!

Otroligt tacksam för eventuell hjälp då mitt tålamod håller på att tryta.

Problemet:

Min flickväns bärbara dator råkade ut för ett strömavbrott varpå hennes interna sATA-hårddisk till synes fick en smäll. Det gick inte att starta upp operativsystemet på hennes dator genom hårddisken så jag ville vara en häftig pojkvän och rädda hennes personliga filer. Jag kopplade in hennes hårddisk i min dator och då började problemet. Fick upp Windows (7 Ultimate) som jag har och använde hennes hårddisk som lagringsdisk. Trots att datorn såg hennes disk i BIOS så upptäckte jag den inte när jag var inne på mitt OS. Jag startade om min dator och det är nu saker gick åt helvete. Nu upptäcker inte min dator den SSD-hårddisk jag använder för operativsystemet, den är helt enkelt död för datorn. Har provat byta SATA-kablar och SATA-ingångar och ny strömkabel från agget men den fortsätter vara dold. Kunde alltså inte få igång mitt OS. Då kopplade jag bort min SSD och kopplade in en Raptor 10 000 RPM på 160 GB som jag ominstallerade Windows 7 på. Då lyckades jag komma in i Windows men endast under kortare perioder. Det är främst när jag drar igång filmer som datorn stänger av sig själv med en bluescreen efter. Då misstänkte jag grafikkorten vilka jag plockade ut. Startade upp datorn med den interna grafiken men datorn stängde av sig ändå. I Safe Mode verkar den hålla längre innan den stänger av sig men den har stängt av sig även i Safe Mode. Har bytt RAM-minnen lite kors och tvärs och från början så höll detta igång datorn ganska länge. Sedan stängde den av sig och nu spelar det ingen roll hur mycket jag byter RAM:minnen, den stänger till slut av sig ändå.

Vad fan kan detta handla om? Otroligt tacksam för hjälp!

SPECS:

SSD: PNY XL8R
Kylare: Noctua NH-L12
RAM: 2 x 2x4 GB (Totalt 16gb) Corsair XMS 3 Vengeance DDR3 1600Mhz
Processor: i5 2500K
Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD4
HDD: Barracuda Green 2 TB
Nätaggregat: Corsair TX750V2 750 Watt
Grafikkort 1: XFX Radeon HD 6870 Black Edition
Grafikkort 2: XFX Radeon HD 6870 Dual-fan

Permalänk
Medlem

Tillägg

Har nu kört min dator i Safe Mode Networking ett bra tag utan att den stängt av sig. Det verkar fungera, kör filmfiler och alltihop. Detta dock i Safe Mode vilket är olidligt att köra på såklart. Har något klarnat?

Permalänk
Lagadator

Väldigt många faktorer här som inte verkar ha en gemensam nämnare. Det enda gemensamma här är egentligen moderkortet, och det är inte vanligt. Eventuellt ram minnen(om du inte bytt ut alla kretsar mot andra som test).

När du är i felsäkert läge - har du kollat system-loggen för att se om det står något om vad som felar? Min spontana gissning, även om den känns lite långsökt är att din Raptor-disk är påväg att krascha.

Har du möjlighet att prova SSDn i en annan dator för att se om den lever? Om BIOS inte hittar den bådar det inte gott.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagadator.se:

Väldigt många faktorer här som inte verkar ha en gemensam nämnare. Det enda gemensamma här är egentligen moderkortet, och det är inte vanligt. Eventuellt ram minnen(om du inte bytt ut alla kretsar mot andra som test).

När du är i felsäkert läge - har du kollat system-loggen för att se om det står något om vad som felar? Min spontana gissning, även om den känns lite långsökt är att din Raptor-disk är påväg att krascha.

Har du möjlighet att prova SSDn i en annan dator för att se om den lever? Om BIOS inte hittar den bådar det inte gott.

SSD:n fungerade faktiskt efter att ha kopplat den till min bärbara dator. Den verkar således inte vara död. Kan säga att jag provade att höja Vcoren på CPU:n igår kväll och efter det har jag inte fått någon BSOD överhuvudtaget. Dock har datorn inte varit igång mer än totalt ca fem timmar. Däremot ska jag säga att det är överlägset längst hittills.

Kan tillägga att de BlusScreens jag utsatts för är dessa klassiska 0x124. Skulle jag ha fixat det genom Vcoren är jag väldigt nöjd då denna BSOD verkar vara väldigt bekymmersam.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en sedan igår instabil dator som crashar ca en gång i timmen, har börjat misstänka mitt nätagg som också är ett corsair tx750 på snart 3 år. Får du blåskärm vid varje crash?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780