Permalänk
Medlem

Total kraschar & rebootloop. Tips?

Hej!

Har nyligen byggt ihop en dator och det har uppstått problem.

1. När jag startar datorn, så rebootar den ett antal gånger innan den går igång. Men det funkar tillslut.Video på problemet.

2. När jag spelar DoTA 2 så totalfryser datorn efter ca. 30min. Kommer ett sprak-ljud ur högtalarna, och allt låser sig.

Lite infomation:
Såhär såg HWmonitor ut när datorn frös förra gången
Har bytt ut grafikkortet mot ett nytt.
MemTest - Passed

Kan det vara moderkortet?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA-Z77m-D3H
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengence1 600 MHz
Grafikkort: Gigabyte HD 7950
Hårddisk: Samsung 840 128 GB
Nätaggregat:Corsair TX 750 W

Permalänk
Medlem

Hur är det med temperaturen i burken? Kanske sitter fläktarna felvända, eller så räcker inte kylarn till CPU:n till. Fläkterna är doch lätt att sätta fel då man i all iver bygger ihop datorn då de nya grejjerna anlänt har gjort samma miss
Kylpasta är bra men i måttliga mängder, då den vid för tjokt lager isolerar istället för leder värmen.

Permalänk

Hade samma problem med en dator jag byggde ihop till mina föräldrar. Då var det minnet som strulade, trots att de var OK enligt Memtest. Testa köra med en endast en sticka; bootloopar den fortfarande, byt till den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raht:

Hur är det med temperaturen i burken? Kanske sitter fläktarna felvända, eller så räcker inte kylarn till CPU:n till. Fläkterna är doch lätt att sätta fel då man i all iver bygger ihop datorn då de nya grejjerna anlänt har gjort samma miss
Kylpasta är bra men i måttliga mängder, då den vid för tjokt lager isolerar istället för leder värmen.

Jag misslyckades att sätta dit processorfläkten första gången. Men jag har lagt på ny kylpasta etc. så den sitter bra nu. Här kan du se tempraturer etc. när den crashade: http://imgur.com/mdRup .

Skrivet av Hittebarnet:

Hade samma problem med en dator jag byggde ihop till mina föräldrar. Då var det minnet som strulade, trots att de var OK enligt Memtest. Testa köra med en endast en sticka; bootloopar den fortfarande, byt till den andra.

Alright , ja, det makes sense. Ska prova det

Permalänk
Medlem

Skulle också sätta en slant på att någon minnessticka är boven.

Permalänk
Medlem

haft liknande symptom. då va det en minnessticka också, trots att den klarade memtest.