Var ska man se The Hobbit? 48fps/4k res

Permalänk
Medlem

Såg den i 48 fps ikväll. Bra film men HFR vill jag aldrig se igen. Det såg bara konstgjort ut. Vissa sekvenser såg inte ut som film utan som ett dataspel. Ska ni se den så håll er borta från HFR versionen och nöj er med de andra 2 versionerna i 24fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

4k är vanligt på bio men 48fps är det däremot inte. Det krävs nya distribueringsservrar som klarar av den ökade bandbredden.

Vilket de flesta stora SF biografer har numera.

Rekommenderar VERLIGEN att se Bilbo i 48 fps 3D.

Edit: Det är lite ovant med 48 fps i början med efter man har vant sig så är det så otroligt mycket skarpare än 24 fps. Detta är INTE samma sak som truemotion. Tycker verkligen det är på tiden vi går ifrån 24fps.

Skrivet av Cav.:

Bion idag håller på dö ut

Folk går ju på bio mer än någonsin..

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av WijK:

Nice! 48fps i samtliga biografer! Då får det bli Royal i Malmö, min favorit

När är det den sak gå i Malmö då? så man vet.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

På royal i Malmö lär dom visa 4k och 48 fps. Det var väl bara typ tre eller fyra år sedan dom bytte projektor.

Nope, Royal har inte 4K, de har 2K

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

När är det den sak gå i Malmö då? så man vet.

Såg The hobbit 48fps i onsdags på Royal i Malmö

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Bio håller inte på att dö ut. Jag ser på bio en till två gånger i månaden och det brukar sitta folk i nästan alla platser.

Skrivet av Ceogar:

Folk går ju på bio mer än någonsin..

Därför de stängt ned de största biograferna de senaste åren?

Här i Göteborg iaf. Först stängde de ned Draken 1995 (713 platser), sedan stängde de ned Palladium 2008 (770 platser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Därför de stängt ned de största biograferna de senaste åren?

Här i Göteborg iaf. Först stängde de ned Draken 1995 (713 platser), sedan stängde de ned Palladium 2008 (770 platser).

Och så öppnades Bergakungen 2006 med 2260 platser.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Ingen film jag sett hittils har haft bra 3D så det bryr jag mig inte riktigt om.

Har precist sett The Hobbit och den är riktigt bra i 3D och till skillnad från andra filmer är allt i 3D.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinforel:

Har precist sett The Hobbit och den är riktigt bra i 3D och till skillnad från andra filmer är allt i 3D.

Och du gjorde det på Filmpalatset för att ta del av deras nya 700 000krs projektor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Såg The hobbit 48fps i onsdags på Royal i Malmö

Nice, ska se den där nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av WijK:

Såg The hobbit 48fps i onsdags på Royal i Malmö

Vet man vad man ska göra nästa vecka tar dem extra pris för 4k ?:P inte förvånat mig då dem gör för 3D

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Långsökt, men någon som sett den på Myntet i Avesta?:p
Har inte varit där på år men de har tydligen 3D, vet ej hur det är med HFR 2/4/5k dock.

Visa signatur

Citera.

Permalänk

Såg den i 3D 48 FPS, venne vad jag tyckte om HFR, var ok ibland och ibland konstigt, varken negativt eller positivt skulle jag säga. 3Dn var bra, däremot inte undertexterna (hade hellre sett utan undertexter faktiskt, så van vid engelska nu ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vet man vad man ska göra nästa vecka tar dem extra pris för 4k ?:P inte förvånat mig då dem gör för 3D

Det finns inga 4K kopior i Sverige. Det som finns i Sverige är 3D HFR, 3D 24fps och 2D 24fps. Samtliga i 2K upplösning.

Skrivet av Exigo:

Långsökt, men någon som sett den på Myntet i Avesta?:p
Har inte varit där på år men de har tydligen 3D, vet ej hur det är med HFR 2/4/5k dock.

Det är 2K. Undvik HFR.. Det tillför ingenting till filmen. Tvärtom så blir det sämre.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Vet man vad man ska göra nästa vecka tar dem extra pris för 4k ?:P inte förvånat mig då dem gör för 3D

min bror gick på the hobbit i norrköping med 4k upplösning och 48 fps, han fick betala 155 kr. lite över medelpriset alltså.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är 2K. Undvik HFR.. Det tillför ingenting till filmen. Tvärtom så blir det sämre.

Tvärtomt tycker jag, det gör att allting är skarpt mer eller minde. Sen vet jag inte vart du bor men jag föredrar att rörelserna blir mer realistiska. Slowmotion är mycket mycket bättre i 48 fps, dock så är ju inte det speciellt förvånande.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Enligt mig är det extremt stor skillnad mellan 24 och 48fps. Får känslan som när jag gick över från 60 till 120Hz ungefär. Allt flyter på mer och känns mycket naturligare. Alla kanske inte gillar det men prova först innan ni säger nej!

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

48fps såg den nyss och kom hem nu, ett ord har jag - spektakulärt!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Biografer har ju kört 4k i evigheter!!! 48fps ska väl inte vara nått problem

Jo, har varit snack fram och tillbaka angående vilka biografer som kommer kunna visa den i 48 FPS. Senast jag härde något var när en kompis sa att vissa biografer skulle få in utrustning för 48 FPS till The Hobbit ett tag efter premiären.

Edit: Verkar vara bekräftat att den visas i 48 FPS överallt men som sagt 48 FPS verkar de inte ha kunnat spela upp överallt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Och så öppnades Bergakungen 2006 med 2260 platser.

För att ersätta Filmstaden downtown som hade 1800 platser ja.

Summan är att vi har ca 1000 färre bioplatser idag i Göteborg än vi hade för 20 år sedan.

Permalänk

SF skriver lite konstigt på deras hemsida men alla 3D visningar hos dem är alltså i 4k?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

SF skriver lite konstigt på deras hemsida men alla 3D visningar hos dem är alltså i 4k?

Nej! Det finns inga 4K kopior i Sverige. Det är endast IMAX som kör Hobbit i 4K och det finns inga IMAX i Sverige.
Alla svenska kopiorna är i 2K.

Skrivet av FreakinOAL:

min bror gick på the hobbit i norrköping med 4k upplösning och 48 fps, han fick betala 155 kr. lite över medelpriset alltså.

Det gjorde han inte då det inte finns några 4K i Sverige. Alla kopiorna i Sverige är i 2K.

Skrivet av Mighty Nerd:

Enligt mig är det extremt stor skillnad mellan 24 och 48fps. Får känslan som när jag gick över från 60 till 120Hz ungefär. Allt flyter på mer och känns mycket naturligare. Alla kanske inte gillar det men prova först innan ni säger nej!

Tyckte precis tvärtom. Det ser ut som en hemvideo ungefär. Allt ser billigt ut. Dekor, kläder, specialeffekter osv. Jag kommer aldrig se en 48fps film igen.
Totalt värdelöst. Det såg ut ungefär som när man slänger på interpoleringen på sin tv på max. Usch.

Filmen var bra iaf. Önskar bara att jag hade sett den i 24fps istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

För att ersätta Filmstaden downtown som hade 1800 platser ja.

Summan är att vi har ca 1000 färre bioplatser idag i Göteborg än vi hade för 20 år sedan.

Problemet var väl att det var extra dyrt att ha just Palladium eftersom det krävdes massa personal till bara några få visningar. Jag menar kassor städ osv, inte som på andra biografer där det finns fler saker att städa osv.

Tyckte också det var väldigt tråkigt eftersom Palladium var en så fin biosalong jämfört med Bergakungen etc.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det gjorde han inte då det inte finns några 4K i Sverige. Alla kopiorna i Sverige är i 2K.

jajaj, vet inte så mycket, då var det väl 2k

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Undvik HFR.. Det tillför ingenting till filmen. Tvärtom så blir det sämre.

Skrivet av ozo64:

Tyckte precis tvärtom. Det ser ut som en hemvideo ungefär. Allt ser billigt ut. Dekor, kläder, specialeffekter osv. Jag kommer aldrig se en 48fps film igen.
Totalt värdelöst. Det såg ut ungefär som när man slänger på interpoleringen på sin tv på max. Usch.

Filmen var bra iaf. Önskar bara att jag hade sett den i 24fps istället.

Nu var det förvisso min första 3D-film på bio, men enligt kollegan som älskar filmer och ser dem 10 gånger vardera på bio så brukar filmer med 3D ha en tendens att vara väldigt suddiga och grötiga så fort något rör på sig, medan hon påstod att denna inte led av samma sak. Själv tyckte jag det var en ganska angenäm upplevelse jämfört med det lilla jag sett i 3D tidigare, enda nackdelen var att undertexten inte riktigt kändes optimal vad gällde läsbarhet, samt att jag fick ont i både ögon och huvud. Märkte inte av effekten du nämner, men vet vilken du menar då jag märker det på t.ex. tv-serier.

Nu varierar det kanske var man ser filmen också, vissa biografer kanske är sämre än andra. Själv såg jag den på Rigoletto i tisdags och gillade den skarpt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Såg hobbit idag (fredag) och jag såg den i 48 fps + 3d. Skulle kunnat skippa 3D'n och bara haft 48 fps. Blev svårt att hänga med i början med gick bättre efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Så samtliga 48 fps versioner är med 3D? Går inte att slippa 3D och enbart få högre uppdateringsfrekvens?

Permalänk

Nej. Vill du se 48fps, eller "HFR" som det så fint kallas för, får du glatt ta på dig 3D-glajjerna.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk

Kasst vi bara har 2k, gör det ens någon märkbar skillnad?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

HFR och 3D funkade skit bra. Allt ser bättre ut, kändes skarpare och bättre färg. Sen var filmen utantvekan den bästa på länge.

Ska se den igen i HFR MÅSTE!!!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"