Var ska man se The Hobbit? 48fps/4k res

Permalänk
Medlem
Skrivet av freaky FilureN:

Kan ni förklara vad som är bra med Royal jämfört med filmstaden eller Entrés för en nybliven Malmöbo?

Edit: Blev riktigt glad nu när jag tolkar det som att jag har en riktigt bra biograf i samma stad.

Bredare rader och lyxstolar som är fällbara. Royal är bara större o har fetare ljud.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av freaky FilureN:

Kan ni förklara vad som är bra med Royal jämfört med filmstaden eller Entrés för en nybliven Malmöbo?

Edit: Blev riktigt glad nu när jag tolkar det som att jag har en riktigt bra biograf i samma stad.

citat från hemsidan "Biograf Royal har Sveriges bästa biografljud och bild. Ljudanläggningen är helt unik, den svensktillverkade Supersonic Experience Live har en ljudbild som gör att alla biobesökare får samma ljudupplevelse var de än sitter i salongen. Royals duk är vid Cinemascope, det största format som används idag, inte mindre än 140 kvadratmeter. Royal kan visa film i både 35 och 70 mm."

Dock finns det en dålig sak med den och det är att man får drickan i flaska istället för bägare

Permalänk

Ska dit så fort som möjligt då, låter grymt bra.
Synd bara det där med drickan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag hoppas innerligt att du har rätt för jag tycker Royal är bäst i Malmö.

Royal har ju innerligt den största duken i hela sverige.

Dock hade jag för mig att dem bara kunde visa digitalfilm i 2K samt 35 och 70MM film. men kan ju ha ändrats på sistone.

Absolut den bästa biografen någonsi, speciellt deras plus stolar

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Biografer har ju kört 4k i evigheter!!! 48fps ska väl inte vara nått problem

Nu är du ute och seglar lite.. oftast har varje filmstad 1 eller 2 salonger med 4K projektor.. medans resten är 2K.
tror också det är något kort i projektorn som måste bytas för att klara 48fps.. så det är inte helt självklart heller.

Tror det är minst 1st Salong på Entre som har 4K.. du får väl gå dit och prata med dom som jobbar och kolla läget

Permalänk
Medlem

Klämmer mig in och berättar om min kunskap att jag har hört att 2013 skall all film bli digital. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Avstängd

Samtliga SF tror jag kör 4k

Edit: Reklamen är iallafall jävligt högupplöst!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Rekommenderar rad 9-11 i mitten på royal. Det är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Samtliga SF tror jag kör 4k

Edit: Reklamen är iallafall jävligt högupplöst!

Nope det finns några med 4K oftast 1-2 på varje filmstad.. medans Heron t.ex har ingen 4K.
Kan ju bero på att SF kör med Barco och dom kanske inte var så snabba med 4K.
Sony var nog först, men dom projektorerna har vi nog inte i Sverige.. är mest Barco och några ställen som har Christie.

Permalänk
Medlem

Här i Uppsala så har de precis bytt upp sig till 2K...

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Här i Uppsala så har de precis bytt upp sig till 2K...

Det viktigaste för en biograf med gammla 35mm projektorer är ju att få en digital projektor.
Eftersom film snart inte kommer finnas längre.
Många nya 2K projektorer är också uppgraderingsbara till 4K..

sedan så är det antagligen en ganska stor prisskillnad 2K och 4K..
därför så ser vi även idag nya installationer med 2K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag hoppas innerligt att du har rätt för jag tycker Royal är bäst i Malmö.

Aldrig förr har sannare ord yttrats! länge leve royal with cheese

Permalänk

Verkar som att vi kommer att kunna se Hobbit i 48 fps överallt. Står dock inget om upplösningen, men jag är nöjd med 48 fps i alla fall!

http://www.moviezine.se/artikel/11934-hobbit-visas-i-48-fps-f...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Rekommenderar rad 9-11 i mitten på royal. Det är bäst

Läste det som nine-eleven och tänkte WTF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Dock finns det en dålig sak med den och det är att man får drickan i flaska istället för bägare

? Bägare? :s

33cl burk eller 50cl flaska ska det vara.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freaky FilureN:

Verkar som att vi kommer att kunna se Hobbit i 48 fps överallt. Står dock inget om upplösningen, men jag är nöjd med 48 fps i alla fall!

http://www.moviezine.se/artikel/11934-hobbit-visas-i-48-fps-f...

Vad jag har hört så uppgraderas alla projektorer som ska visa 3D så dom klarar av 48fps altså både 2K och 4K projektorer.
Antagligen så finns bara 3D versionen i 48fps, även om det kanske hade vart lite intressant att se även en 2D version med samma fps. För att se om det blir någon skillnad.

Citat:

Från och med de första visningarna den 12 december kan alltså "Hobbit: En oväntad resa" ses antingen i traditionell 2D eller så kan man välja att se den i 3D med eller utan High Frame Rate i samtliga SF Bios städer.

Hmm så det blir 2 olika 3D versioner med 24fps eller 48fps. Det visste jag inte ^^
Undrar varför dom gör så om nu det nya ska vara det bättre alternativet.

Permalänk
Medlem

Det finns inte någon biograf som idag klarar av 4K i 48 Fps, inte ens 3D 24fps i 4K är möjligt med dagens maskiner.

Permalänk
Medlem

The hobbit kommer ha 5k men ok.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

? Bägare? :s

33cl burk eller 50cl flaska ska det vara.

Fuck no! Inte på bio, donken, max eller burgerking + valfritt Hamburger ställe;)

Överallt annars är det burk som gäller dock.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Har bestämt mig för att se The Hobbit på en IMAX-biograf när jag är i London. Skall bli kul att se hur stor skillnaden är mot de biografer man brukar se filmer på.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krissjo:

Det finns inte någon biograf som idag klarar av 4K i 48 Fps, inte ens 3D 24fps i 4K är möjligt med dagens maskiner.

Men du påstår altså att en helt vanlig 4K projektorer inte ens klarar 3D i 24fps ??
tycker det låter märkligt.. du är säker på att 4K projektorena inte uppdateras till 48fps precis som 2K maskinerna ??

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men du påstår altså att en helt vanlig 4K projektorer inte ens klarar 3D i 24fps ??
tycker det låter märkligt.. du är säker på att 4K projektorena inte uppdateras till 48fps precis som 2K maskinerna ??

Visst kan du spela 24fps och även 48fps 3D i en 4k projektor, dock är filmen bara i 2k och blir uppskalad.
4k är som det är nu bara tillgängligt i 2D i 24,25 och 30 fps

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Royals duk är vid Cinemascope, det största format som används idag, inte mindre än 140 kvadratmeter.

Den här Royal är det en SF biograf ?, för en av SF's största dukar finns i Göteborg i FS Berga 1 och är 144 kvadratmeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Den här Royal är det en SF biograf ?, för en av SF's största dukar finns i Göteborg i FS Berga 1 och är 144 kvadratmeter.

Ja det är sf. Men det står inte att den har Sveriges största duk, Det står att den använder det största formatet.

Permalänk
Avstängd

120 kr kostade det här om dagen att se Skyfall och för 120 kr var man också tvungen att gå igenom hela 15 min reklam och för 120 kr fick man se en halvt suddig och oskarp film. Själv har jag aldrig betalt för en film på bio sen sagan om ringen, under åren har man bara använt sig av presentkort man fått. Bion idag håller på dö ut, skulle aldrig falla mig i att idag betala 120 kr för att se en film på bio när man kan få en bättre och reklamfri upplevelse hemma i soffan. Bara girigt pinsamt av SF, men namnet Bonnier säger väl allt.

En film idag på bio med tanke på vad man får är inte mer värt än 25-50 kr i mina ögon och hade priserna varit vid den nivån hade de tjänat mer pengar på mig, då hade jag garanterat sett en film i veckan. Trots allt det är ju inga LED tv-apparater på 500 tum de visar filmerna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Fuck no! Inte på bio, donken, max eller burgerking + valfritt Hamburger ställe;)

Överallt annars är det burk som gäller dock.

fyfan, dricker inte ens skiten de har i pumparna på hamburgerställen.
Trodde inte att det fanns andra ställen som sjunkit lika lågt och säljer utspädd avslagen läsk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

120 kr kostade det här om dagen att se Skyfall och för 120 kr var man också tvungen att gå igenom hela 15 min reklam och för 120 kr fick man se en halvt suddig och oskarp film. Själv har jag aldrig betalt för en film på bio sen sagan om ringen, under åren har man bara använt sig av presentkort man fått. Bion idag håller på dö ut, skulle aldrig falla mig i att idag betala 120 kr för att se en film på bio när man kan få en bättre och reklamfri upplevelse hemma i soffan. Bara girigt pinsamt av SF, men namnet Bonnier säger väl allt.

En film idag på bio med tanke på vad man får är inte mer värt än 25-50 kr i mina ögon och hade priserna varit vid den nivån hade de tjänat mer pengar på mig, då hade jag garanterat sett en film i veckan. Trots allt det är ju inga LED tv-apparater på 500 tum de visar filmerna på.

Bio håller inte på att dö ut. Jag ser på bio en till två gånger i månaden och det brukar sitta folk i nästan alla platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

120 kr kostade det här om dagen att se Skyfall och för 120 kr var man också tvungen att gå igenom hela 15 min reklam och för 120 kr fick man se en halvt suddig och oskarp film. Själv har jag aldrig betalt för en film på bio sen sagan om ringen, under åren har man bara använt sig av presentkort man fått. Bion idag håller på dö ut, skulle aldrig falla mig i att idag betala 120 kr för att se en film på bio när man kan få en bättre och reklamfri upplevelse hemma i soffan. Bara girigt pinsamt av SF, men namnet Bonnier säger väl allt.

En film idag på bio med tanke på vad man får är inte mer värt än 25-50 kr i mina ögon och hade priserna varit vid den nivån hade de tjänat mer pengar på mig, då hade jag garanterat sett en film i veckan. Trots allt det är ju inga LED tv-apparater på 500 tum de visar filmerna på.

Såg Skyfall igår, på Filmstaden i Malmö, salong 1. Knivskarp bild, värd hela presentkortet som jag betalade med

Permalänk
Medlem

Jag hörde att SF jobbar förbrilt med att uppdatera sina biografer så de "flesta" ska klara det "nya" formatet lagom till The Hobbit har premiär...

Citat:

Nyhet Peter Jackson har under lång tid haft ambitionen att visa "Hobbit: En oväntad resa" i 48 fps (frames per second) och nu meddelar SF Bio att de kommer att erbjuda visningar i det formatet från och med premiärdagen.

Tekniken har fram tills nu varit oprövad på de svenska biograferna och det har varit en kamp mot klockan för att få tekniken installerad och godkänd fram till dess att biljetterna släpps den 3 december (2 december till nattvisningarna).

- Även om det traditionella sättet med 24 bilder per sekund är utomordentligt bra med den nya digitala tekniken, så har det hela tiden varit vår ambition att visa filmen även i High Frame Rate. Nu är alla våra biografsalonger digitaliserade och vi vill naturligtvis fortsatt ligga i framkant när det gäller ny teknik, och samtidigt måste vi förvissa oss om det fungerar. Men nu har det löst sig och det är vi glada för, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio.

Från och med de första visningarna den 12 december kan alltså "Hobbit: En oväntad resa" ses antingen i traditionell 2D eller så kan man välja att se den i 3D med eller utan High Frame Rate i samtliga SF Bios städer.
Källa... http://www.moviezine.se/artikel/11934-hobbit-visas-i-48-fps-f...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar