Permalänk
Medlem

Win8 Modern UI Snap?

Hej!

Jag försöker använda Modern UI, men jag måste säga att Microsoft inte gör det enkelt för mig.

Min konkreta fråga är:
Kan man splitta två appar så att de delar på skärmen 50/50?

Jag har märkt att:

• min laptop stöder inte "snapp" p.g.a. låg upplösning.

• min stationära stöder snapp (1680*1050).

Kräver 50/50 en högre upplösning och är deaktiverat för att min skärm är för lågupplöst? Eller är detta ännu en "feature" av Microsoft?

Permalänk
Medlem

50/50 finns inte i Windows 8, ganska märkligt då det skulle vara användbart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag började misstänka det men kände mig tvungen att fråga en vän

50/50 var ju det absolut bästa med win7 jämnfört med win vista och det enda som jag riktigt saknar när jag använder tjejens vista laptop.

Jag försöker, men windows 8 är verkligen svårt att använda

Permalänk
Medlem

Ja snap-funktionerna behöver dom arbeta igenom lite bättre, har man flerskärm hatar jag att alla snappade modern-ui-appar flyttar till den skärm man öppnar startskärmen på när man skall öppna ett program.

Snappar messenger till sekunderskärmen men varje gång jag öppnar ett program så måste jag flytta messenger ... hatar det.

Men på det stora hela gillar jag win 8.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Ja snap-funktionerna behöver dom arbeta igenom lite bättre, har man flerskärm hatar jag att alla snappade modern-ui-appar flyttar till den skärm man öppnar startskärmen på när man skall öppna ett program.

Snappar messenger till sekunderskärmen men varje gång jag öppnar ett program så måste jag flytta messenger ... hatar det.

Wow... det låter... ett värre än avsaknaden av 50/50.

Jag såg fram emot att windows 8 skulle ha bättre stöd för högre DPI men det känns snarare tvärt om. ooooh? du har en 30inch med 1000dpi? fancy! nu kan du se 6 sidor samtidigt med 100%! Va? Vill du ha webläsaren ijämte? Nej nej nej, så får du inte arbeta. Vill du ha ett chatprogram på den andra skärmen? OK. Men jag flytter chat-appen eftersom du öppnade calculator...

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande att trycka Winknapp+Höger/vänsterpil för att få dem 50/50.

Permalänk

På min virtuella Win8 funkar 50/50 snap alldeles utmärkt genom att bara dra till höger resp. vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Funkar fortfarande att trycka Winknapp+Höger/vänsterpil för att få dem 50/50.

Skrivet av HaboMaster:

På min virtuella Win8 funkar 50/50 snap alldeles utmärkt genom att bara dra till höger resp. vänster.

Nope, inte för mig i.a.f. men jag chansar på att ni menar inuti desktop appen med "desktop applikationer" och inte "modern" självstående appar?

EDIT: kanske var en smula otydlig. Jag menar i Modern UI så kan man snappa en app till höger eller vänster och får en ca 80/20 delning mellan apparna. det dyker då upp en liten list med tre punkter som man kan dra i. Men jag kan inte justera ration mellan apparna. Endast 80/20 eller 20/80 eller 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Nope, inte för mig i.a.f. men jag chansar på att ni menar inuti desktop appen med "desktop applikationer" och inte "modern" självstående appar?

EDIT: kanske var en smula otydlig. Jag menar i Modern UI så kan man snappa en app till höger eller vänster och får en ca 80/20 delning mellan apparna. det dyker då upp en liten list med tre punkter som man kan dra i. Men jag kan inte justera ration mellan apparna. Endast 80/20 eller 20/80 eller 100

Japp, menar självklart under desktopvyn. Inte i startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Japp, menar självklart under desktopvyn. Inte i startmenyn.

Vet inte riktigt om vi menar samma sak

Jag har Chrome (Modern App läge) till vänster och Audials till höger. Men jag kan inte få 50/50 mellan dem. Kör jag i desktop så kan jag splitta två applikationer 50/50 precis som du pekade ut.

Jag försöker komma ifrån desktop eftersom det måste finnas en tanke bakom modern ui... Trodde jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

50/50 var ju det absolut bästa med win7 jämnfört med win vista och det enda som jag riktigt saknar när jag använder tjejens vista laptop.

Det finns dock i Vista (och även XP) men inte alls lika simpelt, du måste högerklicka å grejs. Minns tyvärr inte exakt hur man gör och har ingen möjlighet att testa.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Vet inte riktigt om vi menar samma sak

http://i50.tinypic.com/s3zhvd.png

Jag har Chrome (Modern App läge) till vänster och Audials till höger. Men jag kan inte få 50/50 mellan dem. Kör jag i desktop så kan jag splitta två applikationer 50/50 precis som du pekade ut.

Jag försöker komma ifrån desktop eftersom det måste finnas en tanke bakom modern ui... Trodde jag.

Du vill ha 50/50 i startmenyn
Det som kallas Metro/Modern UI