Alltså jag hittar inte "en meter" i Windows 8

Permalänk

Alltså jag hittar inte "en meter" i Windows 8

Hur gör ni för att få fram alla tillbehör som fanns i Windows 7 ? Tex kalkylator med mera ?
Jag hittar ingenstans när jag inte har startmenyn med mera.
Kan någon ge mej lite tips hur ni navigerar er runt i W8 ?

Permalänk
Medlem

Du menar att det inte är intuitivt när de tagit bort allt

Enklast trycker du winkey och bara skriver det du vill ha, alltså winkey "kalkylatorn" och enter.

Permalänk
Medlem

Öppna startmenyn/metro, skriv namnet på det verktyg du vill använda för då kommer sökrutan upp och ditt verktyg dyker upp som resultat. Högerklicka på verktyget och välj "Fäst på start". Gå sedan tillbaka till startmenyn/metro (Jag trycker ESC och klickar på startmenyn igen) och då finner du ditt verktyg längst till höger i startmenyn/metro.

Läs även de andra trådarna här i forumet om hur man lätt kan anpassa startmenyn/metro för vardagligt användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Hur gör ni för att få fram alla tillbehör som fanns i Windows 7 ? Tex kalkylator med mera ?
Jag hittar ingenstans när jag inte har startmenyn med mera.
Kan någon ge mej lite tips hur ni navigerar er runt i W8 ?

Det beror på vad du är ute efter. Vill du lära dig att navigera i "Modern UI" eller är du ute efter något som återställer navigationen till Windows 7 utseende?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av yxz:

Du menar att det inte är intuitivt när de tagit bort allt

Enklast trycker du winkey och bara skriver det du vill ha, alltså winkey "kalkylatorn" och enter.

Precis så. Vill du kolla vad som finns i startmenyn kan du högerklicka där det inte är någon app och sedan klicka på all apps längst ner till höger.

Permalänk
Medlem

Starta om datorn med en Win 7/Vista/XP/Ubuntu/Övrigt -skiva instoppad och installera om.
Alla de nämnda operativ är mycket mer användarvänliga och rekommenderas stort tills att Microsoft drar ur tummen från röven och inser sina egna kortkommande.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Starta om datorn med en Win 7/Vista/XP/Ubuntu/Övrigt -skiva instoppad och installera om.
Alla de nämnda operativ är mycket mer användarvänliga och rekommenderas stort tills att Microsoft drar ur tummen från röven och inser sina egna kortkommande.

I och för sig håller jag med till 100% men TS frågar ju hur man använder Windows 8, så han tycker förmodligen att 8an är bättre än de föregående trotts att det uppenbarligen är ointuitivt uppbygt och svårnavigerat om man saknar förkunskaper.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om vi utgår ifrån 'Metro' läget så har du väl två alternativ.

Antingen börjar du bara skriva någonting, tex Kalky. Så kommer Windows söka efter program, funktioner och dokument som matchar det och lista dessa på skärmen.
Ganska likt sökfältet på startmenyn i Windows 7, men Microsoft har valt att dölja dokument och inställningar bakom två flikar med respektive namn i övre vänstra hörnet.
Med vänsterklick öppnar programmet/filen som vanligt.
Om du istället högerklickar så får du fram en meny i botten av skärmen där du kan skapa genvägar, öppna katalogen som programmet ligger i, köra som administratör med mera.

Alternativ två är att du bara högerklickar på ett tomt område i Metroläget, sedan går till längst ner till höger på skärmen och klickar på "All apps" (på svenska heter det säkert 'Alla appar' eller 'Alla program' ).
Då får du upp en helskärmsmeny som visar ungefär samma saker som syntes på Windows 7 startmenyn.
Därifrån kan du på samma sätt med vänster/högerklick välja att skapa genvägar eller köra som administratör.

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ som har fungerat ganska länge är att bara trycka W + R (för att få upp Run eller Kör) och sen skriva exempelvis calc (för kalkylatorn) följt av enter.

Permalänk
Medlem

Win+Q tar dig direkt till vad som var "Alla Program" i win 7

Kom att tänka på denna också: http://www.redmondpie.com/this-extensive-list-of-windows-8-ke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Någon som faktiskt ger ett tips som TS undrar efter

Till dig som sa att man skulle installera om, möjligtheten finns att han inte har en Window 7 kopia och därför inte vill spendera löjligt mycket extrapengar på det, när Windows 7 & 8 fungerar lika bra. Ut med tummen ur din röv och faktiskt bli hjälpsam istället, samt lär dig lite om Windows 8 innan du kommer och dumförklarar dig själv.

Ett till tips är att pina kalkylatorn till startskärmen så är det ännu enklare att komma åt den nästa gång. Personligen användar jag alltid Win + R -> Calc varje gång.