Truly Ergonomic släpper ergonomiskt tangentbord med Cherry MX Brown

Permalänk
Melding Plague

Truly Ergonomic släpper ergonomiskt tangentbord med Cherry MX Brown

Långvarigt tangentbordsknappande kan slita på kropp och leder, något som Truly Ergonomic vill ändra på med den ergonomiska modellen TECK209.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant layout. Lite osäker på tvådelat mellanslag och Deletes framträdande placering, men backspace lär ju vara lättare att nå med tummen.

Just mekaniska ergonomiska tangentbord är man ju inte direkt bortskämd med. Jag känner rent spontant att bruna var ett väldigt bra val.
Det hade varit intressant att se hur det såg ut utan det medföljande handlovsstödet.

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt intressant ut för min del iallafall med denna oortodoxa layout.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

fick fnatt när jag såg ergonomi-bilden. gubben håller ju händerna exakt likadant i båda bilderna. varför skulle man trycka ut armbågarna som en idiot...

jag förstår att tangentbordet ger bättre ergonomi, men det kunde dom visat med en korrekt bild...

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att prova ett sådant. Såg onekligen bekvämt ut för händerna.

Permalänk
Medlem

Intressant, kanske lite väl udda layout med ctrl på shift-platserna, och shift på caps lock. Inte heller platsför Ä med nuvarande layout.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hmm, lite förvånad att detta poppar upp som en nyhet på Sweclockers nu? Tangentbordet har ju funnits i över ett år, jag har iaf haft mitt i ett år. Men det är roligt att nåt annat än gamingtangentbord får lite uppmärksamhet!

Enligt min mening ett jävligt bra tangentbord.

Om ni är nyfikna kan man läsa lite mer här:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1071007-f...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Hoppas på att modellen med "blank keycaps" kommer säljas i norden också;
http://www.trulyergonomic.com/store/index.php?route=product/c...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Så man får alltså kortare armar av tbordet? Tycker att illustrationen var lite småskum..

Permalänk
Medlem

Tydligen har tangentbordet, som Mackansson skriver, funnits rätt länge. Det verkar dessutom finnas med valfri typ av switch (brun, blå röd).
Verkar dock inte som att det säljs i Sverige, eller ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag har det ergonomiska tangentbordet från MS som syns som jämnförelse. Riktigt nice! Skriver en hel del och det är mycket skönare att inte sitta ihopkrupen framför tangentbordet utan kunna sträcka ut sig lite.

Jag gillar att detta inte har en numerisk del men ogillar mekaniska brytare...

Permalänk
Avstängd

bilden är ju fail iaf, varför har killen med vanligt tangentbord 50% längre armar ??

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

haha, har vänstra snubben precis haft på deo eller vad är grejen, han sitter ju som en komplett idiot =P

Kan hålla med om att det är bra att musen kommer närmare, men så det är ju med vilket annat tangentbord utan numpad som helst...

Permalänk
Avstängd

Tänk om det var lagstiftat att alla skolor och arbetsplatser inom Sverige eller EU skulle ha ergonomiska tangentbord...

Permalänk
Medlem

Kanon! Mer valmöjligheter och kvalitetskomponenter till folket.. But NEVER over my Ducky! Så inte för mig..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Jag har det ergonomiska tangentbordet från MS som syns som jämnförelse. Riktigt nice! Skriver en hel del och det är mycket skönare att inte sitta ihopkrupen framför tangentbordet utan kunna sträcka ut sig lite.

Jag gillar att detta inte har en numerisk del men ogillar mekaniska brytare...

Alltså underskatta inte värdet av att detta tangentbord INTE har förskjuten (staggered) layout, dvs raderna med tangenter ligger rakt ovanför varandra istället för snett ovanför som de gör på alla andra tangentbord. För högerhanden funkar det med förskjutningen som är, men för vänsterhanden är det ju helt knäppt?

Jag kör med MS-bordet på jobbet (som du också har), men enligt mig är TE betydligt bättre.

Kanske bara jag som kört för länge med ergonomiska tangentbord av olika slag. Kanske dumt att testa icke förskjuten layout, för har man väl vant sig börjar man grina lite varje gång man måste skriva på ett "vanligt" tangentbord.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Tydligen har tangentbordet, som Mackansson skriver, funnits rätt länge. Det verkar dessutom finnas med valfri typ av switch (brun, blå röd).
Verkar dock inte som att det säljs i Sverige, eller ?

Nej, man får beställa det direkt från Kanada tyvärr. Kan också meddela att kundsupport och leveranstider är riktigt dåliga (de var de iaf när jag beställde, precis vid lanseringen).

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Så man får alltså kortare armar av tbordet? Tycker att illustrationen var lite småskum..

Fundera på hur du sitter för att komma åt tangenterna på ett traditionellt tangentbord. Tangenterna sitter i en diagonal linje vilket gör att du vinklar ut armbågarna för att kunna komma åt tangenterna på bästa sätt.

Själv sitter jag med ett "ergonomiskt" tangentbord från TypeMatrix som har liknande tangentbordslayout som detta, men med tangenter som mer liknar de som sitter på en bärbar dator. Tycker att det är grymt att skriva på jämfört med ett traditionellt tangentbord.

Det här tangentbordet ser också väldigt intressant ut med bra placering av tangenterna! Har länge också varit sugen på att testa tangentbordet Kinesis Advantage, men har inte kommit till skott pga priset och den kanske lite väl extrema layouten http://www.kinesis-ergo.com/advantage.htm

Och föresten så måste Caps Lock vara en av de allra sämst placerade tangenterna ett traditionellt tangentbord. Shift används MÅNGA gånger fler än Caps Lock och den senare sitter ändå på en position som är mycket enklare att nå med lillfingret. Dumt! Allt det här härstammar från tiden folk skrev på skrivmaskiner, tangentbordet konstruerades därför för att det inte skulle gå att skriva för fort så att "armarna" skulle fastna i varandra. Det är dags att ändra på det tycker jag.

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk
Medlem

Så detta är alltså ett tangentbord för folk utan armbåge eller vadå? Ganska tight målgrupp

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ha samma position och vinkel på armarna som det illustreras i den högra bilden måste tangentbordet vara omkring 50cm brett. Nu är jag närmare två meter lång men jag har ändå svårt att tro att genomsnittsmänniskan har så smal axelbredd att den kan ha armarna rakt ut (dvs nästan 90 graders vinkel från bröstet) med detta tangentbord, speciellt med tanke på att du tappar uppskattningsvis 5cm på varje kant till shift-knappar etc..

Permalänk
Medlem

Avsaknad av numpad ger mig alltid kalla kårar, en av anledningarna till att jag bara använder bärbara när det inte finns annat att tillgå, pluggar in vanligt tangentbord även i netbooken ibland...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

Ser intressant ut, trots avsaknaden av numpad...

Största anledningen till att jag inte köpt ett tangentbord med mekaniska brytare är för att jag är på tok för nöjd (ergonomiskt sett) med mitt MS Ergonomic 4000. Men detta ser likvärdigt ut, om inte bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkskinka:

Ser intressant ut, trots avsaknaden av numpad...

Största anledningen till att jag inte köpt ett tangentbord med mekaniska brytare är för att jag är på tok för nöjd (ergonomiskt sett) med mitt MS Ergonomic 4000. Men detta ser likvärdigt ut, om inte bättre.

Du är medveten om att du jämnför ett 400sek tangentbord med ett 1500sek (eller mer)?

Bilderna är missvisande eftersom de borde vara tvärt om. Jag sitter som om jag har deo under armarna vid mitt 4000 men handlederna är raka då

Permalänk
Skrivet av exodeus:

...sitter som om jag har deo under armarna...

Helt klart dagens med illustrativa beskrivning haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ergonomiska tangentbordet finns med engelsk samt internationell layout och kostar 229 USD, motsvarande cirka 1 500 kronor.

Internationell layout = tangentbordet finns med svensk layout? Tips på var man kan köpa det i så fall?
Jag har beställt ett CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown men detta tangentbord verkar bättre om det finns med svensk layout.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Calle2003:

Internationell layout = tangentbordet finns med svensk layout? Tips på var man kan köpa det i så fall?
Jag har beställt ett CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown men detta tangentbord verkar bättre om det finns med svensk layout.

Det som är grejen, det här tangentbordet är egentligen inte gjort för det Svenska språket och kommer därför fungera lite sämre layoutmässigt, men det går ju om man vill. Den enda skillnaden på internationella layouten är att du får några fler knappar som man kan mappa om som man vill (om jag minns rätt, det var ett tag sen jag kollade på detta tangentbord).

Sen tycker jag det är lite konstigt att Sweclockers tar upp detta nu då det funnits en tråd i kringutrustningsforumet om just detta tangentbord länge, sen har själva tangentbordet funnits ännu längre. Känns lite som om man skulle skriva en nyhet om Nvidia GTX 580 nu.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Internationell layout = tangentbordet finns med svensk layout? Tips på var man kan köpa det i så fall?
Jag har beställt ett CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown men detta tangentbord verkar bättre om det finns med svensk layout.

Skrivet av huttala:

Det som är grejen, det här tangentbordet är egentligen inte gjort för det Svenska språket och kommer därför fungera lite sämre layoutmässigt, men det går ju om man vill. Den enda skillnaden på internationella layouten är att du får några fler knappar som man kan mappa om som man vill (om jag minns rätt, det var ett tag sen jag kollade på detta tangentbord).

Sen tycker jag det är lite konstigt att Sweclockers tar upp detta nu då det funnits en tråd i kringutrustningsforumet om just detta tangentbord länge, sen har själva tangentbordet funnits ännu längre. Känns lite som om man skulle skriva en nyhet om Nvidia GTX 580 nu.

huttala minns rätt, det går att mappa om med mjukvara (dock har TE länge lovat att släppa egen mjukvara, men det har inte kommit än). Problemet blir att man inte kan få "Ä" på rätt ställe, jag har placerat "Ä" rakt under "Ö" (och snott lite keycaps från ett annat tangentbord).

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Ser oergonomiskt ut, med alla tangenter som ligger helt slumpmässigt... jag gillar inte heller tangentbord som ser ut nästan som fyrkanter. Många gaming tangentbord har också börjat ha en stor plastbit på nedre sidan av tangentbordet, som tydligen ska göra det mer ergonomiskt, men det tar bara mer plats, och vanliga tangentbord funkar bra för mig.

Jag har en sån där microsoft sidewinder x4, och även den tycker jag är lite onödigt stor, och jag funderade på att såga av den onödiga plastbiten. De borde göra tangentborden så att man kan ta av den om man inte behöver.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det som är grejen, det här tangentbordet är egentligen inte gjort för det Svenska språket och kommer därför fungera lite sämre layoutmässigt, men det går ju om man vill. Den enda skillnaden på internationella layouten är att du får några fler knappar som man kan mappa om som man vill (om jag minns rätt, det var ett tag sen jag kollade på detta tangentbord).

Sen tycker jag det är lite konstigt att Sweclockers tar upp detta nu då det funnits en tråd i kringutrustningsforumet om just detta tangentbord länge, sen har själva tangentbordet funnits ännu längre. Känns lite som om man skulle skriva en nyhet om Nvidia GTX 580 nu.

Skrivet av Mackansson:

huttala minns rätt, det går att mappa om med mjukvara (dock har TE länge lovat att släppa egen mjukvara, men det har inte kommit än). Problemet blir att man inte kan få "Ä" på rätt ställe, jag har placerat "Ä" rakt under "Ö" (och snott lite keycaps från ett annat tangentbord).

Tack för svaren. Då behåller jag mitt CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown, bara det att det är lite kortare än ett fullstort tangentbord bidrar lite till ergonomin (behöver inte sträcka sig efter datormusen).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

men ändå, om man kollar på hur tangentbordet är utformat så skulle det kunna vara riktigt nice att spela på kanske, (om man bortser från brytare och knapp känsla)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |