Truly Ergonomic släpper ergonomiskt tangentbord med Cherry MX Brown

Permalänk

Älskar bilden... Den högra figuren, är den från framtiden, när människor utvecklat kortare armar, utan armbågar?

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Medlem

Eller så har den högra figuren armarna/armbågarna böjda 90 grader...

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Du är medveten om att du jämnför ett 400sek tangentbord med ett 1500sek (eller mer)?

Bilderna är missvisande eftersom de borde vara tvärt om. Jag sitter som om jag har deo under armarna vid mitt 4000 men handlederna är raka då

Det är jag absolut medveten om

Jag menade på att det såg behagligt ut för händer och handleder. Vilket jag tycker att mitt MS Ergonomic 4000 också sköter bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad är det för planka som sitter vid den där jämförelsebilden?
Vem i hela friden sitter vid ett tangentbord med handlederna i de där vinklarna?

Eller är det bara jag som justerar teorin bakom ergonomi efter hur det i praktiken fungerar och alltså inte sitter som en kratta bara för att någon ogenomtänkt regel om korrekt "fingeruppsättning" säger att man skall göra det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Hoppas på att modellen med "blank keycaps" kommer säljas i norden också;
http://www.trulyergonomic.com/store/index.php?route=product/c...

Ingen av deras modeller säljs i norden, du måste importera. Ingen har ÅÖÄ men går att keybinda dit med tex sharpkeys.

Skrivet av Tigerhamster:

Intressant layout. Lite osäker på tvådelat mellanslag och Deletes framträdande placering, men backspace lär ju vara lättare att nå med tummen.

Det absolt bästa med tangent bordet är just att det har en två(tre?) delat mellanslag. Är sjukt nice att ha enter i mitten och Altgr på höger sida, speciellt om man skriver med korrekt fingeruppsättning.

Skrivet av Nivius:

men ändå, om man kollar på hur tangentbordet är utformat så skulle det kunna vara riktigt nice att spela på kanske, (om man bortser från brytare och knapp känsla)

Suger att spela på. För siffrorna är inte heller förskjutna (ofc) vilket gör att 2 ligger ovanför W, vilket gör att du måste släppa W för att trycka 2. Som ni hör går det inte och man får keybinda om i alla spel, problemet blir då att 1 hamnar på ~, vilket i BF3 tar upp fucking konsolen. Så BF3 blir ospelbart om du byter vapen med siffrorna. Går inte att keybinda om med något program, räknas då som fusk enligt BF3 och du blir kickad av punkbuster.

Utöver det så är det inte två knappar till vänster om lillfingret, utan en stor. Så jag som har varit van att ducka på < och springa på shift har fått lära om och istället ducka på caps.

Så detta är inget gaming tangentbord.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Ett sånt ska jag ha!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Kanske för tjockisar som inte rör sig emellanåt?
Har suttit _väldigt_ mycket framför "datorn" sen min far köpte sin första 98, när får man de här handled/axelproblemen?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Förvisso...

Jag är förvisso överviktig, men jag föredrar definitivt de ergonomiska tangentbord som Logitech och Microsoft skeppat (Comfort/Natural) framför de vanliga. Jag kan skriva bra på ett vanligt tangentbord, men det är (för mig som är relativt bredaxlad) skönare att skriva på de ergonomiska.

Det säger sig självt, egentligen, om man håller fingrarna på asdf och jklö med handlederna i den mest behagliga vinkeln från tangentbordet. D.v.s. behaglig för handleden, inte behaglig i förhållande till kroppen. Självklart har många svårt att ta steget att testa de ergonomiska tangentborden, delvis för att man ofta sitter vid flera olika datorer, men även för att man är konservativ och för bekväm för att lära om sig. (Jag är exempelvis för bekväm för att lära mig dvorak-tangentbord).

/T

Skrivet av Tommy_h:

Kanske för tjockisar som inte rör sig emellanåt?
Har suttit _väldigt_ mycket framför "datorn" sen min far köpte sin första 98, när får man de här handled/axelproblemen?

Permalänk
Medlem

Hatar ergonomiska tangentbord för att de är så jobbigt att ställa om sig. Jag som använder flera datorer (hemma, skola, laptop osv) skulle bli galen på att behöva ställa om sig typ 10 min varje gång för att komma igång med de. Och kollar jag nu när jag skriver så har jag mina handleder raka så whats the point

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt intresserad av detta då det har mekaniska brytare av MX Brown-varianten som jag är väldigt van vid och trivs med.
Det var dock inte det snyggaste tangenbordet men inte så farligt heller, gillar den klassiska nerskalade varianten bäst.

Skriv gärna en nyhet när det släpps i Sverige så ska jag ta en närmare titt!

Skrivet av Sony?:

Suger att spela på. För siffrorna är inte heller förskjutna (ofc) vilket gör att 2 ligger ovanför W, vilket gör att du måste släppa W för att trycka 2. Som ni hör går det inte och man får keybinda om i alla spel, problemet blir då att 1 hamnar på ~, vilket i BF3 tar upp fucking konsolen. Så BF3 blir ospelbart om du byter vapen med siffrorna. Går inte att keybinda om med något program, räknas då som fusk enligt BF3 och du blir kickad av punkbuster.

Utöver det så är det inte två knappar till vänster om lillfingret, utan en stor. Så jag som har varit van att ducka på < och springa på shift har fått lära om och istället ducka på caps.

Så detta är inget gaming tangentbord.

Vet inte ifall jag tror dig. Visst kommer det vara annorlunda emot en traditionell layout men det går alltid att vänja om sig, bör inte ta någon längre tid. Du har en massa extra knappar att välja på, PageUp/Dn, Home, End samt hela fyra tangenter bredvid Q och 1. Alternativt skulle man kunna flytta från WASD till ESDF på det här tangentbordet. Det går väl keybinda i vartenda spel i princip så det är väl inga problem det heller? Kommer inte på något FPS-spel där man inte kan ändra keybinds..

Permalänk
Medlem

De som tror att den högra bilden har kortare armar kan ju inte ha mycket i skallen.

Permalänk
Skrivet av mcchrill:

De som tror att den högra bilden har kortare armar kan ju inte ha mycket i skallen.

heh, kan vara humor?
De som tror att man verkligen sitter med armbågarna utåt som vänstra bilden kan ju inte ha mycket i skallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

heh, kan vara humor?
De som tror att man verkligen sitter med armbågarna utåt som vänstra bilden kan ju inte ha mycket i skallen.

Den är lite överdriven men så sitter i alla fall jag. Hade jag haft lite överskottskapital hade jag nog satsat på ett lite mer ergonomiskt tangentbord För det är sant att man får ont i handleder och axlar av 'normala' tangentbord tillslut

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Intressant att detta kommer först nu:) Har ju haft mina i lite över ett år nu. Har de utan tryck på (vem kollar på tangentbordet när man skriver?) och klarar ju knappt av att använda ett vanligt tangentbord nu för tiden. Har även med blå och röda switchar, men de tillverkades enbart i de första batcherna då de inte sålde så bra så de tillverkas ej längre.

Skrivet av Mackansson:

Nej, man får beställa det direkt från Kanada tyvärr. Kan också meddela att kundsupport och leveranstider är riktigt dåliga (de var de iaf när jag beställde, precis vid lanseringen).

Leveranstiderna från initial beställning när produktutveckling pågick vart ju horribla (beställde i Mars fick leverans i December (2011)). Och visst att det har tagit lite tid att få svar, men sen har det ju varit kanon respons och ypperlig service. Hade beställde 2st med blå switchar där det ena hade en dålig switch, fick båda utbytta och fick behålla de gamla som plåster för att de tog 3 veckor för dem att svara.

Permalänk
Skrivet av Woods:

Den är lite överdriven men så sitter i alla fall jag. Hade jag haft lite överskottskapital hade jag nog satsat på ett lite mer ergonomiskt tangentbord För det är sant att man får ont i handleder och axlar av 'normala' tangentbord tillslut

Ehm, ok, du kanske ska se över din sittställning i så fall... Att armbågarna åker ut har inte så mycket med tangentbordet att göra, utan med stol och bord (förutsatt att du inte bara spänner dig såklart).

Permalänk
Medlem

Haha vem fan sitter som ett riksmongo som på bilden? Sitter precis som han gör på den högra. Vill man inte ha lika långt till musen så kör man ett tenkeyless utan numpad så var det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Vet inte ifall jag tror dig. Visst kommer det vara annorlunda emot en traditionell layout men det går alltid att vänja om sig, bör inte ta någon längre tid. Du har en massa extra knappar att välja på, PageUp/Dn, Home, End samt hela fyra tangenter bredvid Q och 1. Alternativt skulle man kunna flytta från WASD till ESDF på det här tangentbordet. Det går väl keybinda i vartenda spel i princip så det är väl inga problem det heller? Kommer inte på något FPS-spel där man inte kan ändra keybinds..

Jag testade att keybinda om till ESDF. För mig blev problemen flera:

1. Har ingen G eller T tangent
2. Råkade trycka på enter istället för space ibland
3. Ovant för lillfringet

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt om det fanns i svensk variant.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

...
Det hade varit intressant att se hur det såg ut utan det medföljande handlovsstödet.

Vassego:
http://xahlee.info/kbd/Truly_Ergonomic_keyboard.html
http://www.pvsm.ru/gadzhety-ustrojstva-dlya-gikov/14923 (scrolla ner till just nedanför mitten. PS. Text på ryska, men bilderna är internationella iaf. ;P)

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)