Permalänk
Medlem

Ny mus, bli van vid ny dpi.

Har ni några tips, förutom att bara spela med den?

Permalänk
Medlem

Vad hade förra musen för DPI och vilken/vilka DPI har din nya mus? Testat att ändra sense in-game för att komma närmre förra musen?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ta det gradvis, om det inte kommer någon mjukvara med musen kan du alltid sänka hastigheten i kontrollpanelen.

God jul!

Permalänk

Kan man känna skillnad på DPI? Menar du sensen så sänk/höj bara så du får som du hade. Men inte i kontrollpanelen i windows då, det är tabu av någon anledning.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd

Spela eller sänk.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av overheizer:

Kan man känna skillnad på DPI? Menar du sensen så sänk/höj bara så du får som du hade. Men inte i kontrollpanelen i windows då, det är tabu av någon anledning.

Ehhhh ja... Högre DPI = Högre sensitivity = Sämre precision.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Jag tror vi menar olika saker när vi säger "sens". Självklart blir "sensivity:n" högre, alltså känsligheten, det är jag med på. Men jag syftade på hastigheten på muspekaren. Jag förstår inte riktigt TS problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Delvis sant, du får faktiskt bättre precision med högre DPI. Du sänker bara mus accelerationen!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ändra Dpi till vad din gamla mus hade?

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Avstängd
Skrivet av overheizer:

Jag tror vi menar olika saker när vi säger "sens". Självklart blir "sensivity:n" högre, alltså känsligheten, det är jag med på. Men jag syftade på hastigheten på muspekaren. Jag förstår inte riktigt TS problem.

Du skrev "känner man skillnad på DPI" vilket jag svarade på, inte sens.

Skrivet av SwedenVirre:

Delvis sant, du får faktiskt bättre precision med högre DPI. Du sänker bara mus accelerationen!

Hur sänker man mus acc då? Jag har en G400 och har då inget sådant val

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I valfritt spel eller i Windows kontrollpanel

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

I min G500 kan jag ändra i programmet till musen, borde va samma för G400.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheesier:

I min G500 kan jag ändra i programmet till musen, borde va samma för G400.

Mus acc är ju avstängt som standard i setpoint.

Så jag vet inte vad ni menar.

Skrivet av SwedenVirre:

I valfritt spel eller i Windows kontrollpanel

Du menar sensitivity då.
Mus Acc är inte Sens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

prova ställa y-axeln på 2.5(ganska allround) och sätt x axeln mellan 5-6 så slipper du fladra med siktet när du springer å kan ändå göra rätt snabba moves. sänk värdet på y axeln till 1.8 om du fortfarande spreyar fötter lr himmeln istället för HS har du problem med att fokusera musen på huvudes sänk ner även x axeln till ca 3.5 - brukar funka för en sånn skockerhänt gubbe som mig som inte har riktigtkoll på alla kroppsryckingar i stridens hetta ska du köra full dpi5-6k så prova clawgrip å ha en snabbglidande musmatta så du kan styra dina milimeterutslag med endast tummen och lillfingret.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag vet inte riktigt vad folket svamlar om just nu... Kanske är matkomat efter all julmat som förvirrar, men tänkte iaf försöka klargöra en del saker.

Har man högre DPI rör sig muspekaren snabbare.
Har man högre hz (uppdateringsfrekvens) så får man mer precision.

Vill man "vänja" sig med ny dpi så är det bästa att bara använda musen, klarar man inte av den nya (antagligen högre) DPIn så kan man med de flesta möss sänka DPIn till lägre värden och därmed få ungefär samma som man hade förut, och därmed har man lättare att anpassa sig efter den nya musen.

Att höja DPIn på musen och sänka sensen i spelet för att få bättre precision är ju bara skitsnack, är det någon som påstår att det fungerar bättre så är de placebo, man märker ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag brukar spela detta spel massor när jag skall köra in en ny mus;

http://dagobah.net/flash/Cursor_Invisible.swf

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Har ni några tips, förutom att bara spela med den?

Är det en viss ny hastighet på muspekaren/siktet du vill vänja dig vid eller är det bara en ny DPI ?
Att vänja sig vid en ny DPI torde inte kräva något alls eftersom du kan anpassa sensitivityn så att muspekaren för samma hastighet som förut.

För att vänja sig vid en ny hastighet är det helt enkelt bara att köra för att vänja sig vid den..
Eventuellt kan det hjälpa att byta musmatta och glides, eftersom olika mattor kan kännas olika bra beroende på hur snabbt man rör musen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dCipher:

Jag brukar spela detta spel massor när jag skall köra in en ny mus;

http://dagobah.net/flash/Cursor_Invisible.swf

Musen kändes att släpa efter nå grönjävlar i det spelet. Testa: http://aim400kg.ru/train/?a=ea_sur&ln=en istället.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av JesperT:

...Att vänja sig vid en ny DPI torde inte kräva något alls eftersom du kan anpassa sensitivityn så att muspekaren för samma hastighet som förut...

Varför skulle det inte vara såhär? Vad snackar ni andra om? Det är helt enkelt ingen idé med möss med hög DPI för folk som kör med låg sens eller vad menar ni? Det är väl inte DPIn man ändrar för att ändra hastigheten/sensen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Varför skulle det inte vara såhär? Vad snackar ni andra om? Det är helt enkelt ingen idé med möss med hög DPI för folk som kör med låg sens eller vad menar ni? Det är väl inte DPIn man ändrar för att ändra hastigheten/sensen?

Precis. DPI är bara själva hastigheten på musen. Så spelar man med lång sens så kanske det räcker med 400dpi, och om man spelar med hög så kanske man ska köra med en 2000dpi

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Precis. DPI är bara själva hastigheten på musen. Så spelar man med lång sens så kanske det räcker med 400dpi, och om man spelar med hög så kanske man ska köra med en 2000dpi

Ok, du kanske har rätt. Jag hade ändå inte köpt en mus med 400 - 800 DPI om jag körde med låg sens idag.

Tillbaka till TS problem. Kan han inte bara sänka sensen och få samma hastighet som han hade förut? Eller var syftet med nya musen att köra med högre sens? Jag fattar fortfarande inte TS problem och syftet med tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Ok, du kanske har rätt. Jag hade ändå inte köpt en mus med 400 - 800 DPI om jag körde med låg sens idag.

Tillbaka till TS problem. Kan han inte bara sänka sensen och få samma hastighet som han hade förut? Eller var syftet med nya musen att köra med högre sens? Jag fattar fortfarande inte TS problem och syftet med tråden.

Varför hade du inte köpt en mus med låg dpi om du spelade med låg sens? Kör man med hög DPI och ställer ner hastigheten i te.x windows så tappar man likt förbannat bara information som musen skickar till datorn. Kör alla mina möss på 400-500dpi idag, och in game kör jag med 2 i sensitivity, rent optimalt så skulle jag väl ha haft 900dpi in-game men nu använder jag ingen mus som har det.

Här är ett test av min Zowie på 450, 1150 och 2300dpi. Inte ser det nödvändigtvis finare ut med högre dpi

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Varför hade du inte köpt en mus med låg dpi om du spelade med låg sens? Kör man med hög DPI och ställer ner hastigheten i te.x windows så tappar man likt förbannat bara information som musen skickar till datorn. Kör alla mina möss på 400-500dpi idag, och in game kör jag med 2 i sensitivity, rent optimalt så skulle jag väl ha haft 900dpi in-game men nu använder jag ingen mus som har det.

Här är ett test av min Zowie på 450, 1150 och 2300dpi. Inte ser det nödvändigtvis finare ut med högre dpi
http://img803.imageshack.us/img803/189/61691806.gif

Man får väl mer precision med högre DPI? Visst vi vanliga dödliga känner kanske ingen skillnad men i teorin ska det ju ändå va bättre. Tro inte att jag byter mus så fort det kommer någon med högre DPI nu, men det var en av grejerna jag gick efter när jag köpte min Naga. Det och massa knappar.

Här är ett test med min Naga förresten. 3000 som jag tydligen hade inställt på, och 5600 som var max. Lite skumt att 2300 såg knepigt ut för dig.

Men för att hålla oss till TS problem. Vad tycker du han borde göra? Kan han inte bara låta DPIn vara och sänka sensen i spelet han spelar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

NEJ! Högre DPI är inte mer precision eller bättre mus eller random argument. DPI = Dots per inch. Har ingenting med hur bra musen läser. Tillverkarna använder det bara för att misleda folk och stå ut i mängden när dem releasar en ny mus. Du har högre precision med lägre DPI.

http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide

exempel ovan när ni ritar, låg dpi = en pensel med kort skaft, hög dpi = pensel med jättre långt skaft(pröva rita noga när man håller långt ifrån pensel huvudet, inte så lätt va?)

Permalänk
Skrivet av highspeed:

NEJ! Högre DPI är inte mer precision eller bättre mus eller random argument. DPI = Dots per inch. Har ingenting med hur bra musen läser. Tillverkarna använder det bara för att misleda folk och stå ut i mängden när dem releasar en ny mus. Du har högre precision med lägre DPI.

Med just det där, menar du att du får högre precision med lägre DPI eftersom muspekaren rör sig saktare och det blir lättare att träffa? Eller är det något annat du syftar på?

Edit: Ska läsa länken också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Med just det där, menar du att du får högre precision med lägre DPI eftersom muspekaren rör sig saktare och det blir lättare att träffa? Eller är det något annat du syftar på?

exakt

Permalänk
Medlem

OSU! Lugnt bästa sättet att bli van med DPI och ha galet kul samtidigt!

http://osu.ppy.sh/
http://www.youtube.com/watch?v=s0LgBUMlvwk

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Det är det man syftar på. Kör man högre DPI fast med lägre sens inställt i windows så kommer windows att skala bort läsningar från musen. Medans om du kör låg dpi kan du köra 1:1 skalning. Har man te.x inte hastigheten i windows ställd i mitten (6/11) så kommer windows att negativt påverka musprecesionen.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Det är det man syftar på. Kör man högre DPI fast med lägre sens inställt i windows så kommer windows att skala bort läsningar från musen. Medans om du kör låg dpi kan du köra 1:1 skalning. Har man te.x inte hastigheten i windows ställd i mitten (6/11) så kommer windows att negativt påverka musprecesionen.

Hastigheten i windows vet jag att man inte ska pilla på, den ligger där på 6/11. Men att säga att lägre DPI är bättre vet jag fortfarande inte om jag kan hålla med om. Jag får läsa på lite mer om det där verkar det som.

Jag hade hellre haft högre DPI, och lägre sens i ett spel, än lägre DPI, och högre sens i ett spel. Men det kanske är exakt samma sak, eller att det är lägre DPI som faktiskt är bättre. Jag får se när jag läst på helt enkelt.

Vi släpper detta nu tycker jag

OnT: Vad tycker du TS ska göra? Är det fel av mig att säga att han ska sänka sensen i spelet han spelar? Borde han istället sänka DPIn till det han hade? Är det ingen skillnad? Jag förstår fortfarande inte vad hans problem är. Menar han "Hej, jag vill börja köra med högre sens, hur gör jag?"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Edit: Ska läsa länken också.

Har också undrat det där. Jag har problem med att hitta en balans mellan hastighet/känslighet och hur ofta jag tvingas lyfta musen från mattan när jag gör skarpare vändningar. Någon som har nåt bra tips?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.