Kan inte öppna portar på routern Thomson tg 787!

Permalänk
Medlem

Kan inte öppna portar på routern Thomson tg 787!

Hej!
Jag kan inte öppna portar på routern Thomson tg 787. Jag har försökt med allt. Jag har försökt med portforward men det hjälpte inte heller. Jag kan förklara hur jag gör. Jag går in på min router, trycker på verktyg, går in på spel och programdelning och gör en manuell inmatning av portmappningar. Sedan skriver jag in _ _ _ _ _ (I detta fallet 25565/minecraft port) På både UDP och TCP och trycker sedan på "Lägg till" och tilldelar sedan detta i en nätverksenhet (Min dator). Men mina kompisar kan inte komma in på servern på min publika IP. Det kanske beror på att jag har min dator på övervåningen medans routern är på den nedre våningen och att jag har hjälp av en repeater (WN2000rptV2) som ska försöka förstärka signalen till routern.

Jag skulle behöva hjälp snabbt innan jag bokstavligen slår sönder routern!

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra undantag/regler i brandväggen?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Nej, det ska jag testa.

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att andra på ditt lan kan ansluta till din server?
Här är annars en guide, fast jag tycker din beskrivning låter som att du gjort rätt.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du kollat så att andra på ditt lan kan ansluta till din server?
Här är annars en guide, fast jag tycker din beskrivning låter som att du gjort rätt.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

Han skrev att han hade gått efter portforward hemsidan.

Jag har försökt med portforward men det hjälpte inte heller.

Dold text
Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk

Om du har Telias version of TG 787 så är den väsensskild från den som nämns på portforward.com
Portforward fungerar INTE på Telias 787!!!!

Jag rekommenderar att du söker på Telias forum om den routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Han skrev att han hade gått efter portforward hemsidan.

Jag har försökt med portforward men det hjälpte inte heller.

Dold text

fast han skrev inte .com. En portforward är att peka om en port och inte hemsidan som samlar guider för större mängden av alla routrar där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

fast han skrev inte .com. En portforward är att peka om en port och inte hemsidan som samlar guider för större mängden av alla routrar där ute.

Men jag tror att han syftade på hemsidan endå. Men har du testat att göra regler i brandväggen?

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Har själv en tg789 (tror dock det är samma skit mjukvara) så vi kan säkert försöka hjälpa varandra.
Efter använt mig utav "Spel- eller programdefinition" funktionen lyckades jag låsa upp portar till båda mina Macbooks. Var sedan utanför dörren med en av datorerna (som man brukar med en bärbar). Efter hemkomst fungerade skiten inte längre. Har nollställt både genom mjukvara och hård reset genom knappen på sidan. Allt ser ut som det skall i routern men det vägrar öppna.
Läste i något annat forum att Telia låst thomson'en helt (vad dom låst sen länge är möjligheten att stänga av brandväggen, funktionen är helt överflödig i mjukvaran) ringde Telia igår och dom kände inte igen att den skulle vara låst. Och pga att den fungerade som för två dagar sedan och har gjort det i månader tror jag inte att detta stämmer.
Så den vill helt enkelt bara inte släppa igenom trafiken.
Så har vi någon som som har några idéer vad vi med Thomson skiten skall göra? Vore verkligen gött med lite hjälp. Så länge fortsätter jag testa och svära och skulle något dyka upp förmedlar jag självklart det här. Har dock lyckats flera gånger tidigare

Visa signatur

Firre

Permalänk
Medlem

Jag har försökt pilla med brandväggen nu också och min kompis har försökt hjälpa mig, men nu ger jag upp jag är trött på telias skit. Några tips på nya router? Allt förutom telias skräp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Lånar tråden lite.
Har själv en tg789 (tror dock det är samma skit mjukvara) så vi kan säkert försöka hjälpa varandra.
Efter använt mig utav "Spel- eller programdefinition" funktionen lyckades jag låsa upp portar till båda mina Macbooks. Var sedan utanför dörren med en av datorerna (som man brukar med en bärbar). Efter hemkomst fungerade skiten inte längre. Har nollställt både genom mjukvara och hård reset genom knappen på sidan. Allt ser ut som det skall i routern men det vägrar öppna.
Läste i något annat forum att Telia låst thomson'en helt (vad dom låst sen länge är möjligheten att stänga av brandväggen, funktionen är helt överflödig i mjukvaran) ringde Telia igår och dom kände inte igen att den skulle vara låst. Och pga att den fungerade som för två dagar sedan och har gjort det i månader tror jag inte att detta stämmer.
Så har vi någon som som har några idéer vad vi med Thomson skiten skall göra? Vore verkligen gött med lite hjälp. Så länge fortsätter jag testa och svära och skulle något dyka upp förmedlar jag självklart det här. Har dock lyckats flera gånger tidigare

Jag håller med dig till 100%. Men det du skulle kunna göra är att göra en ny regel i brandväggen. Det kanske funkar för dig som har en nyare Thomson... Du kan testa i alla fall (även om det inte finns så mycket chans att det kommer att funka).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Lånar tråden lite.

När du gör en regel i routern väljer du en adress på insidan som den ska pekas mot. När datorn vart borta en viss tid finns det risk att du får en ny adress och då fungerar inte regeln. Det du också måste göra är att reservera så att routern alltid tilldelar ditt trådade/trådlösa kort samma adress.

Skrivet av BowL4D:

Jag har försökt pilla med brandväggen nu också och min kompis har försökt hjälpa mig, men nu ger jag upp jag är trött på telias skit. Några tips på nya router? Allt förutom telias skräp.

Har du provat från ditt lan? och/eller med fullt avstängd brandvägg i Windows.

Jag kör med en wnr3500l vilket rekommenderas

Permalänk
Medlem

Nej, jag ska testa om det funkar nu.

Visa signatur

Permalänk

Av egen erfarenhet av flertalet teliarouters så har alla de jag provat varit låsta, den har istället litat på UPnP. Problemet med detta är att det är omöjligt att använda saker som du måste öppna portar manuellt för, t.ex. minecraft servers. Enda som går att göra är att köpa en egen. Har du inget modem och vill minimera kostnaderna så kan du ringa telias kuntjänst och säga att du vill ha din router bryggad, då blir den ett modem vilket är det enda den duger till.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Tack för alla idéer. Har dock provat allt som nämns. Har fasta ip'n, brandväggen i Osx ( windows för er andra ) är av, peka emot en adress (göra ett undantag i routern) heter i Thomson's routrar "Spel- eller programdefinition". Har provat det och fick det som sagt att fungera i två fall (till båda Macbookarna). Men tydlig kan skiten stå och sluta fungera lite som den känner för.
Behöver helt enkelt hjälp med att få skiten att fungera igen. Allt ser ut precis som att det borde då det skall fungera.. Börjar helt enkelt tro att Thomson's router (gateway) är jäkligt random på att fungera som den skall. Och då inte ens en hardware reset fungerar, tror jag helt enkelt det är 50-50 chans och helt slumpmässigt om den tänker fungera... känns stabilt..

Tilläggs fråga: Har fiber indraget och alltså det jag använder mig av. Borde jag inte bara kunna skicka Thomson ut genom fönstret och bara koppla på min Netgear router? Borde inte internet och tv fungera genom en vanlig router? Det är väll vanlig datatrafik åt alla håll? Kör allt trådlöst så det enda jag behöver egentligen är en kabel till min Ruckus (skickar digital tv'en trådlöst genom denna) och en wi-fi nätverk. Eller måste jag ha en gatway, och vad gör den då exakt?

Visa signatur

Firre

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Av egen erfarenhet av flertalet teliarouters så har alla de jag provat varit låsta, den har istället litat på UPnP. Problemet med detta är att det är omöjligt att använda saker som du måste öppna portar manuellt för, t.ex. minecraft servers. Enda som går att göra är att köpa en egen. Har du inget modem och vill minimera kostnaderna så kan du ringa telias kuntjänst och säga att du vill ha din router bryggad, då blir den ett modem vilket är det enda den duger till.

Det du säger stämmer inte. Jag har en Telia TG789 och har utan problem gjort port-forwards i den.

Börja med att döpa om ditt målsystem under Start > Hemmanätverk > Enheter.
Den måste ha ett namn skilt från "Unknown-macaddr". Döp den till tex "minecraftserver"

Därefter:
Verktyg->spel & programdelning->skapa ett nytt spel.
Här hittar du på ett namn och väljer "manual entry of port" och klickar next.
Knappa in any, 25565 och tryck på ADD.

Därefter:
Verktyg->spel & programdelning->Tilldela ett spel eller ett program till en lokal nätverksenhet
Välj ditt nyligen skapade spel under "game" och välj måldatorn i rullgardinsmenyn "device".
Tryck på ADD.

Färdigt.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Det du säger stämmer inte. Jag har en Telia TG789 och har utan problem gjort port-forwards i den.

Börja med att döpa om ditt målsystem under Start > Hemmanätverk > Enheter.
Den måste ha ett namn skilt från "Unknown-macaddr". Döp den till tex "minecraftserver"

Därefter:
Verktyg->spel & programdelning->skapa ett nytt spel.
Här hittar du på ett namn och väljer "manual entry of port" och klickar next.
Knappa in any, 25565 och tryck på ADD.

Därefter:
Verktyg->spel & programdelning->Tilldela ett spel eller ett program till en lokal nätverksenhet
Välj ditt nyligen skapade spel under "game" och välj måldatorn i rullgardinsmenyn "device".
Tryck på ADD.

Färdigt.

Sant att det finns möjlighet att göra portforwards, missade att skriva vissa saker. Kan inte kolla exakt då jag använder en annan:) Dock känner jag igen processen och kan säga att jag testat utan framgång, det är trevligt att det fungerar för dig men jag har haft ~3 Thompson tg789 där det inte fungerar. Hela portforwardingen fungerar men när man är klar så är porten inte öppen. Som sagt är det av personliga erfarenheter vilket inte behöver stämma för alla andra.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Sant att det finns möjlighet att göra portforwards, missade att skriva vissa saker. Kan inte kolla exakt då jag använder en annan:) Dock känner jag igen processen och kan säga att jag testat utan framgång, det är trevligt att det fungerar för dig men jag har haft ~3 Thompson tg789 där det inte fungerar. Hela portforwardingen fungerar men när man är klar så är porten inte öppen. Som sagt är det av personliga erfarenheter vilket inte behöver stämma för alla andra.

Jag har testat en massa olika portar och allt jag provat har funkat.
Har tom testat minecraft.

Jag tror de flesta missar att målsystemet måste finnas under enheter och det får INTE heta "unknown..."

Permalänk
Medlem

Har man ip-tele och/eller tv måste man ha thomsonlådan kvar. Det finns följande lösningar som tillåter en att använda en annan router och liknande.

• Ring till telia och låt de brygga routern. Du kan nu koppla din router efter thomson utan att få problem.

• Har du adsl/vdsl finns ett visst zyxelmodem som kan ersätta thompson

• Har du fiber borde en switch som kan hantera vlan lösa problemet. Telefonin behöver dock en ata

• Har du bara fiberbredband klarar du dig utan thompson

• Har du bara adsl klarar du dig med ett valfritt adsl-modem+router

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har man ip-tele och/eller tv måste man ha thomsonlådan kvar. Det finns följande lösningar som tillåter en att använda en annan router och liknande.

• Ring till telia och låt de brygga routern. Du kan nu koppla din router efter thomson utan att få problem.

• Har du adsl/vdsl finns ett visst zyxelmodem som kan ersätta thompson

• Har du fiber borde en switch som kan hantera vlan lösa problemet. Telefonin behöver dock en ata

• Har du bara fiberbredband klarar du dig utan thompson

• Har du bara adsl klarar du dig med ett valfritt adsl-modem+router

Enligt telias support behöver man inte thomson för att använda ip tele

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Enligt telias support behöver man inte thomson för att använda ip tele

nej, men någon enhet som klarar av att göra om ip-paketet en till telesignal till dina analoga telefoner. dvs. en ata

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom alla svar men det finns någon ny mjukvara till routern. Gå in på deras sida och chatta med dom och be om den. Det löste upnp för mig, så det är möjligt att det fixar portarna också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.