Permalänk
Medlem

@Jejje
Se till att du har den senaste firmware versionen installerat.
För några dagar släppte Asus firmware version 3.0.0.4.266 för RT-AC66U modellen.
Stäng även av QoS i routern i fall du har aktiverat det.
Kolla om du nu får bättre värden.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Någon var snäll mot dig i jul.
Bytte du kablar när du kopplade in AC66U:an till cat5e eller cat6 på Wan ingången samt Lan-portarna ?
Du kan ju som Geraner skriver uppdatera firmwaren till den senaste Asus-f/waren och om det inte hjälper testa Merlins firmware http://www.mediafire.com/asuswrt-merlin/ välj rätt enhet !
Testa och se om det blir bättre hastighet.

Skrivet av Jejje:

tjo och god jul på er!!

Fick en RT-AC66U i julklapp. Har precis gått från min D-link DIR-655 som fungerade ypperligt förutom att den hade kass wifi prestanda och hängde sig stup i kvarten.

Har Telia FiberLAN 100/100

med DIR-655 fick jag:
95 mbit stabilt ner (BREDBANDSKOLLEN)
95 mbit stabilt upp. (BREDBANDSKOLLEN)
1.0 -> 1.5ms (STABILT) mot ping.sunet.se

med nya RT-AC66U får jag:
70-80 mbit ner (BREDBANDSKOLLEN)
80-90 mbit upp ((BREDBANDSKOLLEN)
10-12mbit (STABILT) mot ping.sunet.se

verkar helt enkelt som att downstream har gått ner en hel del. kommer inte över 80mbit.
och pingen verkar lixom ha höjts EXAKT med cirka 10ms. innan fick jag som sagt 1ms mot t.ex. sunet.
med DIR-655 gick det t.o.m mellan 0.8ms -> 1.5ms (mac osx visar pingen ner på tusendelars ms)

tips om vad som kan orsaka detta? tweaks? inställningar

Permalänk
Medlem

Tips på trådlösa nätverkskort tas gärna emot usb eller pci. Vill streama 1080p och ibland 1080p 3D till datorn i vardagsrummet. Har ASUS RT-N66U

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Kontrollera först med inSSIDer hur stark signal du har till datorn i vardagsrummet.
Använder själv ASUS USB-N53 på 2 stationära samt en laptop.

Skrivet av Nzt:

Tips på trådlösa nätverkskort tas gärna emot usb eller pci. Vill streama 1080p och ibland 1080p 3D till datorn i vardagsrummet. Har ASUS RT-N66U

Permalänk
Medlem

Jag har provat alla olika inställningar jag sett här i forumet, provat merlin, olika asus firmwares, routern vägrar komma över 40/80 både trådlöst och med kabel. Har 100/100. Något tips eller är det RMA som gäller?

Permalänk
Skrivet av n1las:

Jag har provat alla olika inställningar jag sett här i forumet, provat merlin, olika asus firmwares, routern vägrar komma över 40/80 både trådlöst och med kabel. Har 100/100. Något tips eller är det RMA som gäller?

Införskaffade en N66U igår och jag får inte samma fart som med min gamla DIR 655
Har 100/10. Kommer inte över 60 på bredbandskollen. Min gamla dir 655 kom jag upp i 93-95 på 2,4ghz

HW Version B1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Kontrollera först med inSSIDer hur stark signal du har till datorn i vardagsrummet.
Använder själv ASUS USB-N53 på 2 stationära samt en laptop.

Har idag köpt en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264798

Alla 1080p filmer funkar bra och vissa 1080p 3d. Dock inte iso 3D bluray som är 25-50 Gb. Har en 3D Iso bluray som är 20 Gb den funkar bra.
Går det att streama detta trådlöst ens ? Tänkte om kanske den här skulle funka bättre? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1198247

Programmet du tipsade om har jag testat men förstår inte vart jag ska titta ens för att veta om det är bra eller dåligt. Kan inte mycket om nätverk.

EDIT:

Vad tror ni om den här ? http://cdon.se/hemelektronik/tp-link_tp-link_450mbps_dual_ban...

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Du ska välja tidsvisning så ser du dina egna trådlösa band och vilken signalstyrka de har och sedan titta på
resp. band för att se om du ska byta kanal på dina egna band för att slippa överlappande trådlösa nät som inte är dina egna.
Kontrollera detta först innan du köper trådlösa adaptrar. Jag har testat Netgear usb:er mot Asus:en men de fungerade inte så bra.

Skrivet av Nzt:

Har idag köpt en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264798

Alla 1080p filmer funkar bra och vissa 1080p 3d. Dock inte iso 3D bluray som är 25-50 Gb. Har en 3D Iso bluray som är 20 Gb den funkar bra.
Går det att streama detta trådlöst ens ? Tänkte om kanske den här skulle funka bättre? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1198247

Programmet du tipsade om har jag testat men förstår inte vart jag ska titta ens för att veta om det är bra eller dåligt. Kan inte mycket om nätverk.

EDIT:

Vad tror ni om den här ? http://cdon.se/hemelektronik/tp-link_tp-link_450mbps_dual_ban...

Permalänk
Medlem

Vilken firmware har du på routern då ?
Har du QoS avstängt ?
Har du en inställning under Lan - Switch - GRO ? - Sätt den till No i så fall.

Skrivet av Bigbandit:

Införskaffade en N66U igår och jag får inte samma fart som med min gamla DIR 655
Har 100/10. Kommer inte över 60 på bredbandskollen. Min gamla dir 655 kom jag upp i 93-95 på 2,4ghz

HW Version B1

Permalänk

Hej

Har precis skaffat en N66U, mycket pga dess höga hastighet och signalstyrka. Den står uppkopplad två rum bort från min dator men får en hyfsad signal på 2.4GHz-bandet, ungefär mellan 60 - 66 dBm. 5 GHz är en hel del sämre så använder inte det för tillfället.

Kör ASUS senaste firmware 3.0.0.4.260, har stängt av QoS, sett till att GRO är avstängd, ja helt enkelt följt alla förslag i tråden. Har laddat ner Merlins senaste (.22) men inte installerat det än.

Problemet jag har är att jag får en uppkoppling mot routern på ca 130 - 150 Mbps men sen droppar den snabbt ner till 1 - 2 Mbps. Ibland tar det 30 sek innan det händer, ibland funkar det längre tid, upp till 15 min. Efter att det har hänt måste jag koppla ner och se upp igen för att få upp hastigheten. Någon som har sett ett liknande problem med sin N66?

God fortsättning på er!

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Vilken firmware har du på routern då ?
Har du QoS avstängt ?
Har du en inställning under Lan - Switch - GRO ? - Sätt den till No i så fall.

Har QoS på. Testade ditt tipps att sätta den till No. Ingen skillnad. Ska testa att stänga av QoS. Ingen skillnad då heller.
Vers:3.0.0.4.260

Permalänk
Medlem

Tycker du ska uppgradera firmwaren till antingen Asus senaste .266 eller Merlins .22 för att se om du får någon förbättring på hastigheterna, Om de inte blir bättre så RMA enheten.

Skrivet av Bigbandit:

Har QoS på. Testade ditt tipps att sätta den till No. Ingen skillnad. Ska testa att stänga av QoS. Ingen skillnad då heller.
Vers:3.0.0.4.260

Permalänk
Medlem

Problemet som du har med disconnects på 2.4 GHz bandet är ett problem på Asus f/w från tidigare f/w fram t om .260, Jag rekommenderar att du uppdaterar till Merlins f/w .22 som har en stabilare och äldre drivrutin så slipper
du de problemen.

Skrivet av sodcactus:

Hej

Har precis skaffat en N66U, mycket pga dess höga hastighet och signalstyrka. Den står uppkopplad två rum bort från min dator men får en hyfsad signal på 2.4GHz-bandet, ungefär mellan 60 - 66 dBm. 5 GHz är en hel del sämre så använder inte det för tillfället.

Kör ASUS senaste firmware 3.0.0.4.260, har stängt av QoS, sett till att GRO är avstängd, ja helt enkelt följt alla förslag i tråden. Har laddat ner Merlins senaste (.22) men inte installerat det än.

Problemet jag har är att jag får en uppkoppling mot routern på ca 130 - 150 Mbps men sen droppar den snabbt ner till 1 - 2 Mbps. Ibland tar det 30 sek innan det händer, ibland funkar det längre tid, upp till 15 min. Efter att det har hänt måste jag koppla ner och se upp igen för att få upp hastigheten. Någon som har sett ett liknande problem med sin N66?

God fortsättning på er!

Permalänk
Medlem

Den 66an som jag har igång för tillfället hemma har rullat ca 50 dygn nu och 95mbit ner och 88upp trådat med tomato firmware

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk

Hej alla ASUS RT-N66 användare !

Köpte en sådan för ett par dagar sedan och jag är imponerad över nästan det mesta med den.

Dock har jag ett problem som jag hoppas någon vet hur jag ska lösa.
Jag har kopplat in en 3 TB HDD till den och det fungerar ju bra med att komma åt den och föra över filer etc.
Men ibland så är det omöjligt att komma åt den och när jag loggar in på routern står det att hårddisken är omonterad. Ända sättet att få den att mounta igen är att starta om routern och vänta kanske 5 minuter. Då hoppar den igång igen.
Tror inte det är ett viloläge då detta hände då jag förde över mina backupper på 465 gb till disken via FTP. Fick starta om routern ett par ggr.

Kan det vara fel på min externa HDD eller är det något annat ?
Har senaste firmware'n installerad i routern...
Mycket tacksam för svar.
Mvh

Tobias Lundgren

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Skrivet av sodcactus:

Hej

God fortsättning på er!

Detta problemet hade jag med min Alienware mot min gamla D-Link DIR-655
Ända jag kunde göra för att skippa mina uppkopplingsproblem va att stänga av N och bara köra B/G.
Men hoppas jag slipper dessa problem med min nya router. För jag vet att vissa nätverkskort inte fungerar med vissa routrar. Vet även att vissa nätverkskort inte fungerar bra till vissa switchar via kabel. Kan inte förklara varför, men bara är så. Såg ofta förr i tiden när man byggde stora LAN etc att en del nätverkskort kunde störa ut hela subnät. Sen bytte man switch och poff så fungerade det perfekt.

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Skrivet av TobbeLundgren:

Detta problemet hade jag med min Alienware mot min gamla D-Link DIR-655
Ända jag kunde göra för att skippa mina uppkopplingsproblem va att stänga av N och bara köra B/G.
Men hoppas jag slipper dessa problem med min nya router. För jag vet att vissa nätverkskort inte fungerar med vissa routrar. Vet även att vissa nätverkskort inte fungerar bra till vissa switchar via kabel. Kan inte förklara varför, men bara är så. Såg ofta förr i tiden när man byggde stora LAN etc att en del nätverkskort kunde störa ut hela subnät. Sen bytte man switch och poff så fungerade det perfekt.

Får testa B/G-varianten. Nu med Merlins .22 Firmware så uppför den sig lite bättre men den ligger oftast inte över 30 Mbps vilket är lågt tycker jag med tanke på signalstyrkan.

Hoppas inte att det är nätverkskortet som strular då jag har en ASUS PCE-N53 som man kan hoppas borde leka bra med en ASUS router. Surfplattan ligger dock på hyfsade hastigheter (Transformer Prime T201) ca 70 - 100 Mbps iaf.

Tyvärr så finns det inga nyare drivrutiner till nätverkskortet. Får kolla om man kan låna ett USB-baserad trådlöst kort och se om det blir bättre.

Permalänk
Skrivet av Henrik29:

Den 66an som jag har igång för tillfället hemma har rullat ca 50 dygn nu och 95mbit ner och 88upp trådat med tomato firmware

Vilken variant av Tomatoe kör du? Kollade in den men såg inte vilken variant som stödde N66:an

Permalänk

Hur funkar det med att koppla över till 5hz från 2,4Hz? om telefonen eller datorn har 5Hz väljer den det framför 2,4Hz? sköts det automatiskt? Att den väljer den bättre?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Jag har 2 stationära datorer med Asus USB-N53 avstånd ca 5 meter och 2 betonväggar mellan. Har i inSSider signal styrka run - 50 dBm på 5 GHz bandet som båda datorerna kör på. Hastighet 300 Mbps enligt win 7 Ultimate 64-bitar. Har satt upp 6 GHz bandet som n-only och 2.4 GHz bandet med stöd bakåt på b/g. Om du inte får ditt ASUS PCE att fungera ihop med routern tycker jag du ska felanmäla hos Asus !

Skrivet av sodcactus:

Får testa B/G-varianten. Nu med Merlins .22 Firmware så uppför den sig lite bättre men den ligger oftast inte över 30 Mbps vilket är lågt tycker jag med tanke på signalstyrkan.

Hoppas inte att det är nätverkskortet som strular då jag har en ASUS PCE-N53 som man kan hoppas borde leka bra med en ASUS router. Surfplattan ligger dock på hyfsade hastigheter (Transformer Prime T201) ca 70 - 100 Mbps iaf.

Tyvärr så finns det inga nyare drivrutiner till nätverkskortet. Får kolla om man kan låna ett USB-baserad trådlöst kort och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Du väljer det i Windows och sätter upp de trådlösa nät som datorn ska ansluta till automatiskt.
Använd inSSIDer ochse vilket av näten du har bäst signal ifrån.

Skrivet av xitele810:

Hur funkar det med att koppla över till 5hz från 2,4Hz? om telefonen eller datorn har 5Hz väljer den det framför 2,4Hz? sköts det automatiskt? Att den väljer den bättre?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen HDD inkopplad på den men tyvärr är det problem med 3 TB HDD som andra har upptäckt.
Asus har problemet hos sig. Se http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=8772 .
Om du har tur ordnar de detta med nästa firmware.

Hej alla ASUS RT-N66 användare !

Köpte en sådan för ett par dagar sedan och jag är imponerad över nästan det mesta med den.

Dock har jag ett problem som jag hoppas någon vet hur jag ska lösa.
Jag har kopplat in en 3 TB HDD till den och det fungerar ju bra med att komma åt den och föra över filer etc.
Men ibland så är det omöjligt att komma åt den och när jag loggar in på routern står det att hårddisken är omonterad. Ända sättet att få den att mounta igen är att starta om routern och vänta kanske 5 minuter. Då hoppar den igång igen.
Tror inte det är ett viloläge då detta hände då jag förde över mina backupper på 465 gb till disken via FTP. Fick starta om routern ett par ggr.

Kan det vara fel på min externa HDD eller är det något annat ?
Har senaste firmware'n installerad i routern...
Mycket tacksam för svar.
Mvh

Tobias Lundgren

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Du väljer det i Windows och sätter upp de trådlösa nät som datorn ska ansluta till automatiskt.
Använd inSSIDer ochse vilket av näten du har bäst signal ifrån.

ok, men om jag nu har en SG3, Hur ser jag att det är 5Hz där?

edit. på datorn hemma, kommer det synas 2 nätverk från routern? ett på 2,4 och ett på 5hz? har jag förståt rätt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

På min Sony Ericsson android kan jag bland de nätverk som kommer upp i samband med att jag sätter upp den trådlösa förbindelsen i inställningar så ja , OM du har stöd för 5 GHz bandet också och har olika SSID:n på resp. band så kan du välja vilket band du ansluter till liksom på datorn.

Skrivet av xitele810:

ok, men om jag nu har en SG3, Hur ser jag att det är 5Hz där?

edit. på datorn hemma, kommer det synas 2 nätverk från routern? ett på 2,4 och ett på 5hz? har jag förståt rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Du ska välja tidsvisning så ser du dina egna trådlösa band och vilken signalstyrka de har och sedan titta på
resp. band för att se om du ska byta kanal på dina egna band för att slippa överlappande trådlösa nät som inte är dina egna.
Kontrollera detta först innan du köper trådlösa adaptrar. Jag har testat Netgear usb:er mot Asus:en men de fungerade inte så bra.

OKej. Nu har jag kollat upp det. Så här ser det ut. Har provat med 2.4Ghz också. Det funkar mycket sämre.
Tips på hur jag ska lösa det här?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Svinbra, stort tack. Då vet jag att jag inte gjort något fel.

Underbart forum detta, god fortsättning på er.
Mvh

Tobbe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Signalstyrkan verkar ju inte dippa så mycket - skulle vara bra om du låtit det gå hela tidsspannet ut så ev. dips
hade synts. Du är alltså en bit ifrån och ett antal väggar emellan router och dator ? Är det tjocka väggar - typ betong eller vad ? Vad händer på 2.4 GHz bandet - sämre överföringshastighet , tappad förbindelse eller vad ?

Skrivet av Nzt:

OKej. Nu har jag kollat upp det. Så här ser det ut. Har provat med 2.4Ghz också. Det funkar mycket sämre.
Tips på hur jag ska lösa det här?

http://i.imgur.com/I0iYn.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Signalstyrkan verkar ju inte dippa så mycket - skulle vara bra om du låtit det gå hela tidsspannet ut så ev. dips
hade synts. Du är alltså en bit ifrån och ett antal väggar emellan router och dator ? Är det tjocka väggar - typ betong eller vad ? Vad händer på 2.4 GHz bandet - sämre överföringshastighet , tappad förbindelse eller vad ?

Här kollat på det mera och dippar inte mycke alls. Det är ungefär 7-8 meter till routern. Med en betong vägg imellan. Det är sämre överförings hastighet på 2.4Ghz. Iso Blu-ray filmerna hackar konstant då. Blir som bild spel. På 5Ghz så hackar det till var 6-7e sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Vad är det för bitrate på Bluray ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för bitrate på Bluray ?

Det står så här på min iso 3d bluray film. Madagascar 3 som är 36 Gb

Frame rate 23,00

Bitrate 50,23 Mbps

Fast det står olika bitrate hela tiden? Förstår ingenting av framerate eller bitrate

Visa signatur

Jag har en data