Klarna Faktura ( Betala i Februari ). Eran erfarenhet??

Permalänk
Medlem

Klarna Faktura ( Betala i Februari ). Eran erfarenhet??

Hej SweClockers!

Jag har nu efter många om och men bestämt mig för att jag vill beställa en Lenovo Y500 från Webhallen.
Priset på datorn är 9990 kronor. Jag har inte pengarna just nu för tillfället och har, om jag inte kan låna pengar från föräldrarna, kikat lite närmre på Klarna´s Faktura, Betala i Februari, som finns tillgänglig på Webhallen för tillfället.
Kostnaden är endast 29 kronor och enligt Webhallens köpvillkor så verkar det som om alla kostnader ska stå med i det slutgiltiga priset, så det ska vara den enda tillkommande kostnaden. Om jag däremot missar att betala och betalningen blir försenad, tillkommer väl självklart en relativt stor avgift, men det är väl fan bara att se till att betala fakturan?

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av Klarna och om detta är någonting som jag faktiskt borde göra eller om jag bör avstå?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Personligen så tycker jag Klarna är helt ok! Jag har aldrig haft problem med dom...Och om diverse problem skulle uppstå så är deras support bra och hjälpsam

Missar man betalningen så får man självklart en påminnelse...Kommer räkningen till inkasso så kräver dom att du ska betala allt på en gång dvs om 3-4 påminnelser..

Om du betalar allt på en gång när första fakturan kommer så slipper du delbetalningsräntan och du betalar endast för pappersfakturan

Väljer du att delbetala så kommer du att få betala 25% ränta tror jag den ligger på nu...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Klarna har trevlig kundtjänstpersonal som, till skillnad från hur det är hos många andra bolag, faktiskt verkar ha mandat att lösa problem. Man bör dock se finansieringstjänster för vad de är...de är ingen medborgarservice utan ett sätt att tjäna pengar. Därmed inte sagt att du bör undvika att använda dessa tjänster; se bara till att du är på det klara med vad som gäller.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

kör på. Vanligtvis rekommenderar jag inte handla på kredit i onödan men det kan vara smidigt ibland, speciellt på större summor. Om du missar betalningen, eller betalar in mindre än hela beloppet, kommer fakturan förvandlas till Klarna Konto som är en typisk kredit, typ 20% ränta plus avgift varje månad. Sköter du betalningen är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Som sagt, läs villkoren och så länge som du sköter din del så kommer det inte komma några andra kostnader.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Har du inte pengar nu så vad är det som säger att du har pengar i Februari. Januari är ju årets tuffaste månad och Februari på andraplats.

Permalänk
Sötast

Jag håller med Jfqvist här.

Du har inte råd så du skjuter upp det lite och hoppas på att du magiskt fått pengar på kontot då kanske? Det är iallafall den känslan man får av ditt inlägg.

Permalänk
Avstängd

Skulle man inte ha pengarna så kan man betala en minsta summa och så omvandlas det till en avbetalning, dock läggas ju ränta självklart på.

Permalänk
Avstängd

Vet man inte med säkerhet att man kan betala så bör man avstå. /moralkärring off
Klarna är Nordea ägt och på så sätt stabilt, men som alla delbetalningsgivare lever dem på att deras kunder INTE kan betala tillbaka inom utsatt tid.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

se till att du har pengar till februari. Det kan bli onödigt dyrt i slutändan när det blir att du kanske bara har hälften utav pengarna å måste börja delbetala.

Sen kommer vi till det andra, Jag har bara lyckats ta Klarna kampanj på ett maxpris utav 5000kr. inte ett öre mer, vilket är konstigt med tanke på att jag tjänar 22kkr netto som fast anställd (jag har aldrig haft betalningsanmärkning, har god ekonomi å kreditvärde). Klarna ville heller inte förklara varför jag inte kunde ta en större summa men jag bryr mig inte heller, betalar ändå hälften kontant å resten senare mha klarna.

Så med det sagt, kolla först upp om du ens kan ta klarna "kampanj" för det priset och när du inte ens verkar ha god ekonomi se till att alltid ha en reservplan... inte kul å sitta där å käka linssoppa till frukost, lunch å middag om man ens har råd med det.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Har du inte pengarna till hands idag (via lån av föräldrar/bekanta eller på ett buffertkonto) så är mitt råd att du inte skjuter upp betalningen till februari. Idag har du ju inget krav att betala men det kommer du ha då och februari är inte långt borta, även om marknadsföringen lyckas förmedla känslan att du har gott om tid på dig att få ordning på ekonomin.

Mitt råd är att inte köra denna lösning om du inte redan har pengarna att betala med idag. Däremot kan du kika på en avbetalningslösning på 12 eller 24 månader och under denna tid försöka spara ihop den totala kvarstående summan och avsätta det på ett konto för avbetalningarna (alt lösa hela avbetalningen på sikt) så blir det ingen tung puck att ta itu med varje månad.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Har använt klarna många gånger. Aldrig haft några problem. Det förutsätter ju dock att man kan betala också.

Permalänk
Medlem

Ta förbövelen inga lån eller avbetalningar för smågrejer (köpa bil/hus är en grej)

Mor jobbar med just sånt och hon säger att det är det dummaste du kan göra. Och det är många som fastnar i "fällan"
Spara ist så kommer du undan billigare.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt saker via Klarna också, missar du en faktura med så mycket som 1 dag så lägger de på en ränta på över 19% direkt. (Missade själv med en dag då jag hade fullt upp med annat). Nu känns det knappt som att summan rör på sig..

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vet du med dig att du har pengar vid betalningstillfället så säger jag bara kör på, har själv ont om cash från tid till tid. Och då är detta alternativ om man vet med sig att det trillar in en stor summa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Ta förbövelen inga lån eller avbetalningar för smågrejer (köpa bil/hus är en grej)

Mor jobbar med just sånt och hon säger att det är det dummaste du kan göra. Och det är många som fastnar i "fällan"
Spara ist så kommer du undan billigare.

Jo det finns såklart en risk med det. Men så är det med alla lån. Är man inte helt säker på att man kan betala av krediten i tid så att säga så bör man avstå.
Jag handlar ofta med klarna faktura. Speciellt på nätet då man inte ligger ute med några pengar innan man fått varan.

Permalänk
Medlem

Om du inte med säkerhet vet att du har pengar att betala den med i februari så ska du inte använda den varianten. Då finns det bättre alternativ som nämnts tidigare. Skrapa ihop halva pengen själv så kanske du kan få låna resten av päronen?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Klarna hade en liknande kampanj i höstas. Köpte en laptop i augusti som jag betalade i november. 29kr var de enda extra avgift jag behövde betala, inga andra dolda avgifter sålänge du betalar fakturan i tid när den kommer. Riktigt smidigt då jag visste att jag skulle få in ~30k extra någon gång under okt/sept.

Permalänk
Medlem

Körde med en 3 månaders delbetalning från Klarna via NetonNet. Aboslut inga konstigheter från deras sida. NetonNet å andra sidan skickade fel faktura.

Permalänk
Medlem

Normalt sett hade jag gett fan i att skriva detta men i och med att detta är ett forum som jag även i framtiden kommer frenkventera tänker jag försöka få miljön här som jag vill ha den.

Det är tyvärr vanligt förekommande på internet att folk ska in och babbla om sådant som trådskapare inte frågat efter. Denna gång är det moraltantsyndromet som slog till igen. Jag vill se ett internet där vi kan visa varandra den respekten och skita i andras privata val och sköta oss själva. Några i denna diskussion har lyckats med detta ypperligt och helt enkelt svarat på det som trådskaparen funderat på, inte börjat pilla vidare med pekfingrar. Tack.

Permalänk
Medlem

Så dyra grejer är inte så smidigt att ta på senare faktura om man inte vet 100% garanterat att man har pengar, då äre bättre att köpa direkt kontant istället när man har pengar.

Men det är som sagt inga konstigheter med "Betala i Februari", du får bara fakturan då utan nå extra avgifter.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Alina tar 9490kr när man är medlem i Swec
https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=MBG2JMX

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Köp inte saker på kredit som du kanske inte har råd å betala.
Klarna är en bra service men kan bli lite för enkelt å handla när du väl smakat. Tillkommer inga extra avgifter utöver 29kr sålänge du betalar i tid.

Du känner dig själv bäst.

Permalänk
Sötast
Skrivet av hypermode:

Normalt sett hade jag gett fan i att skriva detta men i och med att detta är ett forum som jag även i framtiden kommer frenkventera tänker jag försöka få miljön här som jag vill ha den.

Det är tyvärr vanligt förekommande på internet att folk ska in och babbla om sådant som trådskapare inte frågat efter. Denna gång är det moraltantsyndromet som slog till igen. Jag vill se ett internet där vi kan visa varandra den respekten och skita i andras privata val och sköta oss själva. Några i denna diskussion har lyckats med detta ypperligt och helt enkelt svarat på det som trådskaparen funderat på, inte börjat pilla vidare med pekfingrar. Tack.

Jag tror du har hittat fel ord, istället för att använda moraltant så kanske du kan använda "Sympatisk" "Stödjande" "Välvillig" eller till och med t.ex "God Medmänniska"

Anledningen till att man skriver sånt här är för att man inte vill se en medmänniska gå i en fälla som kreditbolagen bara önskar att du kommer göra.

10.000 med en årsränta på 20% är inget vidare trevligt att åka på för att man missar en inbetalning om man nu inte har någon större möjlighet att faktiskt betala av den.

Permalänk
Medlem

Klarna är helt ok och har aldrig strulat för mig. Inte heller har jag sett många personer som hamnat i stött med dem.

29kr är allt det kostar om du betalar i tid. Du kan även betala en delsumma istället för huvudsummar. Då blir fakturan omgjord automatiskt till avbetalning (med avgifter och ränta så klart, de är inte ovanligt dyra). Om du missar betalningen utan att säga till Klarna kan det kosta mycket precis som att missa vilken faktura som helst (påminnelseavgift + dröjsmålsränta) men som sagt tidigare så kan du göra om det till avbetalning i sista sekund om du vill. Kan inte garantera att du kan avbetala utan dubbelkolla vilkoren om du planerar denna möjlighet. Det står även information om det på fakturan.

Om det är värt eller inte att ta kredit är något man alltid ska fråga sig. Tänk på kostnaden och att du verkligen kan betala krediten. 29kr för två månaders kredit är billigt, på 10 000kr är det extremt billigt. Det är inga andra avgifter till detta och egentligen finns det egentligen bara fördelar om du, som jag, föredrar faktura. Samma avgift, längre betaltid. Dock bör du vara lika ordningsam med fakturor som jag också så klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallra:

Hej SweClockers!

Jag har nu efter många om och men bestämt mig för att jag vill beställa en Lenovo Y500 från Webhallen.
Priset på datorn är 9990 kronor. Jag har inte pengarna just nu för tillfället och har, om jag inte kan låna pengar från föräldrarna, kikat lite närmre på Klarna´s Faktura, Betala i Februari, som finns tillgänglig på Webhallen för tillfället.
Kostnaden är endast 29 kronor och enligt Webhallens köpvillkor så verkar det som om alla kostnader ska stå med i det slutgiltiga priset, så det ska vara den enda tillkommande kostnaden. Om jag däremot missar att betala och betalningen blir försenad, tillkommer väl självklart en relativt stor avgift, men det är väl fan bara att se till att betala fakturan?

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av Klarna och om detta är någonting som jag faktiskt borde göra eller om jag bör avstå?

Tack på förhand!

du kan, när det börjar närma sig att betala in gå in på deras hemsida och flytta fram betaldagen 10 dagar. (från den dagen du går in)

det går även att ringa och prata med dem. de är människor, de förstår. har gjort det en gång och dem sköt upp en betalning 18 dagar så att jag skulle klara av den

den bästa kunden är den som bryr sig.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Okej, har nog förstått nu, att det faktiskt fungerar och jag har även använt mig av Klarna för att betala min dator.

Jag har 70% av pengarna nu och resten kommer att komma in, om inte huxflux mitt studiebidrag försvinner, så jag kommer att ha pengarna, definitivt.
Skulle det vara så att av någon anledning har jag inte fått dom här pengarna vid det datumet som det ska betalas in, så har mina föräldrar varit så snälla att dom kan tänka sig att betala för det, då dom ansåg att jag som ungdom inte skulle behöva betala hela den själv ( även så är det min första dator jag köper ny ), så dom har lite förståelse åtminstone. Men samtidigt så vill jag faktiskt betala den själv.

Min pappa jobbar endast med ekonomi, en del av denna sorten, men inte så jättemycket. Men hursomhelst så gick han med på att betala i Februari, vilket antagligen betyder att han är rätt säker på att vi kan lösa det.

Till er som svarar Off-Topic grejer, så är det lugnt, hade ju ändå någonting med frågan att göra, jag undrade om Klarna fungerade, ni avrådde. Samtidigt så förstår jag eurodancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tror du har hittat fel ord, istället för att använda moraltant så kanske du kan använda "Sympatisk" "Stödjande" "Välvillig" eller till och med t.ex "God Medmänniska"

Anledningen till att man skriver sånt här är för att man inte vill se en medmänniska gå i en fälla som kreditbolagen bara önskar att du kommer göra.

10.000 med en årsränta på 20% är inget vidare trevligt att åka på för att man missar en inbetalning om man nu inte har någon större möjlighet att faktiskt betala av den.

Eller så hoppar vi över förmyndartagen över andra människor. Som dessutom kan anses vara vuxen i detta fall.

Att gå i en fälla är en sak, det skulle i detta fall innebära att folk skulle avråda från Klarna då de isf rakt upp och ned lurade människor. Vilket inte är fallet. Om goda medmänniskor innebär pekpinnar betackar jag mig. Jag vill bland annat inte höra att jag kan bli tjock av chips etc, för att jag öppnar en påse.

Permalänk
Sötast
Skrivet av hypermode:

Eller så hoppar vi över förmyndartagen över andra människor. Som dessutom kan anses vara vuxen i detta fall.

Att gå i en fälla är en sak, det skulle i detta fall innebära att folk skulle avråda från Klarna då de isf rakt upp och ned lurade människor. Vilket inte är fallet. Om goda medmänniskor innebär pekpinnar betackar jag mig. Jag vill bland annat inte höra att jag kan bli tjock av chips etc, för att jag öppnar en påse.

Jag förstår din poäng, men du glömmer att alla inte är lika ekonomiskt smarta som du.

Kan ta min egen bror som exempel, han kan inte spara en krona på banken oavsett hur mycket pengar han får på en månad, det finns även de som inte inser hur skadliga skulder kan vara om man inte förstår matematiken bakom det.

Jag har inte sett någon här som har försökt kontrollera TS, endast hjälpa och eller varna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Har du inte pengar nu så vad är det som säger att du har pengar i Februari. Januari är ju årets tuffaste månad och Februari på andraplats.

Vilket snack, på vilket sätt är Januari och Februari de "tuffaste" månaderna på året?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.