Nytt sorround ljud funkar inte

Permalänk

Nytt sorround ljud funkar inte

Var på elgiganten och köpte nytt surroundljud till tvn igår och packade upp det idag och skulle prova lite. Jag köppte ett 5.0 system men med stora front högtalare med mellanregister och bas i. Däremot när jag koppar inte all så får jag inget ljud i dom backre högtalarna. Jag har koppat tvn till recivern och datorn till recivern och då får jag ljud och bild, men bara på center högtalaren och på fronthögtalarna. När jag går in i uppspelningenheter och sen ska konfiguera ljudet så står det endast stereo som allternativ. Har kopplat in allt med hdmi kabel. Använder windows 8 och har ett http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_DELU... moderkort. Men jag kopplar in hdmi kabeln i mitt grafikkort (hd7970) om det har någon nackdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krabban90:

Var på elgiganten och köpte nytt surroundljud till tvn igår och packade upp det idag och skulle prova lite. Jag köppte ett 5.0 system men med stora front högtalare med mellanregister och bas i. Däremot när jag koppar inte all så får jag inget ljud i dom backre högtalarna. Jag har koppat tvn till recivern och datorn till recivern och då får jag ljud och bild, men bara på center högtalaren och på fronthögtalarna. När jag går in i uppspelningenheter och sen ska konfiguera ljudet så står det endast stereo som allternativ. Har kopplat in allt med hdmi kabel. Använder windows 8 och har ett http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_DELU... moderkort. Men jag kopplar in hdmi kabeln i mitt grafikkort (hd7970) om det har någon nackdel?

1. Om inte datorn skickar ut surround får du bara stereo (inte många källor i en dator som är surround). Vad försöker du lyssna på?
2. Förstärkaren har säkert en inställning för att virtuellt skicka ut ljud ur alla högtalare. Brukar låta riktigt dåligt men vissa gillar det.

Alla ljud i datorn kommer inte automatiskt vara surround bara för att du har ett 5.0 system

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Jo men om jag går in i uppspelningsenheter och sen går in och ska konfigurera ljudet så borde jag väll ändå kunna välja surround och inte bara stereo?

Permalänk

Eftersom du kopplar via ditt grafikkort tror jag inte windows "vet" vad du kopplat in. Blir grafikkortet som sköter den biten. Men som FX9 nämnde så måste du ha en källa med 5.1 ljud för att få veta om dom funkar eller ej. Har du ställt recievern på 5.0?

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk

Ja, har gjort ett test i recievern och testade ljudet med en mic, och då ställde den in det automatiskt. Men i uppspelningsenheter så står det recieverns namn.