Permalänk

GTX 670 problem

Hej!
Under den senaste månaden har det här hänt 4 gånger:
Skärmarna blir svarta i typ en sekund och windowstemat återställs till default. Alla programfönster jag har uppe blir helt vita och för att få det att bli som vanligt igen måste jag starta om programmen.
Samtidigt som detta händer hör jag coil whine från grafikkortet som slutar efter ungefär 30-60 sekunder. Efter det hörs det inget.

Håller mitt kort på att braka ihop?

Permalänk

Hej

Jag har samma eller liknande problem.
Jag startar ett spel, i detta fallet Borderlands 2, jag spelar ett tag, låt oss säga att efter 15 minuters spelande så blinkar min skärm och blir svart i 1 sekund, efter det så får man tillbaka bilden igen, men då ligger fpsen i spelet runt 30 hela tiden. Kortet har alltså klockats ner (kollade på MSI afterburner och kontrollerade att klockfrekvenserna hade rasat ner till 600Mhz ungefär på gpun). Internetfönstrena är vita men kommer sedan tillbaka som vanligt.
Men jag märkte då att jag tabbar ut ur spelet i 10 sekunder och sen in igen så funkar allt som vanligt och jag får inte någon mer "svart skärm" under hela spelsessionen, det händer bara 1 gång per spel och spel session.

Jag har letat efter svar på hur man skall fixa detta, men inte hittat något än tyvärr...

Har testat med fresh install på windows, drivrutiner. Allt man kan tänka sig, klocka ner kortet osv.

Permalänk

CommanderZoa, vilket 670 har du, tillverkare alltså?

Bytte ut mitt EVGA mot ett Asus eftersom jag inte gillade kylaren ändå.
MEN samma problem förekommer på det nya kortet också!

Permalänk
Skrivet av Degenerate:

CommanderZoa, vilket 670 har du, tillverkare alltså?

Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751688&cks=ASS&assoc=B99...

Min polare kör med gtx 680 och han har inte dessa problem.. verkar vara 670 relaterat.

Permalänk
Avstängd

Jag hade exakt samma problem förut, fast med mitt 470.

- Visade sig att det va ett av mina RAM minnen ifrån Corsair som va halft defekt.

Med såpass lite kunskap jag satt på förut om RAM minnen så tog det mig ett helt år att hitta felet.
Efter 12månader ungefär så dog hårddisken (som köptes ny i butik) pga onödigt hög data korruption, vilket visades på exakt det sättet du beskriver.

Jag trodde hela tiden det va hårddisken som va lite små defekt eftersom problemet bara uppstod ytterst sällan. Ibland mer ofta, varierade väldigt random... ibland funka den bra en hel månad varje dag, ibland höll den på o bråka flera gånger i veckan..

När hårddisken dog så köpte jag en ny disk, men fortfarande hade jag samma problem, och det va de som fick mig att misstänka ram-minnet varpå jag kollade upp hur man felsöker ram-minnet, och tro på fan, ena minnet gav mig errors i memtest86+ efter ett par timmar.
Bytte ut det ram-minnet och felet försvann helt och hållet...

Kan vara värt att kolla upp SMART värdena på hårddisken samt kolla dina ram-minnen, och ta bort överklockningen på CPU.

En ostabil CPU överklock kan också skapa detta problem.

Drivrutinen slutar svara och återställs automatiskt när data inte kan läsas/skrivas eller när det uppstår errors i 1orna och 0orna.

Har du någonsin haft en bluescreen?

Coilwhinet kan bli förklarat ... när drivrutinen återställs så skyrocketar din fps till helt sjuka nivåer då drivrutinen blir tillfälligt inaktiv och kortet löper fritt medans drivrutinen automatiskt startar om sig för att åtgärda data felet.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Tack Blazin för bra svar!
Ska prova det du skrev, återkommer med resultat.

Permalänk

Tack för bra svar Blazin!

Jag har nu felsökt och äntligen fixat felet.

Först körde jag Memtest86+ v4.20 i 9 timmar, fick 8 Pass och 0 Errors. Förstod då att mina minnen var intakta och funkade bra.
Provkörde Borderlands 2 igen, samma fel.

Ändra cpu clocken till default värde 2.66ghz - Provkörde borderlands 2, samma problem

Körde default värden på cpu och grafikkort gpu - Problemet försvann

Klockar cpu till 3.6ghz och grafikkort på default klock - Problemet försvann.

När jag utvärderar mina tester så visar det sig att problemet med grafikkortet var en ostabil överklock som "bara" framkom när PhysX belastade kortet på något sätt. Dessa problem framkom inte när jag körde MSI afterburner (kombustor) testen i flera timmar. Så bra test är att labba runt med low medium och high inställningar på physX i Borderlands 2.

Tack Degenerate för en grym tråd, hoppas du också får löst problemet