Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Det är noll skillnad. Måste vara ett typo
Du såg att momsen inte var inräknad va?

Såg att momsen inte var med. Okej, lite konstigt...dock så ska jag tyvärr inte köpa en Nexus 7. Ångrade mig helt. Ska inte köpa någon Surfplatta för den delen....

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Eftersom plattan kostar ungefär lika i alla på alla ställen undrar jag vilken butik ni skulle föredragit att köpa den i? Jag tänker främst på vilken butik ni anser sköter garantiärenden etc bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Eftersom plattan kostar ungefär lika i alla på alla ställen undrar jag vilken butik ni skulle föredragit att köpa den i? Jag tänker främst på vilken butik ni anser sköter garantiärenden etc bäst.

Bara kolla vilken butik som vunnit årets butik så många år

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Vad är skärmmåtten på en Nexus 7 (I cm/mm på höjd och bredd då)?

EDIT: Stämmer dessa måtten: 15,0876cm x 9,4234cm ?

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Min dotter fick en Ipad Mini julklapp av mig här i julas, tänkte att jag kunde använda den lite själv också men har inte mycket tillgång till den så jag köpte mig en Nexus 7 32gb för jag tänkte det kunde vara kul att lära mig android efter att bara kört med Iphones (via jobbet) i några år. Hade höga förväntningar efter att ha läst så mycket positivt om Nexus men har så här lång blivit besviken, visst ser man att skärmen har högre upplösning än Ipad mini men den är sämre i alla andra avseenden. Sedan så är det klasskillnad i flyt och snabbhet när man surfar o använder plattan till Ipads favör. Har aldrig egentligen varit någon apple-älskare men det känns som om man köpt någon billig Kina-platta (vilket jag först tänkte ha gjort) i jämförelse med Ipaden. Läste sedan den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1177885-andr..., var ju tur att jag inte köpte någon Kina-platta när jag är så besviken på Nexus!

Använder Dolphin eller Firefox för surf eftersom Chrome var ändå segare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Hej på er!

Min dotter fick en Ipad Mini julklapp av mig här i julas, tänkte att jag kunde använda den lite själv också men har inte mycket tillgång till den så jag köpte mig en Nexus 7 32gb för jag tänkte det kunde vara kul att lära mig android efter att bara kört med Iphones (via jobbet) i några år. Hade höga förväntningar efter att ha läst så mycket positivt om Nexus men har så här lång blivit besviken, visst ser man att skärmen har högre upplösning än Ipad mini men den är sämre i alla andra avseenden. Sedan så är det klasskillnad i flyt och snabbhet när man surfar o använder plattan till Ipads favör. Har aldrig egentligen varit någon apple-älskare men det känns som om man köpt någon billig Kina-platta (vilket jag först tänkte ha gjort) i jämförelse med Ipaden. Läste sedan den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1177885-andr..., var ju tur att jag inte köpte någon Kina-platta när jag är så besviken på Nexus!

Använder Dolphin eller Firefox för surf eftersom Chrome var ändå segare.

Vad tycker du är så dåligt med den då? Efter Jelly Bean är ju allt hur smooth som helst.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom alla 23 sidor i denna tråd men jag är besviken på min Nexus 7 32GB. Touchen är helt kass ibland. Vid senaste uppdateringen till 4.2.1 så blev det ännu sämre och för att ens kunna köra vidare ibland tvingas jag stänga av skärmen och starta den igen för att den ska "nollställa" sig. Vet inte om fler av er har detta fenomen men irriterande som fan är det iaf.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk

Är det någon som vet något om vrf min platta vägrar uppdatera till 4.2? Den kommer till uppdateringsskärmen, men sen dyker en röd varningstriangel upp. Några ideer på hur jag fixar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Vad tycker du är så dåligt med den då? Efter Jelly Bean är ju allt hur smooth som helst.

Framgick inte det ovan? Seg, dålig touch jämfört med IPad, laggar när man scrollar, dåliga färger på skärmen. Kommer ändå behålla den men hade förväntat mig mer. Fördelen jämfört med IPad mini är att den går ner i jackfickan eller bakfickan på jeansen men det är också det enda!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför funkar inte röstsökningen? Jag säger t.ex följande: "capital of sweden" men får ingen röst tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Framgick inte det ovan? Seg, dålig touch jämfört med IPad, laggar när man scrollar, dåliga färger på skärmen. Kommer ändå behålla den men hade förväntat mig mer. Fördelen jämfört med IPad mini är att den går ner i jackfickan eller bakfickan på jeansen men det är också det enda!

Ipad Mini
http://www.netonnet.se/art/dator/apple/ipad/ipad-mini/apple-i...

Nexus 7
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/google-n...

Ipad Mini är 1500kr dyrare. Tycker man får väldigt mycket för pengarna med en Nexus 7a iaf. Jag själv tycker inte 1500kr extra är värt en Ipad Mini.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Ipad Mini
http://www.netonnet.se/art/dator/apple/ipad/ipad-mini/apple-i...

Nexus 7
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/google-n...

Ipad Mini är 1500kr dyrare. Tycker man får väldigt mycket för pengarna med en Nexus 7a iaf. Jag själv tycker inte 1500kr extra är värt en Ipad Mini.

Vad jag menar är att jag hade högre förväntningar eftersom Nexusen är så hyllad jag vet att Ipaden är 1.500kr dyrare, har betalt båda... Hårdvarumässigt så skall den väl inte vara sämre utan det måste vara android som påverkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Vad jag menar är att jag hade högre förväntningar eftersom Nexusen är så hyllad jag vet att Ipaden är 1.500kr dyrare, har betalt båda... Hårdvarumässigt så skall den väl inte vara sämre utan det måste vara android som påverkar?

Testa med lite olika webläsare om det är där du känner laggandet, har kört lite olika på min HTC flyer och där varierar flytet rätt mycket mellan olika läsare. Men det är säkert bättre flyt i Ipad det är ingen hemlighet att android har haft problem med seghet inte är det 100% löst med "projekt butter" även om vissa påstår det. I alla fall inte när jag pillade med en nexus 7 för några månader sedan. (men det är ju somsagt några månader sen så kanske är bortpatchat)

Edit
Kolla så den är uppdaterad till senaste mjukvaran.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Testa med lite olika webläsare om det är där du känner laggandet, har kört lite olika på min HTC flyer och där varierar flytet rätt mycket mellan olika läsare. Men det är säkert bättre flyt i Ipad det är ingen hemlighet att android har haft problem med seghet inte är det 100% löst med "projekt butter" även om vissa påstår det. I alla fall inte när jag pillade med en nexus 7 för några månader sedan. (men det är ju somsagt några månader sen så kanske är bortpatchat)

Edit
Kolla så den är uppdaterad till senaste mjukvaran.

Har senaste mjukvaran och har provat olika webläsare, kör just nu med Dolphin och testat Firefox men det är ändå långt ifrån flytet i IPad.

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid gillat android, men ju mer och mer man ser sånt här så förstår man varför alla håller sig till Apple. Det är inte första gången Asus skiter ut skitprodukter. Kolla bara på Prime, releasen av Prime var bara pinsam och då menar jag inte lite. Hur många defekter fanns det inte på dessa?

Kolla nu på Nexus 7, mer än många upplever någon slags defekt, skärmen sticker ut, flimrande , mm.

Permalänk
Medlem

Defekta enheter är något som kan förekomma vid släpp av en helt ny produkt, se bara på Microsoft och deras Xbox 360. Ett tag hade varenda stackare en röd ring av död.

För det pris man kan få en Nexus 7 är den faktiskt oslagbar. Visst, Ipad Mini må ha bättre byggkvalitet, men sett till vad man använder plattan till förstår jag inte hur det kan motivera prisskillnaden på 1500 kronor. Dessutom är formatet på Ipad Mini bedrövligt. 4:3 och en bredd som gör den omöjlig att hålla med en hand? Ingenting som är optimalt för en liten surfplatta i mina ögon.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Defekta enheter är något som kan förekomma vid släpp av en helt ny produkt, se bara på Microsoft och deras Xbox 360. Ett tag hade varenda stackare en röd ring av död.

För det pris man kan få en Nexus 7 är den faktiskt oslagbar. Visst, Ipad Mini må ha bättre byggkvalitet, men sett till vad man använder plattan till förstår jag inte hur det kan motivera prisskillnaden på 1500 kronor. Dessutom är formatet på Ipad Mini bedrövligt. 4:3 och en bredd som gör den omöjlig att hålla med en hand? Ingenting som är optimalt för en liten surfplatta i mina ögon.

Att man kan hålla Nexusen med en hand håller inte. Jag köper inte en platta för att jag skall kunna hålla den i en hand, det är snarare det sista jag tänker på, bara ett plus på sidan, och inget mer än så. iPad är dyrare så därför gör det inget? Vad hindrar Apple från att sätta samma pris som Nexus 7? Ingenting, bara själva varumärket gör så att produkten blir så dyr. Dvs Apple kunde lika gärna haft samma pris som Nexus om det inte vore för själva Loggan mm, tvivlar inte för en sekund att de kostar lika mycket att tillverka per enhet. Så varför skall man skylla på prisjämförelsen när man kan anta att de båda kostar lika mycket att tillvera? (inte säker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Hos inet så får du en pingvinstång!

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Varför funkar inte röstsökningen? Jag säger t.ex följande: "capital of sweden" men får ingen röst tillbaka.

Kontrollera att du har alla språkinställningar inställda på English - US.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Att man kan hålla Nexusen med en hand håller inte. Jag köper inte en platta för att jag skall kunna hålla den i en hand, det är snarare det sista jag tänker på, bara ett plus på sidan, och inget mer än så. iPad är dyrare så därför gör det inget? Vad hindrar Apple från att sätta samma pris som Nexus 7? Ingenting, bara själva varumärket gör så att produkten blir så dyr. Dvs Apple kunde lika gärna haft samma pris som Nexus om det inte vore för själva Loggan mm, tvivlar inte för en sekund att de kostar lika mycket att tillverka per enhet. Så varför skall man skylla på prisjämförelsen när man kan anta att de båda kostar lika mycket att tillvera? (inte säker)

Att hålla en så här pass liten platta med en hand är av yttersta vikt för mig. Den ska vara till för främst läsning, och en del surf, vilken jag gör i stående läge.

Varför diskutera tillverkningskostnader när det är priset i butik vi konsumenter måste betala? Eller du köper dina surfplattor direkt från fabrik via något halvskumt kinesiskt företag?

Jag är bara allmänt förbryllad över vad du vill få sagt med ditt inlägg. Att Ipad Mini är lika bra som Nexus 7, bara det att den är dyrare på grund av märket? Att prisskillnaden inte skulle betyda något för gemene man? Att Apple kunde satt samma pris för att tillverkningskostnaderna skulle vara lika låga?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Tja, det är ju mycket lättare för Apple att optimera när de bara har typ 10 olika modeller som de ska anpassas efter. Android har flera tusentals modeller det ska fungera till. Det tror jag är en bidragande faktor, sen kanske Apple programmerar mer för att det ska kännas silkeslent osv när man använder den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, en Apple iPad Mini 4G 32GB för 4990:- eller en Google Nexus 7 3G 32GB för 2790:-
Är paddan 2200:- bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HW/SW:

Hmm, en Apple iPad Mini 4G 32GB för 4990:- eller en Google Nexus 7 3G 32GB för 2790:-
Är paddan 2200:- bättre?

Du har ju iofs mobilnät på Ipaden, men det var väldigt dyrt för en Nexus 7a Kolla typ Inet, komplett, netonet osv. Där är de 500kr billigare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Du har ju iofs mobilnät på Ipaden, men det var väldigt dyrt för en Nexus 7a Kolla typ Inet, komplett, netonet osv. Där är de 500kr billigare!

Nexus 7 med 3G verkar just nu kosta ca 2790:- enligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520983

Permalänk
Medlem
Skrivet av HW/SW:

Nexus 7 med 3G verkar just nu kosta ca 2790:- enligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520983

Ska du ändå använda den med sim-kort i blir det billigare om du köper ihop med abonnemang, tex : http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/3Bredband/?keep=true finns säkert ännu billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allecc:

Ska du ändå använda den med sim-kort i blir det billigare om du köper ihop med abonnemang, tex : http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredband/3Bredband/?keep=true finns säkert ännu billigare.

Tack, men jag kommer troligen använda 3G ganska sällan och kör därför då med ett kontantkort eller troligen tethering via mobilen varvid jag inte behöver 3G funktionen alls.
Jag vill däremot ha GPS och jämförde bara priset mellan iPad Mini "4G" 32GB (den billigare Wi-Fi iPad modellen har ju inte GPS) med motsvarande Nexus 7 3G 32GB och fick då en skillnad på 2200:-.
Men eftersom jag egentligen inte behöver 3G utan bara GPS så är ju skillnaden för mina behov ännu större, idag ca 2700:-.
Så min retoriska fråga var, är iPad Mini så mycket bättre?
Eller jämför jag äpplen och päron?

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Jag har alltid gillat android, men ju mer och mer man ser sånt här så förstår man varför alla håller sig till Apple. Det är inte första gången Asus skiter ut skitprodukter. Kolla bara på Prime, releasen av Prime var bara pinsam och då menar jag inte lite. Hur många defekter fanns det inte på dessa?

Kolla nu på Nexus 7, mer än många upplever någon slags defekt, skärmen sticker ut, flimrande , mm.

Apple är inte så mycket bättre själva många som har problem med bleeding på sina ipads.

Permalänk
Medlem

Hej.

Haft min Nexus 7 i någon dag nu och har stött på ett problem. Mp3 uppspelningen skrapar/hackar när jag har headset in kopplat. Jag får skrap/hack när jag klickar runt i menyer (laddnings lägg). Utan headset rullar musiken problemfritt. Headsettet funkar i min Samsung galax telefon/i datorn så tror headsettet är helt. Nån som upplevt samma? (4.2)

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Hej.

Haft min Nexus 7 i någon dag nu och har stött på ett problem. Mp3 uppspelningen skrapar/hackar när jag har headset in kopplat. Jag får skrap/hack när jag klickar runt i menyer (laddnings lägg). Utan headset rullar musiken problemfritt. Headsettet funkar i min Samsung galax telefon/i datorn så tror headsettet är helt. Nån som upplevt samma? (4.2)

Hmm. Låter ju tyvärr som att hörlursuttaget är galet. Borde bara vara att få det fixat på garantin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HW/SW:

Men eftersom jag egentligen inte behöver 3G utan bara GPS så är ju skillnaden för mina behov ännu större, idag ca 2700:-.
Så min retoriska fråga var, är iPad Mini så mycket bättre?
Eller jämför jag äpplen och päron?

Jag har inte själv använt en Ipad Mini men jag har svårt att tro att den skulle vara bättre rent hårdvarumässigt(bortsett från kameran). Nexus har exempelvis bättre upplösning och pixeltäthet än Ipaden. Jag skulle ha väldigt väldigt svårt att motivera varför jag i teorin skulle lägga EXTRA pengar för att få en Ipad istället för en N7.