Ta-i-elementet-med-jämna-mellanrums-metoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Har byggt datorer utan ESD armband och det har gått utmärkt, senast i jul migrerade vi brorsans dator till ett nytt chassi och bytta lite delar helt utan problem, ville inte vänta hela julhelgen på att köpa ESD armband direkt då han glömt beställa.
Som vanligt så gick det smärtfritt, tog inte i elementet men nog rörde man vid chassina till och från under bygget (svårt att inte göra det) om det skulle ha haft en fin placebo. Skulel jag köpa en dator idag skulle jag slänga med ESD armabnd, men är det helg skulle jag knappast vänta.

Har pillat i datorn medan den var igång (i windows) och lekt utan problem, katten tittade också in och undrade vad jag gjorde och detta helt utan skador...
En påslagen dator + nyfiken katt = inga problem, det är inte illa ;D

I bland har man tur att de ej tar skada dir men i framtiden så kommer de paja för esd

Permalänk

Skit i esd om du vill få ihop datorn nu i helgen, det är ju dina grejer. Händer det något så får du ut det på garanti ändå. Se till och inte ta på komponenter så ska du se att det går bra.

Anledningen till att du ska ta på ett element innan är för att ladda ur din statiska elektricitet, ungefär som du ibland kan få en stöt av en bildörr bla. Vissa delar kan vara känsliga för statiska fält och då motverkar du detta genom att ladda ur dig innan.

Men som sagt, bara att köra på tycker jag när det gäller ens egna privata prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kng8te:

Verklar som det är ganksa oklart vad som gäller, alla skriver i princip olika.

Skulle de hjälpa med att montera med plast elelr gummihandskar på?

Hur märker man om att man gett komponeterna en stöt?

Plasthandskar är en riktigt dålig idé just för att de inte leder ström; elektrostatiska laddningar bildas extremt snabbt på isolatorer eftersom de inte kan ledas bort någonstans.

Ballonger är ju t.ex. ganska enkla att ladda upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kng8te:

Skulle de hjälpa med att montera med plast elelr gummihandskar på?

Nej absolut inte! I värsta fall så blir handsken statisk så att du skadar komponenterna lättare. I bästa fall gör det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag kan hålla med om att ett ESD armband för 30:- är värt det.
Sen kan jag intyga att "ta i elementet" -metoden funkar under normala omständigheter.
Jag har byggt ett par hundra PCs (jobbade med retail på 90-talet), och så här uppskattar jag risken:
Inga säkerhetsåtgärder, torrt väder när man bygger: Risk för skador 30%
Inga säkerhetsåtgärder, vått väder när man bygger: Risk för skador 5%
"Ta i elementet": Risk för skador <1%
ESD-utrustning: Risk för skador <0.1%

Det skapas inte några blixtar eller miniurladdningar om man har en potentialskillnad på några volt. I alla fall inga som märks eller gör skador. Det är när man låter det byggas upp större potentialskillnad som man får problem; Detta inträffar främst under varma torra dammiga dagar; Gummisulor mot gummimatta och liknande hjälper så klart inte till (statisk elektricitet).

Varför inte ta fram ett paket köttfärs istället för elementet? Lika "effektivt", så slipper du ju springa fram och tillbaka till ditt element också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Plasthandskar är en riktigt dålig idé just för att de inte leder ström; elektrostatiska laddningar bildas extremt snabbt på isolatorer eftersom de inte kan ledas bort någonstans.

Ballonger är ju t.ex. ganska enkla att ladda upp.

Hmm okey. Men ingen har svarat på min fråga om hur man märker att datorn fått sig en ''stöt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kng8te:

Hmm okey. Men ingen har svarat på min fråga om hur man märker att datorn fått sig en ''stöt''

Det gör man inte.
ESD kan orsaka allt mellan "konstiga småfel" och totalhaveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför inte ta fram ett paket köttfärs istället för elementet? Lika "effektivt", så slipper du ju springa fram och tillbaka till ditt element också.

Köttfärs är inte någon elektrisk ledare. Om du har någon uppladdning på dig och du tar i en elektisk ledare så leds alltså elektricitet bort från dig (laddningarna repellerar varandra så de vill hellre iväg till den elektriska ledaren). Detta funkar extra bra om den elektriska ledaren är jordad, eller har väldigt hög kapacitans. Element brukar vara bra för att de sitter ofta fast med rör (vattenburen värme) och rörsystemet har väldigt hög kapacitans.

Om din metod med köttfärs hade funkat, så hade man lika gärna kunnat tillverka åskledare av köttfärs eller trä eller nåt som inte leder ström. En åskledare skall kunna absorbera och leda iväg elektrisk laddning så den är tillverkad av metall och är jordad. Om du vill slippa vara elektriskt uppladdad (spelar oftast ingen roll utom när man tar i en CPU eller RAM) så tar du i en metallisk ledare innan, helst ett elementet efter som det i praktiken är jordat.
Eller så kan man köpa ett ESD-armband som funkar ännu bättre (rekommenderas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kng8te:

Inte så att jag vill snåla och så, men jag bor väldigt långt ifrån en elektronik affär, och jag orkar inte vänta på beställning över helgen.

Så, om jag duschar, sitter i shorts och är barfota med en t-shirt på mig och tar i elementet(Där det inte är målat) så ska det gå smärtfritt?

Finns det något annat smidigt jag kan ta i istället? Och skulle de funka att montera allt med gummihandskar??

Undrar jag också, vore ju fiffigt om man bara kunde ta på sig ett par handskar, som gummihandskar
eller engångshandskar. De leder väl inte ström så det gör väl inget?
Är det någon SweClockare som använt sig av den metoden? Funkar det bra isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Köttfärs är inte någon elektrisk ledare. Om du har någon uppladdning på dig och du tar i en elektisk ledare så leds alltså elektricitet bort från dig (laddningarna repellerar varandra så de vill hellre iväg till den elektriska ledaren). Detta funkar extra bra om den elektriska ledaren är jordad, eller har väldigt hög kapacitans. Element brukar vara bra för att de sitter ofta fast med rör (vattenburen värme) och rörsystemet har väldigt hög kapacitans.

Om din metod med köttfärs hade funkat, så hade man lika gärna kunnat tillverka åskledare av köttfärs eller trä eller nåt som inte leder ström. En åskledare skall kunna absorbera och leda iväg elektrisk laddning så den är tillverkad av metall och är jordad. Om du vill slippa vara elektriskt uppladdad (spelar oftast ingen roll utom när man tar i en CPU eller RAM) så tar du i en metallisk ledare innan, helst ett elementet efter som det i praktiken är jordat.

Vilka delar har störst risk att få sig en stöt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Undrar jag också, vore ju fiffigt om man bara kunde ta på sig ett par handskar, som gummihandskar

detta är en väldit dålig ide som dagbro förklarade högre upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jag har inte testat men det borde inte vara bra med gummihandskar. Du själv kan bli uppladdad eftersom kött inte leder elektrisk ström (bra). På samma sätt så är det ännu mer troligt att en riktig isolator som gummi kan bli uppladdad. Faktum är att man ofta använder just gummi för att skapa statisk elektricetet; Jämför med när håret reser sig när man kammar sig med en plastkam en torr sommardag, eller att man kan få en ballong att fastna i taket genom att gnugga den mot taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kng8te:

Vilka delar har störst risk att få sig en stöt?

* CPUn är klart känsligast för överspänning. Alla processorer är känsliga, och CPUn är ju rätt oskyddad när man monterar den.
I princip är GPUn i ett grafikkort lika känsligt men det brukar ju sitta skyddat under sin kåpa. Man bör dock vara lite försiktig om man får för sig att byta grafikkortskylare eller så.

* RAM är den andra komponenten som är känslig för överspänning. Eftersom RAM inte innehåller någon logik utan bara är "dum lagring" så är den inte riktigt lika känslig men det är samma typ av halvledarmaterial som i en processor.

* Jag har hört om moderkort som blivit skadade men det är mindre vanligt. Normalt så tar moderkort ingen skada så länge man greppar dem längs kanten, alltså inte rör direkt på komponenterna / kontaktytorna på kortet.

* I övrigt så kan fettet / flottet på fingrarna ställa till det om tar på kontaktblecket på ett RAM-minne eller grafikkort. Och det hjälper inte att tvätta händerna; Man har alltid lite fett i huden. Så ta inte på kontaktblecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har inte testat men det borde inte vara bra med gummihandskar. Du själv kan bli uppladdad eftersom kött inte leder elektrisk ström (bra). På samma sätt så är det ännu mer troligt att en riktig isolator som gummi kan bli uppladdad. Faktum är att man ofta använder just gummi för att skapa statisk elektricetet; Jämför med när håret reser sig när man kammar sig med en plastkam en torr sommardag, eller att man kan få en ballong att fastna i taket genom att gnugga den mot taket.

Kan man laga sitt eget fiffiga armband eller liknade av saker man har hemma eller i garaget?

Ta mig inte för någon snålis, jag vill bara komma igång med mitt spelande snarast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

detta är en väldit dålig ide som dagbro förklarade högre upp

Skrivet av Oldskool:

Hur är det med plasthandskar? Eller de kanske inte heller funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Att ta i en elektrisk ledare, även om den är jordad, hjälper inget alls om någon komponent skulle ha en annan laddning. Det enda du "laddar ur dig mot" är just den punkten, t.ex. marken. Ditt chassi etc. har inte nödvändigtvis just den potentialen.

Skrivet av Kng8te:

Kan man laga sitt eget fiffiga armband eller liknade av saker man har hemma eller i garaget?

Ta mig inte för någon snålis, jag vill bara komma igång med mitt spelande snarast!

Om du absolut måste bygga nu är något som ger dig konstant elektrisk kontakt med chassit bättre än inget alls. Så t.ex. ståltråd runt handleden kopplat till ren plåt i chassit som kanske en skruv skulle hjälpa något då. Tänk på att absolut aldrig vara nära eluttag när du är så oförsiktig att använda ståltråd dock, ståltråd från din arm kan bli en utmärkt jordledare om något går fel.

Permalänk
Medlem

Har byggt ca 20-30 datorer, aldrig använt ESD armband eller liknande, och inte varit med och några problem. Håller dock kontakt med chassit med jämna mellanrum/hela tiden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Men sluta skrämma upp TS! Det är få saker som är så överdrivna som ESD-skador. Jag har aldrig i hela mitt liv använt armband och inte heller någon i min bekantskapskrets, och jag har inte hört om ett enda haveri. Se till att du har jordat dig själv en gång innan du börjar sätt dig ner och bygg. Komponenterna kan du anta har potential 0 ut från lådan, sålänge du inte blåser ballongfigurer under tiden är det lugnt.

Att bygga datorn är det absolut roligaste man kan göra, låt inte nått säkerhetsbälte förstöra det roliga.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PJBu:

Men sluta skrämma upp TS! Det är få saker som är så överdrivna som ESD-skador. Jag har aldrig i hela mitt liv använt armband och inte heller någon i min bekantskapskrets, och jag har inte hört om ett enda haveri. Se till att du har jordat dig själv en gång innan du börjar sätt dig ner och bygg. Komponenterna kan du anta har potential 0 ut från lådan, sålänge du inte blåser ballongfigurer under tiden är det lugnt.

Att bygga datorn är det absolut roligaste man kan göra, låt inte nått säkerhetsbälte förstöra det roliga.

Tusen tack! Ja alla min polare jag frågat säger samma sak!

Men är bara nyfiken på att OM man nu hade den extremt stora oturen att det skulle hända, märker man det då? Alltså känner eller hör?

Permalänk
Medlem

För övrigt, är det NÅGON här inne som har varit med om att datorn har fått stryk av ESD ?

Verkar inte så för att dom som använt ESD band vet inte eftersom dom haft just armbandet.
Och dom som inte använt det har inte haft några problem ? Så det låter ju att det är en Minimal risk att det händer.

Permalänk
Medlem

Läste att man kunde sätta i agget först och sätta i kontakten, så att chassit va jordat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kng8te:

Läste att man kunde sätta i agget först och sätta i kontakten, så att chassit va jordat.

Låter inte som en allt för dum ide'. Men vänta helst med att slå på switchen på agget innan du byggt klart och alla kablar sitter där de ska.

Angående om du hör eller känner en farlig stöt kan jag inte svara på men man ska ha riktig jäkla otur om en okännbar stöt grillar en komponent. Så ja, om det händer (vilket det inte kommer göra) kommer du förmodligen känna/höra det.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Fast "Ta-i-elementet-med-jämna-mellanrums-metoden" är egentligen en myt då du inte vill ha samma potensialskillnad som elementet utan som dina komponenter

Potentialskillnaden mellan chassit/komponenterna och elementet är å andra sidan inte så stort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

Det förekommer en del felaktigheter i den här tråden. Så jag tänkte räta ut några frågetecken.
Jobbar själv dagligen med elektronik professionellt, med komplett ESD-utrustning.

Fört och främst: Ta-i-elementet -myten är som nämnts felaktig. Man vill ha samma potential som datorchassit, och alla komponenterna skall även ha samma potential som datorchassit.

Elektrostatiska zoner
Elektrostatiska laddningar varierar från rum till rum. I synnerhet vid kalla och torra dagar där luftfuktigheten är mycket låg.
När man träder in i ett rum, så kommer kroppen långsamt att anpassa sig till den aktuella elektrostatiska nivån. Det är helt osynligt, och helt okännbart.
Om man nu berör något som kan leda spänning i det nya rummet innan kroppen har hunnit anpassa sig till den nya elektrostatiska nivån, sker en så kallad blixt-urladdning. Många gånger märks inte blixt-urladdningen. Det känns oftast inte.
Skulle man känna av en stöt, t.ex när man kliver ur bilen, är det ett tecken på att ens elektrostatiska laddning nått såna extrema nivåer, att ingen elektronik på den här planeten kan överleva det.

Blixt-urladdningen är den farligaste av dem alla.
Många billiga ESD-armband innehåller inget motstånd, då tanken är att man ansluter dessa till en gemensam knytpunkt med motstånd.
Bra ESD-armband har inbyggt motstånd, och kan anslutas till t.ex datorchassit via krokodilklämma.
Varför motstånd är nödvändigt, är för att undvika blixturladdning.
Blixturladdningen är den allra farligaste typen av urladdning för elektronik, och är extremt "destruktiv".

ESD-skadorna
Hur märks det om ens elektronik blivit ESD-skadad eller inte?
ESD-skador är inte "digitala", där hårdvaran antigen fungerar, eller inte fungerar.
ESD-skadad elektronik kan fungera prima ett tag, för att efter en tid bete sig instabilt, orsaka problem och är mycket svår att felsöka då felen uppstår sporadiskt.
Det är det som gör ESD-skador så farliga, då dem är så svåra att detektera och spåra.
En ESD-skadad komponent i en dator kan fungera felfritt i flera veckor, för att sedan helt spontant spåra ur fullständigt, och sedan börja fungera igen.
Har man "tur" med ESD-skadad elektronik, så uppstår felen direkt, och man kan i tidigt skede byta ut komponenten i fråga.

Utrustningen
En komplett monterings-utrustning för datorer enligt ESD-föreskrifterna ser ut enligt följande:

• Knytpunkts-central. Denna knytpunkt innehåller motstånd kopplat till alla anslutningsterminaler. Oftast flera megaohm för att skydda mot blixt-urladdning. Det är till denna terminal man ansluter all annan ESD-utrustning. Oftast via en enkel knapp-anslutning.

• ESD-matta på skrivbordet. Kan vara bra om bordet i sig inte har en dedikerad ESD-yta. Här placeras all elektronik man skall jobba med, och bör ej lämna "zonen" under byggnationen. Ansluts till knytpunkten.

• Större ESD-matta på golvet under stolen. Bra i de fall golvet i sig inte har en speciell ESD-anpassad yta. Ansluts till knytpunkten.

• ESD-armband Med snabbkoppling så man slipper ta av och på armbandet hela tiden. Måste anslutas innan man berör någon elektronik i den aktuella zonen. Fördel om man väntar ett par sekunder från det att man anslutit sig, tills det man berör elektroniken. Ansluts till knytpunkten.

• ESD-anpassad lödkolv. Många lödkolvar idag kommer med en liten banan-kontakt med ESD-symbolen. Ansluts till knytpunkten.

• ESD-anpassade arbetsskor. Vanliga skor isolerar kroppen från ESD-mattan, så rätt sorts skor som leder spänning är bra att ha. Skorna leder spänningen, men långsamt. Skorna agerar även motstånd.

Utöver detta bör verktygen man använder aldrig lämna ESD-zonen under arbetets gång. Inte för att verktygen i sig har någon risk att bära några större laddningar.
Det är för att undvika att arbetaren kopplar bort sig för att springa efter verktyg hela tiden. Det är där den största risken ligger.

Hobbyisten
Nu är det ju inte meningen att varje hobbyist ute i stugorna skall vidtaga dessa åtgärder.
Det räcker långt med ett ESD-armband som har inbyggt motstånd och en krokodil-klämma.
En gnutta "förnuft" hjälper långt.

Några åtgärder för att minimera ESD-skador:

• Undvik att sprida ut datordelarna för mycket, ha allt i samma rum.

• Undvik att röra er runt i olika rum under byggnationen. Kom ihåg: Varje rum har sin egna elektrostatiska nivå, och bör undvikas.

• Anslut ESD-armbandet till en naken metalldel i datorchassit. Hamr man inget ESD-armband, kan man undvika upp/urladdninge genom att beröra datorchassit med jämna mellanrum. På så sätt hålls ens elektrostatiska laddning på samma nivå som datorn ifråga.

• Packa upp allting innan själva byggnationen börjar. Frigolit, plast, kartonger med mera är dem största bovarna i elektrostatiska laddningar. Men behåll ESD-förpackningen (Den silvriga påsen) till allra sist och öppnas enbart när man skall installera produkten ifråga.

• Ha allting inom armarnas räckvidd. På så sätt slipper man kuta runt och förändra den elektrostatiska laddningen.

• Hantera kretskort med att hålla dem i kanterna. Undvik att beröra komponenter, kontaktytor och ledningar.

• Använd ett naket stadigt bord och inga tyger som underlägg. Använd INTE sängen som arbetsyta.

• Undvik att stå på en matta. Stå helst på ett bart golv. Heltäckande mattor är en hädelse enligt ESD-bibeln.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Man kan väl koppla en grenkontakt i väggen och sedan hålla i chassi med ena handen och hålla in båda "piggarna" på kontakten med andra!?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Fört och främst: Ta-i-elementet -myten är som nämnts felaktig. Man vill ha samma potential som datorchassit, och alla komponenterna skall även ha samma potential som datorchassit.

Man vill allstå ha samma potential som komponenterna, så att det inte blir någon blixturladdning när man tar i dem. Att ta i datorchassit, eller att ta i elementet, är två vettiga sätt att få ungefär samma potential som komponenterna. Om jag är ansluten med ett ESD-armband till chassit, och jag öppnar nyinköpta CPUboxen och tar fram CPUn, så skulle det kunna bli en blixturladdning, om chassit var uppladdat från början.

Varför får man inte det problemet ? Metallklumpar som chassin är normalt neutrala, om de inte befinner sig i ett elektriskt fält. Samma sak gäller elementet. Så både din och min metod fungerar. Att ha riktig ESD-utrustning är såklart det proffsigaste och säkraste och det man kan rekommendera, men "ta i elementet" hjälper faktiskt till. Eller hur ?

I övrigt en bra post

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Anslut ESD-armbandet till en naken metalldel i datorchassit. Hamr man inget ESD-armband, kan man undvika upp/urladdninge genom att beröra datorchassit med jämna mellanrum. På så sätt hålls ens elektrostatiska laddning på samma nivå som datorn ifråga.

En liten fråga angående detta, finns det någon garanti att de redan monterade komponenterna har samma potential som chassit? Använder moderkortet och andra komponenter chassit som en referenspotential och då via en stor resistans jämnar ut potentialen mellan komponenterna och chassit?

Om så är fallet borde det vara helt säkert om man är ansluten till chassit med ESD-armband eller liknande utan motstånd om man håller i den nya komponenten i ESD-påsen först och låter påsen jämna ut potentialen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DevilsDad:

En liten fråga angående detta, finns det någon garanti att de redan monterade komponenterna har samma potential som chassit? Använder moderkortet och andra komponenter chassit som en referenspotential och då via en stor resistans jämnar ut potentialen mellan komponenterna och chassit?

Om så är fallet borde det vara helt säkert om man är ansluten till chassit med ESD-armband eller liknande utan motstånd om man håller i den nya komponenten i ESD-påsen först och låter påsen jämna ut potentialen.

Det är därför man låter bli att packa upp hårdvaran från sin antistat-påse ända tills man skall installera hårdvaran ifråga.
Innan man packar upp hårdvaran ur antistat-påsarna, så placeras dem på en antistat-matta på arbetsbordet och får ligga där till man behöver den.

En "hobbyist" har inte alltid tillgång till en antistat-matta, men som jag skrev ovan: Sunt förnuft och följa några enkla råd så kommer man långt.
Har man sin hårdvara placerad på arbetsbordet bredvid datorn man arbetar med och har fått ligga där ett tag, i sin antistat-påsar, så är man väl på den lugna sidan.

Ju närmare delarna ligger inom datorchassit, desto mindre är potential-skillnaden. Avståndet spelar en stor roll då det handlar om zoner som kan variera från rum till rum och inte från centimeter till centimeter. (Förutsatt att småbarnen inte haft frigolit-krig med katterna i rummet nyligen)

Motstånd har man i ESD-utrustning för att undvika blixt-urladdningar. En hobbyist, men sunt förnuft 2.1, kan fixa det även utan nämnda motstånd. Se bara till att alla "urladdningar" sker på icke känsliga delar, såsom datorchassit.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Johan1980:

Skit i esd om du vill få ihop datorn nu i helgen, det är ju dina grejer. Händer det något så får du ut det på garanti ändå. Se till och inte ta på komponenter så ska du se att det går bra.

Anledningen till att du ska ta på ett element innan är för att ladda ur din statiska elektricitet, ungefär som du ibland kan få en stöt av en bildörr bla. Vissa delar kan vara känsliga för statiska fält och då motverkar du detta genom att ladda ur dig innan.

Men som sagt, bara att köra på tycker jag när det gäller ens egna privata prylar.

Fast som man skrivit tidigare ska man ha samma laddning som det man jobbar med, i detta fall chassit.
Det har man inte om man tar i ett element en gång.

Sen är det ju självklart upp till ts att välja om han vill ha ett armband eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fast som man skrivit tidigare ska man ha samma laddning som det man jobbar med, i detta fall chassit.
Det har man inte om man tar i ett element en gång.

Sen är det ju självklart upp till ts att välja om han vill ha ett armband eller inte.

När jag ändå inte fick tillgång till delarna förens imorgon och ändå kör förbi Kjell och CO efter skolan så kan jag lika gärna åka in och köpa de 30krs bandet

För att vara på den säkra sidan.

Har en liten snabb Off topic fråga, jag har 8 gb ram och jag skall in och byta så jag får 16 gb, vad är bäst ? 8x2 gb eller 4x4 gb ? Vi säger om jag tar 4x4 har den någon påverkan på min dualspeed elelr vad det nu heter?