Intels framtida "Broadwell"-processorer kan vara fastlödda på moderkortet

Permalänk

"ett långvarigt engagemang för utbytbara processorer från Intel, som enligt produktplaner ska behålla det i sortimentet åtminstone fram till 2016" ... hahaha ny definition på "långvarigt"...

Nå, eftersom de ändå byter sockel varje processorgeneration så man ändå måste byta moderkort varje uppgradering, och proppar sällan går sönder, så spelar det väl inte så stor roll.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Det har hänt mer än en gång att moderkortet dött och att man plockat ur processorn och skiftat moderkort.. för att det skall vara intressant få man allt spara mer än några hundringar på detta

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Inte alla, ex propparna i Intels NUC:ar är FCBGA1023.

Jo är klart det finns. Men en BGA är alltid tänkt att lödas. Sällan man ser den i sockel. En LGA går både att löda eller sockla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det är inte så lätt att få tag på BGA versionerna idag, men det är nog som du säger att det blir lättare om det finns en marknad även bland privatpersoner. Den är ju stort sätt icke befintlig idag.

Varför BGA? Löda LGA direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fenix:

Det har hänt mer än en gång att moderkortet dött och att man plockat ur processorn och skiftat moderkort.. för att det skall vara intressant få man allt spara mer än några hundringar på detta

Vad gör du i så fall med dina datorer? Har haft dator sedan 1981, har idag 7 fungerande laptops i hemmet (+2 laptops och ett gäng stationära på jobbet), flera används dagligen. Under denna tid har ett par hårddiskar kraschat + en laptop dog direkt när den fick mineralvatten över sig (antagligen saltet). Ingen av de andra systemen har pajat innan de blivit skrotade.

Inser att jag inte har en tillräckligt stor testpopulation för att man kan dra några större växlar på det hela, men om det var ett stort problem borde i alla fall något system pajat (utöver det som var självförvållat) tycker man. Och av alla dessa har jag uppgraderat processorn en gång (från Pentium 133Mhz till AMD K6 233MHz), när CPUn behöver uppdatering så är det så mycket annat som behöver uppgraderas så det är knappast någon idé att behålla något, framförallt idag när CPU-utvecklingen inte alls är lika snabb som den var under 90-talet.

Idag kör jag i.o.f.s. inte något överklockat, men körde tidigare bl.a. min 486 DX2-66 på 80MHz och favoriten Celeron 300A på 450MHz. Den senare körde på sin 50% överklocking under nästan 2 år innan den blev utbytt och det var med standardkylaren

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om AMD är smarta nu så kontrar de det här. Företagsdatorer och OEM "surfdatorer" byter väl sällan processorer antar jag, men här känns det som att intel går väl långt i jakten på kronor och ören.

Well ett moderkort med Intel SandyBridge-baserad Celeron dual-core går på 700:- inkl moms. I sådana burkar är det bara att byta brädan så det är inget att gnälla om så länge det gäller specialsortiment och budget/OEM. Burkar där det ger något att erbjuda ett större spann i prestanda på samma moderkort/burk så är det givetvis inte särskilt intressant då det ökar kostnaden/hanteringen och gör det svårare att sätta ihop burkarna på beställning inom samma tid. Är det bra grejer är det ingen direkt nackdel. OEM-maskiner kommer aldrig uppdateras i något riktigt avseende, de skrivs av (efter 3 år är de inte värda något längre) och skrotas. Hemmabyggare kan byta bräda och behålla chassi, nätagg, minnen (om det inte handlar om en övergång t ex DDR4 om några år), lagring och tillbehör. Bland det viktigaste för de som lirar är ändå grafikkortet.

Fast det är ingen som gråter över att de flesta bärbara gått över till BGA heller. Visst blir det sämre andramarknadsvärde på allt som inte går att uppgradera, men den marknaden missköts ändå återvinningsföretagen är helt galna i prissättningen och hanteringen så det är ingen som helst vits där. Så länge det finns DIMM/SO-DIMM så nöjer sig de flesta med att man kan beställa värre processor direkt när man beställer burken. Även många av de som bygger själv eller småleverantörer.

Permalänk

AMD kunde inte fått bättre nyheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har ett moderkort som lever trotts att jag brände 5V-linan två gånger inkl gjorde ATX-kontakten helt oanvändbar då den smälte helt och var tvungen att löda dit en ersättare. Det kortet har jag också bytt kondingar på. Fick också lov att byta 5V-kablar på nätagget och ATX-kontakt, efter det levde ATX-agget flera år till senast i en överklockad AMD S939-burk där det till slut small pga överbelastad 12V lina, den höll dock rätt länge trotts att jag hade trimmat upp linan med trimpotten.

Har också bytt kondingar i min Samsung 223BW pga debacklet med de Taiwanesiska kondensatorerna. Det är inte mycket man behöver göra sig av med trotts misshandel. Visst lever grejer länge, men även grejer som gått helt stock kan drabbas efter några år annat kan leva i tiotals år. Hade de valt bättre komponenter för t ex strömförsörjning hade grejerna kunnat klara sig ännu längre. Det är mycket som slängs pga dåliga kondensatorer. Grejer tål väldigt mycket mer än många förväntar sig också. Det mest kan repareras även när vi behöver byta BGA-komponenter eller annat ytmonterat. Frågan är bara om det finns någon ekonomisk vinst i det då det kostar någon tusenlapp i arbetsinsats i västvärlden. De reparerar inte ens nya grejer utan folk blir tvingade att köpa nytt eller får nytillverkat i utbyte om de har rätt till det. Entusiaster med kära grejer och specialhårdvara kommer vi alltid kunna reparera om vi väljer det, så på så sätt är vi inte mer illa ute. Komponenter brukar finnas hos återförsäljare osv. Montera och montera ur moderkort bör inte döda dem. Det är relativt svårt att misshandla de viktigaste komponenterna till döds.

Vad det gäller andra saker som hårddiskar och laptops så kastas de ofta när diskar rasar, blir korrupta eller batteriet givit sitt sista. I övrigt fullt fungerande. Eller så är de oroliga för att de spillt t ex läsk, som kanske inte alls har rört moderkortet. I sådant fall hade det kanske varit lämpligt om man kunde få ersättningstangentbord för 200kr, men det får du knappast tag i så enkelt. Idag är det inga problem att få Windows 7-laptops med 4GB+ ram. Användare och tillverkarna gör inte sitt yttersta för att grejerna ska kunna leva. Och vem köper t ex en begagnad bärbar för 3000kr om de inte ens bytta till ett nytt originalbatteri? Du kan ju garanterat säga att den inte kommer gå att driva utan strömadaptern. Det hjälper här inte om batteriet är löstagbart/utbytbart. Priset från tillverkaren kommer ändå vara för högt för att motivera det hela. Och ett ersättningsmoderkort kommer inte heller vara mindre meningslöst än ett med integrerad processor så länge tillverkarna kan ta ut överpriser för de. Det enda som ger vettiga priser här är att företagen skärper sig och har en strategi. Inte att fler saker hamnar på tippar i fattiga länder.

Permalänk
Medlem

Fastlödda processorer kommer man ihåg från gymnasiet. Fanns gott om gamla 486 datorer som hade fastlödd cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad gör du i så fall med dina datorer? Har haft dator sedan 1981, har idag 7 fungerande laptops i hemmet (+2 laptops och ett gäng stationära på jobbet), flera används dagligen. Under denna tid har ett par hårddiskar kraschat + en laptop dog direkt när den fick mineralvatten över sig (antagligen saltet). Ingen av de andra systemen har pajat innan de blivit skrotade.

Och vad vill du komma fram till med detta? Skryta om hur duktig du är eller vad?

troll...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Snusfri

Åh nej, Intel kommer att ha fastlödda cpu'er i budget-segmentet och oem-datorer..

Buhu.

gif
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

AMD kunde inte fått bättre nyheter!

AMD har ju en bra koll på budgetmarknaden, det är i de flesta fall budgetmarknaden man vänder sig ifall man ska bygga HTPC. Ifall jag skulle bygga en HTPC så vill jag inte ha en "färdig" lösning utan möjlighet att byta ut komponenterna, det sänker värdet på det hela. Intel, you loose.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd

hade hellre haft ett moderkort med inbyggd processor grafikkort och operativs system med en extra cpu plats för en bättre cpu

känns säkrare och smidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fastlödda processorer kommer man ihåg från gymnasiet. Fanns gott om gamla 486 datorer som hade fastlödd cpu.
http://www.vintagecomputer.net/itemsavailable/MB_486-EVA_33mh...

Fast det där ser ut som en icke fastlödd cpu i sockel utan ZIF bara.

De fastlödda brukade väl ha benen på sidorna ? Så är det iaf på 486an jag har ståendes här..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det har varit exakt likadant med nvidia som säljer processorer til grafikkortstillverkare, vilka sen säljer olika modeller. Nu kommer dessa att kunna anpassa moderkorten likadant som grafikkortstillverkare. Tänk på OC modeller? low power->passiva? Moderkortstilverkare kommer att älska det här och varför skulle det inte tjäna nånting? Nu finns det olika möjligheter med olika grafikkretsar och på samma sätt kommer det att finnas mer möjlihgeter att välja processortyp.
sen alla extra förpackningar brukanvisningar och annat pappersarbete som man kanske slipper, det finns en uppsjö med positiva saker som kommer att komma fram.

Du kan redan nu köpa atomprocessorer på detta vis? skulle det stå istället i artikkeln att fler processorer kommer att lödas fast som atom så skulle kanske folk sluta tro att detta är en stor förändring som kommer att sluta dåligt.

Men så har det alltid varit vad gäller grafikkorten så vi har aldrig sett vad det skulle påverka. Jag skulle faktiskt vara positiv till att grafikkortsdelar såldes separat om det gick att byta relativt enkelt. Tänk dig att uppgradera ram och GPU separat. Du kanske inte hittar det grafikkortet som du skulle vilja ha. Eller kanske hittar du ett begagnat trasigt grafikkort med en vassare GPU till ett riktigt bra pris.

Atom tillhör bärbara datorer där allt ska vara så kompakt som möjligt, så det har jag full förståelse för. Inget jag heller vill rackla på med. Men å andra sidan så har jag haft en atom och den sålde jag nästan direkt också.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

AMD har ju en bra koll på budgetmarknaden, det är i de flesta fall budgetmarknaden man vänder sig ifall man ska bygga HTPC. Ifall jag skulle bygga en HTPC så vill jag inte ha en "färdig" lösning utan möjlighet att byta ut komponenterna, det sänker värdet på det hela. Intel, you loose.

Jag tror inte Intel fäller några tårar om de tappar i HTPC segmentet, och jag tror inte heller att de gör det pga fastlödd CPU.
Budgetsegmentet består främst av märkesdatorer till företag. Dessa kommer oftast med generösa garantivillkor och de som köper dem vet knappt vad en cpu är, än mindre hur eller att de gick att byta en gång i tiden. AMD kommer att tvingas göra likadant för att förbli konkurrenskraftiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Fast det där ser ut som en icke fastlödd cpu i sockel utan ZIF bara.

De fastlödda brukade väl ha benen på sidorna ? Så är det iaf på 486an jag har ståendes här..

Det fanns den typen av sockel också, men den var ovanlig. Det ser också ut att vara den vanliga stand-off för en direkt lödad processor av PGA (Pin Grid Array) typ. Hade den haft en vanlig SIL/DIL sockel under sig, borde den varit högre.

Man kan se konturen av en ZIF sockel i den vita konturen runt (Silk Screen). Antagligen fanns moderkortet med både processorn lödad direkt, eller med sockel.

Den kapseltypen du tänker på är en QFP (Quad FlatPack) med gullwings som ben runt om. 486DX2 och DX4 fanns både som 168 pinnars PGA och som 208 pinnars QFP (och en massa varianter)

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Det fanns den typen av sockel också, men den var ovanlig. Det ser också ut att vara den vanliga stand-off för en direkt lödad processor av PGA (Pin Grid Array) typ. Hade den haft en vanlig SIL/DIL sockel under sig, borde den varit högre.

Man kan se konturen av en ZIF sockel i den vita konturen runt (Silk Screen). Antagligen fanns moderkortet med både processorn lödad direkt, eller med sockel.

Den kapseltypen du tänker på är en QFP (Quad FlatPack) med gullwings som ben runt om. 486DX2 och DX4 fanns både som 168 pinnars PGA och som 208 pinnars QFP.

Jag du har säkert rätt, har bara inte sett en som PGA fastlödd, vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite svårt att se på bilden, så jag skulle ju inte satsa pengar på att jag ser rätt. Jag har dock sett några lödade. Men, som du skriver, väldigt sällsynt. Lite egendomligt att SRAM längst upp till höger sitter i socklar om inte processorn gör det.

Kanske något sätt att sänka kostnaden genom att bli av med ZIF sockeln. Historien går igen, samma sätt som Intel nu vill göra.

Lite märkligt att så få, just här på sweclockers, uppskattar möjligheten med optimering/prestandahöjning som borde vara möjlig med lödad processor och lödade minnen. Well well.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fenix:

Och vad vill du komma fram till med detta? Skryta om hur duktig du är eller vad?

troll...

Nej, ställer mig bara frågande till hur stor problem det egentligen är att moderkort faktiskt går sönder under den livslängd datorn i övrigt har. Kan även använda jobbet som "referens", där finns ju 1000-tals datorer och utvecklingskort, det är extremt ovanligt att en dator går sönder utöver HD-krasch (som även det är relativt ovanligt). Undantaget var under ett år då väldigt många laptops hade en nVidia GPU som hade någon form av designproblem (fanns rapporter från väldigt många håll, men nVidia erkände aldrig något problem), då krävdes ett nytt moderkort varje gång då GPUn är fastlödd.

Om detta leder till att moderkort + CPU blir någon/några 100-lappar billigare så är det ju en fördel för oss konsumenter (i genomsnitt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Precis, särskilt med tanke på hur otroligt billiga datordelar faktiskt är i nuläget.

Ser ingen anledning till att krångla, bättre o köpa färdigt kort med lämplig cpu från början.

Förr höll folk liv i sina gamla härken på ett helt annat vis när en lågbudgetdator kostade 10 000 i början på 1990 talet, parallellt med 486or rullade c64, Amiga, Atari osv osv med ett enormt stort prestandaspann. Då kan man förstå behovet eller viljan av att kunna byta delar.

Sen så är de som faktiskt byter processor under datorns livslängd en försvinnande liten % av marknaden, det lönar sig helt enkelt inte för de flesta.

Visst, jag gjorde det på min maskin, från Duron 700@933 på mitt Abit kt7a till t-bird 1400@1600, prestandaboost javisst, men jag satt kvar med ett moderkort som inte orkade ge cpun full potential pga strömförsörjning och SDRAM ist för DDR som var det som gällde...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av THB:

Åh nej, Intel kommer att ha fastlödda cpu'er i budget-segmentet och oem-datorer..

http://i.minus.com/iX01komnaT8wE.gif

Du kanske noterade att Intel bara garanterar 3 år till, även när det gäller prestandasegmentet. Vad som händer efter det vet ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Varför BGA? Löda LGA direkt.

Jo för att en LGA fog (som har mycket mindre volym lödtenn än en BGA fog) har mycket sämre värmetålighet. Då CPU'n är en av de varmaste komponenterna i ett bygge, antagligen den varmaste i ett budgetbygge som vi snackar om här, så behövs all den värmetåligheten som kan framskaffas. Speciellt när vi talar om CPU'er som har aggressiva idle states med följden att temperaturen går mycket upp och ned under produktens livstid.

Annar hamnar man här:
nVidia 8600M soldier joint
Xbox 360 RROD

Snapphanedialeketen genomsyrar Lödad kontra Lödd

Permalänk
Medlem

Hmm. Intressant. Själv har jag bara använt LGA på mindre komponenter och som varmast på PA steg. Dock är ju, som du säger, en CPU eller GPU ett helt annat djur.

Trodde de mesta problemen med större LGA hade att göra med warpage och co-planarity. Där ser man.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

Ännu ett steg i ett konsumtionssämhälle. Skit .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tobbe Nukem:

Naturlig utveckling.

Skämtar du med oss?

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nya rön bekräftar tidigare rykten om att stora delar av Intels framtida utbud processorer kommer lödas fast direkt på moderkortet. Det ser ut att handla om främst budgetmodellerna.

Läs artikeln

Jag ser två områden där detta kan vara en win-win:
* Företagsdatorer; Ett företag som köper 1000-tals datorer kommer att spara pengar, supporten blir billigare (enklare)
* HTPC och andra "småbyggen": Hur ofta byter man CPU i sin HTPC/NAS/etc jämfört med hur ofta man byter ut "hela innandömet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Hmm. Intressant. Själv har jag bara använt LGA på mindre komponenter och som varmast på PA steg. Dock är ju, som du säger, en CPU eller GPU ett helt annat djur.

Trodde de mesta problemen med större LGA hade att göra med warpage och co-planarity. Där ser man.

Ja det var en artikel som publicerades av SMTA för några år sedan. LGA bygger ju mycket mindre på höjden, och är därmed också mer drabbad av coplanarity och warpage hos komponenter eller PCB (den större mängden lödtenn på BGA blir ju en buffert som kan ta upp ojämnheter).

Permalänk
Medlem

Inget konstigt med detta, blir bra för masstillverkade kontors- och mediamarktdatorer, ungefär som laptopar är idag.

Och flådigare modeller av CPU och annat kommer som vanligt att kunna plockas ihop komponent för komponent för oss som bryr sig i någon mån.

Himlen kommer inte att ramla ner, tat lunght gott folk.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Haha panik och panik. Men oftast så tar man först ett litet steg och sedan fortsätter man och tar nästa steg. Säger man inte ifrån från början så blir det värre eller?.

Detta, men folk förstår tyvärr inte det.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |