Datorn fryser totalt - inga fel hittade på service (film)

Permalänk
Medlem

Datorn fryser totalt - inga fel hittade på service (film)

Hej!

Byggt en dator nyligen och den fryser då jag spelar.

Specs:

i5 3750k 3,4 GHZ stock
Corsair 8GB 1600mhz VENGEANCE
Gigabyte HD 7950 3GB
Gigabyte GA-Z77M-D3H Socket 1155
SSD 120GB Samsung 840-Series
500GB WD Caviar Green
Corsair TX 750W V2 /80+ Bronze

Dold text

Genomförda tester:

Ungine Heaven 3.0
FurMark
Prime96
BurnInTest v6
Memtest86+
ESTOOL
HD-tune
BIOS uppdaterat.

Dold text

Så enligt service så hittade han inget fel på hårdvaran, men det känns som att det är någon komponent som inte är kompatibelt med varandra.

Vad tror ni?
Äldre tråd
Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Hur gick det när du testade med andra minnen som du blev rekommenderad i din färsta tråd?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Tjena.
har haft liknande problem(frysningar), då var hårddisken problemet., sen att windows 7 ej var äkta då heller. Körde på med två hårddiskar också, och böt emellan dem lite då och då, hade olika windows system på dem på dem.

När ni installerar windows, har ni bara en disk i då, dvs, den som skall få vara C: ? Kan bli fel annars:))

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

använder du din SSD till spelet eller din Hdd? Testa att stänga av din stream och se om problemet återstår.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonlol:

Hur gick det när du testade med andra minnen som du blev rekommenderad i din färsta tråd?

Jag hade datorn på service hos Inet , och de konstaterade att det inte är något fel på minnerna.

Skrivet av Tawen:

Tjena.
har haft liknande problem(frysningar), då var hårddisken problemet., sen att windows 7 ej var äkta då heller. Körde på med två hårddiskar också, och böt emellan dem lite då och då, hade olika windows system på dem på dem.

När ni installerar windows, har ni bara en disk i då, dvs, den som skall få vara C: ? Kan bli fel annars:))

Har fått tag i ett original windows 7, ska formatera och installera de på det sättet du beskriver och se ifall det kvarstår!

Skrivet av Selmalagerlöf:

använder du din SSD till spelet eller din Hdd? Testa att stänga av din stream och se om problemet återstår.

Jag har bara operativsystemet på SSD'n, och alla spel etc. på HDD'n. Om jag inte har Chrome/Firefox igång på andra skärmen så händer det inte lika frekvent, men brukar hända ibland ändå. Jag kunde spela och kolla på stream på min fyra år gamla dator, så det är något som sätter käppar i hjulet!

Permalänk
Medlem

Har ni prövat med någon spel bara på ssdn? Blir det enbart krash/frys när ni spelar spel?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Har ni prövat med någon spel bara på ssdn? Blir det enbart krash/frys när ni spelar spel?

Har inte provat att spela på SSD'n , men ska prova att formatera datorn nu precis som du sa, och ha spelen på SSD'n och se ifall det blir någon skillnad!

Permalänk
Medlem

Provade att byta minnen, bara ha SSD'n etc. men det kvarstod. Bytte då in moderkotet mot ett Asrock Z77m , och nu funkar datorn perfekt.

TL:DR , defekt moderkort.