ska skaffa ett nytt chassi vilket rekomederar ni

Permalänk
Medlem

ska skaffa ett nytt chassi vilket rekomederar ni

Hej ska skaffa ett nytt chassi vilket rekomederar ni funderar på ett Corsair Carbide Series 200R

Ska skaffa ett nytt chassi
Permalänk

r4

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du behöver, vilka andra komponenter du har, vilken budget osv.

Att bara svara rakt av är svårt.

Specar du inte mer får du 1000 svar som är lika dana, dvs r4.

Själv använder jag Antec P183. Det har 2 värmezoner vilket känns som en bra lösning. Skulle jag köpt nytt idag skulle jag tittat på Corsair av den anledningen att jag gillar deras övriga produkter och att jag fått lysande support av Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdd:

Hej ska skaffa ett nytt chassi vilket rekomederar ni funderar på ett Corsair Carbide Series 200R

Corsairet är väl ett helt ok budget chassi, men det rekommenderade är ju som sagt R4an. Några önskemål? Budget?

Permalänk
Medlem

Tystast och bäst kylning - Nanoxia Deep Silence 1

Bättre än R4 och värt 100kr mer.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

är mina delar

16GB i ram GEFORCE GTX 660Ti AMD FX 4100 och ett nätaggregat 850WM5A97 PRO

Permalänk
Medlem

Om du inte har fler krav så funkar ett Corsair Carbide Series 200R.

Permalänk
Entusiast

Alltså, för att vi ska veta vad du vill ha för chassi så måste du lista dina komponenter, (vilket du typ har gjort nu, förutom moderkortet som i princip är det viktigaste).
Sen är det bra om du ger oss en budget så vi vet vilken prisklass vi rör oss is.
Och sist men inte minst, vad vill du få ut av chassit?
Ska det vara knäpp tyst, ska det ha fläktar och lampor som lyser eller ska det vara snyggt? Vill du ha fönster eller inte?

Anyway, kan tipsa om detta sålänge http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1079488
Kan bli väldigt tyst med rätt komponenter

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Alltså, för att vi ska veta vad du vill ha för chassi så måste du lista dina komponenter, (vilket du typ har gjort nu, förutom moderkortet som i princip är det viktigaste).
Sen är det bra om du ger oss en budget så vi vet vilken prisklass vi rör oss is.
Och sist men inte minst, vad vill du få ut av chassit?
Ska det vara knäpp tyst, ska det ha fläktar och lampor som lyser eller ska det vara snyggt? Vill du ha fönster eller inte?

Anyway, kan tipsa om detta sålänge http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1079488
Kan bli väldigt tyst med rätt komponenter

Corsair 550D är dyrare och mindre effektiv än Deep Silence 1. Så vill man ha tyst för pengarna är inte den att satsa på.

"BitFenix's Ghost and Fractal Design's Define R4 are both less expensive, but they don't perform as well either, and they're not as solid. Corsair's Obsidian 550D is more expensive and performs worse."

Anandtech

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PalmiNio:

Corsair 550D är dyrare och mindre effektiv än Deep Silence 1. Så vill man ha tyst för pengarna är inte den att satsa på.

"BitFenix's Ghost and Fractal Design's Define R4 are both less expensive, but they don't perform as well either, and they're not as solid. Corsair's Obsidian 550D is more expensive and performs worse."

Anandtech

Men allting handlar inte om topp-prestanda. Testade 550D:n med 3770k och ett 7950 har jag för mig, och det gick hur bra som helst, kunde dessutom inte veta om den var igång eller inte i ilde. Förutom om man kolla powerLED:en.
Och det är ett chassi som är väldigt snyggt imo och känns väldigt kvalitativt. Det är därför jag tipsade om det, han hade ju dessutom inga som hellst krav på det

Permalänk
Medlem

Skulle starkt rekommendera fractal design R4 då den har bra luft flöde, att den är så sjukt tyst och lätt att dra kablar
Du får även med två stycken fläktar som funkar helt OK men skulle rekommendera att du köper ett par andra, går även att koppla valfria fläktar till den inbyggda fläktkontrollen.
Det som kan vara ett minus är att chassit väger 12.5kg så det kanske inte är ett chassie man drar släpar runt på allt för ofta

Men ett grymt bra chassie over all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Men allting handlar inte om topp-prestanda. Testade 550D:n med 3770k och ett 7950 har jag för mig, och det gick hur bra som helst, kunde dessutom inte veta om den var igång eller inte i ilde. Förutom om man kolla powerLED:en.
Och det är ett chassi som är väldigt snyggt imo och känns väldigt kvalitativt. Det är därför jag tipsade om det, han hade ju dessutom inga som hellst krav på det

Nej klart det handlar om annat.

Men faktum kvarstår, i test är DS 1 tystare än 550D och kostar mindre. Så om du tyckte 550D var tyst så hade du antagligen tyckte det var ännu tystare med något annat.

Sen tycker jag ändå det handlar om prestanda. Kan man får bättre för mindre peng, varför ska man då välja något dyrare?

Visst om man tycker 550D är snyggare så får man tycka det eftersom det är personligt. Men som sagt, 300kr mer för en låda som presterar sämre.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PalmiNio:

Nej klart det handlar om annat.

Men faktum kvarstår, i test är DS 1 tystare än 550D och kostar mindre. Så om du tyckte 550D var tyst så hade du antagligen tyckte det var ännu tystare med något annat.

Sen tycker jag ändå det handlar om prestanda. Kan man får bättre för mindre peng, varför ska man då välja något dyrare?

Visst om man tycker 550D är snyggare så får man tycka det eftersom det är personligt. Men som sagt, 300kr mer för en låda som presterar sämre.

Hade ju visserligen aldrig igång DS1:an när jag klämde på den, så jag vet inte hur det är med ljudnivån. Men den ser ju ut som en ful ripoff av R4an, vilket gör att den ser billig ut. Och nu är vi ju tillbaka på personliga preferenser.

TS får ju göra som han vill, och tack vare vår diskussion har han både några förslag och argument för/mot dem, job well done

Permalänk
Medlem

Antec p280 är annars ett snyggt chassi med låg ljudnivå och finfina möjligheter för kabeldragning

Permalänk
Medlem

Tack

Upp skattar verkligen era förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Hade ju visserligen aldrig igång DS1:an när jag klämde på den, så jag vet inte hur det är med ljudnivån. Men den ser ju ut som en ful ripoff av R4an, vilket gör att den ser billig ut. Och nu är vi ju tillbaka på personliga preferenser.

TS får ju göra som han vill, och tack vare vår diskussion har han både några förslag och argument för/mot dem, job well done

Well att se dyr ut och vara dyr och sen prestera dåligt är väl ingen vinnande combo.

Må vara att du tycker DS1 ser billig ut och att den är lik R4 men faktum kvarstår att den spöade R4 och 550D i tester - både vad gäller ljudnivå men även vad gäller kylningen.

Så uppenbarligen lyckas en "billig" kopia vara bättre originalet och bättre än något som är dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PalmiNio:

Well att se dyr ut och vara dyr och sen prestera dåligt är väl ingen vinnande combo.

Må vara att du tycker DS1 ser billig ut och att den är lik R4 men faktum kvarstår att den spöade R4 och 550D i tester - både vad gäller ljudnivå men även vad gäller kylningen.

Så uppenbarligen lyckas en "billig" kopia vara bättre originalet och bättre än något som är dyrare.

Spöar R4:an tror jag inte på, R4:an är ganska likvärdig, om inte bättre. Och spöade 550D? Nja, spöa är ett starkt ord för 3ºC skillnad i prime95.
Och som sagt, jag kan inte tänka mig att DS1:an skulle vara tystare än 550D eftersom den var knäpp tyst när jag testade, med windforce kylare på grafikkortet och noctuas nya low profile kylare på prollen. Med det sagt så tror jag dock inte det är någon vidare märkbar skillnad på dem med den setupen.

Väljer man mellan DS1 och R4 så är enda anledningen att välja DS1:an dess större kompatibilitet med radiatorer, men that's it

Permalänk
Medlem

FD R3 eller Corsair Carbide 200R?

Hej!

Jag behöver nytt chassi då mina nya komponenter inte riktigt får den plats dom behöver i mitt gamla. GPU:n blir dessutom lätt överhettad och CPU-fläkten går på 4300 RPM, vilket inte känns så bra ^^, Behöver därför ett chassi med bra kylning och utrymme för en peng på runt 700kr tänker jag mig. De jag nu står och väljer mellan är FD R3 och Corsair Carbide 200R och vill ha en andra åsikt om vilket som är bäst eller om det finns ett annat chassi jag borde kolla på oxå. Funderar även på ett CM HAF 912 plus.

Mina komponenter:
AMD Athlon II x2
MSI 970A-G46 AM3+
MSI NVIDIA GTX550Ti
Corsair CX430W
sATA 300GB
Corsair Vengeance 2x4GB

Tack på förhand.