Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Äldre DVD/CD fungerar ej i win 8

Permalänk
Medlem

Äldre DVD/CD fungerar ej i win 8

Windows 8 ( fungerar ej med min CD/DVD från 2005 ?)

har fyllt sin funktion tidigare....men inga nya drivrutiner finns senaste från 2006/2007 som jag sett på nätet. Men har fungerat i alla år.

DVD/CD: TSSTcorp CDDVDW SH-S223f: :This device is working properly.( vilket inte är sant, testat med 10 cd och 10 dvd)

kostar väl inte så mycket med en ny men tråkigt om den gick sönder/slutade fungera för uppgradering till win 8, och kanske får problem med ny också om andra problem ligger bakom detta.

Permalänk
Medlem

Ja. Okej?

Det är inte så mycket att göra mer än att testa den på en annan dator med Windows 8. Fungerar den inte då så finns inga drivers. En ny kostar max 300 spänn, om man nu av någon outgrundlig anledning använder skivor fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson30:

Ja. Okej?

Det är inte så mycket att göra mer än att testa den på en annan dator med Windows 8. Fungerar den inte då så finns inga drivers. En ny kostar max 300 spänn, om man nu av någon outgrundlig anledning använder skivor fortfarande.

Till spel?
Möjligtvis filmer eller om man ska bränna något.

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Till spel?
Möjligtvis filmer eller om man ska bränna något.

Vilka spel behöver du skiva för som inte är 2784 år gamla?
Bränna vad? Nej jag säger bort med CD/DVD.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att den funkar, däremot kanske du inte har rätt drivrutiner till din kontroller eller så försöker du köra den som annat än ide, det brukar finnas 2 portar som går att ställa om till ide mode om man har raid eller ahci på övriga just för att man ska kunna ha optiska enheter, för de kräver ide mode på kontrollern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson30:

Vilka spel behöver du skiva för som inte är 2784 år gamla?
Bränna vad? Nej jag säger bort med CD/DVD.

Det kanske är lätt för dig att säga som kanske lever ditt liv digitalt och aldrig använder skivor. Men för en annan som har i stort sett hela sitt liv arkiverat på CD, DVD och Blu-Ray skivor är det bara inte att ta bort CD/DVD nej. Dessutom köper jag fortfarande spel, musik och filmer på CD/DVD och skulle bli jäkligt lack om det försvann möjlighet i framtiden att läsa dessa.
År och år av samlande, år och år av backuper.

Är så jäkla trött på att allt ska vara digitalt. Finns ju knappt några PC spel man kan köpa längre på skiva. Ända sättet för mig att uppleva nyare spel är PS3:an och det är ett under att de fortfarande släpper dem på skiva antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det kanske är lätt för dig att säga som kanske lever ditt liv digitalt och aldrig använder skivor. Men för en annan som har i stort sett hela sitt liv arkiverat på CD, DVD och Blu-Ray skivor är det bara inte att ta bort CD/DVD nej. Dessutom köper jag fortfarande spel, musik och filmer på CD/DVD och skulle bli jäkligt lack om det försvann möjlighet i framtiden att läsa dessa.
År och år av samlande, år och år av backuper.

Är så jäkla trött på att allt ska vara digitalt. Finns ju knappt några PC spel man kan köpa längre på skiva. Ända sättet för mig att uppleva nyare spel är PS3:an och det är ett under att de fortfarande släpper dem på skiva antar jag.

Jag har använt skivor i många år, men går ifrån det mer och mer. Alla gamla backuper ligger numer på NAS.
Se det såhär då. Du använder inte floppy längre? CD/DVD kommer också att försvinna, om än om många år.
Backup på CD/DVD? Varför inte disk/NAS? CD/DVD har ju dessutom en livslängd på i genomsnitt 10 år. Vad gör du sen? Ska du bränna nya?

Jag köper också musik pch spel. Spelen laddar jag ner digitalt. Musiken har jag på vinyl (helst och mest pga ljudkvalitet och för att det är gött)

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet nu, men skall titta lite på kopplingarna men tyckte sladdarna satt rätt igår näg jag tittade.

Använder den inte jätte ofta men har spel på skiva (är lite gammalmodig och gillar fysiska skivor) är lite för slarvig med password och annat för digitala saker.

Sedan har jag ca 1000 dvd och CD skivor som man ibland kanske vill stoppa in.

Har AHCI på vet jag och endast 1 ssd disk inkopplad. Men men får jag inte igång den får jag väl göra en investering på 300 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Sitter på jobbet nu, men skall titta lite på kopplingarna men tyckte sladdarna satt rätt igår näg jag tittade.

Använder den inte jätte ofta men har spel på skiva (är lite gammalmodig och gillar fysiska skivor) är lite för slarvig med password och annat för digitala saker.

Sedan har jag ca 1000 dvd och CD skivor som man ibland kanske vill stoppa in.

Har AHCI på vet jag och endast 1 ssd disk inkopplad. Men men får jag inte igång den får jag väl göra en investering på 300 kronor.

Annars kanske du kan köpa en USB-ansluten? Så får du plats med en disk istället för DVDn
Bara att plugga in när man vill använda.

Permalänk

Tror det räcker med en investering på ca 200kr ink frakt:D

http://www.inet.se/produkt/7104250/dvd-rw-samsung-24x-dl-svar...

Köper fortfarande en hel del spel på skiva, då priset på CDON på skiva brukar vara halva priset mot vad det kostar att ladda ned samma spel på Steam...lustigt nog hamnar spelet efter installation oftast på Steam ändå:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag har använt skivor i många år, men går ifrån det mer och mer. Alla gamla backuper ligger numer på NAS.
Se det såhär då. Du använder inte floppy längre? CD/DVD kommer också att försvinna, om än om många år.
Backup på CD/DVD? Varför inte disk/NAS? CD/DVD har ju dessutom en livslängd på i genomsnitt 10 år. Vad gör du sen? Ska du bränna nya?

Jag köper också musik pch spel. Spelen laddar jag ner digitalt. Musiken har jag på vinyl (helst och mest pga ljudkvalitet och för att det är gött)

Du har en poäng där, men jag köper speciella typer av bränn skivor från attentionmedia.
Kompromisslös arkivbeständighet i 100 år genom patenterad "phthalocyanine"-yta och 24 karat reflekterade guldlager. Bland det säkraste optiska arkiveringsalternativet som finns just nu.
Blu-Ray kör jag Verbatim som har cirka 30 år arkivbeständighet.

Jag klarar mig några år till, men när jag är i si så där 50-års åldern tror jag inte ens att jag bryr mig (börjar närma mig 30 nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Du har en poäng där, men jag köper speciella typer av bränn skivor från attentionmedia.
Kompromisslös arkivbeständighet i 100 år genom patenterad "phthalocyanine"-yta och 24 karat reflekterade guldlager. Bland det säkraste optiska arkiveringsalternativet som finns just nu.
Blu-Ray kör jag Verbatim som har cirka 30 år arkivbeständighet.

Jag klarar mig några år till, men när jag är i si så där 50-års åldern tror jag inte ens att jag bryr mig (börjar närma mig 30 nu)

Billigare att köpa ett NAS?
Nej men alla gör så såklart som de vill. Detta är ju såklart bara min åsikt. CD/DVD osv tar ju dessutom mycket mer fysisk plats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson30:

Billigare att köpa ett NAS?
Nej men alla gör så såklart som de vill. Detta är ju såklart bara min åsikt. CD/DVD osv tar ju dessutom mycket mer fysisk plats.

Nej de tar inte så värst mycket plats, har dem i en CaseLogic plånbok för CD/DVD som ligger i ett skåp.
Tar nog inte mer plats än om jag skulle köra NAS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon183825:

Du har en poäng där, men jag köper speciella typer av bränn skivor från attentionmedia.
Kompromisslös arkivbeständighet i 100 år genom patenterad "phthalocyanine"-yta och 24 karat reflekterade guldlager. Bland det säkraste optiska arkiveringsalternativet som finns just nu.
Blu-Ray kör jag Verbatim som har cirka 30 år arkivbeständighet.

Jag klarar mig några år till, men när jag är i si så där 50-års åldern tror jag inte ens att jag bryr mig (börjar närma mig 30 nu)

Brännaren är en mycket viktig del i brännandet (! ) för optimala resultat, något du inte nämner?

Jag är gammal Plextor-fanatiker sedan tiden när de fortfarande konstruerade och tillverkade själva. PX-755 och PX-760 brände mycket bra och har/hade även skivdiagnos där man kan kontrollera sina bränningar med alla relevanta parametrar såsom jitter och de olika fel som finns för CD och DVD (parity inner error, parity outer error osv). De hade även AutoStrategy där brännaren testbränner några spår för att ställa in optimala förhållanden för bästa bränning för just den skivan/batchen. Annars kan det skilja mellan batchar av skivor och att olika varianter av substrat kräver väldigt olika inställningar, något som rätt ofta inte finns i inbyggd firmware, enbart en grundläggande standard.

Jag körde en del jämförelser mellan pressade DVD och VD (alltså köpta filmer/musik) och mina Plextorbrända skivor hade oftast mindre fel. Möjligen endast att jittret kunde vara lite sämre på egenbrända eftersom det inte påverkas så mycket av slitna pressmatriser eller skit i plasten/defekta reflektionsskikt.

Har du inte en sådan brännare och gör regelbundna kontroller av kvaliteten på bränningarna så ser jag det som rätt meningslöst att köpa skivor med lång beständighet. Bränningarna kan ändå vara dåliga eller gränsfall och sluta fungera efter ett tag. Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk. Jag valde Taiyo Yuden (även under Plextor-märket) och Verbatim. Tyvärr har den höga kvaliteten som fanns här också försvunnit, precis som brännarna. Möjligt att dina specialskivor är lika bra eller bättre fortfarande, men guldet i sig gör ingen bra skiva eftersom beläggningen du bränner i (dye, svenskt ord?) i princip alltid bryts ner först, även med aluminium. En DVD är också väldigt tålig mot luften oxidering eftersom skiktet ligger mellan två skivor, till skillnad mot CD som enbart har en skyddslack på ena sidan.

Eftersom att det inte längre går att köpa bra brännare för konsumenter så lade jag ner all bränning när Plextor slutade göra egna brännare av ovanstående nämnda kvalitet. Dock har jag en massa gamla backupskivor, men de är ju konstaterat perfekt brända och kan läsas av vilket billigt skit som helst.

För att komma till det jag egentligen skulle skriva angående trådens ämne: Jag minns någon riktigt gammal Plextor-modell som tyvärr inte fungerade 100% med W7 (ingen firmware kunde fixa det heller), så visst förekommer det att brännare/läsare inte är kompatibla med olika OS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Där sa du faktiskt något, vad är bra arkivbeständigheter värda om brännaren inte håller måttet.
Lyckligtvis ska det inte vara något bekymmer, kör FreeCom och LG brännare och de håller måttet ganska bra får jag säga.
Men åter igen, håller skivorna 15-20 år till är jag nöjd, sedan bryr jag mig inte.

Jag lever i nuet när det gäller sånt här och om 15-20 år kan jag antagligen inte spela spelen ändå på grund av andra aspekter.
Man är en förlorare hur man än gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon183825:

Där sa du faktiskt något, vad är bra arkivbeständigheter värda om brännaren inte håller måttet.
Lyckligtvis ska det inte vara något bekymmer, kör FreeCom och LG brännare och de håller måttet ganska bra får jag säga.
Men åter igen, håller skivorna 15-20 år till är jag nöjd, sedan bryr jag mig inte.

Jag lever i nuet när det gäller sånt här och om 15-20 år kan jag antagligen inte spela spelen ändå på grund av andra aspekter.
Man är en förlorare hur man än gör.

Har de inbyggt feltest som Plextor? Annars har du inte en endaste aning hur bra bränningarna egentligen är, tyvärr. En läsbar skiva kan vara katastrofalt felbränd, något jag själv fått erfara och upptäcka. Speciellt övergången mellan CAV och CLV som sker ibland beroende på brännare och hastighet kan vara extra kritisk och generera massor av fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Du fick mig, jag har inte en susning om de har inbyggda feltester eller inte.

Det ända jag vet är att innehållet på skivorna fungerar som det ska då jag testat alla i diverse olika läsare och det duger för mig.

Jag är lite nojig av mig så du kan lätt sätta griller i skallen på mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon183825:

Du fick mig, jag har inte en susning om de har inbyggda feltester eller inte.

Det ända jag vet är att innehållet på skivorna fungerar som det ska då jag testat alla i diverse olika läsare och det duger för mig.

Jag är lite nojig av mig så du kan lätt sätta griller i skallen på mig.

Du lär märka det eftersom det krävs medföljande programvara som analyserar.

Här kan du se hur det såg ut på den tiden proffsutrustning inom CD/DVD letade sig hem till vanliga konsumter, tack vare Plextor. http://www.myce.com/review/Plextor-PX-760A-DVD-Burner-Review-...

Tyvärr ville de flesta inte betala 2-3ggr så mycket för en riktig brännare så de fick sluta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson30:

Vilka spel behöver du skiva för som inte är 2784 år gamla?
Bränna vad? Nej jag säger bort med CD/DVD.

far cry 3 t.ex.
jag köper aldrig spel, förutom online spel, som bf3 t.ex så jag vet inte.
och man kanske vill bränna filmer, spel till andra, något operativsystem för dom som inte kan använda sig av USB.
Finns många anledningar
Fast ja, jag säger som dig. Bort med CD
fast å andra sidan, blueray skivor?
Det behöver man en DVD spelare till

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Ok beställde ny dvd/cd ..inte min största investering :), blev 189 kr kunde ha hittat billigare men läs nedan.

Min tid är viktigare än 189 kronor......ibland måste man avväga tid vs lösning på problemet. Och i detta fallet så betalade jag 189 kr hellre än felsöka för tid eller att hitta billigaste produken.

men tackar alla för input och konstruktiva inlägg som vi alla kan ha nytta av tack

EDIT: sorry kostade 175....läste fel