Kan man ha en VA skärm för gaming?

Permalänk
Medlem

Kan man ha en VA skärm för gaming?

Permalänk
Medlem

Ja, varför skulle man inte kunna det?

Permalänk
Medlem

VA brukar inte vara optimalt för gaming, finns säkert undantag, t.ex Eizos FS2331.

Skärmen du länkar sen är TN, vilket brukar vara ok.
Sen beror det helt på vad man vill, själv kör jag med IPS som jag tycker är bra, fina färger med helt okej responstider etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hmm, läste att VA har mindre responstid än de andra vilket är inte bäst för gaming kan antingen ta den första eller den andra. Vilken är bättre tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIGSMOKE:

Hmm, läste att VA har mindre responstid än de andra vilket är inte bäst för gaming kan antingen ta den första eller den andra. Vilken är bättre tycker ni?

Beror ju på vilken storlek du vill ha också. De två du länkade är ju 27" och 24".

Permalänk
Medlem

Hänkar på tråden och frågar samma fråga om denne skärm. http://www.inet.se/produkt/2203353/benq-24-gw2450hm-va-led

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Beror ju på vilken storlek du vill ha också. De två du länkade är ju 27" och 24".

24" e okej, men 27" skadar ingen

Permalänk
Medlem

Vissa VA-paneler är lite trögare i responstiden än andra tekniker framförallt TN då. Just BenQ GW2450HM är snabb och i klasss med en modern IPS-skärm. GW2750HM är samma sak i ett större format (27"). Så dom är bra för gaming om man inte är typen som anser att man måste ha en 120Hz TN-panel för att kunna spela.

Edit: Angående Eizo Foris 2331 som nämndes i tråden så har den en lite äldre cPVA-panel som inte är lika rapp som dom här BenQ skärmarna. Själv är jag inte brydd över responstider utan tycker att alla nya skärmar är snabba nog för gaming.

Permalänk
Medlem

Varnar lite för BenQ 24 GW2450HM, jag beställde en från CDON som jag skickade tillbaka lika snabbt!
Jag vet inte om det var min skärm det var fel på, eller om det var något annat, jag sitter ca 50-60cm från skärmen, och betraktningvinklarna var konstiga, blev knepiga färger utåt kanterna lite här och där. Jag provade massa olika inställningar, ändrade AMA från av, normal och premium. Det blev konstig trailing och ghosting, färgerna förändrades så fort man scrollade lite eller flyttade något på skärmen, blev gult efter svarta objekt osv. Vet inte om det var fel på AMA'n eller vad det kan ha varit. Men jag skickade tillbaka den på ångerrätten direkt och vill inte chansa igen! Men det kan ju vara så att det var ett måndagsex jag lyckades få hem!
Läste massor med recensioner innan jag beställde den, och där har den fått mycket bra betyg annars!
Sitter nu själv och funderar på om jag ska ha en Eizo Foris FS2333-BK eller om jag ska vänta på nya ASUS skärmen som skulle ha släppts vid nyår. ( http://www.sweclockers.com/nyhet/16181-asus-forbereder-vg248q... ) och se hur den står sig när den recenserats!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C TG // PSU: EVGA SuperNOVA G2 650W // MB: Asus ROG Strix B450-F Gaming // CPU: AMD Ryzen 7 2700 // GPU: Asus RTX 3080 TUF // Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB // HDD: WD Green 2TB // SSD: Samsung 860 EVO 500gb x2 // Headset: Steelseries Arctis 7 // Mus: Glorious Model D// Keyboard: Steelseries M750 // Skärm: ViewSonic XG2402/Samsung G7 27" //