Permalänk
Avstängd

Mac LCD skada ;(

Tjenare alla!

Tappade igår min macbook 2010 i marken och det blev en liten LCD skada nere i vänstra hörnet ungefär 1x1 cm stort, Detta är en skoldator så det måste nog fixas. Kan man då fixa genom att bara byta det lilla eller måste man hålla på och krångla och byta hela skiten? tack i förskott

Permalänk
Medlem

Om skärmen är trasig så lär man byta skärmen? förstår inte riktigt vad du menar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskbullen:

Tjenare alla!

Tappade igår min macbook 2010 i marken och det blev en liten LCD skada nere i vänstra hörnet ungefär 1x1 cm stort, Detta är en skoldator så det måste nog fixas. Kan man då fixa genom att bara byta det lilla eller måste man hålla på och krångla och byta hela skiten? tack i förskott

Ja, hela LCD panelen kommer behöva bytas ut. Vilket inte borde vara mer än 4 skruvar och en sladd, så superkrångligt är det inte. Men anlita en ackrediterad reparatör.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malte:

Om skärmen är trasig så lär man byta skärmen? förstår inte riktigt vad du menar annars.

Den har en jätte liten skada längst ner, och vad jag har läst kostar det ca 6000 att byta hela, så undrar om det går att typ byta en lite bit

Permalänk
Medlem

Är det en skoldator så får du väl lämna in den till ansvarig personal på skolan så skickar de vidare datorn till ett servicecenter. Förhoppningsvis får du en lånedator under tiden
Auktoriserad service byter förövrigt hela displayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Ja, hela LCD panelen kommer behöva bytas ut. Vilket inte borde vara mer än 4 skruvar och en sladd, så superkrångligt är det inte. Men anlita en ackrediterad reparatör.

6 skruvar och 4 sladdar, airporten sitter där också

Permalänk
Medlem

Det går inte skära ut den trasiga biten och sätta dit en ny, om det är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskbullen:

Den har en jätte liten skada längst ner, och vad jag har läst kostar det ca 6000 att byta hela, så undrar om det går att typ byta en lite bit

Ja du kommer behöva byta hela LCDn. Det går inte att fixa enstaka delar. Kolla vad garanti och försäkring täcker. Samt om det är en skoldator borde de ha varit med om liknande problem förr, tvivlar att de kommer tvinga dig betala 6000 för att reparera den. (I så fall, byt skola)

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Det är en skoldator och en olycka ska du inte stå för själv.

Eller vad står det i kontraktet du skrev på? (om du gjort det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det är en skoldator och en olycka ska du inte stå för själv.

Eller vad står det i kontraktet du skrev på? (om du gjort det)

Olyckor är väl just det som man ska få stå för själv?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är det den faktiska display-panel som gick sönder, eller är det bara glaset framför som Apple har på sina produkter?

Edit: I.E. en bild hade underlättat

Permalänk
Medlem

Kolla i avtalet du skrev på när du fick ut datorn. Antagligen får du stå för kostnaden själv, kolla om du har någon egen försäkring som du kan utnyttja. Men som sagt, om panelen är sönder även om det är lite så är det byte av hela panelen som gäller.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Olyckor är väl just det som man ska få stå för själv?

Varför? En olycka är ju något som inte kan styra över.
Man är ju under skolans försäkring under resan till/från skolan och under skoltid.
Om detta endast är personförsäkring eller även för egendom vet jag dock inte!
Om det sker utanför skoltid så kanske de kan dra en fuling och tvinga en betala.

På min gymnasieskola så behövde man inte betala för olyckor med laptopsen allafall.

Och på en arbetsplats så kan även olyckor hända där, och skulle aldrig tänka mig att man blir ersättningsskyldig

Permalänk
Medlem

Hela skärmen måste bytas ja. En kille i min lillebrors klass tappade sin MBP mid 2012 som dom fått via skolan i sitt skåp, den landade oturligt nog med en kortsida rakt mot skåpkanten vilket tryckte in kortsidan ordentligt så att DVD läsaren vart obrukbar. I deras avtal står det att dom ska få betala sådana skador, men han fick en ny MBP eller så byte dom unibody, minns inte vad men han fick inte betala ett öre för det hela.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskbullen:

Den har en jätte liten skada längst ner, och vad jag har läst kostar det ca 6000 att byta hela, så undrar om det går att typ byta en lite bit

umm panelen på lcd skärmen är en enda bit det går inte att ta loss en liten bit och ersätta just den biten där det syns

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

För att göra en liknelse
Om en fönsterruta spricker lite i ett hörn så byter man inte bara den biten. Man byter hela rutan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Varför? En olycka är ju något som inte kan styra över.
Man är ju under skolans försäkring under resan till/från skolan och under skoltid.
Om detta endast är personförsäkring eller även för egendom vet jag dock inte!
Om det sker utanför skoltid så kanske de kan dra en fuling och tvinga en betala.

På min gymnasieskola så behövde man inte betala för olyckor med laptopsen allafall.

Och på en arbetsplats så kan även olyckor hända där, och skulle aldrig tänka mig att man blir ersättningsskyldig

Vad pratar du om? En olycka är ganska lätt att undvika, tex tappa INTE laptopen. Förstår inte vad du menar. Men förhoppningsvis så har skolan något drulle avtal så han slipper den kostnaden.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Fläskbullen:

Den har en jätte liten skada längst ner, och vad jag har läst kostar det ca 6000 att byta hela, så undrar om det går att typ byta en lite bit

* ironi *
a just det man sågar upp den biten man vill ha med bandsåg och limmar fast... ja förstår inte heller hur du tänker ''typ byta en liten bit'' ???

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Lämna den till skolan, borde gå på försäkringen ..

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

6000:- för o byta en panel som på ebay kostar 75-100$. Bra där fapple, bra där...
Inte för att andra tillverkare är mycket billigare men tror inte det kostar mer än halva datorns värde o byta skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vad pratar du om? En olycka är ganska lätt att undvika, tex tappa INTE laptopen. Förstår inte vad du menar. Men förhoppningsvis så har skolan något drulle avtal så han slipper den kostnaden.

Kör inte av vägen, halka inte på isen, råka inte ta sönder glaset, trilla inte i trappan.

Så oundvikligt är det inte alltid.
Finns en anledning det heter "olycka"

Det jag menar är att det inte är med flit, och under skoltid och/eller arbete så borde man inte straffas för det, tycker jag.
Att ha sönder något eller vara med om en olycka på en arbetsplats har nog hänt de flesta, och det är nog inte så roligt att behöva få betala om det är något stort. Företag/skolor brukar ha försäkringar just för olyckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

6000:- för o byta en panel som på ebay kostar 75-100$. Bra där fapple, bra där...
Inte för att andra tillverkare är mycket billigare men tror inte det kostar mer än halva datorns värde o byta skärm.

Nej det gör det inte, men beroende på årsmodell sitter panelen integrerad med andra delar, så lite varierande pris men 2000-4000kr iaf med arbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

För att göra en liknelse
Om en fönsterruta spricker lite i ett hörn så byter man inte bara den biten. Man byter hela rutan

Just fönster kan man ju faktiskt ganska ofta byta bara en bit på, speciellt om det är ett lite större fönster som kostar en del

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Just fönster kan man ju faktiskt ganska ofta byta bara en bit på, speciellt om det är ett lite större fönster som kostar en del

nej om det är ett fönster med 4 glasrutor och en går sönder så byter man den... men om bara 1x1cm går sönder nere i hörnet som TS skriver så går det inte bara att byta den

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Avtal för laptops på skolor kan se väldigt olika ut.
Skolan där jag arbetar är det elevens/vårdnadshavaren som åker på att betala (elevens/vårdnadshavarens hemförsäkring om man har tecknat en drulle-del som täcker "skada på annans egendom") - likaså på fler andra skolor jag känner till. På andra är det skolans försäkring. Kolla vad som gäller för dig - står i avtalet du/vårdnadshavaren skrivit på när du fick datorn. Oavsett är det precis som alla andra skrivit, byte av hela skärmen krävs.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Varför? En olycka är ju något som inte kan styra över.
Man är ju under skolans försäkring under resan till/från skolan och under skoltid.
Om detta endast är personförsäkring eller även för egendom vet jag dock inte!
Om det sker utanför skoltid så kanske de kan dra en fuling och tvinga en betala.

På min gymnasieskola så behövde man inte betala för olyckor med laptopsen allafall.

Och på en arbetsplats så kan även olyckor hända där, och skulle aldrig tänka mig att man blir ersättningsskyldig

Livet är hårt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nikkop:

Det är en skoldator och en olycka ska du inte stå för själv.

Eller vad står det i kontraktet du skrev på? (om du gjort det)

Klart man ska. Alltför många elever som tappar sina datorer eller, än värre, misshandlar dem med diverse vätskor, vassa föremål och fett.

Nu menar jag givetvis inte att TS tappade datorn med flit, men man kan knappast hålla någon annan än den som tappade datorn ansvarig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers