Permalänk
Inaktiv

Datorn blir varm

Hej!
Nu när jag satt och spelade Minecraft märkte jag att min dator var varm som sa*an och undrar ifall det finns något att göra åt det? Datorn:
MSI MS-7678
Intel Core i5-2300 CPU @2.80Ghz
8 GB DDR3 1600mhz RAM
NVIDIA Geforce GTX 560

Permalänk
Medlem

Vad var det som blev varmt, hur varmt och hur märkte du det? Var det själva chassit som blev varmt vid beröring?

Permalänk
Inaktiv

Chassit blev väldigt varmt, men framför allt grafikkortet. Detta är det chassit jag har ifall det hjälper
http://www.inet.se/produkt/6900462/fractal-design-core-1000-s...

Permalänk
Medlem

skulle hjälpa att veta vad temperaturen på komponenterna låg på så man vet om det var något uppenbart galet

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Chassit blev väldigt varmt, men framför allt grafikkortet. Detta är det chassit jag har ifall det hjälper
http://www.inet.se/produkt/6900462/fractal-design-core-1000-s...

Hjälper knappt, ladda ner hwmonitor så kan du komma tillbaks med tempsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Är grafikkortet varmt? Är CPU varm? Chassitemp? Sitter det glasspinnar i fläktarna? Dam?

Permalänk
Permalänk

Jag tycker att tempsen ser bra ut. Inget att oroa sig över. Normala värden så att säga.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

ser hyfsat ut, antar att det där är tempsen i load? annars kan det vara värt att byta kylpasta på GPUn

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Idle-temperaturer hjälper aldrig någon.

Permalänk
Inaktiv

Kan det vara bra att köpa en CPU fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Kan det vara bra att köpa en CPU fläkt?

HAR DU INGEN CPU FLÄKT???!!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

aah..fint..fick ren panik över hur nån kunde behandla en dator så men vi behöver lite fulload temps för att se vad som är felet. Ta lite såna o posta

Permalänk
Inaktiv

Menar du dessa?

http://i.imgur.com/ZpZ7ftz.png

Permalänk
Medlem

Det där ser ut att vara idle temps, om det mot förmodan skulle vara full load så har du en väldigt sval dator som du inte lär kunna få ner tempsen på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

På tal om något annat, funderar på att köpa en ny SSD nu V.7 och undrar ifall det finns någon bra 120GB för 600-700 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det där ser ut att vara idle temps, om det mot förmodan skulle vara full load så har du en väldigt sval dator som du inte lär kunna få ner tempsen på.

Du kan se både idle och load temps på de bilderna (load är längst till höger)

Skrivet av Zlatto:

Dina temps är inget fel på. Tvärtom är de väldigt låga. Det är först när din cpu når 72C+ som du ska börja bry dig
och grafikkortet klarar sig fint under cirka 75-80C

Permalänk
Medlem

Sätt igång HWmonitor, sätt igång ett krävande spel och spela ett tag, kolla därefter tempen igen.
Aldrig att lägsta och högsta värdena är samma!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du kan se både idle och load temps på de bilderna (load är längst till höger)

Nej jag kan se nuvarande, lägsta och högsta temp, finns inget som säger att tempsen till höger är temp vid full load, speciellt inte då de ligger ca 5 grader från lägsta temp. Skulle snarare tro att temperaturen i kolumnen till höger är efter att ha öppnat några få program medan HWMonitor varit aktivt och processorn kommit upp i några få % i load.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nej jag kan se nuvarande, lägsta och högsta temp, finns inget som säger att tempsen till höger är temp vid full load, speciellt inte då de ligger ca 5 grader från lägsta temp. Skulle snarare tro att temperaturen i kolumnen till höger är efter att ha öppnat några få program medan HWMonitor varit aktivt och processorn kommit upp i några få % i load.

TS får kolla temps medan han spelar bara...

Permalänk
Medlem

Ett perfekt och smidigt sätt att kolla temperaturer på CPU/GPU är att installera Razer Game Booster. Inga krångligheter alls. Står klara och tydliga temperaturer längst ner i botten av programmet.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

TS får kolla temps medan han spelar bara...

Ja men det var mig du citerade vilket tyder på att du menar att hans full load temps är vad som syntes i screenshoten eftersom jag sa att det såg ut att vara idle temps.
Flera st i tråden har sagt att vi behöver veta full load temps, då hjälper det inte TS mycket att folk kommer in och säger att hans temps ser bra ut innan han ens visat upp load temps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

På tal om något annat, funderar på att köpa en ny SSD nu V.7 och undrar ifall det finns någon bra 120GB för 600-700 kr?

spara ihop lite så får du en 180 gb disk för 1200 kr ^^
håller själv på o göra det så man kan ha lite spel också och windows på 60 gb disken jag har just nu (väldigt trevligt med uppstart på knappt 30 sekunder från knapptryckning kan jag säga :3)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196156

att toppen av chassiet är varmt är nog för att du inte har några platser för topfläktar och att nätagget även suger upp all värme hade själv ett chassie med nätagget i toppen som blev ca 50 grader varmt på chassiet nu har jag dock chassie med nätagget i botten ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Är bara en fläkt i det chassit också, om du inte satt in fler själv, så om du lägger till tex en bak och kanske även sidan om det går så hjälper det till att hålla komponenterna svalare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

spara ihop lite så får du en 180 gb disk för 1200 kr ^^
håller själv på o göra det så man kan ha lite spel också och windows på 60 gb disken jag har just nu (väldigt trevligt med uppstart på knappt 30 sekunder från knapptryckning kan jag säga :3)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196156

att toppen av chassiet är varmt är nog för att du inte har några platser för topfläktar och att nätagget även suger upp all värme hade själv ett chassie med nätagget i toppen som blev ca 50 grader varmt på chassiet nu har jag dock chassie med nätagget i botten ^^

menar du seriöst 30sek med SSD? Ungefär 12 me vanlig HDD xd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

menar du seriöst 30sek med SSD? Ungefär 12 me vanlig HDD xd.

Vissa mig en video med en hdd bootar på 12 sek och blir användbar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Vissa mig en video med en hdd bootar på 12 sek och blir användbar direkt.

det du vill ha ska du få har "lite" problem med CDONs kundtjänst bara. Men inom dom närmaste 50 åren nångång är det nog fixat