Permalänk
Medlem

Screen Tearing Asus G74SX

Hej!
Jag söker hjälp då jag länge har arbetat med detta problem.
Min laptop (Asus G74SX) har länge haft stora problem med screen tearing. I Windows 7 så har det fungerat bra men både i Linux och Windows 8 har det funnits stora problem med filmtittning. Både TV (HDMI out) och native.
Förutom detta så har jag plågats av väldigt många buggar i Windows 8.

Det jag har skrivit min tråd är för att bland annat få bukt på all screen tearing. Jag antar att det är NVIDIA som har dåliga drivrutiner i detta fall?
Jag har länge använt Windows men är nybörjare inom Linux. Jag har i Windows 8 provat både vanliga drivrutiner men även beta.
Dock funderar jag om det kan vara så att screen tearing kan komma från den integrerade grafiken under linux, ingen aning faktiskt.. Jag använder just nu LMDE.

Mitt mål är att ha Windows 8 på min SSD och ha LMDE / Ubuntu (det som fixar min tearing, dock gillar jag LMDE mer då det är rappare) på min sekundära disk och köra systemet i RAMminnet (som puppy). På så vis så skulle jag kunna ha snabba system oavsett om jag kör Windows eller Linux.

Problemen som kvarstår för ett fungerande system just nu i Windows 8 + LMDE och bara fungerar ibland:
micken,
webkameran,
backlit keyboard,
dual screen
(native, HDMI. om jag lämnar HDMI i när skärmen slocknar eller stänger av datorn så startar ingen av skärmarna),
FN-knapparna.
Screen tearing hela tiden.

Jag har googlat  lite över montering av Linux dist i RAM och skulle gärna ha synpunkter på det hela. Just nu har jag 8 GB ram (inte tillräckligt) och om det fungerar så ska jag uppgradera till 16 eller 32.

Jag ursäktar om det blev skrivet lite lustigt, skriver från surfplattan.
Tack!