Thomson TG789vn+WD 500GB HDD vägrar fungera

Permalänk

Thomson TG789vn+WD 500GB HDD vägrar fungera

Hej.

Jag har en snabb fråga om ett fruktansvärt problem. Har sökt på vartenda forum jag har kunnat tänka på men inte funnit något riktigt svar.
Jag köpte idag en WD HDD för att koppla in i min router, den värsta utav routrar (Thomson TG789vn). Kommer hem och skickar över ca 300GB som jag skulle behöva ha på den och kopplar in disken i routern, loggar in på gatewayen och fixar allt där, enligt efterforskningar ska Thomson TG789vn till fullo stödja NTFS, nu till problemet.

Det finns ingenting på disken, förutom två delade mappar som heter Shared och Media, det står att det är 168GB ledigt av 500GB inne i routern men jag kommer inte alls åt det som jag lägger över, varför? Någon som vet? Blir inte klok på detta... Har läst massa trådar om detta men aldrig sett svart på vitt om jag gör något tokigt eller om det inte är möjligt att nå materialet via denna väg. Jag är ingen värsting på sånt här heller, hade bara varit så grymt skönt att få detta att fungera, nå dessa filer från alla datorer och Tv-apparater i hemmet.
Är det någon utav er som vet hur detta går till och hur man kan lösa det?

Tack på förhand!

Visa signatur

Winning isn't everything, it's the only thing - Vince Lombardi

Permalänk
Medlem

Och om du lägger filer i mappen Shared?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Och om du lägger filer i mappen Shared?

Så finns de ju där och är tillgängliga, men de resterande 300GB finns ju inte, det är de som min fråga är, hur får jag tillgång till dem?

Visa signatur

Permalänk

Vilket filsystem har du på disken? har för mig att man måste ha FAT32 till thomson routern

Visa signatur

[Intel core i7 9700k] [RTX 2080] [32 GB DDR4] [Syncmaster 2560 X 1440] [Razer Blackwidow Ultimate] [Razer Taipan] [Razer Goliathus Extended] [Razer Carcharias]

Permalänk

Det NTFS men det står ju i produktbeskrivningen att det ska fungera med NTFS plus att de på supporten säger att det ska fungera... Någon som har en aning?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsalexander:

Så finns de ju där och är tillgängliga, men de resterande 300GB finns ju inte, det är de som min fråga är, hur får jag tillgång till dem?

Vad händer om du flyttar dem till mappen "shared"?

Permalänk

Det går inte eftersom jag inte hittar filerna:(

Visa signatur

Permalänk

Har samma router och den stödjer bara FAT32 så där är problemet. Formatera om den till FAT32 så ska de funka. Dock kan den då inte hantera filer över 4GB..

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

Kommer hem och skickar över ca 300GB som jag skulle behöva ha på den och kopplar in disken i routern,

Det går inte eftersom jag inte hittar filerna:(

Tolkar det som att du först anslöt disken till en PC, kopierade över filerna till disken och därefter kopplade in disken
Vad händer om du kopplar in disken till din PC? Ser du filerna då? Kan du flytta dem till mappen shared?

Permalänk

Ja det stämmer, jag ser allt i datorn, inkl. media och shared. Men om jag flyttar dem till mappen shared så försvinner de och det finns bara 2 tomma mappar. Anledningen till varför jag inte vill ha FAT32 är just för att alla mina filer är mer eller mindre runt 5-6GB stora och vill gärna ha dem åtkomliga via t.ex TV.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tony_fjellborg:

Har samma router och den stödjer bara FAT32 så där är problemet. Formatera om den till FAT32 så ska de funka. Dock kan den då inte hantera filer över 4GB..

Den fungerar med NTFS, har gjort precis som TS och för mig gick det helt felfritt, så fort jag kopplade in den routern så hittade jag hela hårddiskens innehåll direkt.