Permalänk
Medlem

Jag påstår att OpenSuse eller Mageia är presis lika lätta som Ubuntu.
Vidare är inte heller debian stable speciellt svårt, dock lite väl just "stable" för desktopen då paketen är ganska gamla. Vill man ha nyare paket kan man köra unstable vilket fortfarande är lika stabilt som en normal Ubuntu installation dock inte lika nybörjarvänligt. Man märker dock fort vad de flesta Ubuntuspecifika egenskaper kommer från om man kör Debian. I samma kategori som Debian stable finns ju även "Centos OS" och "Scientific OS" båda Red Hat derivat. Stabila väldokumenterade men ganska tråkiga som desktop os

Vill man nödvändigtvis inte ha den mest nybörjarvänliga distributionen finns det ju gott om folk som börjar med distributioner som Slackware, Arch linux, Gentoo. De kräver att man läser på om man inte är van, men bevisligen finns det många linuxnybörjare som verkar klara sig utmärkt med dessa. I Arch eller Gentoos fall finns ju nästan allt i wikin så har man inga problem med engelskan behöver man nästan inga förkunskaper alls egentligen.
Tycker man det är kul med wikis man-filer etc. så klarar man sig nog med dessa även som nybörjare.

Det är mest en fråga om vad man vill göra egentligen. Som nybörjare är det nog enklast att välja en dist vars community har ungefär samma inriktning och intresse som en själv. Detta då det leder till dokumentation, wikin och forum som har svar på de frågor man är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Sen när blev mint en del av ubuntu?

Vårdslöst språkbruk,, och Namnmissbruk ursäkta, men i enkelhetens namn är det ju inte kriminellt fel att göra lite snedsprång?

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Vårdslöst språkbruk,, och Namnmissbruk ursäkta, men i enkelhetens namn är det ju inte kriminellt fel att göra lite snedsprång?

Självklart, men man får finna sig i att folk rättar en:)

Skulle dock uttryckt mig på ett trevligare och mer utförligt sätt så det får jag ursäkta för.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det är så här det skall va,, en enkel liten fråga blir ett getingbo då ser man att folk inte sitter och slöar till bara, att gilla är en sak att brinna är en annan och vi på SC brinner det är härmed bevisat tycker jag.

Sheik Yerboti jodå på mig bara jag pallar!! hehe de lungt

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har något nytt att tillföra egentligen, men som sagt ...
Ubuntu är en trevlig plattform att börja med första gången, inte minst för att det är väldigt lätt att växla mellan desktop environments och att hitta applikationer som faller en i smaken. När du sedan hittat en DE du trivs med så är det i mångt och mycket bara att sätta sig in i den specifika distribution man är sugen på och applicera aktuell DE etc.

Personligen är jag ett stort fan av Arch Linuxs repos och pakethanterare vilket är en av de stora anledningarna att jag fastnat för just Arch. Sedan är förstås archwikin guld värd. Så för att gå ifrån övriga rekommendationer här så kan jag väl passa på att slå ett slag för Archbang: en lättviktsdist baserad på, och fullt kompatibel med, Arch Linux. Ett lätt sätt att komma igång med och känna på Arch innan man tar steget fullt ut och tragglar sig genom en vanlig installation av Arch. Men det är som sagt utifall att du känner att du är sugen på lite mer än en ersättare till Windows där allt ska fungera direkt efter installation och där "krångel" är ett kritiskt hinder snarare än en utmaning att ta sig förbi (på "egen hand" (i.e. kolla manualfiler, wikin, googla, och sedan fråga bättre vetande)).

Men som sagt, mitt främsta tips är att pröva dig runt med olika fönsterhanterare i Ubuntu för att hitta en miljö du trivs i först och främst, och därefter börja fundera på vilken väg du ska gå.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Tackar för alla svar! Ska nog prova köra ubuntu

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk

Om man ser till support-kapital (dvs hur många som kan hjälpa dig om det strular) så är Ubuntu överlägset med Mint som god tvåa.

Som sagts tidigare går det att bränna en LiveCD, alternativt preparera en USB-sticka med Ubuntu eller Mint på för att testa utan att installera nåt.

http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-win...

Här kan du också läsa igenom en alldeles utmärkt installationsmanual som en annan medlem skrivit:

http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativsystem/964174-guide-installera-ubuntu-10-10-a/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast jag påstår att det absoluta användarantalet inte är så viktigt. Det som är viktigt är att det finns många användare som gör som du gör. Alltså kan det ibland vara lättare med en mera inriktad distribution.
Gillar man peta i systemet kan det vara enklare med en dist med ett community där det år allmänt utbrett och dokumentation och forum tar hänsyn till dylikt. Vet man vad man gör går ju självklart samma saker göra på Ubuntu, men det är inte självklart att Ubuntu är den enkla vägen längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CryingFreeman:

Om man ser till support-kapital (dvs hur många som kan hjälpa dig om det strular) så är Ubuntu överlägset med Mint som god tvåa.

Som sagts tidigare går det att bränna en LiveCD, alternativt preparera en USB-sticka med Ubuntu eller Mint på för att testa utan att installera nåt.

http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-win...

Här kan du också läsa igenom en alldeles utmärkt installationsmanual som en annan medlem skrivit:

http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativsystem/964174-guide-installera-ubuntu-10-10-a/

Gällande vad du kallar "supportkapital" skulle jag dock inte nödvändigtvis säga att Ubuntu är överlägset störst. För att utgöra någon form av kapital så krävs det att en användare är i någon mån aktivt bidragande till communityn och företrädesvis kunnig i vad denne bidrar med - något som tenderar att andelsmässigt minska drastiskt med hur "användarvänligt" något är. Därmed inte sagt att det inte finns kunnigt folk som bidrar med sin kunskap i endera av dessa två communityn, men att dra ett likhetstecken mellan användarantal och supportunderlag är ett drastiskt felslut (och kanske har jag dragit ett lika stort felslut av vad du menade med det du skrev, och i så fall ber jag om ursäkt för detta).

Däremot är det två communityn som gärna bidrar till att slussa in "linux-newbies" genom att även besvara de mest basala frågorna som vissa andra communityn (Arch exempelvis) förväntar att användaren på egen hand ska kunna läsa sig till (vilket i Archs fall står att finna ett utförligt svar på i deras wiki nio gånger av tio). Vilken av dessa infallsvinklar som är "bäst", ja det är väl upp till var och en att avgöra. Personligen är jag väl lite av båda beroende på vilket humör jag är på, men oftast brukar jag resonera som så att om det borde ta kortare tid för den som ställer frågan att googla upp en lösning än för mig att skriva ner svaret, då gör jag både mig själv och frågeställaren en björntjänst.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Lubuntu. Väldigt enkelt ui att förstå om man kommer från windows/mac miljö. Det är ett lätt ui som tillåter 720p filmer på en sliten notbook från 2009 Inte fy skam. Sen fungerar alla drivrutiner från start- iaf på min notbook- och min wifi har på något sätt blivit starkare när jag gick ifrån windows. Det låter kanske otroligt men i hemmet hittar jag nu fler öppna nätverk än tidigare. Win win

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Första gången jag testade Linux så sa alla Ubuntu, men jag gillade inte det alls. Är fortfarande nybörjare men Linux Mint MATE ser ju helt klart roligare ut, verkar även lättare att förstå sig på. Fanns en bra guide här. http://www.linuxmint.com/download.php

Såg även att Nvidia har grafikdrivrutiner för Linux, kanske vakna bakom en sten nyss men det ser väldigt lovande ut. Drömmen skulle vara att porta hela sitt steamkonto till Linux, fanns visst trim support för ssd också...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Johan1980:

...
Såg även att Nvidia har grafikdrivrutiner för Linux, kanske vakna bakom en sten nyss men det ser väldigt lovande ut. Drömmen skulle vara att porta hela sitt steamkonto till Linux, fanns visst trim support för ssd också...

Minsann. Hoppas stenen var ergonomisk, efter en sådan extremt lång tupplur. Annars lär du ha rejäla bekymmer med ryggen vid det här laget.
nVidia har ju hat drivrutiner för linux sedan... ja... när?... hedenhös tid?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Minsann. Hoppas stenen var ergonomisk, efter en sådan extremt lång tupplur. Annars lär du ha rejäla bekymmer med ryggen vid det här laget.
nVidia har ju hat drivrutiner för linux sedan... ja... när?... hedenhös tid?

Haha, pass på. Har nog missat detta av ren lathet. Angående distros så verkar ju Ubuntu med Cinnamon vara idealt för desktops. http://www.dedoimedo.com/computers/ubuntu-cinnamon.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Haha, pass på. Har nog missat detta av ren lathet. Angående distros så verkar ju Ubuntu med Cinnamon vara idealt för desktops. http://www.dedoimedo.com/computers/ubuntu-cinnamon.html

Förstår inte vad meningen skulle vara med att gå omvägen att installera cinnamon i Ubuntu istället för att köra Mint Cinnamon direkt?

Permalänk
Medlem

Innan Cinnamon kunde man ju ifs säga samma sak om Mint i allmänhet. Ubuntu men med flera repositiories addade som default. Tack vare Cinnamon har ju dock en viss skillnad uppstått. Addar Ubuntu Cinnamon i sitt paketföråd blir det ju dock lite komplicerat i vad som är uppstream

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

En röst till på Mint. Försökte verkligen gilla Ubuntus interface, men det går bara inte.

Det är rätt så irrelevant med tanke på att det är sjukt enkelt att installera en annan skrivbordshanterare.

sudo apt-get install lxde

Permalänk

Föredrar mint framför ubuntu.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Förutom desktopen så är det ju samma sak. Paketen förändras inte på något magiskt vis pågrund av mint loggan. Skillnaden ligger väll mest i hur de hanterar gnomepaketen som resultat av Cinnamon/Unity
Kör man exempelvis KDE så är ju skillnaden minimal mellan Kubuntu och Mint.

Permalänk

Jag försökte läsa lite om varför ubuntu cinnamon som ett alternativ till Mint, det var någon som nämnde att fördelen med att använda just ubuntu var att exempelvis Steam, diverse spel mm kommer att fungera bäst mot Ubuntu, även att drivrutiner mm kommer att fungera bättre mot Ubuntu. Sedan så läser man från något annat håll att skillnaden i kärnan är minimal. Har själv ingen vidare koll på detta med olika gui:s i Linux.

Jag har samma frågeställning som TS, men följdfrågorna blir:

Är det någon skillnad mellan ex; Ubuntu (Unity) och Mint (Kde eller Cinnamon) i kärnan? Jag har en ganska modern desktop så resurser är inga problem. Kommer det att vara lättare för mej som nybörjare att använda Ubuntu framför Mint? Isf, varför?

Om vi tittar i ett längre tidsperspektiv tror ni då att Ubuntu kommer att ha en fördel gentemot Mint vad gäller kompabilitet (drivrutiner, spel och program). Eller är det sak samma då dom bygger på samma kernel i grund och botten?? Helt enkelt är Ubuntu mer framtidssäkert?

Och, varför blir jag sittande här när jag egentligen ska laga köttfärssås och spaghetti?

Permalänk
Medlem

Mint har samma realesecykel och samma paket som Ubuntu. Sen adderar de på en de extra paket ovanpå det för att ge ett komplett desktop direkt. Förutom det så är de numera utvecklare av Cinnamon en fork av gnome shell och muffin en fork av mutter som väll är det som gör Mint unikt. Jag hittar ingen kernel bland deras paket så jag antar att de använder Ubuntus build rakt av.
Som jag förstått det försöker de medvetet minimera skillnaderna mot Ubuntu för att vara fullständigt kompatibla.
Så med största sannolikhet, allting för ubuntu förutom rent Unity relaterade saker kan du nog använda rakt av i mint. Spel och drivrutiner och program borde vara kompatibelt rakt av.

Nu kan man notera att allt det där är kompatibelt med alla andra distar också. Det år mest en fråga om versionsnummer och ibland vad saker finns någonstans
Jag kör steam i min Arch installetion exempelvis utan att det finns officiellt för Arch. Det år väldigt liten skillnad mellan alla linuxdistributioner och ännu mindre skillnad mellan distributioner som tillochmed använder samma paketbuilds. Sedan forkar ju Ubuntu som start på varje realese debian Unstable på byggskript och utgår från dem i sitt bassystem så även där är ju likheten ganska stor.
Antagligen är Mint och Ubuntu jämna i svårighetsgrad. Prova livcd:na och se vad du föredrar.

Permalänk

Tack Rist.
Bara Community´t runt Linux och all hjälp som folk är villiga att bidra med gör det värt att försöka ge sej på och köra Linux igen.

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att Linux Mint passar bättre till enkla laptops, jag tycker att den är mer skrivbordsvänlig! Ta en titt på både Mint och Ubuntu

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

jag gillar ubuntu har inte testat mint men sett bilder, gillar unity och listan med ikoner på sidan.
lätt för barnen dom har den större sin dator,, jag har den mindre så jag få plats med mer ikoner,

men största fördelen för mig är alla skrivbord man kan ha igång, fattade som att bara ubuntu hade detta så inte orkat testa nå annat

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Det är rätt så irrelevant med tanke på att det är sjukt enkelt att installera en annan skrivbordshanterare.

Eller så installerar man Mint och får ett roligare UI direkt.

Skrivet av Rist:

Som jag förstått det försöker de medvetet minimera skillnaderna mot Ubuntu för att vara fullständigt kompatibla.
Så med största sannolikhet, allting för ubuntu förutom rent Unity relaterade saker kan du nog använda rakt av i mint. Spel och drivrutiner och program borde vara kompatibelt rakt av.

Japp.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Både LinuxMint och Ubuntu är bra nybörjardistar, de bygger på samma grund och Ubuntus forum fungerar i de flesta fall även på Mint. Vilken som sedan är bäst är som att fråga vilken färg som är snyggast. Svaret är upp till var och en.
Jag kör båda med Gnome classic och tycker nog att Mint känns lite mer låst än Ubuntu.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Jag kör båda med Gnome classic och tycker nog att Mint känns lite mer låst än Ubuntu.

På vilket sätt?
Jag har själv inte märkt någon skillnad alls i funktionalitet, bägge har t.ex. Ubuntus märkliga grej att man inte får logga in som root (och sudo -i funkar på bägge).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Testade ubuntu en tid men det föll mig aldrig i smaken.
Använde xfce på min laptop men tyckte aldrig det flöt på något vidare.

Installerade mint med cinnamon och nu spinner den på precis som den ska, lite lustigt i mina ögon men den fungerar betydligt bättre nu med cinnamon.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar crunchbang som bygger på Debian. Snabbt å lätt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony_fjellborg:

Tänkte installera linux på min laptop men är ganska grön på linux. Vilken version är enklast för en newbie?

Jag rekommenderar starkt version 3.7.6 som är stable och kan hämtas på http://www.kernel.org.

Mer erfarna användare kan tex. titta på 3.8-rc6 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Du som vet allt.

Vad är ubuntu baserat på då?:)

JO debian.

Debian FTW, har jag kört i över 12 år, nästan. Jag gillar dock LIVE-DVDs med desktop-envs. som Knoppix / Ubuntu.

Men eftersom allt bygger på Debian är det bara apt-get'a det man vill ha, från unofficial sources om man ska han något som inte finns i stable / testing eller unstable.

That's the way I do it Jack!