Öppen Fiber - Vilken leverantör ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Jag har kört 100/10 från bredband2 i ~2år och med hastigheten är det inga problem, får alltid 97-98 ned och 15-20 upp fast jag bara betalar för 10 :p.

Har ingen erfarenhet av deras kundtjänst mer än vid ett lägenhetsbyte, det gick tyvärr inte helt smärtfritt men det berodde nog mer på att stadsnätet var sega än på bb2.

Permalänk
Medlem

Bytte från Bahnhof till Bredband2 och mina problem med routingen försvann när jag bytte till Bredband2.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ahlen:

Vilken operatör har bäst routing avtal utanför sverige? Com hem suger ju getpung, har 100/100 i Sverige men typ 20/3 till tyskland..

Telia äger runt 86 % av näten i Europa.

Så telia skulle jag säga, jag har telia hemma vi har aldrig problem senaste va nog flera år sedan.

Pingar runt 4-10 till telia i Europa.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har haft mycket bra erfarenheter av Bahnhof, rekomenderas starkt! Mycket trevligt service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Telia äger runt 86 % av näten i Europa.

Så telia skulle jag säga, jag har telia hemma vi har aldrig problem senaste va nog flera år sedan.

Pingar runt 4-10 till telia i Europa.

Som jag anade

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

Bahnhof <3

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Hade Bahnhof tidigare och hade riktigt stora problem med routing till vissa sidor. Mina paket hoppade från Helsingborg till Malmö, sedan ner till Köpenhamn för att sedan gå tillbaka till Malmö och upp till Stockholm och sedan in på ett externt nätverk (tror det var Level3) för att därefter hoppa till Amsterdam. Ibland gick den in om Tyskland först.
Ibland funkade det bra och den gick inom Bahnhofs nät direkt till Amsterdam (som det borde vara).
Deras support var allt annat än acceptabel med dåligt informerade svar och i allmänhet taskig attityd.

Har Bredband2 nu och är väldigt nöjd. Deras support är öppen varje dag och väldigt länge, och jag har endast haft bra upplevelser hittills.
Routingen fungerar utan (märkbara) problem.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Intressant fråga men varför frågar du nu? Det är ju om ca 6 månader du ska välja? Du kan ju inte veta vilka erbjudanden du kommer få från de olika leverantörerna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Intressant fråga men varför frågar du nu? Det är ju om ca 6 månader du ska välja? Du kan ju inte veta vilka erbjudanden du kommer få från de olika leverantörerna då.

För att jag prioriterar service och stabilitet (företag) än ev. erbjudanden (pris). Jag kanske är naiv men jag tar för givet att ett företag inte ändrar från "jättebra, bästa någonsin" till "skitdåligt, kommer aldrig någonsin välja det igen" på enbart några månader.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Många som klagar på Telia men jag är väldigt nöjd med dom. Supporten är väldigt hjälpsam och linan är väldigt stabil och har låg ping. Haft den i 6 månader nu och än så länge så har det inte varit några problem alls.
Har svårt att se att man skulle få bättre lina och servis från en ISP som inte äger sina egna nät.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Ett yttligare plus till bahnhof är att deras bunker dom har servrarna i, tål en träff av en antombomb. Såg det i en artikel i tidningen innan 21 dec, och dom lovade pengarna tillbaka om det skulle strula.

EDIT: Se sida 3 http://www.expandum.se/bredbandsdag/download/bahnhof_isp.pdf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henke103:

Ett ytligare plus till bahnhof är att deras bunker dom har servrarna i, tål en träff av en antombomb. Såg det i en artikel i tidningen innan 21 dec, och dom lovade pengarna tillbaka om det skulle strula.

Så om tredje världskriget bryter ut så kan man lugnt surfa vidare?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Har själv T3 och det funkar väldigt bra har 100/100 och får ut riktigt fin hastighet samt att dom är jäkligt billiga (kanske skiljer beroende på vart man bor)
Supporten är också riktigt nice, när internet sluta funka och jag gått igenom supportens felsöknings steg utan resultat så skickade dom ut tekniker som kom ut samma dag och åtgärdade felet.
Sedan att dom värnar om kundernas integritet och går ut med det på deras hemsida ser jag också som ett plus.

Sitter också med T3 100/100 via stadsnätet, är inte dom billigaste men har i stort sett aldrig haft problem med dom. De få gånger jag har behövt ringa supporten så har det varit kompetenta personer som svarat och inte bara suttit och rabblat ur en pärm med standardsvar. Dessutom så när jag ville skriva över bredbandet till mig själv från exet så var det inga problem trots att jag har massor av betalningsanmärkningar

De värnar om integriteten, hastigheten har alltid varit den utlovade. Av någon skum anledning så brukar man få dåliga siffror på bredbandskollen.se med T3 men kollar man t.ex i utorrent på välseedade torrents så ligger det på nästan 100

Hmm, tar en koll nu då
73,99 ner
68,13 upp

Men då har jag xxxx torrents igång, så det är ju klart godkänt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Utan VPN får jag alltid 95/88 (+- nån megabit).
Med anonine så varierar det ganska kraftigt beroende tid på dygnet. Tidigt på morgonen och sent på natten får jag nästan full hastighet. 8-9 på kvällen brukar man väl komma upp i 20 Megabit. Tidigare var deras servrar extremt överbelastade och man kom ofta inte upp i mer än 1 megabit. Det brukade dock lösa sig genom att logga in och ut ett par gånger. Förövrigt brukar deras upload alltid vara högre än downloaden.
Minns också lite vagt att de antydde nått sånt, men det stämmer inte som sagt.

Skrivet av Electrix:

Uj, så med det får man ut ca 1/5-del vid den mest belastade tiden. Låter ju inte riktigt som en optimal tjänst m.a.o (enligt mig), de kanske borde se över den ev. överbelastningen då.

Kan mycket väl bero på att det går runt 10 Gigabit via Anonine under kvällarna, så att det är lite belastat är ju en "självklarhet".

Skrivet av Henke103:

Ett ytligare plus till bahnhof är att deras bunker dom har servrarna i, tål en träff av en antombomb. Såg det i en artikel i tidningen innan 21 dec, och dom lovade pengarna tillbaka om det skulle strula.

Jo, sen är ju inte det där sanningen, den tålde en träff av en mindre bomb förrut, men efter ombyggnaden så har den inte samma skalskydd längre (ombyggnaden för själva serverhallen etc).

Bahnhof är bra på att prata men det är inte allt som är sant/riktigt korrekt.
Marknadsföring heter det, så länge ingen kommer på dig så har du kyckats (vilket Bahnhof har misslyckats med nu då dem är påkomna )

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Kan mycket väl bero på att det går runt 10 Gigabit via Anonine under kvällarna, så att det är lite belastat är ju en "självklarhet".

Jo, sen är ju inte det där sanningen, den tålde en träff av en mindre bomb förrut, men efter ombyggnaden så har den inte samma skalskydd längre (ombyggnaden för själva serverhallen etc).

Bahnhof är bra på att prata men det är inte allt som är sant/riktigt korrekt.
Marknadsföring heter det, så länge ingen kommer på dig så har du kyckats (vilket Bahnhof har misslyckats med nu då dem är påkomna )

alltså att bygga om en bunker så den inte tål en träff är praktisktaget att riva en bunker..fortfarande står den i mest troligt vad är ett Urberg...tror icke det har ändrats.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Electrix:

Jag har de senaste 10 åren enbart använt mig av Bredbandsbolaget som internetleverantör vilket har funkat bra. Nu skall dock Fiber påbörjas i mitt område och det beräknas vara färdigställt inom 6 månader.

Men vilken leverantör skall jag välja? Jag har läst omdömen på de flesta leverantörerna både här på SweC och även på t.ex Prisjakt / Rejta osv. men i princip alla leverantörer har både bra och dåliga omdömen (vilket gör att dem hamnar i ungefär samma fack allihopa).

Om just DU fick välja vilken fiber-leverantör du vill av nedanstående, vilken skulle det bli och isåfall varför?
Är tacksam för detaljerad kritik, båda bra och dåliga och snälla inga inlägg där det bara skrivs "Ta inte ### för de suger!".
Exempel kan vara "bra kundservice och håller garanterad hastighet. Bra pris" osv osv.

• AllTele

• Bahnhof

• Bredband2

• T3

• Telia

• Tyfon

• Universal Telecom

Tack på förhand!

Jag flyttar 1:a september in i nybyggt område i fruängen utanför stockholm. Jag skall välja genom portalen bredbandsvaljaren.se.
Jag vill bara ha bredband minst 100/100. Helst Telia eller Tele2, i tredje hand bredbandsbolaget. Dessvärre verkar vare sig Telia eller Bredbandsbolaget finnas som operatör och Tele2 har som max 100/10. Har nu Tele2 via kabeltvnät och får 240/50 uppmätt med max 6ms round trip. Tidigare hade jag bredbandsbolaget via xDSL men de bytte teknik och latency hoppade upp över 40ms så jag bytte då det innebar en del jitter i min IP-telefon. Telia har jag bra erfarenheter av förutom vilken router etc som ingår. Jag vill ändå inte ha router från operatören.

När jag väljer Stockholm och 100/100 bredband på bredbandsvaljaren får jag följande företag som alternativ;
Bahnhof (gillar ej pga dålig routning, ojämn kvalitet och mac-adressfilter)
Universal (Ingen aning, som Teleoperatör har de haft en hel del problem men det var länge sedan)
Bredband2 (Skeptisk)
T3 (Skeptisk)
TYFON (Skeptisk)

Är någon av desa ett rent marknadsbolag som använder exempelvis Telias nät (ala Halebop på mobil)?
Jag skiter i integritet vill bara ha jämn låg latens och ok men framförallt jämn upp och nerströmshastighet.

Hade för mig att man kunde jämföra operatörer på bredbandskollen men hittar inte.

Viktigast är transparens i nätet så inga problem uppstår med IP-Telefoni, Xbox xx, PS3/4. Apparater (appliances) jag vill sätta på utsidan. Servertjänster jag sätter upp för personligt bruk etc. Mac-adressfilter är så 90-tal bahnhof! Ej statisk IP, kör dyndns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om det nu skulle hända så kan vi alla som använder sig av bahnhof sitta och håna alla andra när deras nät är nere

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thunderboy88:

alltså att bygga om en bunker så den inte tål en träff är praktisktaget att riva en bunker..fortfarande står den i mest troligt vad är ett Urberg...tror icke det har ändrats.

Det är precis det dom gjort, dem har rivit så mycket att den inte har samma klassificering som tidigare, då skalskyddet som var innan har påverkats så mycket så den inte längre kan klassas som atombombsäker.

Skrivet av kaya:

Du tror det ja.

Skrivet av Henke103:

Om det nu skulle hända så kan vi alla som använder sig av bahnhof sitta och håna alla andra när deras nät är nere

Du tror det ja, då den största delen av internettrafiken går genom samma ställen som övriga så är den chansen rätt liten.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det är precis det dom gjort, dem har rivit så mycket att den inte har samma klassificering som tidigare, då skalskyddet som var innan har påverkats så mycket så den inte längre kan klassas som atombombsäker.

Du tror det ja.

Du tror det ja, då den största delen av internettrafiken går genom samma ställen som övriga så är den chansen rätt liten.

åfan snacka om att inte tavara på stora möjligheter för fysisk säkerhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

För att jag prioriterar service och stabilitet (företag) än ev. erbjudanden (pris). Jag kanske är naiv men jag tar för givet att ett företag inte ändrar från "jättebra, bästa någonsin" till "skitdåligt, kommer aldrig någonsin välja det igen" på enbart några månader.

Ok, låter som ett vettigt resonemang. Själv följer jag tråden med intresse eftersom vi också kommer få fiber om några månader (byggnation pågår för fullt).

Permalänk
Medlem

Telia har som företag betett sig fördjävligt både när det gäller hur dom behandlar sina kunder. Dom har vart svinsnabba med att skicka räkningar till kronofogden när jag studerade för tio år sedan. Sen så hjälper dom diktaturer med att spionera på sina befolkningar via system som lätt går att starta även här i sverige för det är redan innbyggt i alla växlar. Detta företag är historiskt och nutidsätt inblandan i skandal efter saknadal... Som senaste tidens mutor i diktaturer. Så att ens tänka på Tela som allternativ går bort i alla fall för mig på alla punkter. Både att köpa aktier i eller använda på annat sätt. Tyvärr så har jag ett telefonpottkort genom Telia för det är det ända som fungerar i i Glesbyggd och där är man helt beroende. Alla andra har noll täckning på ett stort områden utom viss spottar king vissa samhällen och europaväger...

Bahnhof har jag och det lägger av ungefär två gånger i månaden... Nu senast på en fredang på kvällen. När dom installerade det så krånglade det för alla kablar satt fel på alla ställen... Suport< ja det beror på vem man får tag på. Vissa ber en starta om datorrn och felsöka datorn när man just provat med tre olika datorer och sett att lampor som sitter på fiberomvandlaren inte lyser överhuvudtaget. Då är det bara att lägga på och ringa på nytt och hoppas få prata med någon som är kompetent.

Annars så är Bahnhof bäst på alla punkter. En tjänst att bli anonym på nätet rekomederas för alla och det erbjuds genom dom, men man kan tecna samma tjänst direkt från företaget för en tia mindre imånaden och andra finns tillochmed gratis Endå gulligt av dom att erbjuda det.

Sen är det ju storyn med SVT play börjat livestrema... Därför skall alla betata Tv lincens vilket borde anses som kriminellet, giriga jävla stat.

Sen så bör du tänka på att man skall byta tjänster då och då till dom som är billigere... Hur skall man annars kunna pressa ner priser... Finns inte en enda aledning att vara trogen ett företag för dom skiter fullständigt i dig den dagen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Bahnhof alla dagar! Jag har haft dem i 2,5 år och tillgänglighet och utlovad hastighet ligger i topp. Bra kundservice.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Jag flyttar 1:a september in i nybyggt område i fruängen utanför stockholm. Jag skall välja genom portalen bredbandsvaljaren.se.
Jag vill bara ha bredband minst 100/100. Helst Telia eller Tele2, i tredje hand bredbandsbolaget. Dessvärre verkar vare sig Telia eller Bredbandsbolaget finnas som operatör och Tele2 har som max 100/10. Har nu Tele2 via kabeltvnät och får 240/50 uppmätt med max 6ms round trip. Tidigare hade jag bredbandsbolaget via xDSL men de bytte teknik och latency hoppade upp över 40ms så jag bytte då det innebar en del jitter i min IP-telefon. Telia har jag bra erfarenheter av förutom vilken router etc som ingår. Jag vill ändå inte ha router från operatören.

När jag väljer Stockholm och 100/100 bredband på bredbandsvaljaren får jag följande företag som alternativ;
Bahnhof (gillar ej pga dålig routning, ojämn kvalitet och mac-adressfilter)
Universal (Ingen aning, som Teleoperatör har de haft en hel del problem men det var länge sedan)
Bredband2 (Skeptisk)
T3 (Skeptisk)
TYFON (Skeptisk)

Är någon av desa ett rent marknadsbolag som använder exempelvis Telias nät (ala Halebop på mobil)?
Jag skiter i integritet vill bara ha jämn låg latens och ok men framförallt jämn upp och nerströmshastighet.

Hade för mig att man kunde jämföra operatörer på bredbandskollen men hittar inte.

Viktigast är transparens i nätet så inga problem uppstår med IP-Telefoni, Xbox xx, PS3/4. Apparater (appliances) jag vill sätta på utsidan. Servertjänster jag sätter upp för personligt bruk etc. Mac-adressfilter är så 90-tal bahnhof! Ej statisk IP, kör dyndns.

Enligt mig behöver du inte vara skeptisk mot T3, har haft det i 10 år eller så och fungerar utmärkt. Tror dom har en månads bindningstid bara alternativt ingen bindningstid så det går ju att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Telia har som företag betett sig fördjävligt både när det gäller hur dom behandlar sina kunder. Dom har vart svinsnabba med att skicka räkningar till kronofogden när jag studerade för tio år sedan. Sen så hjälper dom diktaturer med att spionera på sina befolkningar via system som lätt går att starta även här i sverige för det är redan innbyggt i alla växlar. Detta företag är historiskt och nutidsätt inblandan i skandal efter saknadal... Som senaste tidens mutor i diktaturer. Så att ens tänka på Tela som allternativ går bort i alla fall för mig på alla punkter. Både att köpa aktier i eller använda på annat sätt. Tyvärr så har jag ett telefonpottkort genom Telia för det är det ända som fungerar i i Glesbyggd och där är man helt beroende. Alla andra har noll täckning på ett stort områden utom viss spottar king vissa samhällen och europaväger...

Bahnhof har jag och det lägger av ungefär två gånger i månaden... Nu senast på en fredang på kvällen. När dom installerade det så krånglade det för alla kablar satt fel på alla ställen... Suport< ja det beror på vem man får tag på. Vissa ber en starta om datorrn och felsöka datorn när man just provat med tre olika datorer och sett att lampor som sitter på fiberomvandlaren inte lyser överhuvudtaget. Då är det bara att lägga på och ringa på nytt och hoppas få prata med någon som är kompetent.

Annars så är Bahnhof bäst på alla punkter. En tjänst att bli anonym på nätet rekomederas för alla och det erbjuds genom dom, men man kan tecna samma tjänst direkt från företaget för en tia mindre imånaden och andra finns tillochmed gratis Endå gulligt av dom att erbjuda det.

Sen är det ju storyn med SVT play börjat livestrema... Därför skall alla betata Tv lincens vilket borde anses som kriminellet, giriga jävla stat.

Sen så bör du tänka på att man skall byta tjänster då och då till dom som är billigere... Hur skall man annars kunna pressa ner priser... Finns inte en enda aledning att vara trogen ett företag för dom skiter fullständigt i dig den dagen.

Det du pratar om är politik och att du är lite bitter att de skickade dig till kronofogden, men jag har fortfarande inte hört någon riktig bra anledning att skippa Telia.
Funktionmässigt så är de antagligen bäst eller i alla fall top 3..stadiga hastigheter och liten ping. Support tycker jag funkade finfint när mina föräldrar behövde hjälp med att starta upp tjänster..Jag förstår att Bahnhof är "inne" pga det här pr-jippo med SVT osv, men jag kan inte se att de är bättre när det kommer till själva tjänsten dvs snabb internet-uppkoppling. När det kommer till sekretess, så spelar det ingen roll för mina förädrar heller, då de aldrig laddar ner nåt olagligt. Jag känner att de har nog skaffat precis vad de behöver och ser ingen anledning att försöka övertala dom att byta..Min magkänsla säger att det är poppis att gnälla över Telia utan en konkret anledning när det kommer till själva funktionalitet..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Har Telia Sonera här som dom grävde ner Fiber för drygt 1 år sedan. Har 100/10 Lina och det har funkat kanon bra!
Var nåt litet strul i början men absolut inget allvarligt. Den support jag har stött på har alltid varit trevlig och kunniga enligt vad jag tycker Bra och snabb stabil lina vid surf nedladdning och spelande.

Brukar alltid vara en av dom som har bäst ping i BF3 brukar variera mellan 2-10 cirka

Man hör mycket skit om Telia men är nog väldigt olika precis som med allt annat , Man får prova sig fram annars och se vilka som kan ge bäst erbjudanden till det bästa priset förstås

Permalänk
Medlem

Kör telia 100/100 får ut ca 96% av linan så jag är nöjd +12månader reducerat pris men tror det gäller alla operatörer.
+ De problem jag har haft har de löst fort

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag har de senaste 10 åren enbart använt mig av Bredbandsbolaget som internetleverantör vilket har funkat bra. Nu skall dock Fiber påbörjas i mitt område och det beräknas vara färdigställt inom 6 månader.

Men vilken leverantör skall jag välja? Jag har läst omdömen på de flesta leverantörerna både här på SweC och även på t.ex Prisjakt / Rejta osv. men i princip alla leverantörer har både bra och dåliga omdömen (vilket gör att dem hamnar i ungefär samma fack allihopa).

Om just DU fick välja vilken fiber-leverantör du vill av nedanstående, vilken skulle det bli och isåfall varför?
Är tacksam för detaljerad kritik, båda bra och dåliga och snälla inga inlägg där det bara skrivs "Ta inte ### för de suger!".
Exempel kan vara "bra kundservice och håller garanterad hastighet. Bra pris" osv osv.

• AllTele

• Bahnhof

• Bredband2

• T3

• Telia

• Tyfon

• Universal Telecom

Tack på förhand!

Bahnhof eller Telia utan tvekan!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

• AllTele

• Bahnhof

• Bredband2

• T3

• Telia

• Tyfon

• Universal Telecom

Tack på förhand!

av egen erfarenhet så kan jag bara rekomendera att hålla dig borta från bredband2 hade dom för några år sen och resuterade i minst 1-2 timmar per vecka så va internet nere under dag/tidig kvälls tid (mellan 14 och 23) och deras support va obefintlig samt extremt dålig när man väl kom fram..

sen kan jag bara rekomendera tele2 som vi har haft tidigare också då vi aldrig hade några problem med dom samt alla gånger jag vart i kontakt med tele2's support så har jag fått den hjälp jag vill ha plus lite till

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

• AllTele

• Bahnhof

• Bredband2

• T3

• Telia

• Tyfon

• Universal Telecom

Tack på förhand!

Undvik T3, Bredband2 och All Tele, go Bahnhof! eller ev. Telia

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Först och främst, ni som kritiserat leverantörer om nertid - har ni haft fiber då eller ADSL / xDSL? Nertid över telefonlinan är ju rätt vanligt förekommande.

----------------------------------------------

Så för att sammanställa allt så har jag fått uppfattningen;

• Bahnhof är mest rekommenderad men kan ha ev. routing-problem, dock stabila och snabba.

• Bredband2 har vid enskilda fall haft nertid upp till en gång i veckan men förutom detta stabila och snabba.

• Telia (om man bortser från politiska åsikter) är stabila och inte har direkt några problem.

Det är i denna ordningen det kommer bli. Funkar inte Bahnhof klockrent inom två veckor avbryter jag då avtal och testar nästa. Telia är sista utvägen om det krisar + anonine då Telia äger och bygger fiber-kopplingen så borde de ha bäst kontroll och översyn över ev. problem som kan uppstå.

Åsikter / synpunkter om listan eller dess ordning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------