Öppen Fiber - Vilken leverantör ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Öppen Fiber - Vilken leverantör ska jag välja?

Jag har de senaste 10 åren enbart använt mig av Bredbandsbolaget som internetleverantör vilket har funkat bra. Nu skall dock Fiber påbörjas i mitt område och det beräknas vara färdigställt inom 6 månader.

Men vilken leverantör skall jag välja? Jag har läst omdömen på de flesta leverantörerna både här på SweC och även på t.ex Prisjakt / Rejta osv. men i princip alla leverantörer har både bra och dåliga omdömen (vilket gör att dem hamnar i ungefär samma fack allihopa).

Om just DU fick välja vilken fiber-leverantör du vill av nedanstående, vilken skulle det bli och isåfall varför?
Är tacksam för detaljerad kritik, båda bra och dåliga och snälla inga inlägg där det bara skrivs "Ta inte ### för de suger!".
Exempel kan vara "bra kundservice och håller garanterad hastighet. Bra pris" osv osv.

• AllTele

• Bahnhof

• Bredband2

• T3

• Telia

• Tyfon

• Universal Telecom

Tack på förhand!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Bahnhof för att de värnar om sina kunders integritet mer än de andra. De erbjuder bland annat tjänst för att surfa helt anonymt via deras servrar i full hastighet. De pratar också om att införa en frivillig och gratis blockering av SVT så man slipper betala TV-licens, om det håller vet vi dock inte än. Jag har hört att kvaliteten på deras tjänst har gått ner lite på sistone dock, men knappast till lägre nivå än övriga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bahnhof för att de värnar om sina kunders integritet mer än de andra. De erbjuder bland annat tjänst för att surfa helt anonymt via deras servrar i full hastighet. De pratar också om att införa en frivillig och gratis blockering av SVT så man slipper betala TV-licens, om det håller vet vi dock inte än. Jag har hört att kvaliteten på deras tjänst har gått ner lite på sistone dock, men knappast till lägre nivå än övriga alternativ.

Bahnhof är helt klart på min pluslista av val om man säger så. Dock är jag lite skeptisk då de inte skriver ut priser för sina tjänster / extratjänster på hemsidan utan att man måste fylla i ort eller postnummer (och då jag ej har Fiber idag kan jag inte få upp några priser).

Men ja, integriteten är helt klart ett plus, men hur är de som företag och hur är deras tjänst? Bra hastighet vs. utlovad hastighet? Bra pris? Kundtjänst, snabba och tekniskt kunniga att lösa ev. problem som kan uppstå osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Banhof eller bredbansbolaget. Kör med BBB och gillar deras support. Kunnig och trevlig personal. Banhof stödjer integritet så det är som sagt stort plus. Dom övriga vet jag inte så mycket om.

Telia ska ratas så mycket som möjligt!

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Bahnhof. <3

INTE Tyfon, dom håller inte hastighet.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Banhof eller bredbansbolaget. Kör med BBB och gillar deras support. Kunnig och trevlig personal. Banhof stödjer integritet så det är som sagt stort plus. Dom övriga vet jag inte så mycket om.

Telia ska ratas så mycket som möjligt!

Bredbandsbolaget finns inte som val annars hade jag valt dem direkt då jag redan har dem idag.. :/

Skrivet av elev10:

Bahnhof. <3

INTE Tyfon, dom håller inte hastighet.

Varför Bahnhof? Plus / minus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Men ja, integriteten är helt klart ett plus, men hur är de som företag och hur är deras tjänst? Bra hastighet vs. utlovad hastighet? Bra pris? Kundtjänst, snabba och tekniskt kunniga att lösa ev. problem som kan uppstå osv?

De är bra på alla punkter enligt min erfarenhet. Jag hade valt Bahnhof.

AllTele - Dåliga erfarenheter av deras service
Bahnhof - Bara gott att säga om dem
Bredband2 - Ett par problem med hastighet och dålig information, skulle inte välja.
T3 - Ingen erfarenhet
Telia - Öhh, haha. Nej, just say no. Nog för att det var sådär 8-10 år sedan men aldrig haft mer krångel än med telias bredband.
Tyfon - Ingen erfarenhet
Universal Telecom - Ingen erfarenhet

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag hade BBB 10/10 fiber i början av 2000-talet, funkade fint.
Nu har jag Bahnhof 100/100 och det fungerar väldigt bra, gjorde en hastighetskoll igår med ca resultat: 95 ner och ca 80 upp.

Har inte haft några nämnvärda problem med någon av de leverantörerna vad jag kan komma ihåg.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag har haft Bahnhof i kanske ett år sen jag fick fiber och är kanonnöjd med hastighet samt tillgängligheten osv. Kan inte minnas att det legat nede öht.

Har haft både positiva och negativa upplevelser med deras kundtjänst, dock bara i ett ärende hitils.

Fick först prata med en väldigt kompetent tekniker och vi lyckades tillsammans snabbt hitta att det var fel på en av de installerade nätverkssladdarna vilket gjorde att uttaget i vardagsrummet inte fungerade (som tur var kunde jag köra via hallen tills vidare). Stort + för service osv.

Dock behövde jag ringa och påminna efter två veckor när de inte kontaktat mig eller försökt skicka ut en tekniker för att fixa problemet som vi kommit överens om första gången. Dock vet man ju inte om detta är enbart Bahnhofs fel eftersom teknikerna kom från något annat företag när de väl dök upp.

Permalänk
Medlem

Bahnhof, värnar om integriteten, lever upp till den utlovade hastigheten, och var även billigast för mig (sundbybergs stadsnät).
Inte haft några problem.

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof som leverantör i ett samma typ av öppet nät. Jag valde dom i första hand för deras filosofi om vad internet bör vara och att dom verkligen står upp för det när det gäller också - inte bara prat. Naturligtvis spelade priset också in men de var inte absolut billigast i mitt fall. Har haft dom i två år utan problem.

Permalänk

Bahnhof har grym support. That's all I can say.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag kör Bahnhof själv och är mycket nöjd. Låg ping och bra hastigheter....

Deras blockering av SVT-play kommer inte att ha någon betydelse och det är de fullt medvetna om. Man får helt enkelt betala om man har en läsplatta/dator. Punkt!

Vad gäller surfa helt anonymt i full hastighet så stämmer inte det alls. Dom säljer även anonines VPN-tjänst och det flyter väl på hyffsat men absolut inte i full hastighet. Förvisso har jag inte beställt anonine via Bahnhof utan själv så att säga, men jag kan inte tänka mig att det skulle påverka.

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Bahnhof är helt klart på min pluslista av val om man säger så. Dock är jag lite skeptisk då de inte skriver ut priser för sina tjänster / extratjänster på hemsidan utan att man måste fylla i ort eller postnummer (och då jag ej har Fiber idag kan jag inte få upp några priser).

Jag har bahnhof fortfarande i min lägenhet, hastigheten uppmätt har varit 94/96 och jag betalar för 100/100, när jag har haft fel har de åtgärdat problemet otroligt snabbt, kundtjänsten verkar vara proffsig (långt över medel). Jag är faktiskt bara otroligt nöjd med Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Deras blockering av SVT-play kommer inte att ha någon betydelse och det är de fullt medvetna om. Man får helt enkelt betala om man har en läsplatta/dator. Punkt!

Vad gäller surfa helt anonymt i full hastighet så stämmer inte det alls. Dom säljer även anonines VPN-tjänst och det flyter väl på hyffsat men absolut inte i full hastighet. Förvisso har jag inte beställt anonine via Bahnhof utan själv så att säga, men jag kan inte tänka mig att det skulle påverka.

Intressant. Vad har du för hastigheter i vanliga fall vs. med anonine?

Edit: Tack till alla än så länge som bidragit med åsikter och kritik!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar exakt vad som är fel med Telia? Mina föräldrar har både TV, Internet och telefon via Telia fiber. De tycker jättebra om det. Hastigheten är kanon. Undrar om det finns något mer konkret än -Äsch Telia suger? Sen det är klart de är kanske inte så krävande som vi yngre..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Undrar exakt vad som är fel med Telia? Mina föräldrar har både TV, Internet och telefon via Telia fiber. De tycker jättebra om det. Hastigheten är kanon. Undrar om det finns något mer konkret än -Äsch Telia suger? Sen det är klart de är kanske inte så krävande som vi yngre..

Jag kan hålla med, jag har telia hos morsan, och hos min farsa. Det har inte varit ostabilt eller liknade på flera år. Samt att vi har fått ut så mycket som vi ska få ut. Supporten har varit hjälpsam och skickat ut tekniker när jag hade problem med linan in i huset t.ex. men det är ju inte direkt telias fel.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Ja när jag hade Telia som bredbandsleverantör så var det en längre period där det i regel minst ett avbrott i veckan och hastigheterna som var utlovade kom man oftast inte i närheten av.

EDIT: Har dock alltid haft telia som mobilleverantör och jag har aldrig haft något problem med dem vad det gäller telefoni, fast eller mobil.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Har själv haft BB2 i 2 år och är mer än nöjd.Får alltid ut bra speed 97/98 (Har 100/100) och har låg ping i spel.

På 2 år har miitt nät gått ner 2 gånger och då har det faktiskt varit själva stadsnätets fel med strulande switchar

Bra support nackdelen är väl att dom ej är billigast.Har polare i samma stadsnät som har Banhof och deras internet strular så mycket mer.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Nej, det var väl inte så troligt att det skulle fungera. Radiotjänst anser ju redan att alla med dator borde betala då man kan komma åt andra kanaler online, typ TV3 Play osv. så att blockera SVT hade inte räckt ändå. Sen hade det nog inte varit tillräckligt i alla fall då man exempelvis måste betala TV-licens även om man monterat ur TV-mottagaren från teven osv.

Citat:

De hävdade det förut på sin hemsida, men nu står det inget om hastighet längre. Hyfsad hastighet är i alla fall bättre än typ TOR eller så.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Electrix;13200001"]Bredbandsbolaget finns inte som val annars hade jag valt dem direkt då jag redan har dem idag.. :/

Läste lite slarvigt. Såg exempel och trodde du bara hade lagt upp några företag bara. Du får göra så att du får söka på banhof på forum och se vad som skrivs.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Intressant. Vad har du för hastigheter i vanliga fall vs. med anonine?

Utan VPN får jag alltid 95/88 (+- nån megabit).

Med anonine så varierar det ganska kraftigt beroende tid på dygnet. Tidigt på morgonen och sent på natten får jag nästan full hastighet. 8-9 på kvällen brukar man väl komma upp i 20 Megabit. Tidigare var deras servrar extremt överbelastade och man kom ofta inte upp i mer än 1 megabit. Det brukade dock lösa sig genom att logga in och ut ett par gånger. Förövrigt brukar deras upload alltid vara högre än downloaden.

Skrivet av snajk:

Nej, det var väl inte så troligt att det skulle fungera. Radiotjänst anser ju redan att alla med dator borde betala då man kan komma åt andra kanaler online, typ TV3 Play osv. så att blockera SVT hade inte räckt ändå. Sen hade det nog inte varit tillräckligt i alla fall då man exempelvis måste betala TV-licens även om man monterat ur TV-mottagaren från teven osv.

De hävdade det förut på sin hemsida, men nu står det inget om hastighet längre. Hyfsad hastighet är i alla fall bättre än typ TOR eller så.

Minns också lite vagt att de antydde nått sånt, men det stämmer inte som sagt.

Permalänk
Medlem

Vilken operatör har bäst routing avtal utanför sverige? Com hem suger ju getpung, har 100/100 i Sverige men typ 20/3 till tyskland..

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Utan VPN får jag alltid 95/88 (+- nån megabit).

Med anonine så varierar det ganska kraftigt beroende tid på dygnet. Tidigt på morgonen och sent på natten får jag nästan full hastighet. 8-9 på kvällen brukar man väl komma upp i 20 Megabit.

Uj, så med det får man ut ca 1/5-del vid den mest belastade tiden. Låter ju inte riktigt som en optimal tjänst m.a.o (enligt mig), de kanske borde se över den ev. överbelastningen då.

Men det lutar väl åt att valet blir Bahnhof då de för det mesta enbart haft bra och positiva omdömen (dock ser deras sida på Prisjakt rätt mörk ut på senaste tiden)..

Men har någon något mer att inflika om Bahnhof eller någon av de andra leverantörerna så hindrar jag ingen, har några månader på mig innan det skall väljas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Vilken operatör har bäst routing avtal utanför sverige? Com hem suger ju getpung, har 100/100 i Sverige men typ 20/3 till tyskland..

Lär vara Telia och möjligtvis Tele2

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Får du även TV via fibern? I så fall kan det vara en idé att kolla på vilka operatörer som erbjuder bra kombinationserbjudanden bredband+tv. Jag har t.ex. Telia-fiber av den anledningen (har funkat grymt stabilt i 3 år för övrigt).

Annars hade jag nog kollat på en operatör som erbjuder "anonymt" bredband, helst så att det ingår som standard.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Får du även TV via fibern? I så fall kan det vara en idé att kolla på vilka operatörer som erbjuder bra kombinationserbjudanden bredband+tv. Jag har t.ex. Telia-fiber av den anledningen (har funkat grymt stabilt i 3 år för övrigt).

Annars hade jag nog kollat på en operatör som erbjuder "anonymt" bredband, helst så att det ingår som standard.

Äger faktiskt ingen TV eller kollar på vanlig "TV" alls p.g.a kvalitén osv. utan jag nöjer mig med en ständigt ökande bluray-box-samling på det jag anser vara värt pengar. Men tack för tipset ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv T3 och det funkar väldigt bra har 100/100 och får ut riktigt fin hastighet samt att dom är jäkligt billiga (kanske skiljer beroende på vart man bor)
Supporten är också riktigt nice, när internet sluta funka och jag gått igenom supportens felsöknings steg utan resultat så skickade dom ut tekniker som kom ut samma dag och åtgärdade felet.
Sedan att dom värnar om kundernas integritet och går ut med det på deras hemsida ser jag också som ett plus.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

Är du säker på att problemet inte ligger någon annanstans? Jag har comhem och kommer normalt upp i mer än vad jag betalar för oavsett källa (så länge den är snabb förstås), jag brukar ligga på runt 110-115 ner och jag betalar för 100. Det är i princip bara torrents (självklart bara lagliga torrents, Linux-distributioner och liknande) som kommer upp i sådana hastigheter men det behöver inte vara torrents med många seeders utan jag har varit uppe över hundra från en ensam amerikansk seeder exempelvis. Tyskland har jag inte mycket erfarenhet av då jag sällan laddar saker därifrån dock.

Permalänk
Medlem

Har haft bahnhof nu i ett par månader och är helnöjd! Supporten är också väldigt bra. Har haft bredband2 innan och deras support var sämst.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar