Fick min svarta Lumia 920 för ca 2 veckor sen (äntligen efter 3,5 veckors väntan, verkar vara lång beställningstid på dem...)
Till den så köpte jag mig en "Fatboy" laddare (DT-901) och sen för att jag inte vill behöva en laddare i ryggan så köpte jag mig ett litet batteripack (Nokia DC-16) som bara innehåller ca 1 laddning för telefonen (2200mah... funderar på att importera ett 10000mah batteri för långresorna...)
Är jag nöjd jajamensan.
Batteriet DC-16 aningens stort för sin laddning men extremt bra om man ändå släpar runt en väska och kanske inte vill leta stickkontakt/USB port för att ladda... Den laddar telefonen på några timmar och laddas lätt upp igen via en vanlig laddare på ca 5h via microusb.
Smart konstruktion laddas genom ena sidan och laddar via den andra, 4 små LEDs som visar batteriets laddning med en knapptryckning.
Fatboy DT-901 är en laddare DT-900 instoppad i en tygpåse med lite vaddering på sidorna köpes mest för utseendet och laddningen, vill man bara ladda trådlöst rekommenderar jag att man sparar de 200kr extra och går för en ren DT-900. Och när det är helt mörkt kan man se lite av LEDen på själva laddaren som ligger i påsen... Och lite mindre bra är att man måste lägga telefonen relativt precis på kudden...
Lumia 920 mycket trevlig telefon med ett utseende som jag tycker om.
Dock mindre saker som gör den aningens imperfekt...
-Batteritiden är lite kort, klart godkänd dock. Klarar "hela dagen" (mer än 12h) om man inte spelar/ringer/streamar/osv en väldig massa.
-microSD hade varit utmärkt... Jag har mycket musik/film och vill ha appar...
-Vikt den är stabil och aningens tung men jag har vant mig
-Storlek 4" skulle varit bättre i min mening, 4,5" känns lite för stort
-Jag kommer ibland åt sök knappen... Men det är väll vana, samma gäller sidoknapparna
-Lite dåligt med appar, och även en hel del skräp... Och saknar en av min favoriter... (Comixology..)
-Kan väl egentligen inte kalla det minus att Apple måste gå för proprietära kontakter men volymkontrollen på mina lurar (Denon 560R) fungerar inte...
-Data Sense (Mätare) av Nokia är operatörs bunden och verkar inte kommit till 3 än...
-Ljudnivån verkar vara absolut (dvs musik/ringsignal/spel osv är på samma nivå...)
Det jag finner positivt är dock större och viktigare enligt mig
+Trevligt UI
+Live Tiles!!!!
+Smidigt och flytande OS oavsett hur många appar jag har öppna
+Trådlös laddning
+Stabil och bra kvalitet på telefonen
+Kameran är extremt bra för en telefon
+Nokia kartor är mycket bra
+Office, alla kanske inte behöver MS office men jag har stor användning av det
+Stabil mjukvara, i stort sett problemfri
+Hårdvaran är modern och klarar mycket
+UI kan göras relativt personligt dock skulle jag gärna se fler färger..
Sammanfattning:
Tycker Iphone var (är) tråkig när det kom till UI och "alla" har en.... Bland Android lurarna var det ingen som såg lika bra ut när det kommer till kombinationen mjukvara/hårdvara (SGS3 ser ut som en badtvål.. ) och därför valde jag L920
Trots alla små problem som jag raddat upp känns det fortfarande som jag gjort ett bra köp. Mycket för att jag vid köp redan visste om det mesta och därför inte direkt blev besviken...
Det jag gör nu är letar efter fler roliga appar... Och skryter över hur snabb och smidig min telefon är...
Dissclaimer det är enbart mina egna privata åsikter och mitt tycke, ni får gärna tycka annorlunda men ni kan inte påstå "du har fel i dina åsikter" för de är mina egna och jag vet att de stämmer...
TL: DR
DC-16 Bra extra batteri att resa med 9/10
DT-901 Aningens dyr men snygg laddare 8/10
Lumia 920 Enligt mig en bra telefon, med några irriterande missar. 8/10