Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

Fick min svarta Lumia 920 för ca 2 veckor sen (äntligen efter 3,5 veckors väntan, verkar vara lång beställningstid på dem...)
Till den så köpte jag mig en "Fatboy" laddare (DT-901) och sen för att jag inte vill behöva en laddare i ryggan så köpte jag mig ett litet batteripack (Nokia DC-16) som bara innehåller ca 1 laddning för telefonen (2200mah... funderar på att importera ett 10000mah batteri för långresorna...)

Är jag nöjd jajamensan.

Batteriet DC-16 aningens stort för sin laddning men extremt bra om man ändå släpar runt en väska och kanske inte vill leta stickkontakt/USB port för att ladda... Den laddar telefonen på några timmar och laddas lätt upp igen via en vanlig laddare på ca 5h via microusb.
Smart konstruktion laddas genom ena sidan och laddar via den andra, 4 små LEDs som visar batteriets laddning med en knapptryckning.

Fatboy DT-901 är en laddare DT-900 instoppad i en tygpåse med lite vaddering på sidorna köpes mest för utseendet och laddningen, vill man bara ladda trådlöst rekommenderar jag att man sparar de 200kr extra och går för en ren DT-900. Och när det är helt mörkt kan man se lite av LEDen på själva laddaren som ligger i påsen... Och lite mindre bra är att man måste lägga telefonen relativt precis på kudden...

Lumia 920 mycket trevlig telefon med ett utseende som jag tycker om.
Dock mindre saker som gör den aningens imperfekt...
-Batteritiden är lite kort, klart godkänd dock. Klarar "hela dagen" (mer än 12h) om man inte spelar/ringer/streamar/osv en väldig massa.
-microSD hade varit utmärkt... Jag har mycket musik/film och vill ha appar...
-Vikt den är stabil och aningens tung men jag har vant mig
-Storlek 4" skulle varit bättre i min mening, 4,5" känns lite för stort
-Jag kommer ibland åt sök knappen... Men det är väll vana, samma gäller sidoknapparna
-Lite dåligt med appar, och även en hel del skräp... Och saknar en av min favoriter... (Comixology..)
-Kan väl egentligen inte kalla det minus att Apple måste gå för proprietära kontakter men volymkontrollen på mina lurar (Denon 560R) fungerar inte...
-Data Sense (Mätare) av Nokia är operatörs bunden och verkar inte kommit till 3 än...
-Ljudnivån verkar vara absolut (dvs musik/ringsignal/spel osv är på samma nivå...)

Det jag finner positivt är dock större och viktigare enligt mig
+Trevligt UI
+Live Tiles!!!!
+Smidigt och flytande OS oavsett hur många appar jag har öppna
+Trådlös laddning
+Stabil och bra kvalitet på telefonen
+Kameran är extremt bra för en telefon
+Nokia kartor är mycket bra
+Office, alla kanske inte behöver MS office men jag har stor användning av det
+Stabil mjukvara, i stort sett problemfri
+Hårdvaran är modern och klarar mycket
+UI kan göras relativt personligt dock skulle jag gärna se fler färger..

Sammanfattning:
Tycker Iphone var (är) tråkig när det kom till UI och "alla" har en.... Bland Android lurarna var det ingen som såg lika bra ut när det kommer till kombinationen mjukvara/hårdvara (SGS3 ser ut som en badtvål.. ) och därför valde jag L920
Trots alla små problem som jag raddat upp känns det fortfarande som jag gjort ett bra köp. Mycket för att jag vid köp redan visste om det mesta och därför inte direkt blev besviken...
Det jag gör nu är letar efter fler roliga appar... Och skryter över hur snabb och smidig min telefon är...

Dissclaimer det är enbart mina egna privata åsikter och mitt tycke, ni får gärna tycka annorlunda men ni kan inte påstå "du har fel i dina åsikter" för de är mina egna och jag vet att de stämmer...

TL: DR
DC-16 Bra extra batteri att resa med 9/10
DT-901 Aningens dyr men snygg laddare 8/10
Lumia 920 Enligt mig en bra telefon, med några irriterande missar. 8/10

Klargöra lite angående mina tankar om batteritid
Permalänk

Det enda jag inte förstår är att du säger att batteritiden är dålig, min klår alla mina kompisars iPhones och S3or.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Efter senaste uppdateringen är batteri-tiden helt sinnesjuk. Var helt grym innan men stängde av 4G för att utöka.
Nu har jag längre tid med 4G på.

Har vart hemma hela dagen så inte mycket pillande men har inte laddat på 1 dag, 14 timmar, 32 minuter.

Get this, har kvar 4 DAGAR, 16 timmar, 55 minuter

Kollar film varje kväll med.

eidt: 18 timmar,

Permalänk

Helt otrolig batteritid en del verkar ha. Delge er hemlighet för en så bra batteritid!

Jag har en olåst, vit om det nu spelar någon roll, Lumia 920. Mig vetterligen har jag inte kunnat ladda ned porticouppdateringen. Finns det någon annan med en olåst L920 som kunnat ladda ned portico OTA?

Min version är 1232.5951.1249.1016. Jag förmodar att det inte är porticouppdateringen? Är det någon som vet något om detta??

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskarwilly:

Helt otrolig batteritid en del verkar ha. Delge er hemlighet för en så bra batteritid!

Jag har en olåst, vit om det nu spelar någon roll, Lumia 920. Mig vetterligen har jag inte kunnat ladda ned porticouppdateringen. Finns det någon annan med en olåst L920 som kunnat ladda ned portico OTA?

Min version är 1232.5951.1249.1016. Jag förmodar att det inte är porticouppdateringen? Är det någon som vet något om detta??

Det ska vara portico som du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Efter senaste uppdateringen är batteri-tiden helt sinnesjuk. Var helt grym innan men stängde av 4G för att utöka.
Nu har jag längre tid med 4G på.

Har vart hemma hela dagen så inte mycket pillande men har inte laddat på 1 dag, 14 timmar, 32 minuter.

Get this, har kvar 4 DAGAR, 16 timmar, 55 minuter

Kollar film varje kväll med.

eidt: 18 timmar,

Märkte att efter Portico uppdateringen så hade batterisparläget satts på automatiskt. Misstänkte det var något lurt då jag inte behövt ladda på nästan 4 dagar Men även utan batterisparläget så är batteritiden över förväntan!

Men måste till telia butiken och försöka få min utbytt. Vet inte vad som gått fel när dom tillverkat skalet till min telefon. Knakar och knäpper så fort man tar i telefonen. Har ett par ställen på sidorna av telefonen som trycks in när man håller telefonen och åker ut med ett "poppande" ljud när man flyttar fingrarna. Hela toppen på telefonen rör även på sig när den blivit varm. Enda smolket i bägaren för min del. En telefon för över 5000 spänn ska inte kännas som en för 9.90 från netto när man tar i den.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aantzz:

hah nej, jag menade själva WP8. På android kan man välja att ha upp till 7 sidor att bläddra mellan och sedan anpassa varje sida för sig. Här ser det ut som att man bara kan ha 2 sidor. 1 sida kan man justera hur man vill och den andra hamnar alla program på, känns som om man blir lite låst. Eller kan man ha fler fast jag har missat det?

WP har bara en sida som du säger, men å andra sidan kan den ju vara hur lång som helst. Du kan ju lägga på tiles så den blir 7 sidor lång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigbandit:

Det är garanterat Tele2 som inte har aktiverat 4G i ditt abonnemang.
Jag har själv råkat ut för samma sak som dig. Jag var nere på tele2 butiken och bytte simkort,
funkade fortfarande inte. Ringde en fjärde gång till kundtjänst och sa att dom i butiken sa att dom skulle göra en om start av abonnemanget eftersom 4G inte kom igång. Tjejen jag pratade med på tele2s kundtjänst kollade då igenom inställningarna ordentligt och hör och häpna 4G var inte aktiverat trots 3 personer tidigare sa att det var det. Efter att hon aktiverade 4G tog det 24h innan det kom igång.

Du hade rätt. Ringde Tele2 IGEN och sa att nu är jag säker på att ni missat något, hon kollade inställningarna och mycket riktigt så var det inte aktiverat.
Men hon erkände att de gjort fel 😊

Så inom 24 timmar ska de komma igång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Håller med, fattar inte hur det kan vara så olika batteritid.. jag har aldrig haft en smartphone (ägt ett par iphones och ett par xperior) med sämre batteritid än denna trots alla batterisparar tips (vilket jag inte tycker skall behövas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gele77:

Håller med, fattar inte hur det kan vara så olika batteritid.. jag har aldrig haft en smartphone (ägt ett par iphones och ett par xperior) med sämre batteritid än denna trots alla batterisparar tips (vilket jag inte tycker skall behövas).

Jag har inga problem alls med mitt batteri dock, så jag har ingen aning om vad problemet kan vara för dig,.. det enda jag kan tänka på är om du har NFC aktivt och har telefon nära blånbok med ett mordernt kreditkort, mitt batteri hade väldigt kort livslängd dom första dagarna pga att mobilen försökte läsa ett kort i min plånbok konstant.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk

Batteritiden på min L920 var fantastiskt bra innan Portico uppdateringen! Klarade 2 dagar på 1 laddning utan problem..
Nu håller batteriet ca 9-10 timmar (normalt användande)!!

Märkligt detta! Innan kunde jag säga att jag aldrig ägt en smartphone med bättre batteritid! Nu får jag istället säga att jag aldrig ägt en smartphone med SÄMRE batteritid..

Ångrar att jag uppdaterade.. Någonting stämmer inte med min L920 efter det!
*Batteritiden suger
*Den blir super varm!! Känns som att man kan steka ägg på den..
*Den har stängt av sig självt

Obs! Dessa problem hade jag INTE innan uppdateringen.
Sedan så tappar den täckningen lite då och då bara sådär... får då ändra från 3G till 2G för att sedan ändra tillbaka till 3G för att få täckning igen! Någon mer som har samma problem? (Detta problem hade jag även innan Portico)

Har iofs inte testat att formatera den, men det ska man ju inte behöva göra efter en OTA? Får göra det iaf och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av concorde11:

Batteritiden på min L920 var fantastiskt bra innan Portico uppdateringen! Klarade 2 dagar på 1 laddning utan problem..

Märkligt detta! Innan kunde jag säga att jag aldrig ägt en smartphone med bättre batteritid! Nu får jag istället säga att jag aldrig ägt en smartphone med SÄMRE batteritid..

*Batteritiden suger

Sedan så tappar den täckningen lite då och då bara sådär... får då ändra från 3G till 2G för att sedan ändra tillbaka till 3G för att få täckning igen! Någon mer som har samma problem? (Detta problem hade jag även innan Portico)

Har iofs inte testat att formatera den, men det ska man ju inte behöva göra efter en OTA? Får göra det iaf och se om det blir bättre.

Aktiverade mitt 4G för bara någon timme sedan så batteritiden kan jag inte uttala mig om, men jag tappar mottagningen väldigt ofta.

Permalänk

Jag upplever också att den flackar mycket i mottagningen - byter ofta mellan näten och ibland tappar den helt kontakten. Har inte 4G aktiverat.
Har iofs bara tappat ett samtal hittills.

En märklig bugg har jag också med "Find my phone" som jag har satt till "On" men i settingsmenyn står det som "Off" och tjänsten fungerar inte.
Kan inte heller installera apps genom windowsphone.com pga detta.

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Med headset eller utan?

Jag skulle vilja säga att det är utan headset. Dessutom så är knappsatsen jättehög om man använder den under ett pågående samtal.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem

Purity pro

Hej hopp, recensionen är filmad, nu stundar redigering.
En kul grej vi upptäckte var att lurarna fungerade klockrent även med en iPhone 5 både ljudmässigt och svara/lägga på via Bluetooth.

Permalänk
Skrivet av knaz:

Tackar ödmjukast för ditt givande svar.

Permalänk

Är det någon annan förutom jag som har problem med att parkoppla bluetooth med andra telefoner?

Finns det en app som gör att jag kan stänga av/slå på wifi, data, bluetooth etc med ett enkelt knapptryck på livetilen idag? Sitter och bläddrar lite på marketplace, men hittar således inget. Dvs inte som "connectivityshortcuts" och liknande.

Permalänk
Medlem

Windows Phone Meddelanden

Jag har ingen större lust att bläddra igenom 273 sidor med inlägg så jag ställer en fråga och om den nu redan kommit upp så säg vad ni vill.

Jag sitter för tillfället på datorer med Windows 8 och i slutet av februari månad kommer jag ha en Nokia Lumia 920. Vad jag undrar är ifall man på något sätt kan synka appen "Meddelanden" i Windows 8 med mina meddelanden i telefonen?

Mvh.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

När vi endå snackar musik,
Jag har testat Purity Pro lurarna hela helgen och kan säga att det sved lite när jag lasta upp 2300 för dem. Nu vet jag varför de kostar vad de gör. Det är en riktig premiumprodukt med mycket smarta detaljer vilket jag gillar.
Typ som att de slås på när man vecklar ut dem, men bara i standby, högtalarna slås på först när man sätter dom på huvudet.
Tar batteriet slut sätter man bara i medföljande 3,5 mm kabel och då funkar fortfarande knapparna på lurarna vilket jag förstått efter en lång disskussion på wpc med en kille är extreeeeemt ovanligt på stora BT-lurar (han tror mig typ inte).
Med kabel i är de dessutom i flightmode, praktiskt när man flyger eftersom de är grymma på att stänga ute ljud som skrikande ungar och slamrande drinkvagnar.
Mikrofonen syns knappt men enligt brorsan som jag babbla med i 45 minuter idag så hörs jag alldeles utmärkt och noisecancelingen gjorde att han inte verkade störas ens när jag borstade tänderna.

Ljudmässigt är de riktigt bra, alltid svårt att säga "hur" bra eftersom vi alla har olika referenser.
Men imorn ska jag jämföra med ett par proffslurar på jobbet och låta en kille lyssna som har 30 år på nacken som ljudtekniker på SR och som programansvarig för ljudteknikerutbildningen på en musikhögskola, han är dessutom pianostämmare. Med andra ord ingen dununge när det kommer till ljud.
Själv är jag ingen "ljudkille" direkt men det var jäkligt nice första gången jag lyssna. När låten börja lite lugnt med sång tänkte jag "jodå ganska bra ljud" strax efter när ljudbilden breddades och alla instrument kom in tänkte jag "herre jävlar"

Skulle tippa på att Nokia Purity Pro är Beats Studios i ett nytt skal.

(jag har Studios och är skit nöjd)

Permalänk
Skrivet av thexps:

Du hade rätt. Ringde Tele2 IGEN och sa att nu är jag säker på att ni missat något, hon kollade inställningarna och mycket riktigt så var det inte aktiverat.
Men hon erkände att de gjort fel 😊

Så inom 24 timmar ska de komma igång

Bra att det löste sig för dig med. Synd bara att en del personer på Tele2s kundtjänst är så oengagerade så att man nojar runt med fabriks återställningar, flashningar med mera.

Men men nu har man lärt sig att stå på sig när man ringer till Tele2s kundtjänst:)

Permalänk
Medlem

Någon som laddat ner nokia music till datorn? Får inte ner det, får bara "failed, network error" Har windows 8 på datorn förresten, har också stängt av brandväggen, funkar fortfarande inte.

Skulle vara trevligt att kunna lyssna på Nokia music - mix radio på datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Någon som laddat ner nokia music till datorn? Får inte ner det, får bara "failed, network error" Har windows 8 på datorn förresten, har också stängt av brandväggen, funkar fortfarande inte.

Skulle vara trevligt att kunna lyssna på Nokia music - mix radio på datorn!

Nokia music finns väl inte ens till datorn än?
Jag får inte upp något när jag söker i Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Det enda jag inte förstår är att du säger att batteritiden är dålig, min klår alla mina kompisars iPhones och S3or.

Tja det var väl lite dumt skrivet av mig Eller i alla fall lätt att missuppfatta.
Det jag menade var mer att använder man den hårt (spelar/film/surfar/ringer/osv) mycket under dagen så håller den inte "hela dagen" (vilket jag kallar minst 12h och inte 8 som vissa...)
Men jämfört med högprestanda telefonerna är den däremot ju klart godkänd.
Efter att ha surfat etc i >2h mail osv och legat i fickan där jag av misstag kommer åt knapparna lite då och då... så ligger den på ~60% (10h sen laddning) vilket är ju klar godkänt men då har jag ju som sagt enbart lätt användning.

Men de är väl mer att jag drömmer om det magiska batteriet som ger en snabb telefon batteri i en vecka... Och inte kommer med en extra släpvagn för batteriet...
(Min så här tycker jag är uppdaterad för att bättre spegla vad jag menar...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

http://betalabs.nokia.com/trials/nokia-music-pc-client

Finns en beta version, har inte provat den själv dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

http://music.ovi.com/se/sv/pc Sedan trycker du på Nokia music player för att starta nerladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

http://betalabs.nokia.com/trials/nokia-music-pc-client

Finns en beta version, har inte provat den själv dock.

hmm från 2008? tror den där är stendöd.

Permalänk
Skrivet av concorde11:

*Batteritiden suger

Förmodligen är det någon app som ligger i bakgrunden och belastar luren. Det har hänt mig och det är hopplöst att hitta vilken det är. Jag gjorde så att jag avinstallerade allt som inte var absolut nödvändigt startade om luren. Efter det var batteritiden normal igen. Funkar inte det skulle jag testat att formatera.

MS och Nokia måste verkligen få ordning på det här. Det gör ett grymt dåligt intryck på användarna. Kan man inte lägga in en feature som stänger allt som drar mer än kanske 30% CPU efter 2 min i vila. Vill man promt ha något igång så får man lägga in det i en undantagslista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

http://music.ovi.com/se/sv/pc Sedan trycker du på Nokia music player för att starta nerladdning.

Aha, Tack!
Dock får jag också att den inte kan ansluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Förmodligen är det någon app som ligger i bakgrunden och belastar luren. Det har hänt mig och det är hopplöst att hitta vilken det är. Jag gjorde så att jag avinstallerade allt som inte var absolut nödvändigt startade om luren. Efter det var batteritiden normal igen. Funkar inte det skulle jag testat att formatera.

MS och Nokia måste verkligen få ordning på det här. Det gör ett grymt dåligt intryck på användarna. Kan man inte lägga in en feature som stänger allt som drar mer än kanske 30% CPU efter 2 min i vila. Vill man promt ha något igång så får man lägga in det i en undantagslista.

Finns en lista med appar som har tillåtelse att köra i bakgrunden.
Kan var värt att blockera appar där...

Permalänk
Medlem

Jag har haft sjukt bra batteritid innan med min Lumia 920, efter en dag (12 timmar) med normalt användande så brukar jag ligga på ca 50% batteri. Jag har allt påslaget, bluetooth, wifi, sync mm.
Men idag fick jag mitt 4G aktiverat och helveteete vad batteri de suger, nu efter 10 timmar har jag 20% kvar, fast nu har jag bluetooth avaktiverat samt inte rört telefonen jätte mycket idag.

Sen så har folk problem med att komma fram till mig. Jag tappar mottagning ofta och när jag ska ringa någon så tar de väldigt lång tid för samtalet att koppla upp, om de ens lyckas koppla upp.

Nä de här med 4G var inte så roligt som jag trodde...