Webbläsaren slutar ladda men Spotify och Utorrent fungerar

Permalänk
Medlem

Webbläsaren slutar ladda men Spotify och Utorrent fungerar

Hej!

Jag har ett lite smått irriterande problem som har hängt med ett tag. Tänkte att jag skulle höra här om någon skulle ha en aning om varför det är som det är och om det finns något att göra åt det.

Till problemet:
Jag kan sitta och surfa, det funkar kanon. Sen helt plötsligt går det inte att hitta någon hemsida i varken Firefox (huvudbrowser), IE eller Opera...
Det konstiga är då att det fortfarande går att byta låt på Spotify (Kör inte offlineläge), det går att skriva och ta emot text på Skype, samt att Utorrent fortfarande laddar ner i samma hastighet som tidigare.

Vad kan det tänkas vara som krånglar? Har inte tyckt att det stört så mycket tidigare, men det börjar bli lite jobbigt...

Edit: Vet att en formatering förmodligen skulle lösa det hela, men skulle vilja veta om det finns någon annan lösning innan formatering.

Edit2:
Problemet löser sig självt efter ~10-20 sekunder.
Datorn är kopplad med kabel till router som sedan går till fiber"modemet".
Det är enda datorn i nätverket, min boxee, TV och förstärkare är dock inkopplade men inte igång.

Permalänk
Medlem

Löser problemet sigsjälv efter ett tag?
Löses problemet av en omstart?
Löses problemet vid omstart av router? (Är det flera datorer i nätverket?)

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Skulle givetvis skrivit med det i texten...
Problemet löser sig självt efter kanske 10-20 sekunder, det varierar.
Datorn är inkopplad med kabel till router, som går direkt ut till fiber"modemet".

Det är enda datorn i nätverket, mobilen är dock ansluten till det trådlösa. Den verkar också fungera när webbläsaren har dött.

Permalänk

Låter som att DNS servern slutar svara, prova gå in i nätverksinställningarna på ditt nätverkskort och ändra DNS server till antingen Open-DNS eller Google DNS.

Google DNS:
1. 8.8.8.8
2. 8.8.8.4

Open-DNS:
http://www.opendns.com/

Se om detta löser något.

DNS används för att översätta domännamnen till adresser som datorn kan läsa. Om den slutar svara kan inte adresserna översättas och då kan man bara ansluta via IP och inte domännamn. Antagligen ansluter inte varken Spotify, Skype eller uTorrent till någon domän utan direkt till hosten. Därför funkar dessa program och inte webbläsaren.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, men då blev det så för hela nätverket (Speldator, HTPC, 2x Bärbara), dock tog det mer än 10-20sekunder innan det ville fungera igen. Men mitt problem var en router från 1600talet för att utesluta routern kan du koppla datorn rätt in i fiberkonvertern och se om problemet kvarstår.

Har du ett integrerat nätverkskort?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyroblasted:

Låter som att DNS servern slutar svara, prova gå in i nätverksinställningarna på ditt nätverkskort och ändra DNS server till antingen Open-DNS eller Google DNS.

Google DNS:
1. 8.8.8.8
2. 8.8.8.4

Open-DNS:
http://www.opendns.com/

Se om detta löser något.

DNS används för att översätta domännamnen till adresser som datorn kan läsa. Om den slutar svara kan inte adresserna översättas och då kan man bara ansluta via IP och inte domännamn. Antagligen ansluter inte varken Spotify, Skype eller uTorrent till någon domän utan direkt till hosten. Därför funkar dessa program och inte webbläsaren.

Har kört med Google-dns tidigare, men det var inte det jag körde nu av någon anledning... Tar och testar det!

Skrivet av Nauie:

Jag hade ett liknande problem, men då blev det så för hela nätverket (Speldator, HTPC, 2x Bärbara), dock tog det mer än 10-20sekunder innan det ville fungera igen. Men mitt problem var en router från 1600talet för att utesluta routern kan du koppla datorn rätt in i fiberkonvertern och se om problemet kvarstår.

Har du ett integrerat nätverkskort?

Har inte testat att köra utan router, kör på det om Google-dns'en inte vill fungera.
Ja, det är ett integrerat nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Är NAT aktiverat i routern måhända?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Är NAT aktiverat i routern måhända?

NAT filtering är satt på Secured, har inte ändrat den inställningen.

Edit: Ser ut att ha hjälpt med google-dns, återkommer om det börjar krångla igen!