Permalänk
Medlem

Extremt känslig hårddisk?

Jag har en Lenovo Thinkpad Edge E530 köpt i oktober 2012. Knappt en månad efter köpet började den utan anledning hänga sig och visa blåskärmar utan anledning.
Supporten fick ta hand om den och när den kom tillbaka efter reparation hade det bytt ut HDD, SSD (sitter en 16gb SSD i som cache till den mekaniska disken) och fläkt.

Nu vet inte jag om den varit så här tidigare då jag inte hann använda den så värt mycket men om jag ex vis ligger i sängen och ser på film med den och jag vrider mig i sängen eller försiktigt flyttar på datorn fryser filmen till 1-2sek. Det är ingen slump utan det är bara när jag flyttar datorn som filmen fryser.

Jag har även varit med om någon enstaka gång att den tvärlåst sig och hårddisken efter en stund har stannat med ett dunk innan den vaknat till liv igen.
Ofta efter att det här har hänt har det gått att flytta datorn utan frysningar någon vecka innan den är lika igen.

Är hårddisken på väg att ge upp igen eller sitter någon kontakt löst? Törs jag göra något själv eller gäller inte garantin då?

Permalänk
Avstängd

På hårddiskar och just IBM/Lenovo bärbara så har de normalt en funktion(mjukvara i min T61:a innan jag slängde ut HDD och ersatte med SSD) som känner av smällar och lutningar och således begär parkering utav hårddisken.

Hårddiskar skall vara stationära när de snurrar. Man skall t.ex inte gå runt med en bärbar dator om den har en hårddisk som snurrar. Då är det bättre att försätta maskinen i sovläge innan man vandrar iväg.

Mitt råd är att byta ut den till en 100% SSD.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Detta finner jag intressant, då jag inte känner min träffad som själv sitter på en mbp med 540rpm'are i sig. Jag gör allt på språng (även mycket av filmtittandet), och den har fått sina smällar under drift, men aldrig har jag lagt märke till en "parkering" av hårddisken. Lustiga är dock att jag lagt märke till det på en extern usb3 hdd, dock en stor 3,5", men den fick en hd film att helt hänga sig i nästan 3 sec. Låter inte normalt, om vi säger så

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver så brukar Lenovos hårddiskar ha en givare som känner av rörelse, och då parkerar hårddisken för att förhindra att den tar skada av en hård stöt.

Permalänk
Avstängd

Du kan kolla om du har detta program(eller motsvarande möjlighet att ändra känslighet) http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?LegacyDocID=migr-....Så såg i alla fall ikonen ut på min dator. Den kanske ser annorlunda ut idag eller heter något helt annat. Kanske t.o.m att den ligger i BIOS.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Aha, då är det kanske inga fel på den alls. Jag har väl planer på att kasta ur den lilla SSDn och lägga i en större och ha som systemdisk och bara använda den mekaniska till lagring.

Då måste den givaren vara väldigt känslig och bara reagera ibland och på vissa vridningar

Permalänk
Medlem

På min x41 så kunde man ställa känsligheten i mjukvaran som kontrollerade disken, kommer tyvärr inte ihåg var den heter men du borde kunna hitta den i din tray.

Går ex vis att ställa ner känsligheten eller få den att inte reagera på skarvar i tågspåret om man sitter med datorn på tåget etc.

Thinkpad <3

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du finner hårddiskskyddet och inställningsmöjligheter för det i: Start->program->thinkvantage->active protection system

Also: Thinkpad <3333333333

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!